Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@22:29:42 GMT

کتاب های درسی ۱۳ درصد افزایش قیمت دارد

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۹۸۸۷۱

کتاب های درسی ۱۳ درصد افزایش قیمت دارد

قیمت کتب درسی دوره ابتدایی در سال ۹۸ از ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان تا ۲۷ هزار تومان متغیر است. بهای کتاب‌های دوره اول ابتدایی ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان، پایه دوم ابتدایی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان، پایه سوم ابتدایی ۲۲ هزار و۱۰۰ تومان، پایه چهارم ابتدایی ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان، پایه پنجم ابتدایی ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان و پایه ششم ابتدایی ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین حدود قیمتی کتب متوسطه اول نیز ۴۵ هزار تومان تعیین شده است. نرخ کتب درسی پایه هفتم ۴۵ هزار تومان، پایه هشتم ۳۷ هزار و ۴۰۰ تومان و پایه نهم ۳۹ هزار و ۶۰۰ تومان است.

میانگین قیمت کتب درسی متوسطه دوم به انضمام کتب فنی و کاردانش حدود ۵۰ هزار تومان است، به عبارتی قیمت کتب پایه دهم حدود ۴۷ هزار تومان است. کتب رشته تجربی ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان، رشته ریاضی ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان و رشته انسانی ۴۴ هزار و ۸۰۰ تومان است.

این درحالی است که قیمت کتاب های درسی در سال ۹۷ مربوط به کلاس اول ابتدایی با قیمت یک دوره ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت کتاب های پایه دوم تا ششم نیز به ترتیب ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان، ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان، ۲۰ هزار و ۳۰۰ تومان، ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان و ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شده بود.

همچنین نرخ کتاب های سال پنجم ابتدایی ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان، سال ششم ابتدایی ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان، پیش دانشگاهی تجربی ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان، پیش دانشگاهی ریاضی ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان، پیش دانشگاهی انسانی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان، پیش دانشگاه هنر ۴۵ هزار و ۱۰۰ تومان است.

احمدرضا امینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش با بیان اینکه ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش آموز متقاضی کتاب های درسی هستند، گفت: تا کنون حدود هزار و ۱۰۰ عنوان کتاب در ۱۶۰ رشته کاردانش، ۴۰ رشته فنی و حرفه ای، ۴ رشته نظری، کتاب های دانش آموزان استثنایی و راهنمایی معلم تولید شده است.

به گفته وی این کتاب‌ها در سراسر کشور به جز استان‌های تهران و البرز از سوم شهریور از طریق کتاب فروشی‌های مجاز توزیع می‌شود.

وی در خصوص توزیع کتاب‌های درسی دانش آموزان دوره متوسطه اول در استان‌های تهران و البرز نیز یادآورشد: این کتاب‌ها در دهم شهریورماه در این استان‌ها توزیع خواهد شد.

مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی درباره تفاوت محتوای کتاب‌های درسی نسبت به سال‌های گذشته افزود: با توجه به بازخوردهای مختلف در مناطق کشور، تغییراتی جزئی در حد اصلاح کلمات و برخی جملات در کتاب‌ها اعمال شده است.

وی همچنین درباره ثبت نام اینترنتی دوره ابتدایی و متوسطه دوم در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی اظهار کرد: دانش آموزان دوره ابتدایی و متوسطه دوم به جز کلاس اول ابتدایی و دهم متوسطه از تاریخ ۲۰ فروردین تا ۲۰ خرداد ماه سفارشات خود را در سامانه ثبت کردند.

این مسئول ادامه داد: مهلت ثبت نام خرید کتاب‌های درسی برای دانش آموزان دوره ابتدایی و متوسطه به جز اول ابتدایی و دهم متوسطه از اول تا ۱۴ تیرماه تمدید شد.

امینی در پایان اعلام کرد: سامانه فروش و توزیع مواد درسی از ۲۳ تیرماه برای دانش آموزان پایه‌های اول ابتدایی و دهم متوسطه فعال می‌شود، این دانش آموزان پس از ثبت نام در مدارس و ثبت اطلاعات دانش آموزان در سامانه سنا توسط مدیران مدارس، می‌توانند نسبت به ثبت نام سفارش کتاب اقدام کنند./‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۸۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب

آمار نشر در فروردین ماه حاکی از افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب در فروردین ماه نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته دارد، در حال شمارگان کتاب نیز ۵۷ درصد افزایش داشته است.

