Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@20:04:39 GMT

بسکتبال ایران چگونه از چین به توکیو می رسد

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۵۲۴۴

بسکتبال ایران چگونه از چین به توکیو می رسد

جام جهانی بسکتبال امسال با تفاوت‌هایی نسبت به دوره‌های قبلی برگزار می‌شود که مهم‌ترین آن انتخابی المپیک است. تمامی تیم‌هایی که توانسته‌اند سهمیه حضور در جام‌جهانی را بگیرند حالا می‌خواهند در چین جای خود در المپیک توکیو را نیز کسب کنند و در بزرگترین رویداد ورزشی جهان به میدان بروند.

تیم ملی بسکتبال ایران هم که بعد از المپیک ۲۰۰۸ پکن دیگر نتوانست به این رویداد صعود کند به دنبال این است که طلسم شکنی کند و برای سومین بار المپیکی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته بسکتبال کشورمان کار آسانی در این رویداد ندارد اما با توجه به قرعه کشی انجام شده این امیدواری وجود دارد که تیم ملی بتواند در چین بهترین تیم آسیایی شود و به المپیک برسد.

هفت کشور در جام جهانی چین سهمیه المپیک می‌گیرند که سهمیه آسیا یک تیم است. در جام جهانی قاره‌های آسیا، آفریقا و اقیانوسیه یک سهمیه المپیک دارند و آمریکا و اروپا می‌توانند ۲ سهمیه کسب کنند. بهترین تیم‌ها از هر قاره در این رویداد مهم بلیت توکیو را می‌گیرند و می‌توانند در سال ۲۰۲۰ المپیک را تجربه کنند.

هنوز به طور دقیق مشخص نشده که آیا ژاپن به عنوان میزبان می‌تواند به طور مستقیم راهی المپیک شود یا نه اما طبق اطلاعات اولیه فدراسیون جهانی این تیم سهمیه گرفته و ۴ سهمیه باقی مانده در رقابت‌های انتخابی بین قاره‌ای تقسیم می‌شود. تیم‌هایی که در جام‌جهانی از رسیدن به المپیک بازمانده‌اند باید در این رقابت‌های بین قاره‌ای رقابت کنند و به المپیک برسند.

تیم ملی بسکتبال ایران نیز که به جام جهانی صعود کرده به دنبال کسب سهمیه مستقیم المپیک است چرا که کارش در رقابت‌های بین قاره‌ای دشوار است. اصلی‌ترین حریف ایران در مسیر کسب سهمیه المپیک چین به عنوان میزبان جام جهانی و فیلیپین به عنوان دیگر تیم قدرتمند آسیا است.

ایران در گروه C جام‌جهانی با اسپانیا، پورتوریکو و تونس رقابت خواهد کرد، چین با ونزوئلا، ساحل عاج و لهستان مصاف خواهد داشت و فیلیپین نیز در گروه D باید برابر ایتالیا، صربستان و آنگولا به میدان برود. در بین این سه مدعی آسیایی برای کسب سهمیه المپیک فیلیپین سخت‌ترین گروه را دارد و به نظر می‌رسد شانسش کمتر از ایران و چین باشد.

در بین ایران و چین نیز سابقه تیم‌ها نشان می‌دهد چینی‌ها حریفان به نسبت ساده‌تری دارند. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که این حریف آسیایی میزبان جام‌جهانی نیز هست و برای رسیدن به المپیک تلاش گسترده‌ای انجام داده است. در دوره‌های گذشته چین همیشه میزبان رقابت‌های قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک بوده و موفق شده به المپیک لندن و ریو صعود کند و حالا هم میزبان جام جهانی شده تا بازهم المپیکی شود.

دیدارهای مرحله گروهی چین در پکن برگزار می‌شود و ایران در گوانژو به میدان می‌رود. باید گفت که در مسیر رسیدن به المپیک چین حریف ایران نیست بلکه این تیم ملی کشورمان است که باید بهتر از خودش باشد و خود قبلی را پشت سر بگذارد و سهمیه المپیک بگیرد.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که تیم ملی در گروه خودش شانس زیادی برای کسب دو برد دارد تا بتواند با صعود به مرحله بعد یک قدم به المپیک توکیو نزدیک شود اما نگاه منطقی نشان می‌دهد در عمل شرایط بسیار دشوارتر از حرف‌ها و پیش‌بینی‌ها است. اسپانیا که شرایط خاص خودش را دارد و تونس نیز سطحی نزدیک به بسکتبال کشورمان دارد و تیم ملی می‌تواند برابرش به برد هم برسد اما آنچه سرنوشت ایران را تعیین می‌کند دیدار با پورتوریکو است.

نماینده بسکتبال آمریکا با بازیکنان خوبی که در لیگ NBA و کالج‌های آمریکا بازی می‌کنند پس از رسیدن به جام جهانی به دنبال ثبت یک رکورد خوب در این رویداد است. پورتوریکو شانس زیادی برای کسب سهمیه المپیک به صورت مستقیم ندارد اما با تمام توان راهی چین می‌شود تا به جایگاهی مناسب دست پیدا کند.

