Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@02:50:25 GMT

«اسب سرکش» فضای مجازی با تبلیغ دین «رام» می شود

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۷۰۳۷

«اسب سرکش» فضای مجازی با تبلیغ دین «رام» می شود

آبدار گفت: اگر شخصی با هدف تبلیغ دین در فضای مجازی سیر کند، خواهد توانست این «اسب سرکش» را مهار و به اختیار در بیاورد ولی اگر بی هدف و بدون شناخت یا بدون سواد مجازی باشد به زمین خواهد خورد و زخم‌های اخلاقی و رفتاری برمی دارد.

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ امروزه سبک زندگی اسلامی مهمترین موضوعی است که اگر به آن بی توجهی شود فرهنگ غربی بر فرهنگ اسلامی احاطه پیدا خواهد کرد، لذا با توجه به اهمیت سبک زندگی دینی و نفوذ فرهنگی دشمن که هر روز با کدهای مختلف بدنبال تغییر فرهنگ دینی و مذهبی مردم به ویژه جوانان و نوجوانان است، خبرنگار شبستان گفتگویی را با «معصومه آبدار» یکی از کارشناسان علوم قرآنی در این خصوص انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آبدار با اشاره به اهمیت سبک زندگی اسلامی در جامعه امروزی، اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در23 مهرماه ۹۱ در جمع جوانان استان خراسان شمالي 29 مورد از مصادیق و مولفه های سبک زندگی را معرفی کردند که هر کدام به نوبه خود مهم و با اهمیت است؛ خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع پوشش، الگوی مصرف، خوراک، مسائلی مانند خط، زبان، کسب وکار، انواع رفتارهای اجتماعی انسان‌ها و فرهنگ‌های رفتاری از مهمترین تاکیدات رهبر معظم انقلاب در سبک زندگی اسلامی است.

 

وی با بیان اینکه از آنجایی که سبک زندگی هر فرد معرف تفکر و ایدئولوژی آن فرد است، ادامه داد: مسلما سبک زندگی غالب در جامعه معرف راهی است که جامعه به آن سمت حرکت می کند، بنابراین رسیدن به اهداف یک جامعه و یا برگشتن از هدف با انتخاب سبک زندگی افراد آن جامعه رابطه مستقیم دارد و افراد یک جامعه اسلامی لازم است برای رسیدن به کمال و سعادت انسان‌ها که بزرگترین هدف اسلام است، سبک زندگی اسلامی را جزء اهداف و برنامه های خود، مد نظر بگیرند.

 

این مربی قرآنی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در جمع جوانان خراسان شمالی به نمونه هایی از رفتارهای فردی در قالب پرسمان اشاره کردند، بیان داشت: ایشان در طول چند سال بعد نیز هر چند مدت، بنا به ضرورت مفصل به مصادیق پرداخته و راهکارهای جالبی نیز ارائه فرمودند.

 

آبدار با اشاره به افزایش معضلات در سطح جامعه نسبت به گذشته، گفت: افزایش دروغ، پرخاشگری، طلاق، کمرنگ شدن صله رحم، تعطیل شدن فرهنگ کار دسته جمعی، بی توجهی به نظریات خوب، اهمیت ندادن به طرح‌های خوب و بی توجهی به فرزندآوری در سطح جامعه را از مطالبات رهبری دانست که ایشان سال‌هاست براین نکات تاکید دارند اما متاسفانه از سوی مسئولان و مردم مورد توجه قرار نمی گیرد.

 

وعده‌های مسئولان تنها در حد شعار باقی می‌ماند

وی یادآورشد: رهبر معظم انقلاب حتی نامگذاری سال را نیز متناسب با آسیب مصرف گرایی و عدم توجه به مقوله اقتصاد اسلامی انتخاب می کنند اما متاسفانه برای برخی مسئولین در حد شعار باقی می ماند و اقدامی نمی کنند.

