Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا؛ نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (‌اینوتکس) بستری برای عرضه نوآوری و فناوری است برخلاف نمایشگاه‌های مشابهی که صرفاً عرضه و تبادل کالا را هدف‌گذاری کرده‌اند، هدف این نمایشگاه تبادل دانش فنی و تکنولوژی و مشارکت میان شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها و استارتاپ‌ها است.
نمایشگاه اینوتکس تلاش می‌کند که علاوه بر معرفی فناوری‌های روز به صنایع بزرگ و متوسط، مشتریان محصولات فناورانه را به تولیدکنندگان آن‌ها متصل کند و همچنین سرمایه‌گذاران را با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌های فناورانه یا استارتاپ‌ها آشنا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نمایشگاه اینوتکس از سال ۱۳۹۰ تشکیل و به‌تدریج ضمن تکامل، بخش‌های مختلفی از زیست‌بوم کارآفرینی کشور را نیز دربر گرفت.
اولین دوره نمایشگاه با نام «نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته روسیه»، یکم تا سوم اسفندماه ۱۳۹۰ و با حضور ۵۲ شرکت روس در سالن حجاب برگزار شد؛ دومین دوره آن نیز با همین عنوان از تاریخ ۷ تا ۹ اسفندماه ۱۳۹۱ با حضور ۷۲ شرکت روسی، اوکراینی و بلاروسی در همان مکان ترتیب یافت.
با توجه به گسترش استقبال از این نمایشگاه و درخواست سایر کشورها برای عرضه فناوری‌های خود به شرکت‌های ایرانی، این رویداد از دور سوم به یک نمایشگاه بین‌المللی تبدیل شد و نام «نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری» (International Innovation and Technology Exhibition: INOTEX) را برای خود برگزید؛ با توجه به نیازمندی‌های این رویداد فناورانه برای برگزاری هرچه حرفه‌ای‌تر آن، مکان برگزاری نمایشگاه نیز به محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران منتقل شد.
در طی ادوار سوم، چهارم و پنجم نمایشگاه، ۶۲۹ شرکت فناور از ۲۴ کشور مختلف در نمایشگاه حضور یافتند که دستاورد آن انعقاد ۱۲۹ مورد تفاهم‌نامه و قرارداد بین شرکت‌کنندگان است.
تا پیش از دور ششم برگزاری این نمایشگاه؛ شرکت‌های کوچک و نوپا و استارتاپ‌ها در این نمایشگاه جایگاهی نداشتند اما با توجه به درخواست این قشر سرانجام در سال ۱۳۹۶ نمایشگاه اینوتکس به‌صورت آزمایشی و محدود میزبان برخی از استارتاپ‌ها و نیز مخترعان کشور بود که با توجه به استقبال گسترده مخاطبان از این موضوع، دور هفتم این نمایشگاه در سال ۱۳۹۷ با حضور تمامی اجزای اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور برگزار شد.
در این سال که به عنوان «حمایت از کالای ایرانی» نام‌گذاری شده بود؛ در جهت ظرفیت‌سازی برای تولید دانش و محصول ایرانی و نیز تجاری‌سازی آن‌ها هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (INOTEX ۲۰۱۸) طی روزهای ۱۴ تا ۱۶ تیرماه ۹۷، در مجتمع نمایشگاهی گفتگو برگزار شد. هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه، حمایت از محصولات و خدمات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها بود که توسط پارک فناوری پردیس و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران برگزار شد.
در طول مدت برگزاری نمایشگاه، بیش از ۶۰۰۰ نفر بازدیدکننده، با متوسط سنی ۲۹.۱ سال از نمایشگاه بازدید کردند که طبق آمار، ۸۳ درصد از این افراد برای بار اول با این نمایشگاه آشنا شده بودند. همچنین بیش از ۹۷ درصد از بازدیدکنندگان را افراد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر تشکیل می‌دادند، که این نشان از مقبولیت رو به رشد این نمایشگاه برای افراد تحصیل‌کرده جامعه و فعالان زیست‌بوم نوآوری کشور دارد.
هشتمین دوره این نمایشگاه (INOTEX ۲۰۱۹) از روز یکشنبه ۱۹ خردادماه امسال آغاز به‌کار کرده و تا چهارشنبه ۲۲ خرداد در فضایی به مساحت ۹ هزار مترمربع در نمایشگاه بین‌المللی تهران ادامه خواهد یافت. این نمایشگاه با تکیه بر تجارب قبلی خود، میزبان اجزای مختلف اکوسیستم نوآوری و فناوری کشورها خواهد بود.
پیش‌بینی می‌شود بیش از هشت هزار نفر متخصص و افراد تحصیل‌کرده و بازیگران مختلف اکوسیستم استارتاپی از این نمایشگاه بازدید کنند. همچنین به گفته برگزارکنندگان این نمایشگاه چندین هیئت تجاری نیز از کشورهای خارجی از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد.
همزمان با این دوره از برگزاری نمایشگاه، اولین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه به میزبانی ایران نیز در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود و اینوتکس امسال میزبان اولین فروم نوآوری و فناوری اسکاپ با حضور نمایندگان عالی‌رتبه از کشورهای عضو است.
در این دوره از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس بخش‌های مختلفی از جمله اینوتکس پیچ شامل رقابت استارتاپ‌ها در حضور سرمایه‌گذاران و امتیازدهی به آنان توسط داوران مطرح ایرانی و بین‌المللی؛ کافه سرمایه اینوتکس مکانی که همه بتوانند برای کسب‌وکار خود منابع مالی جذب کرده و روی بزرگ‌ترین ایده‌ها سرمایه‌گذاری کنند؛ بخش دیگر اینوتکس تلنت، رویداد یک روزه شتاب‌دهنده شغلی است که شرکت‌ها و جوانان، به‌ویژه تازه فارغ‌التحصیلان و دانشجویان را در مواجهه با شرکت‌های بزرگ قرار می‌دهد؛ رویداد استیج دعوت از افراد شناخته‌شده و تأثیرگذار بین‌المللی، سخنرانی‌های الهام‌بخش، بررسی رازهای موفقیت شرکت‌های بزرگ و فناور با حضور موسسان آن و بسیاری از موارد دیگر از جمله برنامه‌هایی است که در استیج ویژه نمایشگاه در نظر گرفته شده است.
اینوجوان بخش دیگری است که در این رویداد نوجوانان ایده‌پردازی و نحوه ارائه آن را آموزش می‌بینند و به‌صورت تیمی ایده خود را پرورش داده و با همراهی مربیان با مفاهیم ضروری کسب‌وکار آشنا می‌شوند.

