Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@23:03:47 GMT

ترامپ در برابر ايران فقط بلوف مي‌زند

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۴۴۶۰

ترامپ در برابر ايران فقط بلوف مي‌زند

خبرگزاري آريا- خروج از برجام، به معناي واقعي، آمريکا را به صورت يکجانبه خلع سلاح و گزينه‌هاي سياستگذاري آن را به شيوه‌اي غير ضروري محدود کرد.
به گزارش آريا، برايان کاتوليس کارشناس «مرکز پيشرفت آمريکا» با اشاره به اين که دشوار است بگوييم آمريکا چه اقدامي مي‌تواند درباره ايران انجام دهد، گفت: تصميم ترامپ به خروج از توافق هسته اي، به معناي واقعي، آمريکا را به صورت يکجانبه خلع سلاح و گزينه‌هاي سياست گذاري آن را به شيوه‌اي غير ضروري محدود کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پايگاه اينترنتي واشنگتن پست نوشت: ايران اعلام کرد ذخيره اورانيوم غني شده خود را افزايش خواهد داد تا اين ميزان، فراتر از حد و مرز‌هاي تعيين شده در توافقنامه هسته‌اي سال 2015 باشد. اين رويداد‌ها پس از آن صورت مي‌گيرد که دولت آمريکا تهديد‌ها و فشارهاي مضاعف عليه تهران در پيش گرفته است. دولت آمريکا همچنين متحدان خود را که همچنان به توافق هسته‌اي سال 2015 پايبند هستند، تحت فشار قرار داده است. ديدگاه دولت آمريکا، به وضوح، خروج از برجام و سپس تشديد فشار‌ها عليه ايران و تحريک اين کشور به اقدام نظامي و در نتيجه اجبار به رويارويي با اتحاديه اروپا يا اقدام اين اتحاديه در خروج از برجام بود. مشکل آنجاست که رئيس جمهور ترامپ صراحتاً اعلام کرده است خواستار جنگ نيست، حتي اگر مشاوران وي ظاهرا مايل به وقوع چنين رويدادي هستند. بنابراين، پاسخ مناسبي که جنگ را در پي نخواهد داشت، چيست؟
نخست، فهم اين نکته مهم است که در پشت اقدام ايران چه موضوعي نهفته است. اريک اس. ادلمن سفير پيشين آمريکا در ترکيه در اين باره گفت: "به نظر من اقدامات ايران بيشتر با هدف عصبي کردن اروپايي‌ها و تحريک آن‌ها به محقق کردن مزاياي کاهش تحريم‌هايي است که به گفته اروپايي ها، قرار است همچنان در اختيار ايران قرار بگيرد. اين در حالي است که اروپايي‌ها نتوانسته اند اين منافع را محقق کنند بهتر است به اروپايي‌ها اجازه داده شود خودشان پيامد‌هاي توافق هسته‌اي ايران را عهده دار شوند.
لزوم ارائه شواهد بيشتر در اين خصوص، نتيجه شک منطقي و معقول متحدان آمريکا و کنگره اين کشور در اين خصوص است که ترامپ و تيم وي، ممکن است در حال ارائه حقيقت بي پيرايه به آن‌ها نباشند. هيچ کس در دولت آمريکا، اعتبار چنداني در داخل اين کشور يا خارج از آن ندارد. در واقع دلايل بسياري براي شک و ترديد وجود دارد.
واشنگتن پست پيشتر در اين باره در گزارشي نوشته بود: برخي از اين شک و ترديدها، ريشه در ترديد به رئيس جمهور ترامپ دارد که تا کنون اظهار نظر‌هاي گمراه کننده متعددي را در گذشته مطرح کرده است. برخي از اين شک و ترديد‌ها نيز به جان بولتون مشاور امنيت ملي آمريکا معطوف است که در سال 2003 از حمله به عراق حمايت کرد، آن هم با استناد به اين اظهارات نادرست که صدام حسين داراي تسليحات کشتار جمعي است. برخي از ترديد‌ها نيز، پمپئو را هدف قرار داده است. پمپئو در اشاره به رفتار‌هاي مشابه ايران طي هفته‌هاي گذشته، اعلام کرد تهران عامل بمب گذاري 31 مه در کابل بوده است که در آن، يک کاروان عبوري نيرو‌هاي آمريکايي هدف قرار گرفت. در اين حوادث، چهار نيروي ارتش آمريکا زخم‌هاي سطحي برداشتند و چهار افغان نيز کشته شدند. طالبان مسئوليت اين حمله را به عهده گرفت. اما پمپئو اعلام کرد ادعاي طالبان را نبايد باور کرد.
اما در نهايت، اين ترامپ است که پس از طرح 10 هزار "ادعاي غلط يا گمراه کننده"، باعث شده است اعتباري که رئيس جمهور آمريکا يا جامعه اطلاعاتي آن داشت از بين برود. بزرگترين و آسيب زننده‌ترين فريب ترامپ، ادامه پافشاري وي بر اين موضوع است که تحقيقات روسيه "فريبکاري" بوده است، و اينکه ترديد‌هايي در اين باره وجود دارد که کدام کشور در انتخابات آمريکا مداخله کرده و اين مداخله به نفع چه کسي تمام شده است. متحدان ما که مي‌دانند اين سخنان باطل و پوچ است، به اين نتيجه رسيده اند که نبايد ترامپ را يک رهبر درستکار دانست، بلکه يک دروغگوي جهاني که درباره تصوير ارائه شده از خود وسواس دارد.
اليوت انگل رئيس کميته امور خارجي مجلس نمايندگان آمريکا که از چهره‌هاي دموکرات است در اين باره گفت: اگر ما مي‌خواهيم اروپايي‌ها نيز پشت سر ما از توافق هسته‌اي خارج شوند، احتمالا نبايد آن‌ها را با تحريم‌هاي ثانويه تهديد مي‌کرديم. ما اکنون در حال پرداخت بهاي خروج يکجانبه و بدون انديشه کافي از برجام هستيم، بدون آنکه بيانديشيم در گام آينده چه رخ خواهد داد.
ترامپ ممکن است خود را به عنوان فردي سرسخت بداند، اما متحدان و دشمنان آمريکا، وي را به عنوان فردي خيال پرداز مي‌دانند که آمادگي عمل کردن به تهديد‌هاي خود را ندارد (براي مثال، او بار‌ها از تهديد‌ها عليه مکزيک عقب نشيني و کره شمالي را به جنگ تهديد کرده است). برايان کاتوليس کارشناس «مرکز پيشرفت آمريکا» در اين باره گفت: دشوار است بگوييم آمريکا تحت رياست جمهوري ترامپ چه اقدامي مي‌تواند انجام دهد، زيرا تصميم ترامپ به خروج از توافق هسته اي، به معناي واقعي، آمريکا را به صورت يکجانبه خلع سلاح و گزينه‌هاي سياست گذاري آن را به شيوه‌اي غير ضروري محدود کرد.
ما اکنون با دو سناريوي مشکل آفرين روبرو هستيم. کاتوليس در اين باره گفت: "بسياري از تحليلگران به درستي در خصوص رويکرد بي پرواي دولت ترامپ در قبال ايران نگران هستند، زيرا اين رويکرد ممکن است آمريکا را در سرازيري لغزنده به سمت جنگ ديگري در غرب آسيا سوق دهد. يک سناريوي ديگر نيز از اين قرار است که قدرت‌هاي جهاني، به تهديد‌هاي آمريکا بي توجهي کنند و مسير جديدي را براي مشارکت با ايران بيابند. ما در ميانه يک بازي خطرناک هستيم که هر يک از طرفين تلاش مي‌کند ديگري را مرعوب کند. ايران، اقدامات ناپايدار کننده‌اي را انجام داده است. تيم ترامپ نيز ظاهرا از اين اقدامات نهراسيده و مجموعه‌اي از سناريو‌هاي منفي را طراحي کرده است که مي‌تواند طي روز‌ها و هفته‌هاي آينده محقق شود.
در مجموع، به واسطه ضعف ترامپ و بي اعتباري وي، دوستانمان به ما اعتماد نمي‌کنند، و دشمنانمان از ما نمي‌هراسند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ترامپ ايران بلوف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۴۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌سوزی مهیب در پی خروج قطار از ریل در آریزونای آمریکا

به گزارشقدس آنلاین، به‌دنبال خروج یک دستگاه قطار باری حامل سوخت از ریل در ایالت آریزونای آمریکا و وقوع حریق، شاهراه کلیدی آریزونا-نیومکزیکو مسدود شد.

تصاویر و ویدئوهای اولیه که در فضای مجازی منتشر شده است، واگن‌های له‌شده این قطاری باری را به تصویر می‌کشد که بالای آن دود غلیظی نیز به چشم می‌خورد.

سخنگوی شرکت «خط آهن بی‌ان‌اس‌اف» اعلام کرد که در این حادثه هیچ‌کس مصدوم یا کشته نشده است. به گفته وی، تیم اعزامی به محل در حال پاکسازی بقایای واگن‌های سوخته هستند.

دلیل خروج قطار از ریل هنوز مشخص نشده است. این قطار حامل گاز بی‌بوی «پروپان» بود و ۶ واگن آن طعمه حریق شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • آتش‌سوزی مهیب در پی خروج قطار از ریل در آریزونای آمریکا
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • واکنش انصارالله یمن به خروج ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند