Web Analytics Made Easy - Statcounter

غرب درصدد است تا در باب حجاب و پوشش بانوان ایرانی اصطکاک‌های اجتماعی و فکری را دامن زده و از این رهگذار به مدیریت تولید بحران‌های سیاسی و اجتماعی فرهنگی مبادرت ورزند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، سیدروح الله ظهوری حسینی، دیپلمات رسانه دو ملت ایران و افغانستان و فعال فرهنگی در خصوص پروژه غرب برای ترویج بی‌بندوباری، بی‌حجابی و نابودی خانواده‌ها نوشت: جوامع و کشورهای اسلامی فارغ از نوع نظام‌های سیاسی و در تعامل و حتی تقابلشان با دیگر فرهنگ‌ها و تمدن‌های رقیب همواره در معرض آفات و چالش‌های درونی و بیرونی بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چالش‌هایی که از مدت‌ها قبل بدین سو با مدیریت و دخالت آشکار و پنهان نظام‌ها و فرهنگ‌ها و رسانه‌های لیبرالی بخصوص در گفتمان جهانی‌سازی موجبات استحاله فکری و رفتاری برخی جوامع اسلامی را فراهم کرده‌اند و اخیراً درصددند تا در باب حجاب و پوشش بانوان ایرانی اصطکاک‌های اجتماعی و فکری را دامن زده و از این رهگذار به مدیریت تولید بحران‌های سیاسی و اجتماعی فرهنگی مبادرت ورزند.

مواضع آسیب پذیری و تمهیدات ما

در همین مقال اگر بخواهیم پس از اعتقادات اصولی قلبی چون توحید، نبوت، امامت و... به اجزا و فرعیات دین بپردازیم بدون شک حجاب یکی از خدشه‌ناپذیرترین اعتقادات عملی جوامع مسلمان آن‌هم در پیوند مفهومی با اصول دین در ادوار تاریخ اسلام و حتی پیش از ظهور اسلام قابل رهگیری است.

برخلاف آنچه از سوی برخی لیبرال‌ها ادعا می‌شود و بر قلم یا زبان جاری می‌شود (حجاب اختیاری)؛ حجاب و عفاف بانوان مسلمان و در نقطه مقابل آن غیرت و حمیت مردان جوامع اسلامی هیچ‌گاه متلون و سیاسی حاکمیتی نبوده بلکه کاملاً اصولی، پذیرفته‌شده و بر مبنای اعتقادات تبیین شده تعبدی_عقلایی در بستر فرهنگ‌ها و ارزش‌های کهن تمام ملت‌های اسلامی و شرقی من‌جمله  ایران، نضج یافته است.

بر بنیاد همین استدلال؛ تاریخ فرهنگی و سیاسی جوامع اسلامی گواه است آنچه تحت عنوان حجاب اختیاری و انتخابی و یا کشف حجاب می‌توان نمونه‌هایی برشمرد دقیقاً پس از مداخلات و دست‌اندازی‌های کشور گشایانه غربی و صدور فرهنگ‌ها و ارزش‌های ابتذالی آن‌ها نظیر اصلاحات تجددگرایانه حکام و سلاطین وقت نظیر کشف حجاب و تغییر پوشش بانوان و مردان ملل شرقی و اسلامی در ترکیه، ایران و افغانستان بوده است.

تهاجم و پدیده مخربی که نه‌تنها درصدد انکار آن نیستیم بلکه پیامدهای زیان‌بار و آفت‌زای آن را لااقل در دو کشور همسایه و هم فرهنگ ایران و افغانستان و در مقطع زمامداران سکولار آن‌ها (شاهی) و پساطالبانی و دوره حضور نیروهای غربی و رسانه‌های تقریباً مخرب و لجام‌گسیخته غرب‌گرا در افغانستان می‌توان در فرصتی جداگانه به نقد نشست و تبیین نمود.

حضور و بروز نزدیک به دو دهه نیروها و رسانه‌های غرب‌گرا در افغانستان که هرچند لطمات فرهنگی و ضد ارزشی را در مواردی باعث شد ولی به دلیل استحکام مبانی و ارزش‌های کلی دینی و بومی مردم افغانستان تاکنون نتوانست در حجم وسیع به فروپاشی بنیادهای اساسی در باب اعتقادات و حجاب بانوان مسلمان دست یازد‌.

فی الحال و در این گفتار درصدد هستیم تا با انعکاس نمایه‌ها و نمادهای حجاب به نقد مختصر برخی تحرکات و تحریکات فضای مجازی و بعضاً میدانی مقوله ترویج بی‌حجابی و اغراض پنهانی آن در ایران اسلامی بپردازیم.

