Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-04@04:38:24 GMT

سه مقوله موثر در کاهش میزان تصادفات

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۳۶۹۸۴

سه مقوله موثر در کاهش میزان تصادفات

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا معتقد است: در تجربه کشورهای موفق در کنترل میزان سوانح رانندگی، سه مقوله راه، عامل انسانی و وسیله تاثیرگذار است که اگر بخواهیم ایمنی را افزایش دهیم باید استانداردهای لازم را در این سه مقوله بالا ببریم. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سرهنگ نادر رحمانی، در گفتگوی 18:30 و در تشریح خبر حضور 30 درصدی عابران پیاده در تصادفات درون شهری اظهار کرد: در قوانین کشور ما عابر بر راکب ارجحیت دارد و این نشان از توجه قوانین کشور به رعایت مقررات و نکات ایمنی از جانب راننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او با بیان اینکه در همه تصادفات راننده مقصر نیست، تصریح کرد: در مواردی اگر طبق بررسی های کارشناس صحنه، راننده حین تصادف، سرعت مجاز و واکنش به موقع داشته باشد، در اینجا مقصر به شمار نمی آید.   رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا ادامه داد: عابران نیز برای حفظ خود وظایف مشخصی دارند و رعایت نکات لازم برای برای حفظ جان آنان الزامی است.  او گفت: میزان قصور عابران در تصادفات کمتر از 10 درصد است و در کل نباید کارهایی انجام دهند که منجر به تصادف شود؛ برای مثال از طول بزرگراه و خیابان برای تردد استفاده نکنند و در حد امکان از پیاده رو استفاده کنند و در جاهایی که محل های خط کشی در نظر گرفته شده فقط مجازند از این محل ها استفاده کنند.   
رحمانی اضافه کرد: یکی از علل بالابودن میزان تصادفات در کشور ما بحث های ساختاری است؛ در کشورهای موفق در کنترل میزان سوانح رانندگی سه مقوله راه، عامل انسانی و وسیله موثر است، اگر بخواهیم ایمنی را افزایش دهیم باید این سه عامل را به طور متوازن ارتقا دهیم و استانداردهای موجود در ایمنی را در این سه مقوله بالا ببریم.

میثم مهدیار کارشناس جامعه شناسی میهمان تلفنی برنامه در ادامه به بررسی جامعه شناسانه تصادفات رانندگی پرداخت و گفت: عابران پیاده تنها مقصر حوادث رانندگی نیستند و این امر متاثر از دو وجه ساختاری و فرهنگی است.   او با بیان اینکه فرد در دنیای امروز سردرگم مانده تصریح کرد: انسان به لحاظ ویژگی هایی که دارد می تواند با تغییرات محیطی همراه  شود، اما رشد کلانشهرها باعث شده انسانها مبهوت این تغییرات شوند و نتوانند با اقتضائات زندگی شهری همگام شوند.  او با انتقاد از عملکرد وزارت اموزش و پرورش در این باره، خاطر نشان کرد: این ارگان بر اساس اقتضائات زندگی شهروندی تنظیم نشده و به طور ویژه به رفتارهای ترافیکی بسیار کم پرداخته است.  مهدیار اضافه کرد: در شهرسازی و معماری شهرها هم باید توجه به مباحث ایمنی، فرهنگی و سرمایه اجتماعی درنظر گرفته شود. او گفت: ناجا نیز برای نهادینه کردن پیام های خود به سرمایه اجتماعی بالاتری نیاز دارد و با این ساز و کارها نمی توان در بدو امر عابر پیاده را به دلیل رعایت نکردن قوانین راهنمایی جریمه کرد.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: تصادفات رئیس پلیس ناجا سرهنگ رحمانی جاده تردد ترافیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۳۶۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از تلفن همراه با ۴۶ درصد بالاترین علت بروز تصادف است

سرهنگ فیروز کشیر معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره علل تصادفات  گفت:  یکی از دلایل اصلی افزایش تصادفات استفاده و مکالمه با تلفن همراه در حین رانندگی ‌بالاترین درصد یعنی ۴۶ را به خود اختصاص داده است و این موضوع حتی بدون استفاده از هندزفری نیز اتفاق می‌افتد. 

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: ارسال پیامک توسط رانندگان نیز به میزان ۳۷ درصد در بروز تصادفات نقش دارد. 

سرهنگ کشیر گفت: همچنین تحقیق نشان می‌دهد که مکالمه با هندزفری ۲۷ درصد و مصرف مواد مخدر ۲۱ درصد در میزان و دلیل تصادفات نقش دارند. 

او تصریح کرد: راننده از مواد مخدر استفاده کرده و پشت فرمان نشسته و باعث شده  روح و روان و سیستم اعصاب وی او تحت تاثیر قرار ‌بگیرد که از جمله تاری دید، کاهش شدید شنوایی، درگیری ذهنی و مغزی و درک نکردن فاصله از مواردی است که می‌تواند برای این راننده اتفاق بیفتد که نتیجه‌ای جز تصادف در پی نخواهد داشت. 

سرهنگ کشیر افزود: همچنین استفاده از نوشیدنی‌های غیرمجاز و مصرف روان گردان‌ها به میزان ۱۳ درصد در بروز حوادث رانندگی تاثیر دارند. 

او  بیان کرد: این اعداد و ارقام مواردی نیستند که بخواهیم با آنها شوخی کنیم. شوخی با این اعداد شوخی با جان و زندگی خود و خانواده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • ۶۵ درصد تلفات جاده ای گیلان راکب موتورسیکلت و عابران پیاده هستند
  • تشکیل کارگروه مشترک پلیس و شهرداری، برای رفع نواقص نقاط پرتصادف تهران
  • مصدومیت ۱۷۴ نفر در تصادفات رانندگی کهگیلویه و بویراحمد
  • طرح ویژه پلیس راهور برای موتورسواران و عابران پیاده
  • طرح ویژه پلیس برای کاهش مرگ موتورسواران و عابران پیاده
  • بارندگی در همدان تصادفات را ۴۰ درصد افزایش داد
  • تصادفات نیازمند کروکی/ آنچه رانندگان باید بدانند
  • جان‌باختن ۷۸۸ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در آذربایجان‌غربی
  • اعلام جرم پلیس علیه کوتاهی مدیران درباره تصادفات
  • استفاده از تلفن همراه با ۴۶ درصد بالاترین علت بروز تصادف است