Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد رضاخواه روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش باید از جنس معلمان باشد و سابقه تدریس در کلاس درس را داشته و آن را بشناسد. او باید مدرسه را به عنوان اصلی ترین محور توسعه در آموزش و پرورش و مهمترین محل برای انجام فعالیت آموزشی قلمداد کند.

این کارشناس آموزشی افزود: وزیر آموزش و پرورش باید مشکلات مدارس ابتدایی، متوسطه اول و دوم، هنرستان‌ها و کار دانش را شناخته و با توجه به آنها برای مدارس برنامه ریزی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با علم نوین نظام تعلیم و تربیت آموزش و پرورش در دنیا آشنا بوده و تحولات جدیدی را که در حوزه تعلیم وتربیت رخ می‌دهد، در نظام آموزش و پرورش داخل به کار گیرد.

رضاخواه در این باره گفت: علوم بسیاری در حوزه‌های مدیریت و اجرایی در روند پیشرفت پروژه‌های مختلف در کشور به کار گرفته شده که این علوم در آموزش و پرورش وجود نداشته و اکثر فارغ التحصیلانی که در حوزه‌های تربیتی وارد این سازمان شده‌اند، با علوم روز دنیا در حوزه‌های مهندسی، مدیریت پروژه و فناوری اطلاعات آشنایی ندارند.

به گفته رضاخواه وزیر آموزش و پرورش نیاز به نیروهای توانمند دارد. یک مدیر به تنهایی نمی‌تواند اتفاق خاصی را در سازمان انجام دهد و نیاز به نیرو، مدیران و صاحب نظرانی دارد تا بتوانند در زمینه‌های مختلفی که کار کرده و تحولی را ایجاد کرده‌اند به او کمک کنند.

این کارشناس آموزشی به معلم بودن وزیر جدید اشاره کرد و گفت: وزیر باید معلم بوده و توانایی معلمی کردن را داشته باشد؛ از این بابت که اگر معلم باشد قدرت بیان و توانایی ارائه برنامه‌های خود را در سازمان دارد و در مقابل مخاطبان (اولیا و سازمان‌ها) ارائه خوبی از برنامه‌های خود و آموزش پرورش خواهد داشت.

وی تصریح کرد: وزیرآینده باید در حوزه‌های مدیریتی و اجرایی کار کرده باشد و تجارب این سازمانها را در جهت بکارگیری انتقال دانش در آموزش و پرورش به کار گیرد.

رضاخواه بر این باور است که سازمان به وزیری نیاز دارد که در حوزه‌های مختلف کار کرده و علوم و دانش آنها را به آموزش و پرورش انتقال دهد.

وی به آشنا بودن وزیر در خصوص برنامه ریزی وزاری سابق اشاره کرد و گفت: وزیر باید به نقاط قوت و ضعف وزیر سابق آشنا بوده تا براساس آن برنامه‌هایی را که مناسب نبوده‌اند، کنار بگذارد و بر روی برنامه‌هایی که قدرت اجرایی و بازدهی بهتری دارند، تمرکز کرده و آنها را به سمت بازدهی بیشتر هدایت کند.

رضاخواه از تعامل وزیر جدید و ارتباط او با مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مردم گفت و افزود: وزیر درعین ندادن امتیازات بیش از حد به نمایندگان باید بتواند با آنها مذاکره کرده و از پتانسیل آنها برای رفع مشکلات آموزش و پرورش استفاده کند.

این کارشناس آموزشی از مشکلات معلمان گفت و ادامه داد: مشکلات معیشتی عملاً مانع کارایی خوب معلمان است. معلمان به نسبت کارمندان دولت، همیشه به دریافت حقوق کمتر معترض بوده‌اند. آنها بخش عمده‌ای از وقت خود را در خارج از مدرسه به شغل دوم می‌پردازند که این مسئله عملاً تمرکز آنها را از شغل اول آنها که معلمی است، کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: اگر معلمان مشکل معیشتی نداشته باشند وقت بیشتری را به دانش‌آموزان اختصاص داده و زمانی را که در بیرون از مدرسه می‌گذرانند در مدرسه و برای دانش‌آموزان اختصاص می‌دهند.

