Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی محمدی مقدم روز سه شنبه کارگاه آموزشی پیشگیری و اطفای حریق در منابع طبیعی استان با اشاره به اینکه در سال جاری آتش بزرگ در منابع طبیعی و عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان رخ نداده است، افزود: امسال بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی برای اجرای طرح‌های پیشگیری و اطفای حریق اختصاص داده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، بیش از ۹۰ درصد از آتش سوزی‌ها در عرصه‌های ملی، جنگلی و مرتعی و مناطق حفاظت شده عامل انسانی و غیر عمد بوده، ضمن آنکه سال گذشته ۱۴ مورد آتش سوزی در ۲۷ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان رخ داده است.

وی افزود: مدیریت صحیح در زمان بحران و یا آتش سوزی در منابع طبیعی در کاهش خسارت و یا جلوگیری از بروز بحران و آتش سوزی مؤثر بوده است.

محمدی مقدم افزود: یدر ک هکتار جنگل ۲.۵ تن اکسیژن تولید می شود که با تخریب این عرصه‌ها به دلیل آتش سوزی و یا قطع درختان خسارت زیادی به عرصه‌های ملی وارد می‌شود.

به گفته وی، برای تبدیل یک بذر بلوط به درخت بیش از چند صد سال زمان نیاز است که در صورت عدم مراقبت از این موهبت الهی در تخریب خاک، افزایش گرد و غبار را بدنبال دارد.

رئیس اداره آموزش و ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز در این کارگاه آموزشی افزود: عمده عامل آتش سوزی در عرصه‌های ملی و منابع طبیعی عامل انسانی است که به دلیل سهل انگاری رخ می‌دهد.

هومان خاکپور افزود: در تعطیلات اخیر ۸ فقره آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و ملی کشور رخ داد که از این تعداد ۵ آتش سوزی در جنگل‌های زاگرس بوده است.

به گفته وی در زمان بروز آتش سوزی ضعف مدیریت اطفا حریق یک معضل است که می‌توان با مدیریت درست و صحیح از نیروها و سمن و تشکل مردمی و همچنین جوامع محلی و بهره برداران که خودجوش در عرصه ها حضور دارند برای کاهش خسارت ناشی از آتش سوزی با اطفا سریع و صحیح استفاده کرد.

کارگاه آموزشی پیشگیری و اطفا حریق در منابع طبیعی با حضور فرماندهان یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری، رؤسای ادارات منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

استان چهارمحال و بختیاری با ۳۰۷ هزار هکتار رویشگاه جنگلی معادل ۱۸.۵ درصد مساحت استان و ۲.۵ درصد مساحت جنگل‌های کشور در زاگرس میانی واقع است.

هم اکنون ۹۰ درصد عرصه‌های استان، زیرپوشش منابع طبیعی و آبخیزداری و ۱۰ درصد عرصه‌ها نیز زیر مجموعه محیط زیست است.

۷۳۶۰/‏۶۰۲۱

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش سوزی جنگل حفاظت محیط زیست اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۷۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص اعتبار برای تکمیل خط ریلی چهارمحال‌وبختیاری ضروری است

رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه استان به‌ علت عدم توسعه در حوزه راه‌‌ها در بن‌بست قرار گرفته، گفت: اختصاص اعتبار جهت تکمیل خط ریلی باید در اولویت قرار گیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، بهمن میری در اجلاس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری، با اشاره به عمده مطالبات جهت جذب اعتبار، اظهار داشت: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شهرها و روستاهای شهرستان کیار مورد تقاضاست.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از دفن زباله و مدیریت پسماند در شهرها و روستاهای تابعه استان، تصریح کرد: استقرار کارخانه پسماند زباله جهت شهرستان‌های کیار،کوهرنگ، اردل و فارسان نیازمند برنامه‌ریزی و اختصاص اعتبار ویژه است تا بخشی از مشکلات زیست‌ محیطی و آسیب‌های ناشی از دفن غیربهداشتی زباله‌ها بر سلامتی مردم مدیریت شود.

میری با اشاره به اینکه استان چهارمحال و بختیاری به‌ علت عدم توسعه در حوزه راه‌‌ها در بن‌بست قرار گرفته، افزود: برای خروج این استان از بن‌بست، توسعه محورهای مواصلاتی و ایجاد کریدورهای ارتباطی از ضروریات است.

رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برای همین اختصاص اعتبار جهت تکمیل خط ریلی، جاده‌ها و تونل‌ها  و همچنین افزایش تعداد پرواز‌های فرودگاه به استان‌ها و کشورهای دیگر باید در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه توجه به مناطق محروم  استان چهارمحال و بختیاری و پیشرفت همه جانبه شهرها و روستاها از اهمیت بالایی برخوردار است، تأکید کرد: اهم مطالبات شهرها و روستاهای شهرستان کیار، اجرای روکش آسفالت مسیرهای روستایی، احداث سالن‌های ورزشی چندمنظوره در برخی روستاهای واجدالشرایط، اجرای فیبر نوری درمناطق کم‌برخوردار، تکمیل پروژه‌های گردشگری و تکمیل خطوط گازرسانی به روستاها، بهره‌برداری از گلخانه‌ها، شیلات و کلیه طرح‌های اشتغال‌زایی است.

انتهای پیام/7540/

دیگر خبرها

  • شهرکرد به عنوان بام ایران معرفی شود
  • اختصاص اعتبار برای تکمیل خط ریلی چهارمحال‌وبختیاری ضروری است
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • چهارمحال و بختیاری از سه‌شنبه تحث تاثیر سامانه بارشی است
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در دیم‌زارهای چهارمحال‌وبختیاری
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • کشف محموله چای قاچاق در چهارمحال وبختیاری