Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به ایجاد کانون‌های بحران فرسایشی در استان بوشهرگفت: کانون فرسایشی به وسعت ۴۵۴ هزار هکتار به سبب فقر، شوری خاک و پوشش گیاهی نامناسب در اراضی منابع طبیعی استان بوشهر ایجاد شده است. ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸ استانها بوشهر نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، غلامرضا منتظری ظهر امروز در جمع خبرنگاران با گرامیداشت 27 خرداد روز مقابله با بیابان‌زایی با اشاره به وضعیت بیابانی استان اظهار داشت: 14 درصد مساحت استان بوشهر بیابان تشکیل می‌دهد که شامل 331 هزار هکتار اراضی منابع طبیعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، کاهش بارش باران، پراکنش نامناسب، بارش‌های رگباری، فقر رطوبت و بالا بودن تبخیز نسبت به بارندگی‌ها را از جمله عوامل توسعه بیابان  دانست و تصریح کرد: با هدف جلوگیری از بیابان‌زایی، کنترل کانون‌های فرسایش بادی و گرد و غبار اراضی بیابانی استان بوشهر طرح نهال کاری اجراء شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به ایجاد کانون‌های بحران فرسایشی در استان بوشهرگفت: فقر، شوری خاک و پوشش گیاهی نامناسب سبب ایجاد کانون‌‌های بحران فرسایشی در این استان شده است.

منتظری با بیان اینکه 454 هزار هکتار از عرصه‌های استان بوشهر تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارند خاطر نشان کرد: تاکنون در اراضی بیابانی استان تثبیت شن‌های روان در 33 هزار هکتار و 18 هزار هکتار نهالکاری شده است.

وی،گسترش فعالیت‌های انسانی، بهره برداری از زمین‌ها و رشد صنایع را سبب تخریب اراضی و بیابانی شدن عرصه‌های این استان دانست و تاکید کرد: مراقبت و آبیاری درختکاری‌های گذشته و اجرای طرح‌های مدیریت مراتع از برنامه‌های امسال در راستای طرح بیابان‌زدایی است.

90 درصد اراضی استان بوشهر زیرپوشش طرح کاداستر قرار گرفت بوشهر| 60 میلیارد ریال برای احیاء بیابان‌ها اختصاص یافت 4000 هکتار اراضی بیابانی استان بوشهر احیاء می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر استفاده از توان بهره‌برداران در امر بیابان‌زدایی را مهم دانست و تصریح کرد: توانمند سازی جوامع محلی، ترویج فرهنگ جلوگیری از توسعه بیابان ها و آشنایی جامعه با صدمه‌های زیست محیطی و اقتصادی مورد تاکید است.

وی با اشاره به اینکه نهال‌کاری و مالچ‌پاشی یکی از روش‌های بیابان‌زدایی است تصریح کرد: گونه‌های گز، اسکنبیل، پانیکوم، کهور، آکاسیا ویکتوریا، سالیسینیا، و کنار در اراضی بیابانی استان بوشهر کشت که نقش مهمی در تثبیت شن‌های روان و  جلوگیری از بیابان‌زایی دارد.

منتظری با بیان اینکه بخشی از کانون‌های بحرانی فرسایشی و  مراکز گرد و غبار را در درون استان  دانست و خاطر نشان کرد:بخش دیگری از کانون‌های ریزگردها از کشورهای همسایه و استان‌های دیگر است.

وی انجام عملیات بیولوژیکی، بذرکاری، نهالکاری، مالچ پاشی و تثبیت خاک را از برنامه مهم در عرصه مقابله با ریزگرد دانست و بیان کرد: تغییر کاربری زمین‌ها، شخم زمین‌های کشاورزی حساس و تحت فرسایش و رها شدن دیم زارها و کشت نشدن آنها در سال‌های کم بارشی می‌تواند عوامل تشدید پدیده گردو غبار باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از اجرای پروژه ترسیب کربن در استان در راستای بیابان‌زدایی و ایجاد اشتغال خبر داد و  گفت: پروژه ترسیب کربن در سطح 61 هزار هکتار در منطقه شبانکاره دشتستان اجرا شده است که با ایجاد ظرفیت‌های جدید و مشاغل جایگزین به جای مشاغلی که به طبیعت آسیب می‌رسانند از عرصه‌های طبیعی مراقبت شود.

منتظری بر ضرورت راه اندازی پژوهشکده بیابان ساحلی برای انجام کارهای پژوهشی و برای کاشت گونه‌های جدید و مناسب و استفاده از روش‌های نوین برای تثبیت و بهره برداری مناسب تاکید کرد.

انتهای پیام/ ت

R41363/P/S6,53/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۳۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست سودجویان از ۱۱ هکتار زمین‌های ملی شاهرود کوتاه شد

کشاورزیان گفت: در پی شناسایی و تشکیل پرونده برای ۱۲ مورد تصرف زمین توسط سودجویان، چهار هزار و ۴۶۸ هکتار منابع طبیعی شاهرود با دستور مقام قضایی رفع تصرف شد.

وی به قانون تبصره یک ماده ۵۵ سازمان منابع طبیعی کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون، منابع طبیعی مکلف است توسط ماموران حفاظتی خود به هنگام اطلاع از تصرف زمین‌های ملی، برای رفع تجاوز ورود کند.

کشاورزیان به اجرای مستقیم ۱۰ مورد رفع تصرف در حوزه استحفاظی شهرستان شاهرود اشاره کرد و افزود: سند هفت هزار و ۱۰۷ هکتار از زمین‌های ملی تصرف‌شده طی سال گذشته بدون تشکیل پرونده و پس از آزادسازی به نام دولت صادر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • دست سودجویان از ۱۱ هکتار زمین‌های ملی شاهرود کوتاه شد
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • قطع حقابه و تغییر اقلیم عامل اصلی پدیده ریزگرد در قم است
  • پاکسازی ۲ هکتار از زمین‌های محور قصرشیرین به خسروی
  • رفع تصرف ۴ هزار متر مربع از اراضی ملی در شهرستان ساری