حجاب و عفاف فلسفه کلان جوامع

باری در همسایگی افغانستان کشور اسلامی ایران سال‌هاست با الگوی مکتبی و ارزشی نظام اسلامی و انقلابی و جامعه دینی خود در مسیر خودباوری و تبلور اندیشه‌ها و دانش‌ها گام برمی‌دارد که خوشبختانه نقش زنان مسلمان متعهد و متخصص در حفظ و پاسداشت دستاوردهای نظام دینی، فرهنگی و کیان خانواده تاکنون پررنگ بوده و خواهد بود.

با این تفاسیر مدتی است اخبار و کنش‌های تهاجمی به تحریک برخی غرب نشین های ایرانی و عوامل نفوذی یا سست‌بنیان داخلی آن‌ها نه‌تنها درصدد تخریب باورهای ارزشمند و گران‌بهای دینی_اعتقادی و انقلابی است بلکه وقار تاریخی و سرزمینی کهن ایرانیان و آرمان شهدای این مرزوبوم را نیز به بازی گرفته است!

حجاب و عفاف به‌عنوان اصلی‌ترین شاخص حفظ بنیان خانواده و نماد ایستادگی و پایداری در برابر امیال سرکش غریزی و شیاطین درونی و بیرونی بانوان و انتخاب آگاهانه غالب بانوان اصیل ایران اسلامی مدتی است از سوی اقلیت ایرانیان ناآگاه و یا فریب‌خورده و عمدتاً مرفه بی‌درد با تحریک بیگانگان و دستگاه‌های رسانه‌ای منتسب غربی صهیونی مورد هجمه و تخریب واقع‌شده و تلاش دارد به‌عنوان هدف اصلی از رهگذار این حربه ضد فرهنگی و ضداجتماعی موجبات رویارویی‌ها و ناآرامی‌های امنیتی، اجتماعی و سیاسی جامعه ایران را باعث شد.

این در حالی است که حجاب با تبلیغ ضد اسلامی و ضد عربی که می‌شود نه‌تنها محصور به اسلام نیست؛ بلکه قرن‌ها قبل از آن در فرهنگ‌های متعدد جوامع انسانی چون یونان، آشوریان و کلدانی ها، یونانیان، اسپارتی ها، چین و رومی‌ها مروج بوده است. در فرهنگ آریایی_ایرانی و در آیین اهورامزدایی حجاب موردتکریم و تعظیم ایرانیان و گستره آریانا و آریایی‌ها بوده و اتفاقاً هر چه طبقه اجتماعی بالاتر می‌رفت اهمیت و رعایت آن بیشتر می‌شد طوری که در دوره اشکانی و ساسانی همه زنان در تمام طبقات و شئونات حجاب داشتند. حقیقتی که به‌عنوان چالش در صفحه یکی از مخالفان حجاب طرح نمودیم و گرداننده و حامیان آن عاجز از پاسخ ماندند.

مدعیان و مبلغان آزادی عمل در حوزه حجاب با عنوان «حجاب اختیاری» ضمن الگو قرار دادن جوامع سکولار غربی و اقمار آن‌ها و به بهانه اسلام گریزی و عرب ستیزی با شعارهایی چون «بدن من مال من است» سعی در قبولاندن دیدگاه خود با استدلال‌های سطحی پیرامون آزادی‌های شخصی و فردی دارند حال اینکه از مطالعه عواقب و آثار منفی آن آزادی‌ها در حیطه مباحث کلان اجتماعی و رفتارهای خطرآفرین رفتاری در موضوعات پوشش‌های هنجارشکن یا اختلاط روابط زنان و مردان غافل‌اند.

این دسته افراد لازم است وقتی غرب و آزادی‌های لجام‌گسیخته آن را الگو قرار می‌دهند یک مطالعه ضمنی در خصوص فروپاشی بنیان‌های اخلاقی و رفتارهای جنسی، فردی، اجتماعی و خانوادگی در غرب نیز داشته باشند.

رویکرد نافرجام غرب

بی‌گمان و بر همه آشکار است که جوامع گریزان از دین و پیام‌های آسمانی، سالیان متمادی است که سنگین‌ترین چالش‌ها و آسیب‌های ناشی از بحران اخلاق و رفتارهای آزاد جنسی و تظاهرات مخرب ناشی از مکتب اومانیسم را شاهد است و هزینه‌های کمرشکن اجتماعی و فرهنگی آن را پرداخت می‌کند.

امروزه کانون عواطف و عشق پاک میان زنان و مردان در غرب که می‌بایست موجب آسایش و محبت در کانونی بنام خانواده می‌شد به دلیل آزادی عمل نابجا و رنگارنگ و متعدد بودن انواع روابط رفاه‌گرای عصیان طلب در میان این دو جنسیت، قبل و بعد از ازدواج رو به سردی و تیرگی گذاشته و در موارد مشاهده و تحقیقی فراوانی موجبات گریز زنان و مردان از یکدیگر و افتادن در سیاه‌چاله‌های مخرب‌تر دیگر تحت عنوان‌ هم‌جنس‌گرایی و بدتر از آن در مواردی تزویج یا همزیستی با برخی حیوانات خانگی را سبب گردیده است!!

