Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@23:46:11 GMT

طرح ملی تمدن نوین اسلامی ارائه شود

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۱۸۹۳

طرح ملی تمدن نوین اسلامی ارائه شود

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، محمد اسحاقی روز چهارشنبه در نشست علمی تمدن نوین اسلامی در آئینه تقریب، با تاکید بر اندیشه‌های مقام معظم رهبری اظهار کرد: مراحل تحقق تمدن اسلامی اعم از عدم تنازع و اختلاف، تعارف، شناخت و گفت و گو، وحدت و اتحاد جهان اسلام، تشکیل امت واحده قرآنی و در نهایت ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: ایجاد اندیشه اتحاد اسلامی در تفکر نسل جدید، بیداری اسلامی، نظام‌های اسلامی، دول اسلامی، امت اسلامی نیز مسیر رسیدن به اتحاد و تمدن اسلامی است.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه امت در یک کار و هدف اجتماع دارند، عنوان کرد: تلاش‌های زیادی نیاز است که امت مسلمان به استقلال برسند و استقلال و اتحاد جهان اسلام از مهمترین موضوعات در اندیشه‌های مقام معظم رهبری و امام خمینی بوده است.

اسحاقی تصریح کرد: رسیدن به تمدن اسلامی مستلزم توجه به اسلام ناب، عقلانیت، علم، عمل و تقوا است که عامل بسیار مهم تعقل است؛ زیرا تمامی مشکلات جهان اسلام در نبود خردورزی و عقلانیت است. همچنین در فعالیت‌های تقریبی نیاز است مهارت فکر کردن در نسل کودکی و نوجوانی ایجاد شود.

وی با اشاره به شاخصه‌های مهم دیگر در تحقق تمدن اسلامی گفت: در عرصه سیاسی باید حکمت سیاسی با بصیرت به کار برده شود و در بعد اقتصادی نیز به معیشت مردم بسیار توجه شود.

معاون آموزشی و پژوهشی مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی عنوان کرد: اگر تمدن فقط به بعد مادی توجه کند، محقق نمی‌شود و به هر اندازه‌ای که در مسیر عقلانیت و ایمان حرکت کنیم به تقریب و تمدن نوین اسلامی نزدیک می‌شویم.

اسحاقی تصریح کرد: اخلاق گرایی، علم، فناوری و نوآوری و دیپلماسی علم، روابط گسترده در معرفت دینی، تبدیل نظریات به عمل و کار و تلاش و مجاهدت از اصول اصلی تحقق تمدن نوین اسلامی است.

استاد دانشگاه تهران یادآور شد: تقریب راهی برای رسیدن به تمدن اسلامی است که نیاز به نقش آفرینی اساتید، مراکز علمی و نخبگان دارد. همچنین دانش و فناوری، مواد اولیه، انرژی، بازار مصرف و سرمایه مالی در جهان اسلام بسیار است که قدرت‌های استکباری از استفاده درست آنها با جنگ افروزی جلوگیری می‌کنند.

** تمدن حاصل کار دسته جمعی

فرزاد جهان بین عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه شاهد در این نشست عنوان کرد: تمدن باعث نظام سازی و سپس ساختار سازی می‌شود؛ به تعریفی دیگر جنبه نرم افزاری فکر در قالب سخت افزاری تمدن است.

وی با اشاره به اینکه نیاز به الگوسازی توسط جمهوری اسلامی است، ادامه داد: زمانی به تمدن می رسیم که فرهنگ را عینی و از نظریه‌های ذهنی پرهیز کنیم.

جهان بین تصریح کرد: تمدن حاصل کار دسته جمعی، فکر و خلاقیت است. همچنین نیاز است در حوزه شیعه و سنی به جای توجه به مسائل سیاسی به متون زندگی و نوآوری توجه شود و زندگی را بر اساس معارف اسلام شناسایی کنیم.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: در هر جا که تکفیر بوده؛ تمدن پس رفت داشته است. بنابراین نوآوری جز در سایه پرهیز از تعصب اتفاق نمی‌افتد. به طور مثال در دوره خلفای عباسی و آل بویه کسی را برای ارائه عقیده نمی‌کشتند؛ بنابراین هر کتابی از تمامی جهان گرد آوری و بیت الحکمه تأسیس شد.

وی ادامه داد: برای تقریب در جهان اسلام باید تلاش کنیم و نخبگان شیعه و سنی انرژی خود را در حل مسئله، گفت و گو و پرهیز از تعصب و باز کردن فضا صرف کنند تا بهترین راه حل ارائه شود.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۱۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر امیر عبداللهیان به گامبیا

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا، تهران را به مقصد بانجول پایتخت این کشور ترک کرد.

به گزارش ایسنا، در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی که طی روزهای شنبه و یکشنبه ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه جاری با موضوع اصلی «ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفتگو پیرامون توسعه پایدار» برگزار می‌شود، مسائل و چالش‌های مختلف جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین و وضعیت جاری در باریکه غزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

در این اجلاس در مجموع سه سند شامل پیش نویس قطعنامه فلسطین، پیش نویس بیانیه بانجول و پیش نویس سند نهایی نشست سران برای تصویب به ترتیب به نشست شورای وزیران امور خارجه و سپس اجلاس سران ارائه خواهد شد.

 امیرعبداللهیان ضمن حضور در این اجلاس، مواضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال تحولات جهان اسلام و منطقه‌ای و بین‌المللی تبیین خواهد کرد.

وی همچنین در حاشیه این اجلاس با برخی مقامات کشورهای اسلامی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امام صادق (ع) بنیانگذار تمدن نوین بشری
  • وزیر امور خارجه به گامبیا رفت
  • امیرعبداللهیان تهران را به مقصد گامبیا ترک کرد
  • سفر امیرعبداللهیان به گامبیا
  • سفر امیر عبداللهیان به گامبیا
  • درآمدهای غیرشهریه‌ای در دانشگاه آزاد حرف نخست را می‌زند/ کرمانشاه؛ مهد ادب و تمدن
  • بصیرت افزایی بزرگترین ضربه به طرح‌های استکباری دشمنان است
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی دانشگاه‌
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی باشد
  • موزه‌های آنلاین حوزه برندینگ طراحی شد