با این شرایط باید گفت تقریباً سرنوشت المپیکی بسکتبال کشورمان در همان روز نخست مسابقات مشخص می‌شود. ایران در اولین دیدارش به مصاف پورتوریکو می‌رود و برد در این مسابقه یعنی یک گام بلند به سمت المپیک توکیو و شکست در آن یعنی ادامه‌دار شدن این طلسم. تیم ملی بسکتبال ایران در دومین دیدارش به مصاف تونس می‌رود و در آخرین پیکار باید با اسپانیا رقابت کند. تمام این مسابقات تحت تأثیر یک عنوان است و آن بهترین تیم آسیایی شدن در جام جهانی و رسیدن به المپیک توکیو.

در دوره گذشته جام جهانی ایران در گروه دشواری که داشت عملکرد خوبی ثبت کرد و در شرایطی که چین حضور نداشت بهترین تیم آسیایی بود. با اینکه چین در این رویداد حضور دارد و البته میزبان هم هست این پتانسیل در بسکتبال کشورمان هست که بتواند دوباره به این عنوان برسد و راهی المپیک شود.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۵۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش اینچه درگاهی در موفقیت تاریخی ژیمناستیک ایران

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ ژیمناستیک ایران موفق شد اتفاقی تاریخی رقم بزند و برای اولین بار سهمیه المپیک را کسب کند. مهدی الفتی که پیش از این در بازی های آسیایی هانگژو موفق شده بود به مدال نقره دست پیدا کند این بار سهمیه المپیک پاریس را به دست آورد؛ آن هم در شرایطی که اگر اینچه درگاهی ریاست فدراسیون ژیمناستیک را بر عهده نداشت او به مسابقات کسب سهمیه اعزام نمی‌شد. این اعزام در شرایطی انجام شد که ژیمناستیک ایران به دلیل برخی اتفاقات دچار تلاطم شده بود و حضور افراد غریبه با ژیمناستیک در این فدراسیون، لطمات زیادی به این رشته پایه و مادر وارد کرده بود.

فراموش نکردیم روزگاری بود که حتی در مسابقات کسب سهمیه هم شرکت نمی‌کردیم چرا که مسئولان وقت فدراسیون ژیمناستیک اعتقاد داشتند ژیمناست‌های ایرانی استعدادی در این رشته ندارند و هزینه کردن برای کسب سهمیه المپیک، یک سیاست اشتباه است.

اینچه درگاهی از سال 1396 که ریاست فدراسیون ژیمناستیک را بر عهده گرفته تا به امروز موفقیت های زیادی برای این رشته رقم زده است. او با وجود سنگ اندازی های زیادی که مخالفانش انجام دادند ثابت کرد که می‌توان در ژیمناستیک هم صاحب مدال شد. فراموش نشود ژیمناستیک رشته ای است که بر خلاف رشته های دیگر که برای کشورمان مدال آور بوده‌اند در همه کشورهای دنیا دارای جایگاه ویژه ای است و در چنین شرایطی شانس کسب موفقیت بسیار کم است.

امروزه حتی مخالفان اینچه درگاهی هم اعتقاد دارند که او توانسته ژیمناستیک ایران را به اعتلا برساند. نکته‌ای که باید مسئولان ورزش کشور در نظر بگیرند سمپاشی کسانی است که از نتیجه انتخابات فدراسیون ژیمناستیک در 24 اردیبهشت واهمه دارند. آنها با ارائه اطلاعات اشتباه، تلاش می‌کنند روی تصمیمات وزارت ورزش تاثیرگذار باشند. به عنوان مثال آنها ابتدا اعلام کردند که الفتی جایگاه هشتاد و چهارم در رنکینگ فدراسیون جهانی دارد و اصلا از ابتدا هم شانسی برای کسب سهمیه المپیک نداشته است. در ادامه که این دروغ آنها با کسب سهمیه االمپیک نقش بر آب شد گفتند که الفتی از طریق ویلدکارت موفق به کسب سهمیه شده است. این دروغ پراکنی آنها فقط به یک دلیل خاص است. اینکه با حضور اینچه درگاهی در فدراسیون ژیمناستیک، آنها نمی‌توانند از او سهم‌خواهی کنند.

باید امیدوار بود انتخابات فدراسیون ژیمناستیک با حضور هر 3 کاندیدا برگزار شود؛ در غیر این صورت اتفاقات تلخی نه تنها برای ژیمناستیک که برای ورزش کشور رخ خواهد داد.

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899175

دیگر خبرها

  • کشتی فرنگی ایران برای دومین بار در تاریخ با سهمیه کامل در المپیک
  • شجاعی: علت پشت کردن بازیکنان به تیم ملی والیبال باید روشن شود/ کسب سهمیه المپیک شرط دارد
  • المپیک شگفتی‌ها
  • وضعیت اضطراری؛ شرایط خیلی امیدوار کننده نیست / سر بی کلاه دو و میدانی در المپیک
  • سر بی کلاه دو و میدانی در المپیک؛وضعیت اضطراری
  • بررسی وضعیت دوومیدانی‌کاران ایران برای رسیدن به سهمیه المپیک
  • چشم کاروان ایران در المپیک به عملکرد گوش شکسته‌ها
  • نقش اینچه درگاهی در موفقیت تاریخی ژیمناستیک ایران
  • باید به سهمیه المپیک برسیم
  • تعداد سهمیه‌های کاروان المپیک به ۱+۳۱ رسید