 

این بانوی فعال در عرصه فرهنگی با اشاره به الگوگیری از سیره گفتاری و رفتاری ائمه اطهار علیهم السلام گفت: وقتی سیره ائمه اطهار علیهم السلام را مطالعه و بررسی می کنیم روح ایمان، تقوی، ساده زیستی، صداقت، ایثار، فداکاری، خدمت به هم نوع در آن موج می‌زند اما این مولفه‌ها متاسفانه در جوامع امروزی ما کمیاب است.

 

آبدار با تاکید براینکه بزرگترین بحرانی که زندگی جوامع امروزی را به مخاطره می اندازد ضعف اعتقادی است، گفت: ایمان راسخ و عمل صالح اولین پایه اعتقادی و شکل دهنده زندگی اسلامی، رفتار اسلامی و نهایتا خانواده اسلامی و جامعه دینی می‌باشد که متاسفانه امروزه کم رنگ شده است.

 

فضای مجازی می‌تواند ابزاری برای تبلیغ آموزه‌های دینی باشد

وی با اشاره به نقش فضای مجازی و تاثیر آن بر سبک زندگی اسلامی عنوان کرد: فضای مجازی فرصت و ابزار خوبی برای تبلیغ آموزه های دینی است، البته ورود به این فضا نیاز به شناخت کامل و یا همان اصطلاح سواد مجازی دارد.

 

این کارشناس قرآنی تاکید کرد: اگر شخصی با هدف تبلیغ دین در این فضا سیر کند، خواهد توانست این «اسب سرکش» را مهار و به اختیار در بیاورد و در غیر این صورت اگر بی هدف و بدون شناخت یا بدون سواد مجازی باشد به زمین خواهد خورد و زخم‌های اخلاقی و رفتاری برداشته یا احیانا دچار مرگ اخلاقی خواهد شد.

 

تقویت باورهای دینی؛ سدی در برابر فرهنگ بیگانه

آبدار متذکر شد: مهمترین راه برای برون رفت از مشکلاتی که امروزه به واسطه فرهنگ غربی که وارد زندگی فردی، اجتماعی ما شده است تقویت باورهای دینی در بین افراد جامعه بویژه زنان و دخترانی که نوک پیکان حملات فرهنگی دشمن به سمت آنها نشانه رفته، است که احساس می‌شود باید به سرعت به آن پرداخته شود.

 

وی تحکیم پیوندهای عاطفی بین اعضای خانواده نیاز امروز جوامع وخانواده دانست و افزود: مبارزه تمام عیار با روحیه تجمل‌گرایی، احیای عزت نفس در نسل نوجوان که نیاز مبرم‌ امروزی است، جایگزین کردن ساده زیستی، قناعت، مقاوم کردن خانواده در برابر هجمه های دشمن داخلی و خارجی مهمترین موضوعی است که باید در جامعه و خانواده به آن توجه شود.

 

وی با تاکید براینکه متاسفانه دولتمردان و مسئولان فرهنگی ما به سبک زندگی اسلامی توجه خاصی ندارند، ادامه داد: دولتمردان و مسئولین فرهنگی ما انتخاب همین افراد جامعه هستند وقتی برای اکثریت آرای یک جامعه مسائل فرهنگی و دینی کم اهمیت باشد مسلما مسئولینی انتخاب می کنند که توجه خاصی به سبک زندگی اسلامی و دینی نداشته باشند.

 

این کارشناس ارشد علوم قرآنی تاکید کرد: اگر در زمان انتخاب مسئولان اجرایی یک جامعه به جای اینکه اصلح تر را با شاخصه های دینی و اسلامی تشخیص بدهیم به خواسته های فردی و یا سلیقه ای و یا حزبی توجه بیشتر کنیم همین نتیجه را خواهد داد.

 

وی ادامه داد: بیش از 90 درصد مسئولان اجرایی منتخب مردم هستند بنابراین همانطور که رهبر معظم انقلاب در ابلاغ طرح الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که در واقع نقشه 50 سال آینده پیشرفت ایران است، فرمودند «پیشرفت جامعه مستلزم تحول مطلوب نفوس انسانی و هنجارها و ساز وکارهای اجتماعی است و امری تدریجی وطولانی هم می باشد»؛ نباید مقطعی تصمیم گیری شود.

 

این کارشناس فرهنگی گفت: هرگاه مبانی انتخاب افراد در یک جامعه خدامحوری و توحیدی باشد مسئولینی انتخاب می کنند که به سبک زندگی دینی و اسلامی بپردازند و در غیر این صورت نسبت به این مقوله کماکان بی توجه خواهند بود

 

 

 

پایان پیام/70

منبع: شبستان

کلیدواژه: اردبیل مجلس دهه کرامت اوقات فراغت بیرجند کانون های مساجد غنی سازی اوقات فراغت شیراز خبرگزاری شبستان کانون های فرهنگی هنری مساجد دبیرخانه مساجد خراسان جنوبی استاندار خراسان جنوبی خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۷۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه خودباوری را در جامعه به منصه ظهور برساند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ مراسم بزرگداشت مقام و هفته معلم با حضور سعید رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، هیئت رئیسه دانشگاه، استادان، کارکنان و دانشجویان با تجلیل از استادان پیشکسوت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با محور «زندگی پاک بر بنیاد روانشناسی مثبت‌گرا»  در این واحد دانشگاهی برگزار شد.

سعید رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در این مراسم اظهار کرد: حوزه کار با استادان و معلمان، بهترین حوزه فعالیتی و ارتباطی در جامعه است.

وی با بیان اینکه دوران دانشجویی، به‌ویژه دوره کارشناسی، دورانی ویژه، خاطره‌انگیز و متفاوت از همه سال‌های تحصیل است به دانشجویان توصیه کرد: این دوران فرصتی طلایی برای دانشجویان بوده و باید از تجربه و علم استادان نهایت بهره را ببرند. استادان برای دانشجویان، الگو و نماد هستند. بی‌شک تأثیر کلام، لحن گفتار، پوشش، رفتار و اعمال استادان تا سالیان سال بر روح و روان دانشجویان اثرگذار باقی خواهد ماند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به سلسله نیاز‌های انسان ازنظر آبراهام مازلو (نظریه انگیزشی در علم روانشناسی) اضافه کرد: باید تلاش کرد تا دانشگاه در کنار تدریس علوم و دانش، به معنای واقعی محل تربیت و فرهنگ‌سازی در جامعه باشد تا بتوان خودباوری و خودشکوفایی که مبحث رأس این هرم است را به منصه ظهور رساند.

استاد بدون حضور دانشجو معنایی ندارد

یکی از استادان پیشکسوت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر نیز درباره زندگی پاک با استفاده از غزلی از حافظ بر بنیاد روانشناسی مثبت‌گرا با بیان اینکه استاد بدون حضور دانشجو معنایی ندارد،‌ گفت:‌ نزدیک به سه دهه است که بیش از گذشته زندگی انسان با مقوله زندگی پاک آمیخته و در شرایط کنونی جهان و وجود هجمه‌های مختلف و ناپاکی‌های بسیار، برگزیدن راه و رسم پاکی در زندگی و ادامه دادن به آن بسیار سخت شده و باید به فردی که در این سلوک زندگی می‌کند، هزاران آفرین گفت.