گفتمان برتر حجاب در ایران

لذا طوری که آوردیم در ایران اسلامی با پشتوانه یک انقلاب عظیم ارزشی، ایدئولوژیک و دفاع مقدس و فرهنگ و داشته‌های غنی ایرانی_اسلامی؛ برخی حرکت‌ها و رفتارهای هنجارشکن مترادف و همگام با هجمه‌های فرهنگ‌های بیگانه و تهی از اصالت رونمایی کرده است و به گونه هدفمند از سوی گردانندگان خارج نشین و به‌صورت کورکورانه از سوی عاملان فریب‌خورده داخلی قصد دارد در کنار چالش‌ها و جنگ اقتصادی (تحریم) غرب، پازل هجمه‌های شکست‌خورده نظامی و امنیتی علیه کشور، مردم و انقلاب اسلامی ایران را تکمیل نماید.

در همین راستا اصطکاک‌ها، سلایق و رویارویی‌های گوناگون اجتماعی و فضای مجازی تحت عناوین آزادی انتخاب، آزادی عمل، رعایت حجاب، نوع پوشش، حجاب اختیاری و اجباری، حقوق مساوی زن و مرد، کنسرت‌های هنجارشکن برخی مدارس، امربه‌معروف و نهی از منکر، رعایت قوانین کشور، حرمت خون شهدا و انقلاب، فرهنگ دینی و ایرانی و... در حال تبارز و تبادل است.

دراین‌بین و اخیراً موضع‌گیری و اعلام رسمی ریاست قوه قضائیه حجت‌الاسلام رئیسی با حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر نشان از عکس‌العمل و اهمیت موضوع برای اصلی‌ترین نهاد مرتبط با مباحث حقوقی_شرعی و قانونی حجاب و عفاف اجتماعی داشته و می‌تواند فرجام این امر را (سوای مباحث تبیینی، ارشادی و رسانه‌ای قضیه) از منظر قانونی، قضایی و مدنی آن مشخص نماید.

جا دارد همین‌جا به یک مورد از هزاران تظاهر بیرونی مثبت بحث حجاب و عفاف که خالق آن دختربچه ۹ ساله‌ای بنام ملیکا است اشاره‌کنیم.

ملیکای 9 ساله که در بیمارستان بستری است در برگه جلوی در ورودی نوشته است: آقایان محترم لطفاً قبل از ورود یا الله بگویید چون باید روسری‌ سر کنم. من امانت‌دار حجاب حضرت فاطمه زهرا(س) هستم.

ازآنجایی‌که یک بحث فلسفی معتقد است برای مطالعه هر امری به مبادی آن امر رجوع کنید و از این منظر انسانی، کودکان مظهر پاکی، لطافت طبع و صداقت هستند به‌عنوان حُسن ختام در باب امر حجاب به‌عنوان الگو و نمونه برتر اشاره نمودیم.

 

تحلیل محتوا و نتیجه

بدون شک آنچه دو سه سالی است از سوی گماشتگان معلوم‌الحال در خارج از کشور بنام «چهارشنبه‌های سفید» و... طراحی و پیاده‌سازی رسانه‌ای، حمایت و تهییج اجتماعی می‌شود مبتنی بر تداوم یکی از اصول امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا بنام «نو ویلسونیسم» یا «ریگانیسم» این بار با حربه گلوبالیسم ارزش‌های غربی است که درصدد برهم زدن امنیت داخلی ملت‌ها و دولت‌های رقیب با تحمیل هزینه‌ها و مشکلات داخلی بوده تا نهادها، مراکز و سازمان‌های داخلی را از تقویت بنیه‌های داخلی و خارجی و پیگیری اهداف ارزشی‌شان در داخل و پیرامون در منطقه و جهان بازدارد. (استراتژی مهار)

ناگفته پیداست هر اقدام تهاجمی بالأخص شبیخون فرهنگی_رسانه‌ای نباید به‌زعم کوچک شمردن آن‌ها نادیده گرفته شود بلکه می‌باید به گونه کارشناسی شده و سازمانی در بُعد تئوری نظیر نشست‌های تخصصی با معرفی برنامه‌های بدیل و در بُعد عملیاتی آن با بهره‌گیری از مجربان فن رسانه و تاکتیک‌های اقناع و روشنگری ضمن خنثی و برملا سازی (تجربه عملی نگارنده در پیج های مجازی) با تشکیل تیم‌های متخصص سایبری به‌عنوان راهکار مقابله‌به‌مثل و بازدارندگی (نه صرفاً امرونهی) روی دست گرفته شود تا بتوان به یک اطمینان خاطر جهت تأمین مباحث امنیت روانی اجتماعی، اخلاقی و امنیت ملی دست‌یافت.

