Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@15:23:43 GMT

۲۵ درصد گستره سیستان و بلوچستان بیابانی است

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۱۳۹۰

۲۵ درصد گستره سیستان و بلوچستان بیابانی است

مسعود ریگی روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی بیابان زایی اظهار داشت: شعار امسال بیابان زایی " بیاییم با هم جهانی سبز را بسازیم" است.

وی ادامه داد: ۱۰.۵ میلیون هکتار از گستره سیستان و بلوچستان را مراتع و یک میلیون و ۲۶۰ هزار هکتار را نیز جنگل و بیشه در بر گرفته است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: سرانه بیابان زایی در کشور نیم هکتار اما در این استان ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ هکتار است.

وی عامل انسانی را از جمله مهترین عوامل در ایجاد بیابان زایی دانست و تصریح کرد: نوع مدیریت حاکم بر سرزمین، برداشتهای بی رویه از منابع آبی، نوع الگوی کشت، شخم زنی، تراز منفی آب و موارد متعدد دیگر از جمله عوامل مهم در ایجاد بیابان زایی است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان به کانون‌های بحرانی بیابان زایی در این استان اشاره کرد و افزود: ۲۸ کانون بحرانی در این استان وجود دارد که ۲ مورد در سیستان و ۲۶ مورد آن در بلوچستان است.

وی با اشاره به برنامه های ویژه روز بیابان زایی در سیستان و بلوچستان گفت: اطلاع رسانی، مالچپاشی، نهال کاری، پخش آب و موارد دیگر از جمله برنامه‌های این روز در سراسر استان است.

ریگی به کارهای انجام شده در یک سال گذشته در زمینه بیابان زدایی سیستان و بلوچستان اشاره کرد و اظهار داشت: ۵۰۳ هکتار مالچپاشی، سه هزار و ۴۰۰ هکتار مراقبت و آبیاری، توزیع ۱۰۶ هزار اصله نهال در میان مردم، استفاده از فرصت سیلاب و پخش آب در ۱۸ هزار هکتار از اراضی سیستان و اجرا ۱۳ هزار متر مکعب عملیات خاکی از جمله اقدامات انجام شده در این مدت در استان بوده است.

وی در باره میزان اعتبار دریافتی سیستان و بلوچستان در حوزه بیابان زدایی گفت: ۶۶۰ میلیارد تومان اعتبار در این زمینه به ۹ استان درگیر تعلق گرفته که ۲۵ درصد این منابع به سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: این استان به لحاظ دریافت سهمیه اعتباری رتبه اول در بین ۹ استان را دارد که باید به نحو احسن از این اعتبار استفاده کرد.

وی به برنامه‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در بخش اول اعتباری اشاره کرد و افزود: مالچپاشی در سطح ۲ هزار و ۸۰۰ تا سه هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی بیابانی سیستان و بلوچستان با توجه به اولویت بحران مناطق، نوع تخصیص اعتبار و قیمت قیر انجام خواهد شد.

ریگی افزود: همچنین نهال کاری هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی بیابانی در کنار مالچپاشی از جمله برنامه‌ها مهم این سازمان است.

۹۹۱۴**۶۰۸۱

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جهاد کشاورزی منابع طبیعی جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۱۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود عمره گزاران دو استان به فرودگاه بین المللی زاهدان

 عمره گزاران استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی وارد فرودگاه بین المللی زاهدان شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۴۶۰۰ هکتار از اراضی ملی سیستان و بلوچستان
  • ثبت بیش از ۵۴۰ هزار تردد بین استانی در جنوب سیستان و بلوچستان
  • با همه بارش‌ها، ۲۲ استان هنوز دچار خشکسالی است
  • ۴۰ درصد گندمزارهای سیستان و بلوچستان درو شد
  • برداشت ۴۰ درصد گندمزار‌های سیستان و بلوچستان
  • (ویدئو) نقش سد‌ها در کنترل سیل اخیر سیستان بلوچستان
  • بارش ها در ۲۲ استان همچنان منفی است | این ۳ استان بیشترین رشد بارش را تجربه کردند | کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور
  • کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور
  • ورود عمره گزاران دو استان به فرودگاه بین المللی زاهدان
  • فیلم/بارش شدید باران در زابل شمال سیستان و بلوچستان