Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد جواد ظریف با بیان اینکه اینستکس در صورت اجرای کامل هم تنها بخشی از تعهدات اروپایی‌هاست، تاکید کرد: الان دلیل کافی برای اروپایی‌ها وجود دارد که اقدام کنند و بپذیرند که در صورتی که تعهداتشان را اجرا نکنند حتما باید با عواقب آن روبه‌رو خواهند شد.

قدس آنلاین: محمد جواد ظریف که در حاشیه افتتاح نمایشگاه خیریه عکس کارکنان وزارت امور خارجه برای کمک به سیل زدگان با عنوان فتو دیپلمات، نگاه جهانی-هنر ایرانی در موزه ملک سخن می‌گفت، در پاسخ به سؤال خبرنگار قدس آنلاین درباره اینکه چقدر امیدوار است در ۲ هفته باقی مانده از ضرب الاجل ۶۰ روزه ایران اتفاق و اقدام مؤثری از سوی اروپایی‌ها برای حفظ برجام صورت گیرد، گفت: اینستکس یک گام مقدماتی بوده که حتی اگر بصورت کامل اجرا می‌شد، تنها گوشه‌ای از اقدامات اتحادیه اروپا را که در برجام تعهد کردند می‌پوشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: تأخیر مجدد در اجرای اینستکس نشان می‌دهد نه اروپایی‌ها توانش را دارند ونه اراده‌اش را که اقدامی انجام دهند؛ به همین خاطر آنچه را در چارچوب ماده ۳۶ برجام مطرح کردیم، ادامه می‌دهیم. البته  به اروپایی‌ها اعلام کردیم هروقت باور کنند که باید برای حفظ امنیت خود هزینه کنند و در اجرای تعهداتشان اقدام کنند، اقدامات ما قابل بازگشت است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اجلاس منامه برای اجرای طرح معامله قرن، با بیان اینکه قدس فروشی نیست و فلسطینی‌ها هم اعلام کردند حاضر نیستند سرزمین و عزت و میراث گذشتگانشان را بفروشند؛ اظهار داشت: حالا اگر کسانی می‌خواهند آنجا بازی را برای خودشان سامان بدهند و خرید و فروشی صورت بگیرد مشکل آنهاست که وقت خودشان را تلف می‌کنند و جز کینه و نفرت مردم منطقه برای فروش آرمان فلسطین چیزی حاصلشان نخواهد شد.

ظریف اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سرنگون کردن پهپاد جاسوسی آمریکا را اقدامی غرورآفرین خواند و تأکید کرد: این اقدام از نظر فناوری و رشادت و دفاع از تمامیت ارضی کشور اقدامی غرورآفرین بود.

وی گفت: همواره گفته‌ایم تمامیت ارضی کشور موضوعی قابل مذاکره نیست و خدشه به سرزمین ایران توسط هر کسی با شدیدترین واکنش همه مردم ما مخصوصاً نیروهای مسلح مواجه خواهد شد.

وزیر امور خارجه درباره این ادعا که گفته شده سامانه‌ای که توسط آن پهپاد آمریکایی سرنگون شد، روسی بوده است؛ گفت: خیر سامانه صددرصد ایرانی بود. البته من متخصص این موضوع نیستم ولی سامانه‌ای که از آن استفاده شده سامانه ایرانی است و قبلاً هم نشان داده شده که این سامانه ایرانی است و این باعث افتخار مردم ایران است که توانستند به چنین حدی از فناوری دست یابند.

وی درباره پیگیری ایران در مجامع بین‌المللی درباره تجاوز پهپاد جاسوسی آمریکا به آسمان ایران گفت: در پی تجاوز آمریکا نامه‌ای را برای دبیرکل سازمان ملل ارسال و در نامه اعتراض کرده و خواستار اقدام بین‌المللی برای جلوگیری از این‌گونه اقدامات بسیار خطرناک آمریکا در ایجاد تنش در منطقه ما و تهدید حدود کشورهای منطقه و خدشه وارد کردن به تمامیت ارضی کشورها شدیم.

ظریف تصریح کرد: امروز هم که شورای امنیت جلسه بسته دارد اگر امکانش باشد حضور می‌یابیم. در سطح دوجانبه هم این موضوع را با همه کشورها در میان می‌گذاریم و این اقدام غیرقانونی و استمرار اعتیاد آمریکا به قانون‌شکنی را برای دنیا روشن می‌کنیم.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: اینستکس برجام سرنگوني پهپاد آمريكايي ظریف قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۶۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از رهبران اروپا خواست تا کشورهای تحت رهبری خود را در برابر چالش‌های یک جهان تغییر و تحول یافته بیش از پیش تقویت کنند.

رئیس جمهوری فرانسه که در دانشگاه سوربن در حضور ۵۰۰ میهمان از جمله سفرای بیست و شش کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا سخن می‌گفت در این خصوص هشدار داد: «اروپای امروز ما فانی است و ممکن است از بین برود.»

وی در این مراسم که در آن دانشجویان، محققان و اعضای دولت فرانسه حضور داشتند خواستار تقویت دفاع قوی و یکپارچه اروپا در برابر تهدید‌ها و چالش‌های جدید شد.

رئیس جمهوری فرانسه با تاکید بر «فانی بودن اروپا و هویت اروپایی و این که چنین سرنوشتی فقط به انتخاب‌های ما بستگی دارد»، هشدار داد که اروپا در دنیایی که قوانین و قواعد آن تغییر کرده، برای مقابله با «خطرات پیش روی خود» به اندازه کافی مجهز نیست.

آقای ماکرون ضمن ترسیم چشم‌انداز خود از یک اتحادیه اروپای قوی و با رویکردی قاطعانه‌تر در عرصه جهانی تاکید کرد که این قاره نباید به دست نشانده‌ای برای ایالات متحده تبدیل شود.

وی خطاب به حاضران در رویدادی که از آن به عنوان چشم‌انداز رئیس جمهوری فرانسه برای آینده اروپا یاد شده بود، هشدار داد: «طیِ دهه‌ی آینده ... خطر تضعیف [اروپا] یا حتی تنزل آن، بسیار زیاد است.»

به اعتقاد امانوئل ماکرون، اروپا باید خود را از وابستگی بیش از حد به روسیه در بخش انرژی و نیز در زمینه تامین امنیت، رها کند. 

او رفتار روسیه را پس از حمله به اوکراین «رها و غیرقابل مهار» توصیف کرد و هشدار داد که دیگر مشخص نیست مرزهای تحرکات مسکو تا کجاست.

تهدید حیاتی

رئیس جمهوری فرانسه سپس تاکید کرد شرط لازم برای امنیت اروپا این است که «روسیه در جنگ تجاوزگرانه علیه اوکراین پیروز نشود.»

آقای ماکرون ضمن هشدار نسبت به این نکته که اروپا با تهدید حیاتی ناشی از تجاوز روسیه مواجه است، از رهبران اروپایی خواست تا یک استراتژی دفاعی «معتبرو یکپارچه» را در پیش گیرند که کمتر به ایالات متحده وابسته باشد؛ وی در این خصوص تاکید کرد که اروپا نمی تواند «دست‌نشانده» ایالات متحده باشد.

وی همچنین زنگ خطر را در خصوص آنچه «بی‌توجهی روسیه و چین به قوانین تجارت جهانی» خواند به صدا درآورد و از اتحادیه اروپا خواست تا در راهبرد تجاری خود تجدید نظر کند.

امانوئل ماکرون در همین راستا خواستار «بازنگری» در سیاست تجاری اتحادیه اروپا برای دفاع از منافع کشورهای عضو شد و چین و ایالات متحده را متهم کرد که دیگر برای قوانین تجارت جهانی احترام قائل نیستند.

او بدین ترتیب بار دیگر به همان مضامین سخنرانی سوربن خود در سپتامبر ۲۰۱۷، چندین‌ ماه پس از به دست گرفتن قدرت در کشورش بازگشت.

این در حالیست که هفت سال بعد، جهان با برگسیت، کووید-۱۹ و تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به کلی متحول شده است.

آقای ماکرون گفت که در هفته‌های آینده از شرکای اروپایی درخواست خواهد کرد که پیشنهادات خود را برای چشم‌انداز آینده اروپا ارائه دهند.

وی در همین راستا افزود که اروپا همچنان نیاز دارد ظرفیت‌های دفاع و امنیت سایبری خود را بیش از پیش تقویت کند.

در همین حال، در خرید تجهیزات نظامی باید به تامین کنندگان اروپایی اولویت داده شود. ماکرون از ایده وام اروپایی برای تامین مالی این تلاش حمایت کرد.

«مانیفست چشم‌انداز آینده اروپا»

پس از برکسیت و کنار رفتن آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان از قدرت، رئیس جمهوری ۴۶ ساله فرانسه اغلب توسط مفسران به عنوان رهبر شماره یک اروپا شناخته می شود.

با این حال، حزب تحت ریاست امانوئل ماکرون در انتخابات اروپایی ماه ژوئن بر اساس نظرسنجی‌ها وضعیت مناسبی ندارد و ممکن است با شکستی سنگین روبرو شود.

حزب «جمهوری به پیش» در نظرسنجی‌ها به طور قابل توجهی از احزاب راست افراطی عقب افتاده و حتی این احتمال وجود دارد که پس از سوسیالیست‌ها در رتبه سوم قرار گیرد.

امانوئل ماکرون در سخنرانی خود هیچ اشاره ای به انتخابات اتحادیه اروپا نکرد، اگرچه تحلیلگران نطق روز پنجشنبه او را در سوربن نوعی «مانیفست برای آینده اروپا» قلمداد می‌کنند و معتقدند که او نخستین گام‌ها را برای ورود با کارزار انتخاباتی برداشته است.

 

دیگر خبرها

  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • چشم‌پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی تبعه ایرانی حمله کننده به بخش کنسولی
  • چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی عامل حمله کننده به سفارت
  • چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
  • کودک ربوده شده به آغوش خانواده بازگشت
  • سفر به ایران قدیم؛ لشکر شاه با کوچکترین خط می‌توانست از هم بپاشد
  • فیلم/ ورود هواپیمای رئیس‌جمهور به فرودگاه بین‌المللی سریلانکا
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است