به گزارش تسنیم، براساس آمار‌های موجود در خانه کتاب و ادبیات ایران، در نخستین ماه از سال جدید، نشر ایران شاهد انتشار ۵ هزار و ۲۱ عنوان کتاب تازه بوده است، که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته شاهد افزایش ۲۴ درصدی بوده‌ایم.

از این میان ۳ هزار و ۶۶۲ عنوان تالیفی و هزار و ۳۵۹ عنوان ترجمه بوده است. ناشران تهرانی ۳ هزار و ۶۳۳ عنوان کتاب منتشر کرده و ناشران شهرستانی هزار و ۳۳۸ عنوان.

در میان کتاب‌های منتشر شده فروردین ماه، ۳ هزار و ۱۰ عنوان چاپ اول و ۲ هزار و ۱۱ عنوان تجدید چاپ بوده است، شمارگان کل کتاب‌های منتشر شده شش میلیون و سیصد و سی هزار و دویست و شصت و چهار نسخه بوده است، اگرچه تعداد عناوین نسبت به بازه زمانی مشابه ۲۴ درصد افزایش داشته است،، اما شمارگان کل کتاب‌ها با ۵۰ درصد افزایش روبرو بوده است.

میانگین شمارگان هر عنوان نیز هزار و ۲۶۰ نسخه بوده است که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته افزایش داشته است که نسبت به بازه زمانی مشابه ۵۷ درصد افزایش داشته است.

ارزش ریالی کتاب‌های منتشر شده در فروردین ماه، ۱۱ میلیارد و شصت و دو میلیون و پانصد و هفتاد و یک هزار و نود ریال بوده و میانگین قیمت کتاب نیز به ۱۷۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که در فروردین ماه سال گذشته میانگین قیمت کتاب ۸۱ هزار تومان بوده است، یعنی افزایش ۱۱۰ درصدی را در قیمت‌ها در آستانه نمایشگاه کتاب تجربه می‌کنیم. میانگین قیمت کتاب نیز از صفحه‌ای ۵۰۰ تومان به صفحه‌ای هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب در آستانه نمایشگاه کتاب در حالی اتفاق افتاده است که قیمت کاغذ نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته افزایشی نداشته و تعرفه‌های چاپ نیز اخیراً و برای ماه‌های پیش رو با افزایش همراه بوده است.

در میان رده‌های دیویی نشر کودک و نوجوان با ۹۲۱ عنوان کتاب در صدر قرار دارد و پس از آن ادبیات با ۹۰۹ عنوان و کمک درسی با ۷۳۱ عنوان در رده‌های بعدی قرار دارند، کمترین عناوین منتشره نیز با ۶۰ عنوان به حوزه کلیات اختصاص دارد.

در حوزه کودک و نوجوان از ۹۲۱ عنوان کتاب منتشره ۵۶۸ عنوان تالیفی و ۳۵۳ عنوان ترجمه بوده است، اگر چه فاصله ترجمه و تالیف در این حوزه چندان نگران کننده نیست،، اما وقتی آمار کتاب‌های چاپ اول این حوزه را در قیاس با تجدید چاپی‌ها بررسی کنیم، خواهیم دید که روند حرکت ناشران به سمت کتاب‌های تجدید چاپ و کاهش تالیفات تازه در این حوزه ادامه دار بوده و وضعیت نگران‌کننده‌ای را ایجاد کرده است.

شمار کتاب‌های چاپ اول این حوزه ۴۳۵ عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها ۴۸۶ عنوان بوده است. میانگین شمارگان کتاب در حوزه کودک و نوجوان نیز هزار و ۴۵۸ نسخه بوده است. اما قیمت کتاب‌های کودک و نوجوان نیز با افزایش روبرو بوده است، از ۵۲ هزار تومان در فروردین سال گذشته به ۷۶ هزار تومان رسیده است. به عبارت دیگر ۴۴ درصد گران‌تر شده است.

دیگر خبرها

  • ماجرای جنجالی اهانت به امام خمینی (ره) در کتاب درسی هند؟
  • پاسخ بامزه یک دانش‌آموز به تمرین کتاب درسی
  • افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب
  • تعیین تکلیف معلمان پایه ابتدایی گلستان تا خرداد ماه
  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟
  • کلاس‌های مدارس ابتدایی استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه دایر است
  • فعالیت مدارس استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت ادامه خواهد داشت
  • ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟
  • فعالیت مدارس استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد