Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: مدیریت روان آبها و مسیل های فصلی، تامین حقابه تالاب گاوخونی و جلوگیری از تخریب معادن راهکار پیشگیری از ایجاد کانون های گرد و غبار و مهار ریزگرد در اصفهان و دیگر استان های کویری کشور است.

 حسین علی نریمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه وسعت بیابان‌های استان اصفهان سه میلیون ۲۰۰ هزار هکتار است، اظهار کرد: بیابان‌های اصفهان طبیعی هستند و تنها بیابان دست ساز بشر دشت سجزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی فرسایش بادی، طوفان های شن و ماسه و خیزش گرد و غبار را دو تهدید بیابان‌ها عنوان کرد و افزود: طوفان های شن باعث حرکت رسوبات و مسدود شدن جاده ها، ریل‌های راه آهن، خانه ها می شود و از سوی دیگر ضمن ایجاد گرد و غبار به منابع زیست محیطی و اقتصادی خسارت می زند.  

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و  آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه در استان اصفهان ۶۰۰ هزار هکتار شن روان وجود دارد، ادامه داد: طی ۵۰ سال گذشته حدود ۳۰۷ هزار هکتار شن روان در مناطق بیابانی استان از جمله در آران و بیدگل، اردستان، نظنز، نایین، خوروبیابانک و اصفهان تثبیت شده است.

نریمانی افزود: بخشی از شن‌های روان نیز در بیابان ریگ جن نایین است که از نظر طبیعی فرسایش بادی و خسارت زایی در این منطقه بسیار کم است براین اساس نیاز به تثبیت نداشته، اما با اقدامات انجام شده در دیگر مناطق از جمله آران و بیدگل حدود ۷۲۰ کیلومتر جاده مواصلاتی و همچنین اراضی کشاورزی تثبیت شده است.  

وی با اشاره به راهکارهای کنترل شن‌های روان و ریزگردها، گفت: کنترل ریزگردها کمی با شن های روان متفاوت است زیرا ریزگردها از ذرات رس تشکیل می شود، در دنیا برای کنترل ریزگردها و ماسه های روان از دو روش بیولوژیکی و مکانیکی و یا حتی به صورت ترکیبی اقدام می کنند.  

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به راهکارهای مکانیکی جلوگیری از فرسایش بادی و وقوع گردو غبار، اظهار کرد: مالچ پاشی و ایجاد باد شکن های غیر زنده روی شن های روان باعث چسبندگی رسوبات و جلوگیری از حرکت و خیزش آنها می شود.  

وی اضافه کرد: قلمه زنی، کاشت گیاهان و گسترش تاغزارها نیز از جمله اقدامات بیولوژیکی برای جلوگیری از وقوع گرد و غبار، ریزگرد و حرکت ماسه‌های روان است.

کنترل ریزگردها مدیریت جامع تری می طلبد

این کارشناس مسئله خیزش ریزگرد را مهم تر حرکت ماسه های روان دانست و گفت: ماسه های روان در یک وسعت محدود قابل مشاهده است اما ریزگردها نهشته های رسی هستند که به دلیل خشکسالی های پی در پی  و تغییرات اقلیمی رطوبت خود را از دست داده اند و با وزش و تغییر جهت باد حرکت کرده  مناطق وسیعی را در بر می گیرد.

نریمانی با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: کنترل ریزگردها مدیریت جامع تری را می طلبد و باید به صورت کلان برای جلوگیری از این معضل اقدام کرد.  

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان افزود: مدیریت روان آبها و مسیل های فصلی، تامین حقابه تالابها از جمله تالاب گاوخونی و جلوگیری از تخریب معادن راهکار پیشگیری از ایجاد کانون های گرد و غبار و مهار ریزگرد در اصفهان و استانهای کویری کشور است.  

وی با بیان اینکه در مناطقی که ریزگرد وجود دارد رطوبت عامل تعیین کننده است، تصریح کرد: برای کنترل ریزگردها باید مدیریت یکپارچه حوضه های آبریز در کویر مرکزی عملیاتی شود.   

نریمانی ادامه داد: با توجه به اینکه معضل ریزگردها بخش وسیعی را در برمی گیرد هر گونه اقدام و پروژه اجرایی بدون در نظر گرفتن مدیریت منابع آب، اتلاف منابع و هزینه است بنابراین در گام نخست باید آن را مدیریت کرد و سپس عملیات اجرایی بیولوژیکی و مکانیکی پیگیری شود.  

این کارشناس تاکید کرد: دشت کویر مرکزی نیازمند مدیریت جامع منابع آبی است، اگر سیلابها، روان آبها و مسیل های فصلی که در بهار جاری می شوند، در داخل کویر مرکزی کنترل نشود، مناطق وسیع تری خشک تر می شود و  وقوع گرد و غبار به صورت یک چرخه استانهای کویری را گرفتار می کند، جریان گرد و غبار از سمنان آغاز و به اصفهان، یزد، کرمان، قم و دوباره به سمنان باز می گردد.  

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: همه استانهای کویری کشور در معرض تهدید ریزگردها هستند که به دنبال طوفان و وزش باد شدید برخی استان ها تاثیرگذار و برخی دیگر تاثیر پذیر اند. 

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اراضی بیابانی تالاب گاوخوني حقابه داران حوضه آبریز درخت تاغ ريزگرد ساماندهی مسیل ها ستاد مدیریت بحران گردو غبار مالچ پاشي مبارزه با بیابان زایی محيط زيست منابع طبیعی و آبخیزداری هواشناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۳۲۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: بیشترین حجم ذخیره سازی در این سه روز، به ترتیب مربوط به شهرستان‌های طبس، بشرویه و زیرکوه بوده است.

نصرآبادی افزود: در مجموع حجم آبگیری سازه‌های آبخیزداری از ابتدای سال آبی ۱۴۰۲، ۲۵ میلیون متر مکعب برآورد شده است.

وی گفت: خراسان جنوبی ۲ هزار و ۴۰۰ سازه آبخیزداری با حجم ذخیره ۹۴ میلیون مترمکعب روان آب دارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به مشارکت قرارگاه امام حسن (ع) برای اجرای طرح‌های آبخیزداری افزود: در انتظار تصویب و ابلاغ ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های آبخیزداری امسال هستیم تا پس از تخصیص، بلافاصله اجرای طرح‌ها آغاز شود.

دیگر خبرها

  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • بزرگترین بلوار ورودی جنوبی یزد ساماندهی می‌شود
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • سه میلیون متر مکعب روان آب در سدهای خراسان جنوبی ذخیره‌ شد
  • کمک تصاویر ماهواره‌ای به تدقین بیلان حوضه آبریز کارون بزرگ
  • خطر ریزگرد های قم بیخ گوش تهران
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • احداث بند‌های سنگی و خاکی یکی از موثرین راه‌های جذب روان آب‌ها
  • خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران
  • خطر ریزگردهای قم بیخ گوش تهران