Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@20:39:05 GMT

مبارزه با «آفت سِن» در ۳۰۰۰ هکتار از مزارع کشت گندم اهر

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۴۲۵۸۷

مبارزه با «آفت سِن» در ۳۰۰۰ هکتار از مزارع کشت گندم اهر

محمد اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به هجوم «آفت سِن گندم» در مزارع کشاورزی شهرستان اهر اظهار داشت: آفت سِن گندم معمولاً در مراتع زمستان گذرانی می‌کند و در فصل بهار از گیاهان گرامینه تغذیه می‌کند که با تغذیه در مراتع به مزارع کشاورزی روی نمی‌آورد.

وی، علت اصلی هجوم آفت سِن گندم به مزارع کشاورزی شهرستان اهر را خشکسالی عنوان کرد و افزود: با توجه به کاهش بارندگی‌ها در اوایل سال‌جاری، چون بارندگی کاهش یافت و مراتع آن‌طور که باید و شاید برای تغذیه آفت سِن گندم رشد نکرد آفت به مزارع کشاورزی گندم و جو در این شهرستان هجوم آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر بابیان اینکه «آفت سِن گندم» مزارع کشاورزی را تهدید می‌کند، گفت: «آفت سِن گندم» همانند سایر آفت‌ها قابل رؤیت نیست بلکه این نوع آفت از داخل گندم را تهی می‌کند و نهایتاً در موقع برداشت، محصولی در اختیار کشاورز قرار نمی‌گیرد.

اسدی از فعالیت ۸ اکیپ متشکل از کارکنان جهاد کشاورزی شهرستان اهر جهت مبارزه با «آفت سِن گندم» خبر داد و افزود: همکاران جهاد کشاورزی در قالب ۸ اکیپ از ۲ روز مانده به عید سعید فطر به مناطق درگیر با «آفت سِن گندم» اعزام شده‌اند با اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی، کشاورزان و روستاییان را برای مبارزه با این آفت تشویق و ترغیب کنند، که جای دارد از فعالیت شبانه‌روزی همکاران قدردانی کنم.

وی با تاکید بر اینکه اکثر کشاورزان اهری از هجوم «آفت سِن گندم» بی‌اطلاع بودند، یادآور شد: سم‌پاشی از مهم‌ترین راه‌های مبارزه با «آفت سِن گندم» است، بر اساس اطلاع‌رسانی‌های قبلی کشاورزان ۵۰۰ لیتر سّم از ۱۵ مرکز فروش سموم خریداری کرده‌اند و ۴۰۰ لیتر دیگر نیز جهاد کشاورزی اهر به منظور سم‌پاشی اراضی زراعی کشاورزانی که امکان تهیه سّم را ندارند تأمین کرده و در اختیار آنها قرار داده‌ایم.

گندم در ۴۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان اهر کشت می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر تصریح کرد: هزینه سّم‌پاشی برای کشاورزان در هر هکتار حدود ۱۷ هزار تومان بوده که در نوع خود ناچیز است و خوشبختانه با هوشیاری کشاورزان توانستیم وضعیت مبارزه با «آفت سِن گندم» را در مزارع کشاورزی شهرستان اهر از حالت بحران خارج و به حالت مطلوب برسانیم، امیدواریم کشاورزان در مبارزه با این آفت به ریشه‌کن شدن کامل با کارشناسان جهاد کشاورزی همکاری مستمری را داشته باشند.

اسدی با ذکر اینکه گندم در ۴۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان اهر کشت می‌شود، خاطرنشان کرد: شدّت هجوم «آفت سِن گندم» معمولاً در مزارعی بالاست که با مراتع هم‌جوار است، چراکه اگر تغذیه آفت کامل باشد یقیناً به دیگر مزارع هجوم نمی‌برد، از این‌رو تا به حال مبارزه با «آفت سِن گندم» در ۳ هزار هکتار از مزارع کشت گندم شهرستان اهر انجام یافته و همچنان ادامه دارد.

وی گفت: کشاورزان برای آن‌که بدانند محصول‌شان دچار «آفت سِن گندم» شده به ساقه‌ها توجه کنند به عبارتی وقتی گندم به این آفت دچار شود سفید رنگ خواهد بود، به هر حال تاکنون با اقدامات انجام یافته از خسارت‌های قابل توجه «آفت سِن گندم» جلوگیری کرده‌ایم و این‌طور نیست که بگوییم حتماً خسارتی ندارد قطعاً «آفت سِن گندم» بدون خسارت نمی‌شود در حال حاضر بیشتر تمرکزمان را به مبارزه با این آفت گذاشته‌ایم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر افزود: در صورتی که کشاورزان در مبارزه با «آفت سِن گندم» تعلل کنند احتمال از بین رفتن مزارع کشت گندم وجود دارد و اگر همت همگانی به وجود آید قطعاً از افزایش خسارت‌ها جلوگیری می‌کنیم، از این‌رو پیش‌بینی ما از خسارت «آفت سِن گندم» در ۵ درصد اراضی کشاورزی است.

کد خبر 4639539

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرستان اهر برداشت گندم جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۲۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند

به گزارش خبرنگار مهر، حسن خیریان پور شامگاه یکشنبه در جلسه خرید محصولات زراعی استان با اشاره به اهمیت و ضرورت جلسات کارگروه خرید محصولات کشاورزی استان بر ساماندهی مراکز خرید، نظارت بر فرآیند خرید و تسهیل در امور کشاورزان در چارچوب دستورالعمل‌های ابلاغی تاکید کرد.

خیریانپور با اعلام رضایتمندی از خرید تضمینی گندم و کلزا در سال گذشته و قدردانی از تمام دستگاه‌های مرتبط با این امر، عنوان کرد: در سال گذشته بیش از ۱۱۸ هزارتن گندم و بیش از ۹ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شد و در سال زارعی جاری نیز امیدواریم این ارقام افزایش پیدا کند.

خیریانپور با تاکید بر اینکه در استان مازندران سالانه حدود ۴۸۰ هزارتن گندم برای مصرف انسانی مورد نیاز است، تصریح کرد: ما با استفاده از تمام ظرفیت‌ها می‌بایست بخش زیادی از این گندم را در مزارع داخل استان تأمین کنیم.

وی با تاکید بر نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم اظهار داشت: استان مازندران در تولید ۱۴ محصول کشاورزی رتبه اول را دارد و این امکان وجود دارد که با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان تولید کالاهای اساسی مورد نیاز استان را هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی افزایش داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران با توجه به اینکه زمان آغاز برداشت گندم در استان نیمه دوم خرداد می‌باشد، افزود: کشاورزان از برداشت زودهنگام گندم خودداری نمایند، برنامه ریزی ها به گونه‌ای خواهد بود که از نیمه دوم خرداد ۳۲ مرکز خرید بنا به اعلام جهاد کشاورزی هر شهرستان آمادگی لازم را برای آغاز عملیات خرید تضمینی گندم خواهند داشت.

وی از فرمانداران شهرستان‌هایی که به نوعی درگیر خرید هستند خواست، با تشکیل جلسات مستمر و منظم و با همکاری لازم با اداره کل غله و خدمات بازرگانی به روند مطلوب عملیات خرید کمک کنند.

خیریانپور با تاکید بر ضرورت ثبت مشخصات مزارع کشاورزان در سامانه پهنه بندی جهاد کشاورزی ضمن درخواست از کشاورزان برای ثبت مشخصات مزارع خود قبل از برداشت محصول، از سازمان جهاد کشاورزی خواست هرچه زودتر اقدامات لازم را جهت نهایی کردن اطلاعات این سامانه انجام دهد تا کشاورزان در روند تحویل محصول دچار مشکلی نشوند.

کد خبر 6097690

دیگر خبرها

  • سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • سمپاشی ۱۸۱۶ هکتار از مزارع ارومیه بر علیه آفت سن غلات
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند
  • خسارت بارش شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان
  • خسارت بارش‌های شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان
  • خوشه‌های خوش‌سالی در خراسان شمالی با جهش تولید و مشارکت کشاورزان
  • لزوم مبارزه با بیماری زنگ زرد را در مزارع گندم و جو
  • خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید
  • مبارزه شیمیایی با آفات مزارع گندم و جو مازندران