عباس عاشوری‌نژاد با بیان اینکه ناپاکی‌های بسیار دور تا دور زندگی‌ها را فراگرفته و هیچ جا از گزند آثار مخرب آن در امان نمانده، عنوان کرد: این نفوذ در امور، حتی به نهاد‌های مقدسی همانند مدرسه و دانشگاه نیز رسوخ پیدا کرده و افرادی را که مسیر صحیح زندگی را برای خود برگزیده‌اند را تحت‌فشار قرار داده است. این عیب روزگار کنونی، یک حسن نیز محسوب می‌شود در این فشارها، زمانی که انسان مرحله‌ای از زندگی خود را با همه فشارها با پاکی به پایان می‌رساند، قطعاً حلاوت و رضایت بیشتری در خود احساس خواهد کرد.

وی با قرائت غزلی از حافظ شیرازی عنوان کرد: «لسان‌الغیب» می‌فرماید:«کمتر از ذره نه‌ای پست مشو مهر بورز / تا به خلوتگه خورشید رسی چرخ‌زنان / بر جهان تکیه مکن ور قدحی می‌داری / شادی زهره‌جبینان خور و نازک‌بدنان / پیر پیمانه‌کش من که روانش خوش باد / گفت پرهیز کن از صحبت پیمان‌شکنان / دامن دوست به دست آر و ز دشمن بگسل / مرد یزدان شو و فارغ گذر از اهرمنان» حافظ در این چهار بیت تأکید می‌کند که انسان می‌تواند زندگی زیبا و پاکی داشته باشد به شرط اینکه از نکاتی که از این غزل برداشت می‌شود، بهره‌مند شود.

چهره ماندگار فرهنگی استان بوشهر اضافه کرد:‌ این ابیات بدین معناست که نخست انسان بزرگ است و حق ندارد کوچک فکر کند و شایسته بوده اهداف بلند و ارزشمند انتخاب کند. همچنان که حرکت ذره به سوی خلوتگه خورشید است، مسیر حرکت انسان باید به سوی نور باشد. چنانکه در نظریه امید «اشنایدر» اصالت هدف به خوبی دیده می‌شود.

عاشوری‌نژاد ادامه داد:‌ دوم اینکه یکی از پیش‌فرض‌های روانشناسی مثبت‌گرا این بوده که انسان باید بپذیرد که هیچ چیزی پایدار نیست. حافظ هم می‌گوید: انسان نباید بر جهان گذرا تکیه کند، همه چیز فانی است به جز ذات پروردگار، بنابراین انسان نباید عزت‌نفس و آبروی خود را فدای آرزو‌های خام و ناپخته کند و شایسته بوده تا اگر چیزی دارد آن را با دیگران شریک شود تا زندگی‌اش به شادمانی بگذرد. سوم اینکه حافظ می‌گوید: از همنشینی با بدعهدان و پیمان‌شکنان بپرهیزد، چون اینان امنیت انسان را بر هم می‌زنند و آبروی آدمی را تهدید می‌کنند.

وی افزود:‌ چهارم اینکه روانشانسی مثبت‌گرا بر اهمیت دوستی در تحقق «شادمانی درونی» و «شادکامی پایدار» تأکید دارد، حافظ هم می‌گوید: دوستان واقعی را بیابد و دایره دوستی‌های اصیل را گسترش دهد و در حفظ رابطه دوستی‌ها بکوشد و دشمنان و انسان‌های شیطان‌صفت دوری کند.

به گزارش آنا،‌ در این مراسم با قدردانی از استادان پیشکسوت و برجسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در سال گذشته از استادانی که به مرتبه استادیاری و دانشیاری ارتقا یافته بودند، تجلیل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تیپ خاص ناصر حجازی در فضای مجازی داغ شد!
  • کتاب پژوهشی «تبلیغ دینی در مسجد؛ رویکردی آسیب‌شناسانه»
  • ترویج فرهنگ دینی و اسلامی بهترین خدمت به جامعه است
  • دانشگاه خودباوری را در جامعه به منصه ظهور برساند
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»/ هنوز برای ستاره شدن وقت هست
  • توجه به عفاف و حجاب ارزش نهادن به کرامت زن است
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»
  • پدر، مادر، ما متهمیم ...
  • فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون» تمدید شد