Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@14:44:15 GMT

محصول گندم مزارع دیم استان اردبیل ۳۰ درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۷۳۵۹

محصول گندم مزارع دیم استان اردبیل ۳۰ درصد کاهش یافت

احمد شهریار روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: امسال وضعیت مزارع گندم استان تا قبل از خوشه بندی مطلوب بود ولی با قطع ناگهانی بارش و کاهش رطوبت حاصله از بارندگی، مزارع دیم دچار تنش و کاهش جدی محصول شد.

وی بیان کرد: این وضعیت موجب خسارت به مزارع گندم دیم در شهرستان های گرمی، بیله سوار، اردبیل و مشگین شهر شده و کاهش تولید گندم را به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با اشاره به تاثیر این وضعیت در کاهش کاشت محصول گندم برای سال آینده افزود: پیش بینی می شود برای سال آینده محصولات رقیب که سودآوری بیشتری داشته باشد، در مزارع کشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین با اشاره به نارضایتی کشاورزان در خصوص پایین بودن نرخ خرید تضمینی محصول اظهار کرد: هم اکنون هر کیلو گرم گندم به نرخ تضمینی ۱۷ هزار ریال خریداری می شود در حالی که نرخ خرید هر کیلوگرم سبوس و کاه و کلش که از محصولات جانبی و زاید گندم محسوب می شود، سه تا هشت هزار ریال بیشتر از خود محصول است.

وی اضافه کرد: به علت پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم، رغبت کشاورزان گندم کار استان اردبیل برای فروش و تحویل محصول به مراکز خرید پیش بینی شده کمتر است.

به گزارش ایرنا، برداشت محصول گندم در استان اردبیل از حدود ۱۰ روز پیش شروع شده و همزمان عملیات خرید تضمینی محصول نیز در مناطق مختلف این استان آغاز شده است.

برای خرید تضمینی گندم در استان اردبیل ۳۵ مرکز خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با ظرفیت ۷۸ هزار تن دایر شده است و فعالیت این مراکز تا نیمه شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم محسوب می شود.

محصول گندم با ۲۹۵ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

برای سالجاری تولید حدود ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل پیش بینی شده بود ولی با توجه به وضعیت به وجود آمده برای مزارع دیم استان، تحقق این میزان تولید بعید به نظر می رسد.

۱۹۰۵/‏‬ ۱۲۵۷

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۷۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در سال زراعی جاری حدود ۱۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان به زیر کشت چغندرقند رفت.

عبدالرضا سید احمدی افزود: از آغاز برداشت چغندر قند در استان تاکنون ۸۸ هزار تن محصول برداشت شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود امسال بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول چغندر قند از مزارع استان برداشت شود.

دیگر خبرها

  • کاهش سرقت در اردبیل
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید