Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@18:57:23 GMT

چرا کسی نتوانست جای شریعتی را پر کند؟

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۲۵۳۰

چرا کسی نتوانست جای شریعتی را پر کند؟

«اگر شریعتی امروز در جامعه ما حضور می‌داشت، در حراست و حفاظت از بخش قابل‌ ملاحظه‌ای از نسل جوان دانشگاهی ما، نقش مثبتی ایفا می‌کرد و یک پل ارتباطی بین جامعه و دانشگاه می‌شد.»

به گزارش ایسنا، روزنامه ایران نوشت: دکتر علی شریعتی بدون شک یکی از چهره‌های فکری اثرگذار در تاریخ معاصر ما است. گواه این امر ماندگاری نام او پس از گذشت چهار دهه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنوز هم آرا و آثار او مخاطبان گسترده‌ای دارد. اما چرا؟ شاید اغراق به نظر برسد اما برخی بر این باورند که هنوز کسی نتوانسته جای شریعتی را پر کند.

از این رو، به سراغ حجت‌الاسلام عبدالمجید معادیخواه، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و از پژوهشگران مطالعات دینی و اجتماعی رفتیم تا از او در خصوص این که «نسل امروز ما چقدر می‌تواند با تفکر شریعتی وارد دیالوگ شود؟» و آیا او هم همنظر است با کسانی که می‌گویند «جای خالی شریعتی هنوز توسط متفکر دیگری پر نشده است» سوال کنیم که البته او دیدگاه قابل تأملی پیرامون این موضوع دارد که خواندنی است.

جناب معادیخواه، به اعتقاد شما چرا پس از چهار دهه هنوز کسی نتوانسته جای شریعتی را پر کند؟

دکتر شریعتی در یک دوره تاریخی خاص و متفاوت درخشید. این در حالی است که ما امروز در شرایط متفاوتی در مقایسه با آن دوره قرار داریم. بعد از انقلاب بسیاری چیزها تغییر کرد، ایرانِ امروز، یک انقلاب را پشت سر گذاشته است، بنابراین، تحولاتی در ذائقه و نیازهایش پیدا شده است؛ یکی از برجسته‌ترین تحولات این است که جامعه امروز دیگر همچون گذشته به کاریزماسازی علاقه‌ای ندارد. روزی که دکتر شریعتی در آسمان فکر و فرهنگ ایران درخشید، جامعه بشدت کاریزماپرور بود. امروز آن شرایط نیست که البته اتفاق مثبت و مبارکی است. بنابراین طبیعی است که امروز کسی نتواند جای شریعتی را پر کند.

فارغ از شرایط تاریخی خاص، خود شریعتی و اندیشه او چقدر در ماندگاریش اثرگذار بود؟

خود شریعتی هم ویژگی‌های ارزشمندی داشت که توانست مخاطبان بسیاری را گرد خود جمع کند اما این به این معنا نیست که آسمان تاریخ ایران یک ستاره داشته است؛ نباید آسمان پرستاره فرهنگ‌مان را فقیر نشان دهیم، تجلیل از دکتر شریعتی نباید به تحقیر خودمان بینجامد. برای مثال، اگر مخاطبان دکتر شریعتی را با مخاطبان مرحوم راشد مقایسه کنیم، در خواهیم یافت که تنها شریعتی از امتیاز مخاطبان گسترده برخوردار نبود؛ راشد هم سخنوری بود که تقریباً همه ایران هر شب جمعه مخاطبش بودند.

شریعتی از معدود متفکرانی است که ضمن این که به جامعه روشنفکری تعلق دارد، توانسته با عامه مردم هم ارتباط برقرار کند و به نوعی حلقه واسط جامعه نخبگی و توده مردم شود. فکر می‌کنید این ویژگی او آیا می‌تواند وجه ممتاز او باشد چنانکه کسی نتوانسته تاکنون جایش را پر کند؟

بر خلاف اظهار نظر شما، معتقدم که دکتر شریعتی در بعضی از موضوعات بین خود و بخش عظیمی از توده‌های جامعه دیوار درست می‌کرد، این که زبان دکتر شریعتی فراتر از نخبگان دانشگاهی است، درست است اما این که او ارتباطش با توده‌ها ارتباط فوق‌العاده‌ای بود، نکته‌ای است که من در خصوص آن حرف دارم. در اولین دیداری که با دکتر شریعتی داشتم، همین بحث پیش آمد و او تأکید کرد که باید با توده‌ها ارتباط برقرار کنیم و شاهد آورد که در مشهد رضوی در یک روز، بیست هزار نفر وارد و خارج می‌شوند و عنوان کرد که این رقم نشانه این است که اگر ما با توده مذهبی ارتباط برقرار کنیم، می‌توانیم بسیار مؤثر باشیم که البته من در آن دوره به ایشان نقد کردم و گفتم شما تعداد زیادی از این توده‌ها را از دست داده‌اید و بخش زیادی از توده‌ها با شما در وضعیت ستیز قرار گرفته‌اند، مثلاً همان موقع که حسینیه ارشاد پر از جوان دانشگاهی می‌شد در جنوب تهران مهدیه مرحوم کافی پر از متدینینی می‌شد که مخالف شریعتی بودند. بنابراین به اعتقاد من، این بحث نیاز به گفت‌وگوی بیشتری دارد.

مردم که همه از یک جنس نیستند شاید بتوان گفت بخشی از مردمی که مقداری وارد حوزه روشنفکری دینی شده بودند و چنین گرایشی داشتند، مخاطب شریعتی بودند اما بخش زیادی از جامعه متدینین ایران، گاه شریعتی را تهدیدی برای مذهب قلمداد می‌کردند (البته این ضعف او نبود). به نظر من این از آثار انقلاب اسلامی بود که این دیوار را فروریخت؛ به طوری که روزی که دکتر شریعتی زندگی را بدرود گفت، هم گروه حسینیه ارشادی‌ها و هم گروه مرحوم کافی هر دو، پیکر شریعتی و کافی را بهانه یک هدف کرده بودند و هر دو از نام و یاد شریعتی و مرحوم کافی توأمان در راه انقلاب بهره می‌گرفتند.

امروزه، در کدام حوزه، جای خالی شریعتی را بیشتر احساس می‌کنید؟

اما و اگرها در تاریخ خیلی به راحتی صورت نمی‌گیرد. علاوه بر این، خود دکتر شریعتی هم رندی خاصی داشت و این از ویژگی‌های خاص شخصیتی‌شان بود که این امر، پاسخ به پرسش شما را دشوارتر می‌کند. با این حال، تصور من این است که اگر او امروز در جامعه ما حضور می‌داشت، در حراست و حفاظت از بخش قابل‌ملاحظه‌ای از نسل جوان دانشگاهی ما، نقش مثبتی ایفا می‌کرد و یک پل ارتباطی بین جامعه و دانشگاه می‌شد و من در این زمینه جای او را خالی می‌بینم و معتقدم اگر می‌بود؛ احتمالاً می‌توانست خیلی مفید و اثرگذار باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دكتر علي شريعتي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۲۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن

آفتاب‌‌نیوز :

محبوبه ابریشم‌کار، متخصص طب سنتی در رابطه با علت تشکیل کیست‌ها در بدن گفت: کیست‌ها توده‌های خوش‌خیم در بافت‌های بدن هستند که حجمی از مایع در آن‌ها جمع شده است. به طور کلی توده‌های پستانی به دو دسته خوش‌خیم و بدخیم تقسیم‌بندی می‌شود. 

وی افزود: توده‌های فیبروکیستیک، توده‌های خوش‌خیمی هستند که می‌توانند از سن نوجوانی تا بزرگسالی در سینه شکل بگیرند. کیست‌های سینه معمولا متعدد بوده و موجب تغییر در اندازه سینه شده و ایجاد درد می‌کنند.

ابریشم‌کار اظهار کرد: کیست‌های سینه معمولا در دوران قاعدگی بیشتر از مواقع دیگر احساس می‌شوند. این توده‌ها دو نوع ساده و ترکیبی دارند. اما معمولا همان نوع ساده و فیبروکیستیک بسیار شایع‌تر است. 

وی افزود: سبک زندگی، مهم‌ترین عامل در ابتلا به کیست است. به علاوه عامل ارث و ژنتیک نیز بی تاثیر نیست. در اصول طب ایرانی، نوشیدن آب سرد و مواد غذایی تند، عدم فعالیت بدنی، برنامه خواب نامنظم و از همه مهم‌تر استرس، می‌تواند شیوع کیست‌ها را تشدید ببخشد. 

ابریشم‌کار بیان کرد: استرس عاملی است که تاثیر آن در بیماری‌ها خیلی سریع و شدید است. در حوزه طب سنتی، ما تمرکز بر روی تنفس را برای کنترل استرس پیشنهاد می‌کنیم. اگر ما روزی ۱۰ تا ۲۰ بار و در دو نوبت تنفس‌های کنترل‌شده داشته باشیم، تا حد زیادی می‌توانیم سطح استرس خود را کاهش دهیم.

وی افزود: ما در طب ایرانی طیفی برای تعیین درجه سردی و گرمی مواد غذایی داریم. پیشنهاد ما در این زمینه این است که تعادل میان گرمی و سردی تا حد امکان رعایت شود. تجربه نشان داده افرادی که طبع سردتری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های فیبروکیستیک قرار دارند. 

متخصص طب سنتی گفت: متخصصین بانوان یا پزشکان عمومی خیلی راحت می‌توانند با یک معاینه کیست را تشخیص دهند. فیبروکیستیک معمولا در اندازه‌های متفاوت و دو سینه دیده می‌شود، اما توده‌های بدخیم عموما در یک سینه وجود دارند. ترشحات خونی یا چرکی از سینه و تغییرات پوستی در سینه نیز می‌تواند نشان از وجود فیبروکیستیک باشد. 

ابریشم کار تصریح کرد: کیست سینه معمولا یک بیماری محسوب نمی‌شود و تنها به عنوان یک تغییر فیزیولوژیکی شایع از آن یاد می‌شود. برای درمان کیست یکی از راه‌های پیشنهادی این است که سیاه‌دانه را به صورت نیم‌کوب به نسبت ۱ به همراه بذر کتان و نسبت دو برابری عسل، هر روز صبح میل کنید. به علاوه برای درمان موضعی، ماساژ روغن بذر کتان روی سینه‌ها برای دوبار در روز می‌تواند موثر واقع شود. 

وی یادآور شد: توصیه ما به عزیزان برای عدم ابتلا به فیبروکیستیک این است که از کودکی به بچه‌ها سبک زندگی درست را آموزش دهیم. لازم است که مصرف کافئین را تا حد امکان کاهش دهیم و مصرف بی‌رویه‌ای نداشته باشیم. ما باید منبع انرژی نداشتن و بی‌حالی‌مان را کشف کنیم و خود را به قهوه محدود نکنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • درگذشت پزشک زن بیمارستان شریعتی / آیا خودکشی کرد؟
  • آیا ادعای سید حسین نصر درباره‌ی همکاری شریعتی با ساواک حقیقت دارد؟
  • متخصص بیمارستان شریعتی تهران خودکشی کرد
  • درگذشت پزشک زن بیمارستان شریعتی؛ مرگ یا خودکشی؟
  • درگذشت یک پزشک زن بیمارستان شریعتی/ مرگ یا خودکشی؟
  • خودکشی یک پزشک دیگر؟/ جزئیات بیشتر از درگذشت متخصص بیمارستان شریعتی
  • خودکشی یک پزشک دیگر؟/ جزئیاتی بیشتر از درگذشت متخصص بیمارستان شریعتی
  • ۶ عمل پیوند اعضا در خوزستان انجام شد
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • موانع غیرفوتبالی سد راه یحیی گل‌محمدی؛ ماجرا چیست؟