رضاخواه به بیمه معلمان اشاره کرد و تاکید کرد: معلمان بیمه تکمیلی ضعیفی داشته که این مسئله نیز علاوه بر مشکل معیشتی مشکلات درمانی را نیز برای خود آنها و خانواده‌هایشان به همراه دارد. /

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۶۳۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: مبلغ حق‌التدریس معلمان ۲برابر می‌شود

علی فرهادی؛ درباره جزییات افزایش رقم ساعات حق‌التدریس معلمان اظهار کرد: یکی از بهترین راه های کمبود معلم در آموزش و پرورش استفاده از نیروهای توانمند است و باید انگیزه لازم را ایجاد کنیم تا از ظرفیت معلمان موجود که گزینش شده و دارای سابقه کار و هستند، استفاده کنیم.

وی افزود: استفاده از نیروهای موجود موجب جبران کمبود معلم با استفاده از معلمان با تجربه می‌شود و دیگر معلمان بدون تجربه به کلاس‌های درس نمی‌روند.

فرهادی ادامه داد: کمبود معلم مقطعی بوده و همیشگی نیست بنابراین به دلیل نیاز کوتاه مدت به دنبال استخدام نیروهای جدید نباشیم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای تحقق این موضوع باید دو اتفاق بیفتد، گفت: نخست آنکه دستمزد ساعات حق‌التدریس معلمان به موقع پرداخت شود، وزارت آموزش و پرورش دستگاه درآمدزا نیست و منابع مالی را از سازمان برنامه و بودجه دریافت می‌کند و این سازمان قول همراهی برای پرداخت به موقع حق‌التدریس‌ها را داده است.

وی بیان کرد: معلمان با تجربه باید انگیزه کافی برای تدریس اضافه را داشته باشند با همین رویکرد آیین نامه‌ای را تدوین و سه پیشنهاد ارائه کردیم، این آیین‌نامه به شورای حقوق و دستمزد ارائه شده است.

فرهادی با اشاره به اینکه نظر سازمان  اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه برای افزایش مبلغ حق‌التدریس  معلمان مثبت است، افزود: این کار به نفع دولت، معلمان و دانش آموزان است، وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد داده است که مبلغ حق‌التدریس حدود دو برابر شود.

وی بیان کرد: هم‌اکنون ضریب اشتغال مثبت معلمان کمتر از ۱.۲ است یعنی از ده معلم کمتر از دو معلم اضافه تدریس دارند، اگر این رقم به ۱.۴ برسد، کل نیاز آموزش و پرورش مرتفع می‌شود و بخشی از اقتصاد معلمان تأمین خواهد شد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش مبلغ حق‌التدریس معلمان از مهر امسال اجرا می‌شود؟ گفت: در تلاش هستیم تا از مهر امسال اجرا شود.

فرهادی اضافه کرد: با توجه به شرایط موجود نرخ حق‌التدریس جذابیت کافی ندارد بنابراین در شورای حقوق و دستمزد افزایش نرخ حق‌التدریس تا دو برابر را پیگیری کردیم که در دستور کار قرار دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • معلمان نسبت به مسائل مهم کشور حساسیت ویژه داشته باشند
  • دشمن به دنبال کم رنگ کردن ارزش حجاب است
  • تجلیل از ۲۴ معلم نمونه بیرجند
  • ۱۰ امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی
  • هیچ منع قانونی برای ثبت‌ نام دانشجومعلمان در طرح مسکن فرهنگیان وجود ندارد
  • حقوق کدام معلمان دو برابر می‌شود؟
  • بهبود شبکه‌های مخابراتی با مدیریت هوشمند ممکن شد
  • بهبود شبکه‌های مخابراتی با مدیریت هوشمند
  • نرخ حق‌التدریس معلمان ۲برابر می‌شود
  • سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: مبلغ حق‌التدریس معلمان ۲برابر می‌شود