Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید کامل تقوی نژاد معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت اظهار کرد: یکی از ضرورت‌های نظام سلامت، "توانمند سازی و توسعه شایستگی مدیران نظام سلامت" است. از این رو در شیوه جدید تعیین مدیران بیمارستانی در وزارت بهداشت، مهارت‌های فنی، انسانی و ادراکی در کنار "تخصص"، از شرایط انتصاب مدیران بیمارستانی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت و فدراسیون بین المللی بیمارستان ها، در زمینه طراحی، پیاده سازی و آماده نمودن محتوای آموزشی این دوره همکاری ویژه‌ای با معاونت توسعه داشته اند.

ضرورت‌ توانمند سازی مدیران نظام سلامت

وی یکی از ضرورت‌های نظام سلامت را توانمند سازی و توسعه شایستگی مدیران نظام سلامت، بالاخص مدیران بیمارستان ها دانست و گفت: بیمارستان ها، بیشترین سهم از منابع مالی را به خود اختصاص می‌دهند و در کنار آن بزرگ‌ترین ارائه دهنده مراقبت‌های سلامت هم هستند؛ بنابراین نحوه مدیریت در بیمارستان‌ها می‌تواند بر عملکرد نظام سلامت تاثیر چشمگیری داشته باشد. البته مدیریت در بیمارستان ها کاری آسان نیست و توانایی‌ها و مهارت‌هایی ویژه‌ طلب می‌کند.

تقوی نژاد، "آموزش" را چراغی روشنگر و ضرورتی اجتناب ناپذیر برای هدایت مدیران دانست و ادامه داد: اجرای آموزش و بهسازی نیروی انسانی به ویژه مدیران، باعث می‌شود، خود را با تغییرات سازمانی و محیط منطبق کرده و فعالیت‌های خود را به طور موثر ادامه دهند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با یادآوری اینکه این دوره‌ها را با کلمه "توانمندی" شروع کردیم؛ تاکید کرد: توانمندی، فقط آموزش و ارائه مطالب یک طرفه نیست؛ بلکه شناسایی ظرفیت‌های بالقوه مدیران و تقویت آن، با کمک و مشارکت این عزیزان است.

تقوی نژاد به تحقیق‌های انجام شده در کشور در زمینه دوره‌های آموزشی مدیران بیمارستانی نیز اشاره کرد و گفت: به استناد این تحقیق ها، ۳۵ درصد از مدیران و روسای کنونی بیمارستان‌های ایران، هیچکدام از دوره‌های آموزشی مدیریت را طی نکرده اند و همچنین تعداد کسانی که "همه" یا "بیشتر این دوره ها" را گذراندند، تعداد اندکی هستند.

۹۰ درصد خطا‌های بیمارستان‌ها از خطا‌های مدیریتی نشات می‌گیرد

وی برنامه ریزی برای آموزش مدیران حوزه درمان را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست و ادامه داد: بر اساس مطالعه‌ای که در یکی از کشور‌های غربی (آمریکا) انجام شد، مشخص شد بر خلاف باور افکار عمومی که عمده خطا‌های درمانی را مربوط به پزشکان و پرستاران می‌دانند، ۹۰ درصد خطا‌هایی که در بیمارستان‌ها انجام می‌شود، خطا‌های مدیریتی بوده که البته این مساله در کشور ما نیز قابل تامل و تحقیق است.

تقوی نژاد، توسعه "حرفه گرایی" و "نظام ارزیابی مدیریت نظام سلامت" را دو مساله بسیار جدی عنوان کرد و افزود: تقویت شایستگی‌های مدیریتی مدیران فعلی، تقویت مدیران شایسته آینده، تحلیل و بازنگری ساختار نظام مدیریت سلامت و همچنین رصد و دیده بانی مستمر کارکرد‌های مدیریتی نظام سلامت، برنامه‌ای است که هم اکنون با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دست اقدام داریم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، "شبکه سازی بیمارستان‌های کشور"، "فراهم کردن بستر اطلاعات عملکرد بیمارستان‌ها" و ارتباط این شبکه با شبکه‌های بین المللی توسعه مدیریت نظام سلامت در جهت افزایش دانش، مهارت و نگرش مدیران را از دیگر برنامه‌های اساسی مورد نظر عنوان کرد.