ایستگاه کار اینوتکس نیز بخش جدید این نمایشگاه است که با همکاری استارتاپ دانشکار بستری را فراهم کرده است تا شرکت‌های حاضر در اینوتکس فرصت‌های شغلی و کارآموزی خود را به نمایش گذاشته و بازدیدکنندگان نیز بتوانند برای این فرصت‌ها رزومه خود را ارسال کنند.
نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری اینوتکس یک رویداد منحصربه‌فرد در زمینه نوآوری و فناوری در ایران است که هر ساله با حضور پرشور اجزای اکوسیستم نوآوری توسط پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود؛ استارتاپ‌ها؛ شرکت‌های فناور، شتاب‌دهنده‌ها، ارائه‌کنندگان فضای کار اشتراکی، سرمایه‌گذاران خطرپذیر؛ بروکرهای فناوری، مانَک‌ها و مراکز رشد فناوری و برگزارکنندگان خدمات تجاری‌سازی، حضور پرشوری در این نمایشگاه دارند و هزاران متخصص و کارآفرین جوان از آن بازدید می‌کنند.
اینوتکس ۲۰۱۹ با شعار «اکوسیستم نوآوری و فناوری زیر یک سقف» امسال با سه هدف سرمایه‌گذاری (‌ارتباط بین سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی با شرکت‌ها و استارتاپ‌ها)، مشارکت و همکاری (بین شرکت‌های فناور و استارتاپ‌های داخلی و بین‌المللی) و تولید محتوا (محتوایی جذاب مورد نیاز برای اجزای مختلف اکوسیستم) با حضور بیش از ۴۰۰ مشارکت‌کننده و با رویدادهای تجاری و بخش‌های جانبی مختلف درحال برگزاری است.
علمی ** ۹۳۴۰** ۱۰۵۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علم و فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۷۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

 


مجتبی خیام نکویی  در مراسم رونمایی از طرحهای شرکت‌های دانش بنیان و فناور  گفت: برای اینکه بخش کشاورزی به مفهوم واقعی کلمه تحول پیدا کند و به امنیت غذایی پایدار دست پیدا کنیم، مهمترین مولفه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است. ما ایجاد حدود ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان را در هر یک از دهکده‌های فناوری و نوآوری پیش‌بینی کردیم که شاید فعال‌ترین دهکده ما از نظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌ها در خراسان رضوی باشد.

او با اشاره به رونمایی تعدادی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: این دستاوردها می‌تواند تحول چشمگیری در کل کشور اعم از ساخت تجهیزات، دستگاه‌های ماشین‌آلات کشاورزی، تولید کود و سم و سایر فراورده‌ها ایجاد کند. آنچه برای ما مهم بود و امروز پایلوت آن را به شکل وسیع مشاهده کردیم، تولید نان کامل است که استان خراسان رضوی ظرفیت دارد پایلوت این موضوع را در مدت زمان کوتاهی فراگیر کند و ما تا پایان سال آینده شاهد این موضوع باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با این کار قسمت اعظم نانوایی‌های خراسان رضوی نان کامل تولید می‌کنند. اگر در تولید نان کامل با همکاری بخش خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان، اتحادیه نانوایان و همه تشکل‌ها موفق شدیم این موضوع را به فرهنگ غالب تبدیل کنیم، مهمترین گام اساسی را در ارتقاء سلامت مردم برداشتیم.

نکویی بیان کرد: اگر نان کامل در سبد غذایی مردم ما قرار بگیرد، می‌تواند ۳۰ تا ۴۰ درصد بیماری‌ها را از بین ببرد، بنابراین اهتمام سازمان تات(سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) این است که همه نوع حمایتی را انجام دهد تا این اتفاق در کل کشور انجام شود. خوشبختانه استان خراسان رضوی در این موضوع از همه استان‌ها جلوتر است.

او تصریح کرد: ما نیازمند یک بسته سیاستی هستیم تا تولیدکنندگان نان این ظرفیت را داشته باشند که وقتی نان‌ را در اختیار مردم قرار می‌دهند از نظر اقتصادی برای آن‌ها به صرفه باشد. از همه افرادی که می‌توانند در تولید نان کامل به ما کمک کنند، درخواست کمک می‌کنیم و آن‌ها را در پارک علم و فناوری و دهکده‌های فناوری مورد حمایت ویژه قرار می‌دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما حدود ۶۲۱ شرکت دانش‌بنیان را در مجموعه بخش کشاورزی داریم، تاکید کرد: این تعداد نسبت به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان کل ۷ درصد بوده، در حالی که انتظار ما ۲۰ درصد است. برای ایجاد انگیزه نیازمند حمایت‌های ویژه نسبت به بقیه حوزه‌ها هستیم. ما برای تجاری‌سازی یافته‌های تحقیقاتی و انتقال رایگان ۴۰۰ فناوری که در مجموعه سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج قرار دارند، به شکل رایگان زمین در اختیارشان قرار می‌دهیم.

نکویی اظهار کرد: با صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ‌توافق کردیم که بتوانیم امسال به شکل ویژه‌تر در حوزه امنیت غذایی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • همایش «ادزآپ» در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ برگزار می‌شود
  • برگزاری نخستین جشنواره "فیلم رضوان" نوآوری این دوره از جشنواره امام رضا (ع) است
  • صنعت حمل و نقل بین المللی: مروری جامع با نگاهی عمیق به نقش هوش مصنوعی
  • معرفی نیروی مستعدجویای کار به شرکت‌های حاضر در نمایشگاه ایران هلث
  • برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت
  • معرفی نیروی مستعد جویای کار به شرکت‌های حاضر در نمایشگاه ایران‌هلث‌
  • پارامتر‌های تاثیرگذار بر آینده تنظیم‌گری در فروم حکمرانی اینوتکس ۲۰۲۴ بررسی می‌شود
  • رئیسی: ایران پیشرفته و فناور می‌تواند برای جهان نوآوری داشته باشد
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی