Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-26@00:22:34 GMT

ثبت ملی 5 اثر ناملموس یزد

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۱۲۴۸۳

ثبت ملی 5 اثر ناملموس یزد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: پنج اثر استان شامل اسفندانه چاهک خاتم ، خورجین بافی اشکذ ، زنجیر نردبان بافی ، ماهی لرزان و قهوه در اجلاس سراسری آثار ناملموس کشور که در شهر اردیبل برگزار شد به ثبت ملی رسید.

سید مصطفی فاطمی عصر پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تدوین پرونده آثار مورد اشاره از سه ماه گذشنه در دستور کار این اداره کل قرار گرفت و روز گذشته در اجلاس یادشده، با اتفاق آرا به ثبت ملی رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطر نشان کرد: شیوه ساخت، دانش و فناوری اسپندانه چاهک خاتم، خورجین بافی اشکذر و زنجیر نردبان بافی و ماهی لرزان به عنوان آثار ناملموس ملی به ثبت رسید.

فاطمی خاطر نشان کرد: همچنین پرونده قهوه یزدی هم در این اجلاس ارائه شد که دانش بومی و تهیه این نوشیدنی به عنوان دانشی خاص در فهرست آثار ملی ناملموس به ثبت رسید.

وی اضافه کرد: این نوشیدنی در طی چند قرنی که وارد ایران و یزد شده است با تغییراتی که در مراحل تهیه آن رخ داد، جایگاه خود را در فرهنگ، آداب و رسوم یزدی ها باز کرده و تبدیل به عنصری جدا نشدنی و شاخص در مراسم‌های مذهبی این شهر شده است.

فاطمی با بیان اینکه پرونده ثبت پالوده و شولی یزدی هم در دستور کار این اداره کل قرار دارد که ان شاء الله در آینده به ثبت ملی می‌رسد، اضافه کرد: ثبت آثار با هدف صیانت از مواریث تاریخی و فرهنگی انجام می‌شود و علاوه بر این فرصتی برای معرفی هرچه بیشتر این آثار در سطح ملی و بین الملل فراهم خواهد شد.

قهوه یزدی حاصل تلاقی فرهنگ غنی از مهاجرت بحرینی‌ها به یزد و ترکیب آن با سلیقه شیرین یزدی‌ها در کنار هل و ادویه پارسیان است

قهوه یزدی بیشتر در مراسم‌های مذهبی نوشیده می شود و به قهوه روضه‌ای نیز معروف است.

یزد، نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است، ریشه و خمیر مایه بافت قدیمی استان یزد با توجه به شرایط طبیعی و موقعیت جغرافیایی که در کویر قرار گرفته با خشت، گل و کاهگل عجین شده و شاید خصلت‌های زیبای یزد شهر کار، کاریز و کاهگل و یزد شهر قنات، قنوت و قناعت و'یزد شهر خشت، خاک و خاطره هم برگرفته از همین نوع معماری و مصالح به کار رفته در آن باشد.

استان یزد یکهزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و ۶۰۰ بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

بافت قدیم یزد به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران، ۱۸ تیر ۹۸ در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان به ثبت جهانی رسید تا آرزویی چندین ساله با تلاش و پشتکار جمعی به واقعیت تبدیل شود.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: یزد ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۲۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی یک زندانی به همت مدیر نیکوکار یزدی

نیکوکار یزدی با حضور در دفتر ستاد دیه استان یزد، مبلغ ۴۵ میلیون تومان را برای مشارکت در آزادی یک زن زندانی غیر عمد اهدا کرد.

این نیکوکار که مدیر عامل یکی از شرکت های تولید لبنیات در استان یزد است و تمایلی به فاش شدن نام و تصویرش نداشت در خصوص این اقدام گفت: این مبلغ را به نیت خوشنودی خداوند متعال و شادی روح پدر مرحومم اهدا کردم و امیدوارم موجب شادی دل یک مادر زندانی و فرزندان او شود.

گفتنی است این نیکوکار در ماه مبارک رمضان نیز مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را به ستاد دیه استان یزد اهدا کرده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • سریال جدید مهران مدیری در راه است
  • بعد از «اسکار» مدیری با «پدر قهوه» در شبکه نمایش خانگی
  • سه، دو ، یک «آشپز شو»
  • آن‌سوی تاریخ نصف‌جهان به روایت میراث ناملموس
  • مشارکت خوب یزدی‌ها در اجرای طرح نور
  • مشارکت خوب یزدی‌ها در اجرای طرح نور 
  • آزادی یک زندانی به همت مدیر نیکوکار یزدی
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • یزدی‌ها منتظر آبگرفتگی معابر سطح شهر باشند
  • پذیرایی از زائران با چای و شیرینی یزدی