وی سپس به شرایط تربیت و توانمندی مدیران بیمارستان‌ها در وزارت بهداشت پرداخت و گفت: در نظام سلامت؛ موضوع به کارگیری «نیروی متخصص» و توانمند سازی مدیران مطرح است. البته تاکنون بیشتر تاکید بر «تخصص» بود که این شرایط و نگاه به مدیریت بیمارستانی را با نظر و صلاحدید وزیر بهداشت، مورد بازنگری قرار خواهیم داد.

تقوی نژاد، افزود: علاوه بر "تخصص"، "مهارت‌های فنی"، "انسانی" و "ادراکی مدیران" نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و کسانی که شایستگی و توانمندی در زمینه‌های بیان شده دارند مسئولیت بیمارستان را، عهده دار می‌شوند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت تاکید کرد: در شرایط جدید مورد نظر وزارت بهداشت، نه تنها پزشکان، بلکه سایر کادر درمانی که شرایط مورد نظر را دارند، می‌توانند به عنوان رئیس بیمارستان منصوب شوند.

وی تصریح کرد: تجربه جهانی به ما یادآوری می‌کند که مدیریت، موضوعی پیچیده و دشوار است و آموزش‌های لازم باید برای کسانی که استعداد و ظرفیت‌های بالقوه‌ای در این زمینه دارند، مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۴۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب پرستاران در مراکز درمانی اولویت وزارت بهداشت


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما: عباس عبادی گفت: اکنون ۲۰۹ هزار کادر درمان اعم از همکاران پرستار، اتاق عمل، هوشبری، بهیار و کمک پرستار در مراکز درمانی وزارت بهداشت، بخش خصوصی، تامین اجتماعی و نیرو‌های مسلح مشغول به خدمت هستند.
وی افزود: ۲۱ هزار نفر از پرستاران که بخش عمده آنها در دوران کرونا نیرو‌های طرحی بودند استخدام شده اند و در حال حاضر جذب پرستاران در مراکز درمانی در اولویت وزارت بهداشت بوده و تعداد محدودی از همکاران ما در مناطقی که مجوز استخدام در آنها وجود ندارد، برای جذب باقی مانده اند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین از تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران خبر داد و گفت: این لایحه دارای ۳۱ ماده است که یک ماده آن به جذب پرستارانی که بحران‌هایی مانند کرونا و ... در خدمت نظام سلامت هستند، اختصاص دارد و امیدواریم با تصویب آنها در مجلس بتوان اقدمات موثرتری برای این قشر زحمتکش برداریم.
عبادی با بیان اینکه کمبود نیروی پرستاری یک چالش عمومی جهانی است و کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست، گفت: با افزایش پذیرش دانشجویان پرستاری در دانشگاه‌ها و تسهیلاتی که برای استخدام و تبدیل وضعیت آنها در حال انجام است، چنانچه قانونگذار از این بابت به نظام سلامت کمک کند، امیدوار خواهیم بود تا چندسال آتی مشکل کمبود پرستار در کشور کاهش یابد.

دیگر خبرها

  • اختصاص ۱۱۰ میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد
  • راه اندازی مرکز آنژیوگرافی ملایر در آینده ای نزدیک
  • دهیاران بخش سعد آباد کمک به خانه‌های بهداشت را در اولویت قراردهند
  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • دیدار معاون فرهنگی اجتماعی انتظامی استان با رییس بیمارستان خاتم الانبیا (ص) زاهدان
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • جذب پرستاران در مراکز درمانی اولویت وزارت بهداشت
  • کمک چهار میلیارد ریالی خیرین سلامت به بیمارستان حضرت زهرا (س) فریمان
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت