Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ پس از انفجار نفتکش ها در بندر فُجیره، شاهد نگرانی هایی از سوی متقاضیان و همچنین عرضه کنندگان نفت خام در دنیا بودیم. یکی از مهمترین اثرات این ناامنی ها، افزایش نرخ بیمه نامه نفتکش ها بود که نهایتا موجب بالا رفتن بهای تمام شده نفت خام خواهد شد.

خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس در این باره گفت: اولین شرط لازم برای حمل و نقل نفت، امنیت نفتکش ها در دنیاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چراکه اگر امنیت این نقل وانتقال تامین نشود، هیچ شرکت بیمه ای حاضر نمی شود چنین نفتکش هایی با هزینه های بسیار بالایی را بیمه کند.

از طرفی دیگر در صورت عدم تامین امنیت حمل و نقل نفت، صاحبان نفتکش ها نیز با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند، همانطور که در اتفاقات اخیر هم مشاهده کردیم که نفتکش نروژی خسارت سنگین در انفجار متحمل شد. همچنین باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که با عدم ثبات امنیت در مسیر نفتکش ها، کشورهای خریدار نفت با مشکل افزایش بهای تمام شده مواجه می شوند چراکه شرکت های بیمه سریعا نرخ بیمه نامه های خود برای محصول استراتژیک نفت را چندبرابر می کنند. همچنین اینکه در صورت بروز حوادثی مانند انفجارهای فجیره، متقاضیان با تاخیر زمانی برای دریافت نفت روبرو شده و این موضوع آسیب جدی به صنایع پایین دست یعنی پالایشگاه ها و پتروشیمی های این کشورها وارد می کند.

اما به عقیده این عضوکمیسیون انرژی مجلس، بزرگترین لطمه را عرضه کننده نفت از ناامنی مسیرهای تردد نفتکش ها می بینند. به گفته خادمی زمانی که امنیت مناطقی مانند بندر فجیره یا تنگه هرمز و دریای عمان به خطر می افتد، خریداران نفت برای آنکه متحمل هزینه و همچنین معطلی احتمالی برای دریافت نفت نشوند، سعی می کنند نیاز خود را از کشورها و مناطق دیگری تامین کنند. از این رو ریسک کاهش تقاضا برای نفت خام خاورمیانه افزایش می یابد.

در مجموع باید گفت این بی ثباتی ها در دراز مدت بر روی قیمت نفت تاثیرگذار بوده و هم کشورهای عرضه کننده را با تنش جدیدی به نام ریسک کاهش تقاضا مواجه کرده است.

در این بین کدام طرف از ناامنی های بازار نفت سود می برد؟

خادمی معتقداست در این بین کسی سود نمی برد. شاید در نگاه اول به نظر برسد با این نامنی که از سوی آمریکایی ها بر منطقه تحمیل شده است، سود می برند چرا که تقاضا برای نفت کم خطر افزایش می یابد. در این صورت است که سرمایه گذاری آمریکایی ها در نفت شیل توجیه اقتصادی می باید.  اما باید به خاطر داشته باشیم که تداوم این وضعیت می تواند منافع آمریکا در منطقه را به خطر بی اندازد. از سویی دیگر اگر قرار باشد امنیت منطقه خلیج فارس به خطر بی افتد، حتما اولین آسیب اش را عرضه کنندگان نفت در این منطقه خواهند دید. بعد از آن هم شاهد نوسانات ناخوشایند در قیمت نفت خواهیم بود که زیانش را کشورهای خریدار باید بپردازند.

این شرایط زودگذر است

به نظر خادمی، این شرایط ماندگار نبوده و زودگذر است و آرامش به منطقه باز می گردد چراکه دنیا تحمل نرسیدن نفت به مشتریان را ندارد. از سویی دیگر متقاضیان نفت تحمل افزایش بی رویه قیمت نفت را ندارند. اما در مجموع این ناامنی ها باید برای کشورهای همسایه درس عبرت شود که اگر امنیتی وجود نداشته باشد و اگر قرار باشد از این ایران نفتی صادر نشود، این مشکل گریبان همسایگان و همچنین سایر کشورها را نیز خواهد گرفت. پس به نفع همگان است که منطقه خلیج فارس روی آرامش را ببیند. همچنن به نفع همگان است که ایران بتواند سهم خود را از اوپک صادر کند. خادمی همچنین تاکید کرد: اگر قرار باشد جلوی صادرات ایران را بگیرند باید یقین داشته باشند که امنیت به خلیج فارس بر نمی گردد و آشوب گریبان گیر همه طرف های منتفع از خلیج فارس خواهد شد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: نفت انرژی حمل و نقل تامین امنیت مشکلات شرکت های بیمه پتروشیمی تنگه هرمز عمان خاورمیانه قیمت نفت سرمایه گذاری خلیج فارس ایران اوپک خلیج فارس کمیسیون انرژی بازار نفت عرضه نفت دریای عمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۵۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه تاریخی به خلیج فارس راه حل مناقشات منطقه‌ای

زینب اصغریان / کارشناس ارشد علوم سیاسی: خلیج فارس سومین خلیج بزرگ جهان است و بعد از  مکزیکو و خلیج هودسن از نظر وسعت توجهات زیادی را به خود جلب کرده. هرچند این روزها با شنیدن نام خلیج فارس بیشتر به یاد حوادث امنیتی در این منطقه می‌افتیم. تکرار حوادث پر مخاطره در این منطقه و قرار گرفتن آن در امتداد تحولات یمن و خلیج عدن نیز در این برداشت بی‌تأثیر نیست، اما باید گفت که وجوه دیگری مانند نگاه فرهنگی و تاریخی نیز وجود دارد که از آن هم نباید غافل شد.

بدلیل اهمیت استراتژیک این آب‌های نیلگون، و دارا بودن منابع عظیم نفتی در کشورهای عربی همجوار با درج نام مجعول خلیج عربی تلاش می‌کنند آن را در راستای منافع خود مصادره به مطلوب کنند در حالی که تاریخ نشان می‌دهد حتی این واژه در ۳۰۰ سال قبل از میلاد و در دوران هخامنشیان نیز استفاده می‌شده و در کتب تاریخی متعددی نیز موجود است. جمال عبدالناصر نیز اصراری بر استفاده از  واژه جعلی نداشته است و حتی در برخی از نامه های خود از جمله نامه ای به یکی از مقامات بحرینی در سال ۱۹۶۰ از واژه خلیج فارس استفاده کرده است اما آرام آرام در راستای رویکردهای پان عربیستی این واژه تحریف و در بدعتی آشکار توسط عبدالناصر بکار گرفته شد و بعدها توسط سایرین  مورد استفاده قرار گرفت.

عضویت ایران در پیمان سنتو در ۱۹۵۵م و حمایت پهلوی از دکترین آیزنهاور در که در مقابل کنفرانس باندونگ و رویکرد ملی گرایی ناصر ، باعث شد تشدید اختلافات دوکشور به مسائل دیگر از جمله تنگه هرمز و خلیج فارس کشیده شود.

علیرغم اینها نشریات مصری، عربی و انگلیسی هم تا دهه هفتاد عمدتا واژه persian gulf را استفاده می‌کردند اما آرام آرام، واژه جعلی جایگزین آن شد.

با پیروزی انقلاب اسلامی و مخالفت کشورهای غربی و عربی بار دیگر استفاده از واژه خلیج فارس تحت الشعاع قرار گرفت و   تلاش ها برای فشار همه جانبه برای ایران و نادیده گرفتن توانمندی های ژیوپلتیک کشورمان افزایش یافت.

با مراجعه به اسناد تاریخی مانند ابن حوقل، معجم البلدان و کتب عربی دیگر مشاهده می‌کنیم که این خطه همواره به عنوان بحر پارس مطرح بوده است.

در حال حاضر در کنار پیگیری دیپلماتیک و احقاق حق در مجامع بین المللی بصورت جدی می‌بایست  به رویکردهای فرهنگی و تاریخی پرداخت و هویت خلیج همیشه ایرانی را احیا کرد و حتی با ساختن فیلم و کلیپ به زبان های مختلف و با برنامه ریزی گسترده در دیپلماسی فرهنگی، باید نشان داد قبل از بوجود آمدن کیان بسیاری از کشورهای کوچک بندانگشتی منطقه، نام خلیج پارسی همواره بعنوان یک شاهراه مهم و حیاتی در جبین تاریخ می‌درخشیده است.

 نام گذاری این روز  به مناسبت اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز ، روز خلیج فارس در تقویم نیز رویکرد مهم دیگری بود که بر اثبات حقانیت این خلیج همیشه ایرانی اثر جدی دارد.

 اخطار جدی به کشورهایی که خلاف مصالح ملی ما در استفاده از این واژگان حرکت می‌کنند بسیار مهم است. خلیج همیشه فارس خط قرمز ایرانی و هویت ایرانی است و نباید از حدود آن تخطی شود.

زینب اصغریان

دیگر خبرها

  • رونمایی از ۴۰۰ هزار سند خلیج فارس در آرشیو ملی هند
  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • خلیج‌فارس تاریخ سربلند ملت ایران است
  • اندیشکده غربی مطرح کرد: نیاز شورای همکاری خلیج فارس به تهران برای تحقق چشم‌انداز جدید خود
  • نیاز شورای همکاری خلیج فارس به تهران برای تحقق چشم‌انداز جدید خود
  • باید به سواحل خلیج فارس به صورت یکپارچه نگریست
  • انصاری نیک: «خلیج فارس» هویت ایران و یکی از پایه های قدرت تمدنی کشور است/ غرب نمی خواهد در منطقه امنیت برقرار باشد، زیرا امنیت ضامن توسعه است
  • نیروی دریایی امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده
  • پیام سردار تنگسیری به کشورهای منطقه از خلیج فارس
  • نگاه تاریخی به خلیج فارس راه حل مناقشات منطقه‌ای