فلاسفه نشان دادند میتوان اختلاف داشت اما یکدیگر را نکشت
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۳۶۸۷۰
چهره ماندگار و استاد فلسفه با بیان اینکه حکمت است که تاریخ را میسازد، گفت: فلاسفه نشان دادهاند که میشود اختلاف داشت اما همدیگر را نکشت و گفتن را ادامه داد.
به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، بیست و سومین همایش ملی حکیم ملاصدرا، با موضوع «حکمت ایرانی و حکمت متعالیه» امروز (چهارشنبه، 22 خرداد) در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بر پایه این گزارش، «غلامحسین ابراهیمی دینانی» در این همایش طی سخنانی اظهار کرد: جامعه ای که تاریخ ندارد یا تاریخ اش را نمی شناسد، دارای هویت نیست؛ تاریخ آغاز دارد، اندیشمندان امروز سعی می کنند آغاز تاریخ را در زمان پیدا کنند. آغاز تاریخ در خود تاریخ نیست بلکه با حال و آینده بی مناسبت نمی تواند باشد و این حال و آینده در ارتباط با آغاز معنا پیدا می کنند.
استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران افزود: آغاز، حقیقت است و همواره با حال و آینده است. گذشته معنا ندارد، آغاز است که حال و آینده را می سازد، بنابراین بهتر است حقیقت را همان آغاز معنا کنیم. اگر اصالت را به تاریخ دادیم یعنی دانستن آن، در این صورت تاریخ به مفهوم فهم آن است نه ثبت وقایع، تاریخ را با فلسفه نمی توان فهمید، منظورم از فلسفه حکمت است. حکیم تاریخ را می داند اما خود حکمت است که تاریخ را می سازد.
وی با بیان اینکه حکمت و فلسفه از درون تاریخ بیرون می آید تا مفاهیم تازه ایجاد کند، تصریح کرد: گفته ها داریم و گفتن ها، گفته ها و سخن هایی که گفته شده را می شود شمرد اما گفتن شماره ندارد. فلسفه گفتن است نه گفته، فلسفه نقل گفته ها نیست، اگرچه نقل آنها اهمیت دارد، فلسفه یک جرقه است که به خرمن پنبه جهالت می افتد و آتش می زند.
ابراهیمی دینانی تصریح کرد: فلسفه برتر از همه چیز است و بر علوم سیادت دارد اما سلطه ندارد. گاهی برخی به فلسفه ایراد می کنند که فلسفه چه گفته است؟ فلسفه گفتن است، می گوید آن هم تا ابد. برخی می گویند فلاسفه با هم اختلاف دارند و سال ها با یکدیگر جنگیده اند اما به کجا رسیده اند؟ پاسخ آن است که بله اختلاف دارند اما یکدیگر را نمی کشند، پس می شود اختلاف داشت و یکدیگر را نکشت و گفتن را ادامه داد.
استاد فلسفه دانشگاه تهران تاکید کرد: فلسفه و تاریخ بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و این دو را نمی توان از هم جدا کرد. فلسفه و تاریخ با یکدیگر گره خورده اند. در جغرافیای کره زمین کشورهای فراوانی را داریم اما اگر تاریخ و جغرافیا بدانیم از سرزمین هایی که از قدیم الایام مهد فلسفه بوده است ایران همیشه در این بین سرزمین حکمت بوده و حکیم پرور به شمار می آمده است البته نمی توان یونان را نادیده گرفت، آنجا نیز مهد فلسفه بوده، بنابراین یونان و ایران مهد حکمت بودند.
وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به اینکه برخی نسبت به این جایگاه ایران اظهار تجاهل می کنند، گفت: دلیل آن است که بسیاری از آثار ایران را سوزاندند. شهید مطهری می گفت آتش سوزی اشتباه است اما من می گویم جناب مطهری اشتباه کردند چون آتش سوزی اتفاق افتاد. اما اکنون اقلا آنچه را که از آثار داریم و نه آنهایی که سوزاندند سه مولفه پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک را که منسوب به زرتشت است، مطرح می کنند. تمامی کتب حکمت و اخلاق و معارف بشری را بگردید جز این سه کلمه نیست.