اینکه مسئولان و کارشناسان امور ضمن شناسایی و جبران نقاط ضربه، ضعف و کاستی‌ها چه طرح متوازنی خواهند ریخت و فرهنگیان، رسانه‌ها و اقشار متدین و آگاه ایرانی در برابر این فتنه‌ها چه تدابیری خواهند سنجید بحثی جداگانه و هم‌زمان موردعلاقه، حمایت و رصد همه دینداران و دغدغه مندان مکتبی است و امیدواریم به نفع منافع علیای کشور اسلامی و فرهنگ کهن و مشترک شرقیان مسلمان و با فرهنگ مهار شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۱۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد

نشست «پیشینه‌شناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» با حضور طلاب و علاقمندان به این حوزه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.

حجت‌الاسلام سید رسول موسوی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در این نشست، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیق‌تر اسلامی‌سازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد، رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسان‌محوری است و طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد در شاخه‌ها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دارد.

وی ادامه داد: مسئولین و پژوهشگران، کتاب‌های متعددی درخصوص اسلامی‌سازی علوم انسانی نوشته‌اند و دیدگاه‌ها و نظریات بسیاری در این رابطه وجود دارد که می‌توان به آن‌ها مراجعه کرد، بحث روش‌شناسی نیز در این خصوص مهم است.

وجود دو دیدگاه در اسلامی‌سازی علوم انسانی

این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی، تصریح کرد: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی می‌شود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامی‌سازی علوم انسانی استفاده شود و فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود، پس پیوندی میان فلسفه و دانسته‌های اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است و پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و فارابی نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.

حجت‌الاسلام موسوی یادآور شد: استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی است، پیشینه‌ این روش نیز به مفسرینی باز می‌گردد که از نگاه قرآن و حدیث، مطالبی را بیان کردند.

طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی

وی درخصوص طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی اظهار کرد: تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند، تفاسیر عصری(زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان می‌کنند و دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ می‌دهند یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی می‌شود که کتاب «سنت‌های تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) یادآور شد: در جلد چهارم از تفسیر المیزان و ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، کلمه «رابِطُوا» مباحث اجتماعی را از منظر قرآن بیان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: به حمدلله در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایده‌های فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.

حجت‌الاسلام موسوی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی، ابراز کرد: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانش‌های بشری اشاره دارد.

ساختارگرایی و کارکردگرایی

وی درباره کارکردهای خانواده، گفت: اصل پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتاب‌های متعددی نیز در این رابطه نوشته‌اند، به طور کلی دو شاخه و مکتب فکری در تمام عرصه‌ها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم می‌کند.

این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی می‌بایست به مبادی، ساختارها، اصول و ریشه‌ها نگریست ولی به فواید و منافع کمتر توجه داشته‌اند، کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعت‌گرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.

وی یادآور شد: خانواده از مباحث بین رشته‌ای استف به این معنا که هم در روان‌شناسی و هم در جامعه‌شناسی مورد بحث قرار می‌گیرد، اما از آنجا که مبحثی اجتماعی به‌شمار می‌رود، پس جامعه‌شناسان بیشتر به آن پرداخته‌اند، جامعه‌شناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند که برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.

حجت‌الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: آیات قرآن به گونه‌ای است که هم به بحث ساختار خانواده و هم کارکرد خانواده نظر دارد، در گام اول می‌بایست با استفاده از روش «معادل‌یابی واژگانی»، آیات مربوط به خانواده همچون ولد، ابن و بنت را از قرآن استخراج کنیم، سپس در گام بعدی آن‌ها را مرور کرده و هر کدام با بحث کارکردها متناسب است را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.

انتهای پیام. /

دیگر خبرها

  • توجه به عفاف و حجاب ارزش نهادن به کرامت زن است
  • تصویب اولویت‌های اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گیلان
  • راهپیمایی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب در بوشهر برگزار می‌شود
  • زوال اسرائیل در اندیشه امام و رهبر انقلاب
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • آقای علم الهدی! برای دفاع از حجاب از زن باده نوشی مثل منیژه دفاع می‌کنید؟
  • آقای علم‌الهدی! چرا منیژه؟
  • (ویدئو) رنج حیوانات خانگی و خیابانی در پی گرمای بی‌سابقه در آسیا
  • عفاف و پاکدامنی جزء جدایی ناپذیر فرهنگ اصیل مردم کرمانشاه است
  • دشمنانی که به دنبال ناامیدی مردم ایران بوند در حال نابودی هستند