Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن امیری امروز (شنبه) در حاشیه نشست لیگ ستارگان بورس در جمع خبرنگاران در خصوص مقررات جدید بازار پایه فرابورس گفت: سازمان بورس هفته گذشته برای رفع ابهامات این قوانین جلسه ای را با حضور نهادها و فعالان این حوزه برگزار کرد.

وی با بیان اینکه اعضای کمیته فقهی بورس موضوع غیرشرعی بودن معاملات بازار پایه را مورد بررسی قرار دادند، افزود: مسئولان مربوطه کل فرآیند را توضیح دادند که آیا با توجه به اتفاقات رخ داد بحثی مبنی بر غیر شرعی و یا ربوی بودن دستورالعمل های جدید وجود دارد یا خیر؟

نایب رییس هیات مدیره و معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از جمله مسائلی که مورد بحث قرار گرفت این است که دانستن مظنه مهم است و یا قیمت های معاملاتی؟ بخشی از ایراد این موضوع این است که قوانین به درستی توضیح داده نشده و اینکه گفته می شود که سفارشات، پنهان می شود به چه معناست و چه بخشی از معاملات دیده نمی شود؟ این موضوع در ابتدا باید شفاف سازی می شد و به دلیل عدم ارائه هیچ گونه توضیح مناسبی در این زمینه برخی از ابهامات را با خود به همراه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه موضوعی که مدنظر بود این است که سه مظنه قیمتی که از نظر حجم و مبلغ دیده می‌شود قرار بود در دستورالعمل جدید در بخش خرید و فروش، دیده نشوند، گفت: در این خصوص چنین حاشیه هایی به وجود آمد که آیا این موضوع مشکلی را در معامله ایجاد می کند یا خیر که کمیته فقهی به صراحت اعلام کرد به هیچ عنوان این مساله، مشکلی را در معاملات به وجود نمی‌آورد زیرا قیمت معامله مشخص و خریدار و فروشنده نسبت به عدد موردنظر آگاهی دارند، همچنین بازار به صورت لحظه ای گزارش می کند که قیمت نهایی به چه ترتیب محاسبه و در نهایت به چه رقمی می رسد.

لیگ ستارگان بورس بین المللی شد

امیری در ادامه به برگزاری لیگ ستارگان بورس اشاره و بیان کرد: اولین دوره لیگ ستارگان بورس در سال ٩٦ با حضور ١٠ تیم برگزار شد که این آمار در سال ٩٧ رشد خوبی داشت و به ٣٤ تیم دانشجویی افزایش یافت، در سال ٩٨ این رویداد با یک اتفاق ویژه همراه شد و به صورت بین المللی برگزار می شود.

وی ادامه داد: با توجه به امکان شرکت تیم های مختلف از دانشگاه های متعدد، درخواست هایی را برای ورود به این لیگ از دانشگاه های داخلی و خارجی داشتیم.

امیری اظهار داشت: تاکنون ۳۶ تیم از دانشگاه های سراسر کشور و ۴ تیم از دانشگاه های کشورهای عراق، سوریه و عمان برای شرکت در این مسابقات درخواست داده اند.

به گفته نایب رییس هیات مدیره و معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، مهمترین هدف از برگزاری این رویداد، بحث تمرکز بر روی مباحث دانشگاه است.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه ابعاد مختلفی دارد و هدف ما توسعه عمق بازار سرمایه در سطوح مختلف جامعه است، گفت: بخش دانشجویی از جمله مهمترین بخش هایی است که بر آن تمرکز داریم تا لیگ ستارگان در این حوزه برگزار شود.

امیری افزود: دانشجویانی که مشغول تحصیل هستند مدیران آینده این کشور محسوب می شوند که باید در حوزه اقتصادی و یا صنعتی فعالیت کنند بنابراین آشنایی آنها با بازار سرمایه و پتانسیل های موجود در این بازار از جمله مسایلی است که باید نسبت به آن آگاه باشند.

