Web Analytics Made Easy - Statcounter

استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در سالهای اخیر با توجه به مزایای زیست محیطی و هزینه های کم آن رواج پیدا کرده و بر اساس تازه ترین آمار وزارت نیرو در زمینه وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا ابتدای تیرماه ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ۷۳۹ مگاوات رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، در سال های اخیر هزینه های بالای سوخت های فسیلی در کنار الودگی هایی که استفاده از این نوع از سوخت در محیط زیست به می گذاشت باعث شده است تا بسیاری از کشورهای جهان به سمت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر حرکت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کشور ما نیز استفاده از این نوع از انرژی در سال های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است تا جایی که طی 2 سال گذشته بیش از 11 تولید تجهیزات انرژی‎های تجدیدپذیر در کشور راه‌اندازی شد.

 

بنابراین گزارش، این خطوط شامل مراکز تولید توربین‌های بادی، صفحات خورشیدی و تمامی مواد اولیه و تامین و تجهیزات و قطعاتی است. براساس برآورد صورت گرفته با تکمیل 400 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در حال ساخت و تکمیل این واحدها سهم تجدیدپذیرها در چرخه تولید برق کشور به حدود 2 درصد می رسد که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این روند ادامه پیدا خواهد کرد تا تکلیف پنج درصدی را که قانون برنامه ششم توسعه در این زمینه مشخص کرده عملیاتی شود.

 

این در حالی است که در حال حاضر 42 درصد ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور به واحدهای خورشیدی، 41 درصد مربوط به نیروگاه‌های بادی و حدود هشت درصد نیز مربوط به سایر نیروگاه‌های تجدیدپذیر است ولی برای بلندمدت حدود 50 درصد سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر خورشیدی، 40 درصد بادی و 10 درصد نیز مربوط به سایر نیروگاه‌های واحدهای تجدیدپذیر خواهد بود.

 

حالا در آخرین بررسی های صورت گرفته از سوی وزارت نیرو در زمینه وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر ایران تا ابتدای تیرماه تاکنون سه ميليارد و 255 ميليون کيلووات ساعت از منابع تجديدپذير، انرژي توليد شده که اين ميزان توليد برق از محل انرژي‌هاي تجديدپذير توانسته از انتشار حدود دو ميليون و 246 هزار تن گاز گلخانه‌ای بکاهد.

 

بنابراین گزارش از تيرماه سال 1388 تا ابتدای خردادماه سال جاری، اين ميزان توليد انرژي‌هاي نو باعث شده 924 ميليون مترمکعب از مصرف سوخت‌هاي فسيلي در ایران که جزو عوامل اصلي آلايندگي هوا در کشور است، کاسته و بیش از 716 میلیون لیتر در مصرف آب نیز صرفه‌جویی شود.

 

هم‌اکنون 402 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور در حال احداث است و ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو کشور به 739 مگاوات رسیده است. همچنین تاکنون 112 نیروگاه تجدیدپذیر مگاواتی در کشور نصب شده و 35 نیروگاه مگاواتی دیگر نیز در حال احداث است.

 

براساس این گزارش، انرژی‌های تجدیدپذیر موجب اشتغال 43 هزار و 470 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور شده و حجم سرمایه‌گذاری غیردولتی در این بخش به بیش از 124 هزار میلیارد ریال رسیده است.

 

بررسی اعداد و ارقام موجود در این بخش حکایت از آن دارد که 45 درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور از نوع خورشیدی، 40 درصد از نوع بادی، 12 درصد از نوع برق‌آبی کوچک، دو درصد از نوع بازیافت حرارتی و یک درصد نیز از نوع زیست توده است.

 

یادآور می شود: به طوری کلی با توجه به پتانسیل موجود در کشورمان حدود 90 درصد تامین برق از تجدیدپذیرها در ایران متعلق به نیروگاه‌های خورشیدی و بادی و کمتر از 10 درصد آن متعلق به نیروگاه‌های زیست توده، آبی کوچک و سایر استعدادهای انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک است./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت اوقات فراغت مجلس کانون های فرهنگی هنری مساجد شیراز کانون مساجد روزنامه سپاه مسجد اردبیل نیروگاه انرژی تجدیدپذیر انرژی تجدیدپذیر نیروگاه برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۳۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور شکسته می‌شود

ناصر اسکندری با اشاره به اینکه ۹۴ درصد برق مورد نیاز کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود، گفت: با توجه به اینکه بخش اعظم تامین برق کشور بر عهده نیروگاه‌های حرارتی است، از این رو آمادگی کامل این واحد‌ها برای تولید برق پایدار در فصول گرم سال از اهمیت بسیار مضاعفی برخوردار است.

وی فصول گرم سال را به عنوان روز‌های اوج مصرف برق کشور معرفی کرد و گفت: همه ساله پس از عبور از فصل گرم سال و شروع مهرماه فصل تعمیراتی نیروگاه‌های حرارتی آغاز شده و بایستی تا قبل از خردادماه سال بعد به پایان برسد. چرا که از خردادماه با افزایش مصرف برق کشور بایستی نیروگاه‌ها آمادگی کاملی برای پاسخگویی به بار مصرف این بازه زمانی داشته باشند.

اسکندری تاکید کرد: در همین راستا از ابتدای مهرماه سال گذشته به منظور آماده‌سازی این واحد‌ها برای تولید انرژی پایدار در فصول گرم سال، بالغ بر ۱۰۵ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون ۹۳ هزار مگاوات از این برنامه عملیاتی شده و امیدواریم با اتمام به موقع برنامه‌های یاد شده تا نیمه اردیبهشت‌ماه بتوانیم تمامی واحد‌های نیروگاهی را برای تامین برق پایدار روز‌های اوج مصرف برق کشور در اختیار داشته باشیم.

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی یادآور شد: سال گذشته برای نخستین بار حدود ۹۷ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی را پیش از شروع پیک مصرف برق تابستان به پایان رساندیم.

وی در پایان گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در تلاشیم تا نیمه اردیبهشت نیز با انجام ۱۰۵ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی بتوانیم رکورد جدیدی در زمینه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی به ثبت برسانیم و برق مطمئن و پایداری را برای مشترکان سراسر کشور فراهم کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر
  • شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند
  • فراهم شدن مقدمات احداث چهارمین هنرستان انرژی اتمی کشور در هرمزگان
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  • ضرورت نصب ۵۷ مگاوات نیروگاه خورشیدی در صنایع تهران تا ۱۴۰۶
  • رکورد تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور شکسته می‌شود
  • تکلیف افزایش قیمت برق روشن شد
  • با صرفه جویی در مصرف برق، خودرو جایزه بگیرید