Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌«مهدی مقدسی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره تصویب توافقنامه همکاری تجاری ایران با اتحادیه اوراسیا گفت: تحکیم روابط تجاری بین جمهوری اسلامی و کشورهای جهان، به ویژه کشورهای همسایه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و در شرایط فعلی که آمریکا فشارهای تحریم را روی کشور ما زیاد کرده، اهمیت این موضوع مضاعف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: واردات این اتحادیه در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی حدوداً ۲۷۴ میلیارد دلار و میزان صادرات آن حدود ۳۷۰ میلیارد دلار بوده است اما سهم ایران متأسفانه از حجم مراودات تجاری حدود ۵۷۰ میلیون دلار در واردات و در بحث صادرات به این کشورها نیز ۱.۲ میلیارد دلار بوده است. بنابراین انتظار می رود با پیوستن جمهوری اسلامی به این اتحادیه ظرفیت همکاری متقابل در یک بازار بزرگ و همچنین همکاری با اعضای آن بهتر از گذشته برقرار شود.

عضو فراکسیون امید مجلس درباره جایگاه بی المللی این اتحادیه اقتصادی گفت: چهل کشور در سراسر دنیا در حال طی فرایند پیوستن به این اتحادیه هستند که از این میان ویتنام رسماً به این اتحادیه پیوسته است، ایران هم با مصوبه مجلس شورای اسلامی توافقنامه را امضا کرده و فرایند پیوستن به آن را می‌گذرانند.

مقدسی با اشاره به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران افزود: با پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا ظرفیت بزرگ اقتصادی در جهت افزایش صادرات برای کشور ما فراهم می‌شود و به نوعی هم بر روی واردات کنترل بیشتری صورت می‌گیرد.
نماینده مردم اراک در مجلس اضافه کرد: در شرایطی که از برجام خارج شده و به دنبال اعمال فشار بر ایران هستند، ما باید دنبال بازارهای بزرگ جدید باشیم و این اتحادیه ظرفیت خوبی است برای اینکه بتوانیم مراودات تجاری خود را تقویت کنیم.
وی در عین حال گفت: با توجه به اینکه اتحادیه‌هایی مانند اوراسیا شخصیت مستقلی دارند، می‌توانند زمانی که نقش توافق برجام کمرنگ شده است، روش‌های جایگزین باشند و تا حدی خسارات را جبران کند.

روسیه، بلاروس، قراقستان، قرقیزستان و ارمنستان هستند که در سال ۲۰۱۵ اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تشکیل دادند. این اتحادیه اقتصادی اکنون شامل ۲۰ میلیون کیلومتر مربع با ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت است.

روابط تجاری مستحکم با جهان مانع مشکل آفرینی‌های سیاسی است

مقدسی با بیان اینکه سیاست جمهوری اسلامی تعامل بیشتر با همسایگان و اتحادیه‌های مناطق پیرامونی است، گفت: بسیاری از کشورها که در همسایگی یا نزدیکی ما قرار دارند می‌توانند امکان تبادلات تجاری زیادی برای ما فراهم کنند، از این گذشته این کشورها می‌توانند امکان جذب سرمایه‌گذاران خارجی را هم فراهم کنند. اگر بتوانیم مراودات مالی را هم از دلار به ارزهای ملی تبدیل کنیم، ظرفیت‌های مطلوب دیگری ایجاد خواهد شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد وزارت امور خارجه سفرا و نمایندگان ایران در کشورهای خارجی بیشتر چهره‌های اقتصادی باشند، کاری که کشورهایی مثل چین و ترکیه در دنیا اجام می‌دهند و وجهه همتشان بیشتر تحکیم مناسبات تجاری و اقتصادی است.
وی با اشاره به راه اندازی دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه گفت: وزارت امور خارجه باید برای تحکیم روابط خارجی با دنیا سفارت‌خانه‌ها را بسیج کرده و توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری را در اولویت قرار دهد.

نماینده مردم اراک در مجلس افزود: اگر روابط تجاری مستحکمی با کشورهای دیگر داشته باشیم، مشکلات سیاسی دیگر خود را کمتر نشان می‌دهد، چرا که بنگاه‌های تجاری و بازرگانان نمی‌گذارند روابط فی مابین کشورها به علت مشکلات سیاسی، دچار تنش‌های جدی شده و تضعیف گردد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دستگاه دیپلماسی تحریمهای آمریکا أوراسيا مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۵۱۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد

مصوبه هیئت وزیران در خصوص تعیین حجت‌الله عبدالملکی به‌عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور اجرایی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی اصلاح شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هیئت وزیران در جلسه 1403/2/5 به پیشنهاد شماره 54103/13504 مورخ 1403/2/1 معاونت حقوقی رییس جمهور و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

در بند (1) تصویب نامه شماره 232114/ت62294هـ مورخ 1402/12/16، بعد از عبارت «صلاحیت‌های قانونی دستگاه‌ها» عبارت «و با رعایت تبصره ذیل ماده (23) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1395 و در هماهنگی با وزیر امور اقتصادی و دارایی» الحاق و جزهای بند یادشده به شرح زیر اصلاح می‌شود:

«الف- اعمال نظارت عالیه بر فعالیت های مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و ایجاد هماهنگی و هم افزایی بین آنها موضوع بند (هـ) ماده (4) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1372.

ب- پیشنهاد نصب و عزل اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان های مناطق آزاد تجاری- صنعتی به وزیر امور اقتصادی و دارایی جهت ارائه به رییس جمهور در راستای ماده (6) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران.

ج- پیگیری و نظارت بر اجرای بند (الف) ماده (65) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب 1395.»

این مصوبه توسط محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری در تاریخ 8 اردیبهشت ماه ابلاغ شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بندر چابهار بهترین گزینه برای مبادلات تجاری افغانستان
  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • اتحاد ایران وعراق مایه ضرر و زیان دشمن و رفاه دو ملت است
  • مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد
  • رشد ۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و هند
  • تجلیل از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی
  • صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود