Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-04@04:39:26 GMT

ظرفیت های خالی کاردانی به کارشناسی ناپیوسته

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۵۶۷۶۲

آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور همواره مورد توجه بوده اما امسال با کاهش استقبال از دوره های کاردانی نظام جدید و کاردانی به کارشناسی ناپیوسته، حرارت آن فروکش کرده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  ساعت ۲۴ پنجشنبه ۳۰ خردادماه ثبت نام داوطلبان در دوره‌های با آزمون و بدون آزمون کاردانی نظام دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای همچنین غیردولتی‌ها به پایان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ظرفیت پذیرش این دوره‌ها از سوی سازمان سنجش آموزش کشور ۲۵۵ هزار و ۶۰۸ نفر اعلام شد، این در حالی است که تنها ۱۱۲ هزار و ۱۳۹ داوطلب برای پذیرش در دوره‌های با آزمون و بدون آزمون این مقطع ثبت نام کردند.

با یک حساب و کتاب سرانگشتی می‌توان به این نتیجه رسید که ۱۴۳ هزار و ۴۶۹ نفر از ظرفیت‌های در نظر گرفته شده برای این دانشگاه‌ها خالی مانده است. فراموش نکنیم از این تعداد داوطلب ثبت نام کرده در کاردانی نظام جدید، باز هم عده‌ای بنا به دلایل مختلف ریزش می‌کنند؛ در نتیجه صندلی‌های کاردانی نظام جدید خالی‌تر باقی می‌ماند.

همین مسئله یک ماه پیش برای دوره کاردانی به کارشناسی ناپیوسته اتفاق افتاد. ثبت‌نام در این دوره اردیبهشت امسال انجام شد و حدود ۱۱۸ هزار نفر برای شرکت در این پذیرش ثبت نام کردند.

این میزان از استقبال داوطلبان به کارشناسی ناپیوسته وقتی جالب توجه تر می‌شود که بدانیم ظرفیت پذیرش ۲۶۴ هزار و ۵۸۴ نفر اعلام شده بود و ظرفیت این دوره هم خالی ماند.

** ظرفیت‌های خالی حذف نمی‌شوند
«علی آهون منش» دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های غیردولتی غیرانتفاعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا درباره علت استقبال نکردن از این دوره‌ها، اظهار کرد: این ظرفیت برای کل کشور خالی مانده است. بخشی از کاهش استقبال داوطلبان به تغییر نظام آموزشی در آموزش و پرورش ارتباط دارد.

وی تاکید کرد: ظرفیت‌های خالی مانده را نمی‌توان حذف کرد و تا سال آینده این ظرفیت‌ها خالی می‌ماند تا برای آن تصمیم جدیدی اتخاذ شود.

به گفته دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی غیردولتی، این موسسه‌ها برای سال تحصیلی آینده درخواست راه اندازی رشته‌های جدید را به وزارت علوم اعلام کرده‌اند، اما در این زمینه آماری موجود نیست چرا که هر دانشگاه و مؤسسه غیردولتی به طور مستقل عمل می‌کند.

** ظرفیت دو میلیونی برای دانشگاه‌ها
«ابراهیم خدایی» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در آخرین نشست خبری خود به ایرنا اعلام کرد که برای امسال حدود دو میلیون ظرفیت پذیرش دانشجو در تمام زیرنظام ها در نظر گرفته شده است.

این مسئول سازمان سنجش آموزش کشور در حاشیه برگزاری کنکور دکتری ۹۸ در مورد کاهش تعداد داوطلبان پشت کنکور نیز اظهار داشت: ورود به آموزش عالی از حالت منزلت اجتماعی خارج و اشتغال وارد حوزه پذیرش دانشجو شده است و انتظار می‌رود تعداد داوطلبان پشت کنکور کاهش یابد.

** کاهش جمعیت دانشجویی
پیش از این نیز «ابوالقاسم دولتی» مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ایرنا اعلام کرده بود که توسعه رشته گرایش‌ها در نظام آموزش عالی بر اساس شاخصه‌های کشور یعنی طیف جمعیتی کاهش پیدا کرده است.

وی یادآور شد که در سال ۹۳ حدود ۵.۷ میلیون نفر جمعیت دانشجویی داشتیم که این رقم اکنون به ۳.۸ میلیون نفر کاهش یافته است.

  

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: سنجش آموزش کاردانی فنی و حرفه ای کارشناسی ناپیوسته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۵۶۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند/ هر استاد یک رسانه

به گزارش خبرنگار مهر، مالک رحمتی ظهر چهارشنبه در مراسم گرامی‌داشت روز معلم در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، با تاکید بر اینکه باید دانشگاه و تلاشگران آن را قدر دانست، افزود: اینکه بیش از ۱۵ میلیون دانشجو فارغ‌التحصیل شده و سه میلیون نفر از آنها مشغول تحصیل هستند، به برکت مجاهدت‌های علمی دانشگاه‌هاست.

وی با بیان اینکه پیشرفت‌ها را باید گفت تا جوانان به آینده امیدوار شوند، گفت: توقف در مسیر رشد و تعالی معنی ندارد.

استاندار آذربایجان شرقی به سیر تحول در نسل‌های مختلف دانشگاه‌ها، اظهار داشت: زمانی آموزش در مراکز دانشگاهی، محور بود، بعد از آن تحقیقات اولویت یافت و امروز کارآفرینی در کنار آموزش و تحقیق، مأموریت اصلی دانشگاه‌هاست.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه آزاد، ارتباط خوبی بین دانشگاه و صنعت به وجود آمده که مایه امیدواری است، افزود: دانشگاه آزاد به دلیل برنامه‌ریزی دقیق و اتکا به ظرفیت‌های درونی خود دستاوردهای خوبی داشته است.

رحمتی ابراز امیدواری کرد که دانشگاه آزاد در حوزه مهارت‌آفرینی نیز موفقیت‌های خوبی کسب کند و گفت: دستاوردهای دانشگاهی خوب روایت و منعکس نمی‌شود و مراکز دانشگاهی باید از ظرفیت‌های رسانه‌ای و فضای مجازی برای تبیین و روشنگری و آگاهی‌بخشی به مردم برای مقابله با جنگ روانی دشمن استفاده کنند.

وی تصریح کرد: هر استاد دانشگاه و هر دانشجو می‌تواند یک رسانه باشد و امیدآفرینی کند.

کد خبر 6094213

دیگر خبرها

  • کار دانشگاه‌ها تربیت نیروی متخصص متناسب با ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان است
  • ایجاد تحول در آموزش و پرورش، پایه ایجاد تحول در کشور است/ نظرات مختلف کارشناسی باید منجر به گشایش شود
  • ماجرای اتمام حجت دانشگاه فرهنگیان با معلمان تازه استخدام شده چیست؟
  • قایباف:باید به آموزش و پرورش توجه ویژه شود
  • مسئول یک سوپرمارکت هم این همه تغییر نمی‌کند
  • قالیباف: آموزش و پرورش پرچمدار تحول در کشور است
  • دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند
  • امروز پرچمدار و جلودار تحول در کشور، آموزش و پرورش است
  • آموزش و پرورش پرچمدار تحول در کشور است
  • دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند/ هر استاد یک رسانه