Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، سید احمد ربیعی ظهر شنبه در ادامه همایش انتقال آب دریای خزر به سمنان به میزبانی سالن امیر کبیر دانشگاه سمنان، ضمن بیان اینکه یکی از الزامات در افق توسعه استان سمنان، انتقال آب بین حوزه ای است، تاکید کرد: برای این امر در سند توسعه آب استان تکالیف هر بخش مثلاً کشاورزی یا صنعت و حتی شرب، مشخصاً دیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در بخش کشاورزی اصلاح الگوی کشت و مدیریت مصرف و در بخش صنعت بازچرخانی آب برای تمام شهرک های صنعتی می بایست طبق برنامه های مدون اجرا شود لذا این گونه نیست که با انتقال آب خزر به سمنان همه چیز تمام شود؛ بلکه برنامه هایی در حوزه مدیریت مصرف به طور جدی در سطح سمنان اجرایی خواهند شد.

نیاز استان سمنان از آب خزر

مدیر عامل بنیاد انتقال آب از دریای خزر با بیان اینکه آب مورد نیاز استان سمنان از انتقال آب خزر، ۲۰۰ میلیون متر مکعب در سال است و تمام راه حل ها و اقداماتی که باید از لحاظ فنی و اداری و … انجام شده است، تاکید کرد: امروز خوشبختانه با نشست هایی که با وزیر صنعت داشته ایم این قول را داده اند که برای منابع مالی طرح ها اقداماتی شود از سوی دیگر نشست هایی با بانک ها صورت گرفته تا ان شالله بتوانیم منابع این طرح را فراهم کنیم.

ربیعی بیان کرد: در ارتباط با میزان آب شرب نیز باید گفت ۵۰ میلیون مترمکعب در طول سال برای استان سمنان در نظر گرفته شده و ما امیدواریم از محل خرید تضمینی آب شرب که وزارت نیرو تضمین آن را صورت می دهد، این طرح هرچه سریعتر انجام شود.

وی در دیگر بخش سخنان خود، افزود: در حوزه آب مورد نیاز استان سمنان و ضرورت تامین آن باید گفت در طول یک مدت مشخص و زمان بندی شده در شورای آب توانستیم برنامه ریزی خوبی را با حضور همه دستگاه های اجرایی ذی ربط از جمله جهاد، صمت، منابع طبیعی، شرکت شهرک های صنعتی، آبفار و … انجام دهیم و خوشبختانه یک طرح توجیهی و فنی خوب به وزارت نیرو برای اینکه مجوز انتقال آب بین حوزه ای را صادر کند، را توانستیم ارسال کنیم.

بارش کم تبخیر بالا

مدیر عامل بنیاد انتقال آب از دریای خزر ادامه داد: در این طرح ها و گزارش ها نیز بیان شد که استان سمنان در طول برنامه ششم توسعه و همچنین سیاست های بالادستی نیازمند چه میزان آب است از سوی دیگر این استان پتانسیل های بالایی در زمینه آب های سطحی ندارد در نتیجه در بخش آب زیرزمینی نیز کسری فراوانی را مشاهده می کنیم همچنین در بحث تغذیه آبخوان ها لاجرم باید منبع آب پایداری در استان وجود داشته باشد و در نهایت اقلیم استان نیز خشک است و بارندگی در آن به ۱۲۰ میلیمتر در سال رسیده است که در جهان ۸۶۰ میلیمتر محاسبه می شود.

ربیعی با بیان اینکه تبخیر در استان سمنان نیز چیزی بیش از چهار برابر میانگین جهانی است، گفت: مجموع این موارد نشان می دهد که استان سمنان در حوزه آب شرایط بسیار سختی را با توجه به وسعت جغرافیایی و قابلیت های استان دارد امروز استان صنایعی نیاز دارد که کم آب بر باشند چرا که باید از منابع آب سطحی و زیرزمینی تامین آب صورت بگیرد و این منابع محدود هستند.

وی با اشاره به اینکه در مجموع تمام این موارد و شرایط آبی استان در قالب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت تدوین شده است، تاکید کرد: برنامه کوتاه مدت تعدادی از سد ها، چاه ها و طرح های آبرسانی را که انجام شده را شامل می شود طرح های میان مدت سد روزیه و فینسک و … هستند و در دراز مدت انتقال آب بین حوزه ای مطرح می شود.

کاهش مصرف آب کشاورزی در افق میان مدت

مدیر عامل بنیاد انتقال آب از دریای خزر با بیان اینکه آنچه اهمیت دارد، این است که ۸۸ درصد آب استان را کشاورزی مصرف می کند، تاکید کرد: سمنان جزء اولین استان های کشور است که سند بهره وری آب کشاورزی دارد که این امر بعد از سند توسعه آب استان تکالیفی را برای جهاد کشاورزی مشخص خواهد کرد. یعنی این سازمان در طول ۱۰ سال از ۹۴۵ میلیون مترمکعب آبی که می خواهد مصرف کند، باید به ۶۵۴ میلیون متر مکعب برسد و این یعنی ۳۳ درصد کاهش؛

ربیعی افزود: کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی فقط صرفاً تنظیم یک سند و برگ کاغذ نیست بلکه پشتوانه اجرایی این طرح برنامه هایی است که سازمان جهاد کشاورزی ارائه کرده و در آن به روش های نوین آبیاری و نصب کنتورهای هوشمند تاکید شده است.

وی گفت: نصب کنتورهای هوشمند در کشور ۲۵ درصد کل چاه ها است اما در سمنان، ۸۰ درصد چاه ها کنتور هوشمند دارند این یعنی مدیریت مصرف و انضباط در مصرف در سطح این استان رعایت می شود که این امر جای قدردانی از کشاورزان را دارد.

کد خبر 4641157

منبع: مهر

کلیدواژه: کنتور هوشمند دریای خزر سمنان وزارت نیرو انتقال آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۴۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۵ درصد مخازن سد‌های کشور پر شده است

آخرین گزارش مخازن سد‌های کشور از ابتدای سال آبی (مهر ۱۴۰۲) تا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که ورودی سد‌ها در این بازه زمانی به ۲۸.۶۹ میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به سال گذشته با موجودی ۳۰.۳۲ میلیارد مترمکعبی کاهش ۵ درصدی را ثبت کرده است. همچنین خروجی سد‌ها برای تامین مصارف شرب و کشاورزی نسبت به سال آبی گذشته افزایش ۳ درصدی داشته و از ۱۷ میلیارد و ۴۴۰ میلیون مترمکعب به ۱۷ میلیارد و ۹۸۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

در مجموع در آمار منتهی به ۱۶ اردیبهشت، موجودی سد‌ها در سال آبی جاری به ۳۲.۳۹ میلیارد مترمکعب رسیده که در مقایسه با موجودی ۳۱، ۹۷ میلیون مترمکعب سال گذشته، ۱ درصد افزایش داشته و به پرشدگی ۶۵ درصدی رسیده است.

بر این اساس ۱۱ سد کشور دارای پرشدگی ۱۰۰ درصدی هستند و تنها سد کشور که موجودی آن تک رقمی و تنها ۷ درصد است، سد دوستی در استان خراسان رضوی است. مجموع ۵ سد پایتخت نیز با موجودی ۴۸۷ میلیون مترمکعبی به پرشدگی ۲۶ درصدی رسیده که همچنان نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

از اول مهر ۱۴۰۲ تا ۱۵ اردیبهشت نیز ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۱۹.۲ میلیمتر بوده که این میزان بارندگی نسبت به دوره‌های ۵۵ ساله درازمدت با متوسط ۲۲۱.۳ میلیمتر ۱ درصد کاهش داشته و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که ۱۸۸ میلیمتر بارندگی ثبت شده بود، ۱۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در ادامه نیز میزان بارندگی‌ها به تفکیک استان‌ها قابل مشاهده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • ۷۱ درصد از حجم سدهای آذربایجان‌غربی پر آب است
  • ۵۰ درصد چاه‌های آب سمنان نیازمند مرمت و بازسازی است
  • استان سمنان در فهرست شهرهای پر تنش آبی کشور
  • ۷۱ درصد از حجم سد‌های آذربایجان‌غربی پر آب است
  • تضمینی برای تامین حقابه کشاورزان گرمسار از حبله‌رود وجود ندارد
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • ۶۵ درصد مخازن سد‌های کشور پر شده است
  • آب به باتری کم مصرف تبدیل شد!
  • کود‌های یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تامین می‌شود
  • رهاسازی آب سد سفیدرود برای آبیاری شالیزار‌های گیلان از امروز