نایب رییس هیات مدیره و معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر آشنایی دانشجویان رشته های مرتبط مانند اقتصاد، مدیریت و حسابداری با بازار سرمایه، اصول معاملات و اتفاقات رخ داده در بازار، گفت: در این لیگ محدودیتی ایجاد نکرده ایم مبنی بر اینکه فقط رشته های مرتبط قادر به شرکت در این لیگ هستند، بلکه هر تیم دانشگاهی با هر رشته تحصیلی می تواند در این رویداد شرکت کند.

وی به گسترش ارتباط بین دانشگاه و بازار سرمایه تاکید و بیان کرد: تیم های دانشجویی که در این لیگ شرکت کرده اند باید یک سرپرست که عضو هیات علمی دانشگاه است، داشته باشند.

امیری افزود: افزایش بعد بین المللی این موضوع یکی از اهداف سومین لیگ بورس در سال جاری است.

نایب رییس هیات مدیره و معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: گسترش مفاهیم نوین بازار سرمایه مانند ابزارهای جدید و چکش کاری دستورالعمل های جدید از مهمترین اهداف برگزاری این لیگ تلقی می شود.

به گفته وی، این رویداد از پنجم شهریور ماه سال جاری در دانشگاه الزهرا آغاز و تا ۳۰ مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

امیری اظهار داشت: در سومین لیگ بین المللی بورس ۲۰ میلیون تومان اعتبار در اختیار هر تیم قرار می گیرد که در این مدت با همین مبلغ شروع به خرید و فروش می کنند که در نهایت تیم برنده در پایان دوره براساس عملکرد و بازدهی شناسایی می شوند.

نایب رییس هیات مدیره و معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه با توجه به برگزاری این رویداد به صورت بین المللی باید امکانات و زیرساخت های لازم برای این اقدام فراهم شود، افزود: برای آشنایی بیشتر شرکت کنندگان خارجی و دانشجویانی که اطلاعات چندانی را از بازار سرمایه ندارند یک دوره آموزشی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت کنندگان در این لیگ در صورت زیان بیش از ۱۵ درصد از لیگ خارج می شوند، گفت: این بدین معنا است که سازمان بورس تا ۱۵ درصد از زیان تیم ها را متقبل می شود و در مقابل در صورت کسب سود، تیم ها سود خود را دریافت خواهند کرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۴۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاشدگی قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها و رهن مسکن

کارشناس مسکن گفت: تمامی بخش‌ها دارای قانون و قوانین مشخصی هستند اما اجاره‌نشینی و بازار مسکن کاملاً رها شده و شخص مستأجر در صورت افزایش غیر متعارف صاحب خانه به هیچ ارگانی نمی‌تواند شکایت کند، همچنین در دستگاه بزرگ قضائی کشور جای برای ثبت شکایت مستأجران مشخص نشده است.

مجید گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تمامی کشورهای دنیا در خصوص موضوع مهم اجاره نشینی قوانین و مقررات خوب و منسجمی دارند، اما کشور ما در این حوزه بخصوص در بحث تعیین قیمت‌ها و اجاره‌بها کامل رها شده و در نهایت آشفتگی به سر می‌برد.

وی افزود: به‌تازگی دولت طرح جامع ساماندهی بازار اجاره را به مجلس ارسال که توسط مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارجاع داده شده اما همچنان طرح نهایی نشده است، از این ناحیه حدود ۳۰ میلیون نفر جمعیت مستأجر ایران تحت فشار قرار گرفته‌اند.

کارشناس مسکن با اشاره به بررسی‌های انجام شده بر روی کشورهای دیگر گفت: این کشور دارای قوانین خوب و کارشناسی شده در این زمینه است، برای مثال در تعیین موضوع مهم میزان ودیعه و یا رهن حداکثر سه برابر اجاره ماهیانه به‌عنوان رهن در نظر گرفته می‌شود و بعد از پایان قرار داد با سود متعلق به مستأجر بر گردانده می‌شود، اما در ایران شاهد آن هستیم که ودیعه به طور کامل رها شده، دلخواه و در نهایت فشار بر مستأجر تأمین می‌شود؛ نیازهای ضروری صاحب‌خانه هم می‌تواند در غالب ودیعه گنجاند شود درصورتی‌که هیچ مبنایی برای تعیین رهن و اجاره وجود ندارد.

گودرزی ادامه داد: از سوی دیگر می‌دانیم در کشوری مانند آلمان که در موضوع مهم اجاره‌ها پیشتاز قوانین هستند، قراردادها به دو صورت جاری، کوتاه مدت یک ساله و یا بلند مدت انجام می‌شوند و نقض این قوانین و قراردادها به سادگی ممکن نخواهد بود، در ایران آوارگی مستأجر حق مسلم صاحب‌خانه است که این پذیرفتنی نیست و نشان دهنده ترک فعل‌های بزرگی از سوی نمایندگان دوره‌های گذشته در حوزه مهم اجاره نشینی است.

وی اظهار کرد: تمامی بخش‌ها دارای قانون و قوانین مشخصی هستند اما اجاره‌نشینی و بازار مسکن به‌طور کامل رها شده و شخص مستأجر در صورت افزایش غیرمتعارف صاحب خانه به هیچ ارگانی نمی‌تواند شکایت کند، همچنین در دستگاه بزرگ قضائی جای برای ثبت شکایت مستأجران مشخص نشده است.

کارشناس مسکن افزود: مصوبه سران قوا هم که در سال‌های گذشته تلاش کردند که به نوعی بازار اجاره را ساماندهی کنند، از طرف کارشناسان شورای حل اختلاف هم زیر پا گذاشته می‌شدند و تعداد بسیاری از مستأجران برای اولین به محاکم ورود کردند و بیشتر از آنان نتوانستند رأی بگیرند و روند مانند گذشته ادامه پیدا کرد.

گودرزی با اشاره به عوامل تأثیر گذار بر نرخ اجاره‌بها و رهن مسکن گفت: قیمت گذاری‌ها به طور کامل سلیقه‌ای است و اگر بخواهد بر اساس سازوکار کشورهای پیشرفته مشخص شود، نه تنها نباید این اجاره‌ها افزایش پیدا کند بلکه تا ۷۵ درصد نیز بید کاهش پیدا کند، چرا که در بسیاری از مناطق ایران بخصوص شهرهای بزرگ مانند تهران ۱۰۰ درصد درآمد افراد کفایت اجاره را ندارد؛ عرف معمول ۱۸ تا ۲۳ درصد در آمد خانوارها مربوط به اجاره می‌شود اما در ایران شاهد آن هستیم که این افزایش اجاره بها به ۱۰۰ درصد هم رسیده است؛ دست مالکان برای تعیین رهن و اجاره باز است؛ این موضوع به دلیل آنکه یک معامله است باید دارای قانون و قوانین مشخصی باشد، اما شاهد آن هستیم که در نهایت آشفتگی و حرج‌و مرج به سر می‌برد.

وی در خصوص راه‌کارهای پیشنهادی افزود: دولت در وهله اول باید به قیمت‌گذاری منطقه‌ای به چند دلیل قابل اجرای نبودن طرح‌های مالیاتی به علت مشخص نبودن قیمت ملک برای مثال زمانیکه گفته می‌شود ۱۰ درصد قیمت ملک مالیات گرفته شود، این ۱۰ درصد برای چه مقدار است و این مجهول در قوانین مالیاتی کشور به ضرر دولت هم تعیین شده است ورود پیدا کند، راه‌اندازی پایگاه داده مانند سامانه خودنویس، املاک و اسکان که باید ضمانت اجرایی داشته باشند از دیگر روش‌های کنترل این بازار است، چراکه در حال حاضر هیچ ضمانت اجرایی برای ثبت قراردادها در این سامانه موجود نیست و باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا در صورتیکه صاحب خانه‌های که قیمت متعارف و قوانین را رعایت نکردند جریمه شوند.

کارشناس مسکن ادامه داد: بخش بزرگی از نارضایتی‌های عمومی مربوط به موضوع مهم اجاره‌ها می‌شود، حتی دولت هم در این حوزه متضرر می‌شود چرا که قادر به وصول مالیات‌های مصوب مجلس در بودجه نخواهد بود.

کد خبر 746209

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • ساماندهی فضای کسب و کار؛ جهش تولید و صنعت در استان اردبیل
  • رهاشدگی قیمت ها در بازار اجاره بها و رهن مسکن
  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • بورس تغییر جهت داد
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • رهاشدگی قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها و رهن مسکن