Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف گفت: آیین نامه رسیدگی به اموال مسئولان بدون حمایت از افشاکنندگان فساد عقیم است.

پرویزی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: قانون «از کجا آورده‌ای»، مربوط به سال ۶۳ بوده و طبق آن باید اموال مسئولان مورد محاسبه قرار گیرد تا بعد از مسئولیت اگر اموال نامتعارفی داشتند در مورد آن توضیح دهند که آن را از کجا آورده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
طبق این قانون اگر تخلف مسئولی محرض شود، باید با او برخورد شود.

وی افزود: قانون از کجا آورده‌ای چند بار تغییر کرده و آخرین تغییر آن هم مربوط به سال ۹۴ بوده است؛ با این وجود آیین نامه اخیر بر اساس آن قانون تصویب شده و خیلی خارج از چارچوب آن قانون نمی‌تواند کارکرد داشته باشد.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف گفت: چون قانون سابق قانون خوبی نیست؛ بنابراین دست آیین نامه جدید هم بسته است؛ با این وجود هر چه قدر هم بخواهند آیین نامه جدید را خوب تدوین کنند، خیلی نمی‌تواند اثرگذاری داشته باشد.

پرویزی تصریح کرد: به گفته سخنگوی قوه قضائیه طبق این آیین نامه رسیدگی به اموال مسئولان دامنه بسیار وسیعی را دربرمی گیرد و این رسیدگی به عده خاصی محدود نمی‌شود. بنده معتقدم این مسئله برای آیین نامه مورد نظر یک نقص است، چون از یک سو تضمین عملکرد ندارد و از سوی دیگر قوه قضائیه نمی‌تواند اموال ۲۰۰ هزار نفر از مسئولان را به همراه خانواده آنان که تعداد آن‌ها به یک میلیون نفر می‌رسد بررسی کند.

وی با اشاره به اینکه طبق آیین نامه رسیدگی به اموال مسئولین افراد باید اموال خود را بر اساس خوداظهاری اعلام کنند؛ بنابراین اگر کسی به دروغ و یا اشتباه اموال خود را اعلام کند قوه قضائیه عملا هیچ کار خاصی نمی‌تواند انجام دهد، افزود: در مجموع قوانینی که بر اساس خود اظهاری هستند اگر قانون حمایت از افشا کنندگان فساد که باید مجلس آن را تصویب کند وجود نداشته ناشد عملا کل این قوانین عقیم هستند.

پرویزی یادآور شد: قانون حمایت از افشاء کنندگان فساد از کسانی که فساد را افشاء می‌کنند حمایت می‌کند و مبلغی از آن فسادی که به بیت المال برمی گردد نیز به آن جایزه به این افراد اختصاص می‌یابد. تصویب این قانون در کنار آیین نامه رسیدگی به اموال مسئولین می‌تواند فضا را برای فساد ناامن کرده و زمینه را برای نظارت همگانی بر مسئولین فراهم کند.

وی به ایرادات آیین نامه رسیدگی به اموال مسئولین اشاره کرد و افزود: با توجه به ماده ۸ این آیین نامه سامانه اعلام اموال مسئولین شفاف نیست و همه مردم نمی‌توانند آن را مشاهده کنند. در واقع این سامانه فقط برای قوه قضائیه قابل دسترسی است. در هر حال کارشناسات معتقدند این ماده باید حذف و نظارت همگانی اعمال شود.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف گفت: در ماده ۳ این آیین نامه هم نیز صرفا به رسیدگی به اموال فرزندان تحت تکفل تاکید شده و این دقیقا اشکال بزرگی است چرا که امروز شاهد فساد دیگر نزدیکان مسئولین از جمله دامادا‌ها هستیم؛ از طرفی دختر، چون تحت تکفل پدر نیست با این آیین نامه هیچ محاسبه‌ای روی اموال او صورت نمی‌گیرد.

پرویزی اضافه کرد: از طرفی اموال فرزندان تحت تکفل هم تا یک سنی محاسبه می‌شود و این هم یک اشکال دیگر است.

وی با بیان اینکه تصویت قانون حمایت از صوت زن‌های اقتصادی کار مجلس است، افزود: در مجموع من فکر نمی‌کنم آیین نامه رسیدگی به اموال مسئولین خیلی کار خاصی را رقم بزند، ولی از این جهت که این کار صورت گرفته خوب است، چون تاکنون قوه قضائیه در این حد هم اقدامی انجام نداده بود.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف گفت: بنده احساس می‌کنم در قوه قضائیه انگیزه‌ای برای مبارزه با فساد وجود دارد و یک فرهنگ مبارزه با فساد در این قوه در حال شکل گیری است، اما اینکه کاری از دست آیین نامه رسیدگی به اموال مسئولان بربیاید من بعید می‌دانم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: قانون از کجا آورده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۴۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌نویس آیین‌نامه جامع تغذیه و رستوران‌های دانشجویی بررسی می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان امور دانشجویان، دومین نشست مدیران امور دانشجویی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور ۱۹ الی ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور دکتر داداش‌پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان، دکتر گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان، دکتر نعیمی معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان، دکتر دانشور مدیر کل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان برگزار می شود.

در این نشست که به میزبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار می‌شود حاضرین پس از ارائه تجارب موفق خود در حوزه دانشجویی به تبادل نظر در خصوص پیش‌نویس آیین‌نامه جامع اسکان در سراهای دانشجویی، پیش‌نویس آیین‌نامه جامع تغذیه و رستوران‌های دانشجویی خواهند پرداخت.

در بخش دوم این نشست دو روزه شرکت کنندگان در کارگاه آموزشی تحلیل آسیب‌های روانی- اجتماعی دانشجویان که از سوی دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان برگزار خواهد شد؛ شرکت می کنند.

گفتنی است در پایان این نشست از مدیران دانشجویی شایسته مناطق با اهداء لوح تقدیر، تجلیل به عمل خواهد آمد.

کد خبر 6098219

دیگر خبرها

  • هشدار درباره تعویق لیگ برتر فوتبال
  • پیش‌نویس آیین‌نامه جامع تغذیه و رستوران‌های دانشجویی بررسی می‌شود
  • پیش‌نویس آیین‌نامه جامع تغذیه و رستوران‌های دانشجویی بررسی می شود
  • فروش ماشین آلات پرابهام براساس قانون/ ۱۵۰۰ دستگاه فروخته شد
  • ماجرای استفاده بلاگر شیرازی از آمبولانس اورژانس در حال پیگیری است
  • اصلاح قانون تاسیس مدارس غیردولتی گرفتن مجوز برای مسئولان را محدود می‌کند
  • قطع‌نامه‌ای در حوزه تاب‌آوری و مدیریت بحران برای مسئولان تدوین می شود
  • نامه‌ای که دردسرساز شده است؛ باشگاه استقلال به دنبال گرفتن امضا از بازیکنان در تعطیلات
  • کارشناس حقوقی: رای کمیته انضباطی درمورد هوادار سپاهان مطابق آیین‌نامه است
  • مرگ بدون آرامش، قبر مارادونا حفر می‌شود!