Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@23:22:58 GMT

نمایندگی میراث فرهنگی در شاهدیه ایجاد شود

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۳۲۲۲۷

نمایندگی میراث فرهنگی در شاهدیه ایجاد شود

به گزارش خبرنگار مهر، علی میرجلیلی (خالصی) ظهر امروز در حاشیه بازدید فرماندار شهرستان یزد و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از شاهدیه در جلسه ای اظهار داشت: از مدیرکل میراث فرهنگی درخواست داریم یک نماینده در شهر شاهدیه داشته باشند تا نسبت به جلوگیری از تخریب و بهسازی و مرمت بافت تاریخی اقدام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ اقدام اثرگذاری برای جلوگیری از تخریب بافت تاریخی شاهدیه انجام نشده است، افزود: شایسته است از سوی میراث فرهنگی سهمی مشخص شود تا برابر آن نیز مشارکت شهرداری شاهدیه انجام شود و با تخصیص اعتباری، نسبت به بازسازی بافت ارزشمند و تاریخی شاهدیه اقدام شود.

میرجلیلی، از مشکلات دیگر شهر شاهدیه و بافت تاریخی این شهر را حضور افراد غیربومی و اتباع خارجی در بافت قدیم دانست و گفت: این افراد بافت را تخریب کرده اند و این مشکل باید رفع شود.

رئیس شورای شهر شاهدیه بر آموزش مردم در راستای جلوگیری از تخریب بافت‌های ارزشمند تاکید کرد و بیان داشت: انتظار داریم میراث فرهنگی این مهم را در دستور کار خود قرار دهد.

تنها ۵۰ پلاک از بافت ارزشمند تاریخی شاهدیه باقی مانده است

حسین سلطانی، عضو شورای شاهدیه نیز در این نشست گفت: در دوره های قبل طرح هایی برای حفاظت از بافت تاریخی اجرا شد ولی در حال حاضر از ۵۰ هکتار بافت تاریخی شهر شاهدیه فقط ۵۰ پلاک باقیماند که ارزش تعمیر و بهسازی دارد بر این اساس تقاضا داریم مشاوری از سوی میراث فرهنگی مشخص و برای ۱۰ سا ل آینده طرحی تهیه و طی برنامه ریزی انجام شده طرحی برای این ۵۰ پلاک باقیمانده برنامه ریزی شود تا این ساختمان‌های با ارزش نیز از بین نرود.

بافت تاریخی و فرسوده شاهدیه از یکدیگر جداسازی شود

قاسم میرجلیلی، عضو دیگر شورای شهر شاهدیه نیز در این نشست اظهار داشت: تعداد زیادی از شهروندان در مرکز شهر و بافت تاریخی سکونت دارند و این بافت فرسوده نیست و البته باید بافت فرسوده و تاریخی از یکدیگر جدا شوند.

وی تاکید کرد: اگر بافتی و محلی فرسوده شده، به مردم مجوز داده شود تا بازسازی شود در غیر این‌صورت ساختمان های ارزشمند به دلیل عدم بازسازی به محل زندگی اتباع تبدیل شده و در درازمدت از بین خواهد رفت.

کد خبر 4646437

منبع: مهر

کلیدواژه: یزد میراث فرهنگی یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۲۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: کشف شواهدی از آثار تاریخی در عمق ۱.۵ متری زمین، روند اجرای عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر را به طور موقت متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، محسن معصوم علیزاده امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن خیابان باباطاهر در مرکز شهر و تاریخی‌ترین بافت همدان و پیش‌بینی کشف آثار تاریخی در این مکان، کارشناسان میراث‌فرهنگی از ابتدای اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی بر روند اجرای کار نظارت داشتند.

وی افزود: به دنبال اجرای این طرح، روز گذشته و هنگام خاکبرداری شواهدی از آثار تاریخی در این محدوده نمایان شد که به صورت موقت تا اعلام نظر دقیق کارشناسان ادامه اجرای کار متوقف شده است و هنوز ابعاد مختلف این اثر شناسایی نشده و در نخستین فرصت در صورت نیاز نسبت به کاوش آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان ادامه داد: تلاش داریم در کنار حفظ آثار تاریخی مانع فعالیت‌های عمرانی شهر نشویم و به همین دلیل تیم کارشناسی بررسی ابعاد مختلف این اثر تشکیل شده تا هرچه زودتر نسبت به انجام مراحل کار کارشناسی و ادامه روند اجرای طرح تصمیم‌گیری شود.

معصوم‌علیزاده اضافه کرد: تصمیم داریم در صورت کشف اثر تاریخی، از آن به عنوان یک ظرفیت گردشگری در کنار فعالیت‌های عمرانی و شهرسازی شهرداری برای شهر همدان استفاده کنیم.

وی گفت: همانطور که در همه نقاط استان از میراث فرهنگی حفاظت می‌شود، یگان حفاظت میراث فرهنگی ناظر پروژه است تا از هرگونه آسیب و دخل و تصرف در آن جلوگیری شود.

کد خبر 751136

دیگر خبرها

  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است