Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از نقاط ضعف بسیاری از تولیدات نمایشی در سینما و تلویزیون مستقیما به بن مایه اثر که فیلمنامه، نمایشنامه یا قصه است بر می‌گردد. در واقع نمی توان نادیده گرفت که تلویزیون بخش عظیمی از مخاطب خود را تنها به خاطر جذاب نبودن قصه ها و البته تکراری بودن سوژها از دست داده است. 

اینکه تلویزیون به دلیل محدودیت‌ها نمی‌تواند در ژانرهای مختلف تولید اثر کند یک بحث است و اینکه بسیاری از نویسندگان معتقد هستند محدودیت ژانر عامل اصلی تکرار تولیدات نمایشی می باشد بحث  دیگری است که می توان آن را از زوایای مختلف بررسی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما نکته ای که در اینجا قابل طرح است بر می گردد به جایگاه فرهنگی و منابع عظیم قابل استفاده برای نویسندگان ایرانی در میان آثار فاخر ادبی از جمله کتب مشاهیر فرهنگ و هنر که متاسفانه این روزها نادیده گرفته می شود. 

در حقیقت پر واضح است که نویسندگان و مدیران سیما علاقه یا شاید انگیزه ای ندارند تا ادبیات فاخر ما که می تواند تاثیر بسیاری بر کیفیت و جایگاه آثار نمایشی داشته باشد را مورد استفاده قرار داده تا ضمن طرح قصه های بکر بتوانیم آثاری را با ساختاری متفاوت در قصه گویی تولید کنیم. اتفاقی که هر از گاهی رخ داده و البته نتیجه اش با اقبال عمومی همراه بوده است. 

اگر چه سینما و تلویزیون ما به واسطه محدودیت های عرفی و مراقبت های اعتقادی نمی تواند در هر ژانری ورود کند و از سویی دیگر ممکن نیست برخی از نوع ادبیات پر طرفدار در سینما و تلویزیون جهان را در مدیاهای مختلف داخلی کار کرد و این استیصال گاهی اوقات نویسندگان را آزار داده و کلافه کرده است، نیاز است با مطالعه عمیق تر روی ادبیات (نثر و نظم) به سراغ این فرمول ویژه برویم و ضمن اقتباس با برداشت هایی به روز این ادبیات فاخر ماندگار فرهنگی را که مشخصا متعلق به همین مرز و بوم است دستمایه آثار نمایشی قرار دهیم.

شاید راه چاره ای باشد تا درد اینهمه کپی کاری های نامرغوب در رسانه های مختلف داخلی تسکین بیابد. 

خبرگزاری برنا در گفت و گو با کارشناسان و اهالی فن این موضوع را بررسی می کند. 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کتاب حافظ سریال فیلمنامه سعدی فاخر مجتبی احمدی ادبیات فاخر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۵۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلویزیون درام ورزشی می‌سازد/ چرا آثار کمدی کمتر به آنتن می‌رسد؟

مسعود کریمی خضرا مدیر گروه طنز سیمافیلم درباره سریال های جدید این گروه در تلویزیون به خبرنگار مهر بیان کرد: سریالی داریم که این روزها در حال نگارش است؛ یک درام ورزشی با مایه های طنز که به ورزش هندبال پرداخته و برادران هاشمی این سریال را به صورت مشترک می نویسند.

وی اضافه کرد: هادی عامل هاشمی، هدایت عامل هاشمی و علی عامل هاشمی نویسنده کار هستند که در آن به ایفای نقش هم می پردازند. هنوز درباره ترکیب تیم تولید و کارگردان صحبتی نشده است و جلوتر که برویم درباره آن تصمیم گیری می کنیم.

کریمی خضرا با اشاره به تولید یک سریال نوستالژیک تصریح کرد: سریالی هم داریم که برگرفته از یکی از آثار موفق دهه ۷۰ تلویزیون است. فضای این سریال در دهه ۶۰ می گذرد و قصه این سریال هم در دهه ۶۰ نوشته شده است و به دوران قبل از جنگ، آغاز و پایان جنگ می پردازد. نویسنده این مجموعه مصطفی زندی است و سوژه جذابی دارد که جزییات آن را بعداً بیشتر توضیح می دهیم.

وی درباره سریال «بدل» نیز بیان کرد: به زودی سریال «بدل» به آنتن می رسد که این مجموعه هم سوژه خوبی دارد. علی مسعودی کارگردان این سریال هم به تجربه ثابت کرده است که نزد مردم محبوبیت دارد.

مدیرگروه طنز سیمافیلم درباره اینکه چرا کمدی ها کمتر به آنتن می رسند، بیان کرد: حجم کمدی هایی که به آنتن تلویزیون می رسد تابعی از تایید اداره کل فیلمنامه سازمان است و سیمافیلم فقط ارگان تولید این فیلمنامه ها است. البته سریال هایی هم داریم که با مجوز خود رییس سازمان صداوسیما جلو می رود. هدایت و نظارت این آثار هم با اداره کل فیلمنامه است.

وی اضافه کرد: برای حجم آثار مرتبط با کمدی باید تایید اداره کل فیلمنامه را در نظر گرفت که البته شانه به شانه سیمافیلم فعالیت دارند؛ این اداره کل از حیث متن و سیمافیلم از حیث تولید.

کریمی خضرا در پایان با مثالی درباره آثاری که با مجوز رییس سازمان صداوسیما ساخته می شود، بیان کرد: فصل پیشین «نون.خ» در حال ساخت بود که رییس صداوسیما به پشت صحنه سریال رفت و همان جا اعلام کرد که باید فصل بعدی هم به تولید برسد و این فصل ساخته شد و ما درباره این آثار می گوییم که با مجوز خود رییس سازمان پیش می رود. حالا شاید اینها کمی خارج از عرف اداری باشد اما در نهایت زیر نظر اداره کل فیلمنامه نویسی و سیمافیلم پیش می رود.

کد خبر 6093417 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • ادبیات فارسی بر قله جهان + فیلم
  • تلویزیون درام ورزشی می‌سازد/ چرا آثار کمدی کمتر به آنتن می‌رسد؟
  • فیلم های پایان هفته تلویزیون از نگاهی دیگر
  • اعزام ۵۲۰ مبلغ به مناطق مختلف خراسان جنوبی
  • بدرود آقای پل استر
  • برنامه‌های جدید کانون پرورش فکری برای بچه‌ها
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را گزارش بدهند
  • شعر فارسی فلسطین به دست عرب زبانان نمی‌رسد
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • مسوولان در نشر و چاپ کتاب نویسندگان را حمایت کنند