چهره ماندگار فلسفه در پایان خاطرنشان کرد: مسئله دیگر آن است که اولین کسانی که از نور سخن گفتند، ایرانیان بودند. اولین بار معنویت در جامعه بشری از طریق ایرانیان وارد شد چون آنها از نور صحبت کردند، حتی در تورات نیز مسئله نور هست. خداوند در قرآن می فرماید: «أللَّهُ نُورُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ». زرتشت نیز از نور صحبت کرد، زرتشت یک مُغ بود، بنابر این، نور اولین بار در ایران مطرح شد. سهروردی می گوید نور اصل است.
پایان پیام/9
منبع: شبستان
کلیدواژه: خبرگزاری شبستان اردبیل استان بوشهر مجلس وهابیت دانشگاه آزاد اسلامی نیروی انتظامی فارس مسجد تشییع شیراز همایش ملاصدرا غلامحسین ابراهیمی دینانی فلسفه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۶۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شهید مطهری در اوج حکمت و استادی، روضه خوانی را ترک نکرد
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم چهل و پنجمین سالگرد شهادت آیت الله دکتر مرتضی مطهری در مسجد جامع نارمک برگزار شد. در این مراسم که از طرف خانواده شهید مطهری و ستاد سالگرد برگزار شد، اقشار مختلف مردم حضور داشتند.
حجت الاسلام سید محمدرضا هاشمی تهرانی در این مراسم سخنرانی خود را با موضوع علم و معرفت و جایگاه عالم دینی در جامعه آغاز کرد و گفت: در سیره امام جعفر صادق (ع) جهل و نادانی بزرگترین مرض بود. انسان در حرف ممکن است ادعای دینداری داشته باشد، اما تا مادامی که نسبت به توحید و ولایت جاهل و نادان باشد و نتواند حق را از باطل تشخیص دهد، دینداری اش هم ارزشی نخواهد داشت.
وی با اشاره به روایتی که در زمره روایات دقیق اهل بیت (ع) است اظهار داشت: از پیامبر اکرم (ص) سوال کردند که کدام عمل از همه اعمال پرفضیلتتر است. پیامبر در جواب فرمودند: پرفضیلتترین عمل، علم به خداست. سوال کننده متعجب شد و فکر کرد که پیامبر متوجه سوال وی نشده است و دوباره سوال را پرسید. حضرت نگاهی کردند و باز فرمودند همان پاسخ را فرمودند. سوال کننده تعجبش بیشتر است و گفت من از عمل میپرسم شما جواب من را چیز دیگری میدهید. حضرت فرمود اگر کسی علم به خدا نداشته باشد، معرفت به توحید نداشته باشد، شناخت نداشته باشد کمترین اعمال او مقبول درگاه خداوند است. اما آن کسی که نمیداند چه کسی را میپرستد و علم به خدا ندارد و حقیقت توحید برای او مجهول است هر چقدر هم عمل کند فایدهای ندارد.
هاشمی تهرانی با بیان اینکه علم و معرفت یک حقیقتی است که ائمه اطهار مکرراً شیعیان را به آنها توصیه میکردند، تصریح کرد: محب و شیعه بیسواد و بیمعرفت، به درد اهل بیت (ع) نمیخورد. معارف غنی اهل بیت (ع) غیر از این چیزهایی است که ما در کتابهای خود میخوانیم. اهل بیت (ع) در مقام آموزش شیعیان یک راه خاصی را طی کردند. شیعه و محب بی سوادِ جاهل به چه دردی میخورد.
این سخنران با بیان اینکه یکی از ویژگیهای برجسته و منحصربفرد استاد مطهری این بود که تراز منبر را در عالیترین سطح خود حفظ کرد، ادامه داد: استاد مطهری جایی که منبر میرفت وقتی پایین میآمد منبر و مطالب او کتاب معرفتی شیعه میشد. در زمان خود برخی از این کتب به چاپ ۴۰، ۵۰ و ۶۰ میرسید.
استاد مطهری تراز عالم دینی را حفظ کرد. اینکه ما بنشینیم خواب، خاطره و حکایات شخصی تعریف کنیم به چه دردی میخورد. باید از استاد مطهری یاد بگیریم.
حجت الاسلام هاشمی تهرانی گفت: ابان ابن تغلب از بزرگترین اصحاب اهل بیت بوده است. کسی که امام صادق (ع) برای او احترام ویژهای قائل بود. ذهبی یکی از رجالیون قدرتمند اهل تسنن نقل میکند که احترام ابان ابن تغلب در مسجد النبی و مدینه بیشتر از امام صادق (ع) بوده است. تمام مسلمانان از جمیع فرق به این شخصیت بزرگ سترگ آن زمان احترام میکردند. امام صادق (ع) مکرر میفرمود خدا ابان ابن تغلب را رحمت کند، او ۴۰ هزار حدیث از پدرم امام باقر (ع) حفظ کرده بود، مکرر فرمود اگر ابان نبود روایات امام باقر (ع) ضایع شده بود. اینها شیعه بودند و در مسیر احیای امر اهل بیت کار میکردند.
این سخنران مذهبی اضافه کرد: هیئت گرفتن و نماز جماعت فوقالعاده خوب است، اما آنچه که یکایک ما موظف هستیم این است که معارف اهل بیت (ع) را ابتدا یاد بگیریم و به نسل بعد خود منتقل کنیم.
وی با اشاره به اینکه مساله حجاب یکی از معضلات کف جامعه است که خیلی فراگیر است، ابراز کرد: بسیاری از بزرگان و مسئولین نظام دغدغه حجاب دارند. اگر معارف دینی در سطوح مختلف ارائه میشد و با این جوانان حرف زده میشد اینجای کار نبودیم. آیت الله مطهری با سعه صدر با تمام مخالفین بحث میکرد. مباحثات دقیق، بدون اینکه از کوره در برود. اسلام این را میخواهد که انسان آنچنان قدرت پیدا کند و معرفت عمیق دینی را آنچنان ارائه کند و بگوید هر کسی هر چه شبهه دارد بیاورد. این خصیصه مکتب تشیع و امام صادق (ع) است. علمای ربانی دین ما این چنین بودند.
هاشمی تهرانی گفت: تهران بزرگانی به خود دیده است. مرحوم ابوالحسن رفیعی قزوینی، مرحوم شاه آبادی در تهران منبرهای عمیق معرفتی میرفتند که پامنبریها آنها طلاب و دانشجو نبودند، بازاریهای تهران بودند. مرحوم آیت الله میرزا عبدالکریم روشن در چهارراه سیروس برای مردم توحید تبیین میکرد.
او با ابراز تأسف از اینکه امروزه در فضای حقیقی و مجازی حشر با علما از بین رفته است، اظهار داشت: علمای ربانی در برخی نقاط مهجورند. هیئات مذهبی خیلی اوقات منبری ندارد. آقای مداح میآید سینه زنی را برگزار میکنند و تمام میشود.
حجت الاسلام هاشمی تهرانی در پایان گفت: برخی آقایان علمشان که بالا میرود دیگر ابا دارند که روضه بخوانند اما شأن جلیل القدر مرحوم آقای مطهری این بود که در اوج حکمت و استاد تمامی حوزه و دانشگاه وقتی منبر میرفت روضه میخواند و در روضه برای سیدالشهدا هق هق میکرد که نشان میدهد در اوج علم و معرفت هم که باشی تنها راه نجات، راه اختصاصی رحمت واسعه حضرت سیدالشهداء (ع) است.
کد خبر 6095665 سمانه نوری زاده قصری