Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-07@03:09:20 GMT

رصد ۲ سیاره مشابه زمین در نزدیکی منظومه شمسی

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۳۳۷۳۹

رصد ۲ سیاره مشابه زمین در نزدیکی منظومه شمسی

دانشمندان دو سیاره مشابه زمین کشف کرده اند که دور یک ستاره مدار می‌زنند. این سیارات در فاصله ۱۲.۵ سال نوری از زمین قرار دارند.



سیاره‌های تازه کشف شده دور ستاره Teegarden مدار می‌زنند. به گفته دانشمندان این یکی از کوچک‌ترین ستاره‌های رصد شده است. علاوه بر آن Teegardenیکی از نزدیک ترین همسایگان منظومه شمسی نیز به حساب می آید و دمای آن به حدود ۲۷۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!





مشاهدات دانشمندان تا به حال نشان داده این دو سیاره شبیه سیاراتی هستند که در فاصله نزدیکی از خورشید در منظومه شمسی قرار دارند. البته ستاره Teegarden دمای خیلی بالایی ندارد و همچنین ۱۰ بار از خورشید سبکتر است.



طبق تحقیق جدیدی که در نشریه Astronomy and Astrophysics منتشر شده دانشمندان جزئیاتی درباره این دو سیاره منتشر کرده اند.



جالب آنکه دو سیاره مذکور به شیوه‌ای غیر معمول رصد شده اند. به طور معمول سیارات به شیوه «ترانزیت» کشف می‌شوند. در این روش دانشمندان هنگام گذر سیارات از جلوی ستاره و ایجاد سایه روی آن شناسایی می‌شوند.



اما دو سیاره جدید به دلیل موقعیت مکانی جالب خود هنگام گذر از جلو خورشید رصد شدند. به گفته محققان اطلاعات به دست آمده به طور واضح نشانه وجود دو سیاره هستند.



«ماتیاس زشمیستر» از انسیستو آستروفیزیک در دانشگاه «گاتینگن» و محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: دوسیاره مذکور شبیه سیارات منظومه شمسی هستند. آنها اندکی سنگین‌تر از زمین هستند و از آنجا که در فاصله مناسبی از ستاره خود قرار دارند، احتمالاً در آنها آب به شکل مایع وجود دارد.



ستاره Teegarden در سال ۲۰۰۳ میلادی کشف شد و هنوز اطلاعات زیادی درباره این منظومه وجود ندارد. همچنین به گفته محققان این پژوهش احتمال دارد در این منظومه علاوه بر دو سیاره کشف شده، سیارات دیگری نیز وجود داشته باشد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: تکنولوژی فضانوردی سیاره منظومه شمسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۳۳۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماه در وضعیت اوج زمینی قرار می‌گیرد

ماه هفدهم اردیبهشت به دورترین فاصله از زمین خواهد رسید و کمی کوچک‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ماه دوشنبه -هفدهم اردیبهشت- به دورترین نقطه در امتداد مدار خود به دور زمین خواهد رسید و کمی کوچک‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد؛ فاصله ماه از زمین متفاوت است، زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست، کمی بیضی شکل است و یک مسیر بیضوی را طی می‌کند؛ همان‌طور که ماه هر ۲۹.۵ روز یک‌بار این مسیر بیضی شکل را به دور زمین طی می‌کند. فاصله آن ۱۴ درصد بین ۳۵۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به زمین) و ۴۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در اوج (دورترین فاصله از زمین) تغییر می‌کند.

اندازه زاویه‌ای ماه نیز با همان فاکتور بین ۲۹.۴ و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متفاوت است و روشنایی آن نیز تغییر می‌کند، البته تشخیص این اتفاق در عمل دشوار است زیرا فازهای آن نیز هم‌زمان در حال تغییر است.

مقارنه ماه و سیاره عطارد

ماه و سیاره عطارد دوشنبه -هفدهم اردیبهشت- در یک راستا قرار می‌گیرند، به طوری که ماه ۲۸ روزه از زاویه سه درجه و ۴۹ دقیقه‌ای جنوب سیاره عطارد عبور می‌کند، این پدیده از اصفهان قابل مشاهده نخواهد بود، زیرا آن‌ها در طول روز به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهند رسید و زمان سحر نیز بیش از پنج درجه بالاتر از افق نخواهند بود.

ماه در قدر منفی ۹.۴ و سیاره عطارد در قدر ۰.۶ هر دو در صورت فلکی حوت قرار دارند، این دو جرم به قدری از یکدیگر فاصله دارند که در میدان دید تلسکوپ قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا دوربین دوچشمی قابل رصد هستند.

ماه در حضیض خورشیدی

چرخش ماهانه ماه به دور زمین باعث می‌‏شود دوشنبه -هفدهم اردیبهشت- به نزدیک‌ترین نقطه از خورشید در فاصله ۱.۰۰۶۷ واحد نجومی از خورشید برسد، این اتفاق تقریباً زمانی رخ می‌دهد که مدار ماه آن را بین خورشید و زمین قرار می‌دهد؛ در لحظه حضیض ماه، زمین در فاصله ۱.۰۰۸۹ واحد نجومی از خورشید و ماه در فاصله ۱.۰۰۶۷ واحد نجومی از خورشید قرار خواهد گرفت، فاصله بین زمین و ماه نیز ۰.۰۰۲۴ واحد نجومی (۳۶۳ هزار کیلومتر) خواهد بود.

کد خبر 750963

دیگر خبرها

  • پنج نشانه‌ای که شاید وجود موجودات فرازمینی را ثابت کند
  • چرا مشتری ۷۹ قمر دارد ولی زمین فقط یکی؟
  • سیاره مشتری ممکن است عامل وجود ماه زمین باشد
  • ماه در وضعیت اوج زمینی قرار می‌گیرد
  • این فناوری زمین را از گزند سیارک ها حفظ می کند
  • اگر ماه ناگهان در آسمان ناپدید شود چه اتفاقی می‌افتد؟
  • دنباله‌دارها، سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌ها: بازدیدکنندگان فضا
  • پختن، سرنوشت شوم زمین و زمینیان؟
  • اطلاعات نامطمئن جیمزوب از حیات فرازمینی
  • ده نشانه بحث‌برانگیز از وجود حیات فرازمینی