Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@22:46:49 GMT

چالش‌های سالمندی

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۵۶۶۰۶

چالش‌های سالمندی

روزنامه روزان در یادداشتی به قلم حیدرعلی عابدی نماینده مجلس آورده است: اگر جمعیت سالمندان ایران به ۱۰ درصد کل جمعیت کشور برسد یعنی ما به موفقیت شایانی دست پیدا کرده‌ایم، زیرا این آمار نشان خواهد داد که امید به زندگی در ایران بالا رفته است، هرچند این اتفاق افتاده و اکنون این آمار حدود هفت درصد است و ان شاالله در آینده نزدیک به این نقطه خواهیم رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته باید توجه داشت که این اتفاق، چالش‌هایی را هم دارد که باید فکر اساسی برای آن شود. زمانی که قشر سالمند در جامعه زیاد شود باید خدمت‌رسانی شایسته‌ای را به سالمندان ارائه داد. به‌طور مثال فردی که از ۴۰ سالگی گرفتار بیماری دیابت شده اثرات مریضی خود را در سن ۷۰ سالگی به‌طور کامل حس می‌کند. پس کاملاً روشن است که سالمندان ما نیاز به مراتب بیشتری نسبت به دیگر افراد جامعه دارند و این کار مدیریت دقیق و منظمی را در حوزه بهداشت و درمان می‌طلبد.

درصد بالایی از سالمندان ایران به‌عنوان سالمندان موفق شناخته می‌شوند به این معنی که می‌توانند امور خود را پیگیری کنند و نیاز به بستری شدن ندارند. اما افرادی که نیاز به بستری شدن دارند گاهی باید هزینه‌های سنگینی را تقبل کنند که چاره‌اندیشی برای کم کردن این هزینه‌ها در کنار مراقبت صحیح، موضوع و رسالت وزارت بهداشت و درمان است.

طب سالمندی و سالمندشناسی یک علم بسیار مهم است که متاسفانه در دوره قبلی وزارت بهداشت و درمان، مدیریت تربیت افراد برای طب سالمندی متوقف شده بود که با جلسه‌ای که با وزیر کنونی بهداشت و درمان داشتیم بنا بر این شد که مدیریت این طب دوباره در وزارتخانه احیا شود.

یکی از پدیده‌های ناخوشایندی که سال‌ها در حوزه بهداشت و درمان گرفتار آن هستیم این است که وقتی فردی بستری می‌شود باید یک همراه هم داشته باشد. اگر تعداد پرستارها به حد استانداردی برسد دیگر نیازی نیست که یک همراه در کنار بیمار باشد. زمانی که پرستار در کنار بیمار باشد کارهای بیمار، تخصصی و منطقی‌تر پیگیری می‌شود و ما حتی تامین بودجه این موضوع را هم دیده‌ایم و این اتفاق کاملاً شدنی است.

یکی از اصلی‌ترین شعارهای حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲، بهبود اوضاع و احوال بهداشتی و درمانی جامعه بود و از این رو زمانی که با اقبال مردم مواجه شد دکتر قاضی زاده هاشمی را به عنوان وزیر بهداشت و درمان برگزید تا بتواند با اجرای طرح تحول سلامت رضایت حداکثری را در جامعه ایجاد کند.

اجرای این طرح در شروع کار و حتی یکی دو سال پس از آن با رضایت جامعه روبه‌رو شد، اما پشت پرده این اتفاق بدهی روزافزونی بود که بر بیمارستان‌ها تحمیل می‌شد. هرچه جلوتر رفتیم شیرینی و حلاوت طرح کم و کمتر شد تا جایی که در دولت برخی به نحوه اجرای آن اعتراضاتی کردند. همین موضوعات باعث شد تا قاضی‌زاده‌هاشمی از سمت خود استعفا و دکتر نمکی جایگزین وی شود. یکی دیگر از موضوعات مهم حوزه درمان، مراقبت از سلامت جامعه و مخصوصاً قشر سالمند و بهبود شرایط امور پرستاری در کشور است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۶۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مزارع آلوده به آب فاضلاب در شیراز امحاء شد

 

 به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، عملیات امحاء این مزارع آلوده با عنایت به نظر شبکه بهداشت و درمان به جهت آلودگی و با دستور مقام قضایی و همکاری دستگاه‌های متولی در قالب گشت هم‌پوشان اجرایی شده است.

این عملیات با حضور محمد میرزایی، سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز و آرش طاهری، معاون فنی و اجرایی و فرهاد اتحادنژاد، رئیس مرکز جهاد کشاورزی حومه شیراز به جهت نظارت کامل بر حسن اجرای کار در حال انجام است.

دیگر اعضای گشت‌های هم‌پوشان همچون اداره محیط زیست، شهرداری شیراز، اداره آب و فاضلاب، یگان امداد نیروی انتظامی و شبکه بهداشت و درمان شهرستان شیراز نیز در این عملیات حضور دارند

دیگر خبرها

  • کمبود نیروی انسانی ماندگار چالش اصلی بهداشت ودرمان هرمزگان
  • مزارع آلوده به آب فاضلاب در شیراز امحاء شد
  • توجه به موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری در گتوند
  • اهدا آمبولانس به بیمارستان جاسک
  • درمان رایگان کودک مشروط بر داشتن بیمه پایه
  • درمان رایگان کودک با داشتن بیمه پایه
  • خدمات درمانی رایگان برای کودکان؛ نمایش یا واقعی؟
  • این مورد جزو خدمات درمان رایگان کودکان نیست | ۲ سامانه برای ثبت شکایت از بیمارستان‌ ها 
  • امسال تعهدات دولت در حوزه‌های درمان، آب و مسکن به مردم ارائه می‌شود
  • کمبود ۹۰۰۰ ماما در کشور