Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@23:50:00 GMT

روزنامه چینی: پکن شریک بزرگ خود ایران را رها نمی کند

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۹۱۹۹

روزنامه چینی: پکن شریک بزرگ خود ایران را رها نمی کند

روزنامه "اسی سی" هنگ کنگ روز سه شنبه در مطلبی خاطر نشان کرد حتی در موضوع انفجار نفتکش ها نیز چین بی درنگ در کنار ایران ایستاد و گفت که جوانب ذی ربط باید خویشتنداری نشان دهند و اگر هم مساله و مشکلی وجود دارد از طریق گفت و گو به دنبال حل آن باشند.
نشریه تصریح می کند که چین به رغم خروج آمریکا از برجام از پایبندی تهران تقدیر کرده و به همکاری های خود با ایران ادامه داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روزنامه می نویسد که دو کشور دارای روابط تجاری بسیار گسترده ای هستند و درست یک روز پس از انفجار نفتکش ها "شی جین پینگ" رییس جمهوری خلق چین در ملاقات با حسن روحانی رییس جمهوری ایران در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای خواستار توسعه روابط راهبردی مشارکتی با ایران شد و گفت که همکاری های دو کشور ادامه خواهد یافت و از نقش ایران در راه ابریشم استقبال کرد.
گزارش ادامه می دهد که ایران هم به حمایت های چین اهمیتمی دهد. نزدیک به ۳۰ درصد از حجم تجاری خارجی ایران با چین است و سرمایه گذاری خارجی مستقیم چین در ایران هم در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۴ میلیارد دلار رسیده است.
روزنامه هنگ کنگی تاکید کرد که به رغم افزایش تنش ها بین آمریکا و ایران، پکن کماکان به حمایت هایش از توافق هسته ای و تهران ادامه داده و خریدهای نفتی از ایران را نیز قطع نکرده است.
روزنامه چاینا دیلی از ارگان های حزب حاکم چین هم نوشته است که چین و ایران روابط تجاری مثبت و مشروع و قانونی خود را فارغ از یکجانبه گرایی آمریکا ادامه می دهند و تنها در سال ۲۰۱۷ میلادی چین توافقنامه ای برای سرمایه گذاری در تاسیسات زیربنایی ایران به ارزش ۱۵ میلیارد دلار با تهران امضا کرده است.
گزارش می افزاید: چین به هر صورت به بازار ایران اهمیت می دهد و تهران را دروازه ورود به غرب و اروپا می داند این کشور می داند که از طریق ایران می تواند به خاورمیانه و اروپا راه پیدا کند دو کشور قرار گذاشته اند ارزش تبادلات تجاری خود را تا ۷ سال دیگر به ۶۰۰ میلیارد دلار ارتقا دهند.
نیشا ماری از موسسه خاورمیانه سنگاپور به این روزنامه می گوید که روابط ایران و چین فقط اقتصادی نیست بلکه نمونه ای از مناسبات راهبردی بسیار مهم است بخصوص آنکه هر دو کشور با یکجانبه گرایی آمریکا و سلطه این کشور بر دنیا مخالف هستند.
آندره گیسلی از دانشگاه فودان در شهر شانگهای چین می گوید که راه ابریشم هم ایران و چین را به یکدیگر نزدیکتر کرده است تحریم های آمریکا هم فقط باعث استحکام مواضع ایران در برابر واشنگتن شده است اظهارات اخیر رییس جمهور چین در قرقیزستان هم نشان می دهد روابط گرم ایران و چین ادامه خواهد یافت.
روزنامه هنگ کنگی نوشت که وانگ یی وزیر خارجه چین هم پیشتر با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود راه های گسترش روابط را بررسی کرده و لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است که روابط با ایران قانونی و منطقی است.
اینها در شرایطی است که جونگ شانگ وزیر بازرگانی چین هم در سال جاری میلادی در ملاقاتی با فرهاد دژپسند همتای ایرانی خود گفت که عزم ما برای توسعه روابط راهبردی پکن و تهران تزلزل ناپذیر است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۹۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران جز کشورهای برتر در سدسازی است/ تامین ۹۵درصد تجهیزات آب و فاضلاب

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه بر اساس اعلام کمیسیون بین‌المللی سدهای بزرگ، ایران جزو کشورهای برتر جهان در بخش سدسازی است، گفت: ایران در حوزه تولید برق حرارتی جزو ۱۰ کشور اول جهان است.

به گزارش خبرنگاری ایمنا، علی‌اکبر محرابیان در مراسم افتتاح چند منظوره «اومااویا» در کشور سریلانکا، اظهار کرد: بر اساس اعلام کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی ایران پنجمین کشور جهان از لحاظ وسعت شبکه‌های آبیاری و زهکشی است.

وی ادامه داد: در عرصه تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب موفق شدیم بیش از ۹۵ درصد نیاز خود را در داخل کشور تأمین کنیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: به برکت این دستاوردها بیش از ۲۰۰ سد بزرگ و ۶۰۰ سد کوچک با حجم مخزن حدود ۶۰ میلیارد مترمکعب و حدود ۲.۵ میلیون هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مدرن و صدهای تصفیه‌خانه آب و فاضلاب در ایران ساخته شده است.

محرابیان خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت کشور در صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش آب و برق و فاضلاب توانسته‌ایم پروژه بزرگ را در کشور جهان به اتمام برسانیم و یا در حال اجرا داشته باشیم.

وی گفت: به عنوان مثال در کشور تاجیکستان از پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده می‌توان به سد و نیروگاه سنگ توده و از پروژه‌های در حال ساخت می‌توان به سد راغون به عنوان بزرگ‌ترین طرح عمرانی در جهان و به تعبیری مرتفع‌ترین سد جهان به ارتفاع ۳۳۵ متر و حجم ذخیره ۱۴ میلیارد متر مکعب توسط مشاوران و پیمانکاران بین‌المللی از جمله شرکت‌های ایرانی اشاره کرد.

وزیر نیرو گفت: امروز نیز سد و نیروگاه بزرگ اومااویا در کشور زیبا و سرسبز سری‌لانکا به بهره‌برداری می‌رسد که در ادامه به ابعاد آن خواهیم پرداخت. پروژه اومااویا ۱۷۰۰ فرصت شغلی برای مردم سریلانکا ایجاد می‌کند و ساخت دو سد در این پروژه انجام خواهد شد.

محرابیان ادامه داد: در بخش برق بر اساس آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی در حوزه تولید برق حرارتی ایران جز ۱۰ کشور اول جهان است؛ همچنین در بخش نیروگاه‌های برق‌آبی به همت متخصصان ایرانی جز کشورهای برتر جهان هستیم.

وی با اشاره به رؤسای جمهور و وزیرانی که در مراسم حضور دارند، گفت: امروز ما در این مکان و محفل دوستانه گردهم آمده‌ایم تا یکی از دستاوردهای اقتصادی و فنی مشترک بین دو کشور را به‌صورت رسمی به بهره‌برداری برسانیم.

وزیر نیرو ادامه داد: تاکید می‌کنیم که در نتیجه رویکرد مثبت دولت‌ها و کشورها در عرصه بین‌الملل می‌توان خیر و صلاح مشترک را آرمان قرار داد و عرصه‌های فنی و اقتصادی را انگیزه‌ای برای توسعه صلح و دوستی بین کشورها و ملت‌ها در نظر گرفت و از این طریق آسایش و رفاه را به آحاد مردم تقدیم کرد.

محرابیان خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت فنی و مهندسی در صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش آب و برق و فاضلاب توانسته‌ایم پروژه بزرگ را در کشور جهان به اتمام برسانیم و یا در حال اجرا داشته باشیم.

وی گفت: به عنوان مثال در کشور تاجیکستان از پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده می‌توان به سد و نیروگاه سنگ توده و از پروژه‌های در حال ساخت می‌توان به سد راغون به عنوان بزرگ‌ترین طرح عمرانی در جهان و به تعبیری مرتفع‌ترین سد جهان به ارتفاع ۳۳۵ متر و حجم ذخیره ۱۴ میلیارد متر مکعب توسط مشاوران و پیمانکاران بین‌المللی از جمله شرکت‌های ایرانی اشاره کرد.

وزیر نیرو گفت: و امروز نیز سد و نیروگاه بزرگ اومااویا در کشور زیبا و سرسبز سری‌لانکا به بهره‌برداری می‌رسد که در ادامه به ابعاد آن خواهیم پرداخت.

محرابیان ادامه داد: در بخش برق بر اساس آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی در حوزه تولید برق حرارتی ایران جز ۱۰ کشور اول جهان است.

وی افزود: در بخش نیروگاه‌های برق‌آبی به همت متخصصان ایرانی جز کشورهای برتر جهان هستیم.

وزیر نیرو با اشاره به رؤسای جمهور و وزیرانی که در مراسم حضور دارند و سایرین گفت: امروز ما در این مکان و محفل دوستانه گردهم آمده‌ایم تا یکی از دستاوردهای اقتصادی و فنی مشترک بین دو کشور را به صورت رسمی به بهره‌برداری برسانیم.

محرابیان بیان کرد: تاکید می‌کنیم که در نتیجه رویکرد مثبت دولت‌ها و کشورها در عرصه بین‌الملل می‌توان خیر و صلاح مشترک را آرمان قرار داد و عرصه‌های فنی و اقتصادی را انگیزه‌ای برای توسعه صلح و دوستی بین کشورها و ملت‌ها در نظر گرفت و از این طریق آسایش و رفاه را به آحاد مردم تقدیم کرد.

کد خبر 747504

دیگر خبرها

  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • آمریکا نباید از خط‌قرمزها عبور کند
  • سید الحوثی: آمریکا شریک اسرائیل در تمام جنایاتش علیه فلسطینیان است
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا
  • رئیسی: ایران کشوری پیشرفته و فناور است/ برای صدور خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا آماده‌ایم
  • میزبانی ایران اکسپو از ۸۰ کشور | کارگروه تخصصی روابط بانکی ایران و آفریقا تشکیل شد
  • جمهوری اسلامی آمادگی دارد در پیشرفت سریلانکا شریک شود
  • ایران جز کشورهای برتر در سدسازی است/ تامین ۹۵درصد تجهیزات آب و فاضلاب
  • وزیر نیرو:‌ ایران جزو کشور‌های برتر در سدسازی است
  • دانشگاه‌های آمریکا در تسخیر معترضان به جنایات اسرائیل