Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-04@09:36:43 GMT

نشانه‌های تخریب مفصل مصنوعی

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۳۷۷۷۶

مهم‌ترین نشانه تخریب مفصل مصنوعی، درد است و بیمار به محض احساس درد باید به متخصص مراجعه کند و بررسی شود. ناطقان: متاسفانه جامعه امروز ما با چند معضل جدی سلامت و عوارض ناشی از آن به‌شدت درگیر است؛ نداشتن تغذیه مناسب، چاقی و کم‌تحرکی. اضافه وزن بالا و نداشتن تحرک منظم روزانه با آسیب‌های قلبی- عروقی، متابولیکی و البته اسکلتی - عضلانی همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



یکی از آسیب‌های شایع ناشی از این دو عامل خطر در سبک زندگی ایرانیان در کنار پوکی استخوان در سنین بالا، تخریب مفاصل لگن و زانو به‌خصوص در خانم‌هاست تا جایی که تقریبا در بیشتر خانواده‌ها، یک نفر در سنین میانسالی به بالا تحت عمل مفصل زانو قرار گرفته است.

ناگفته نماند معمولا تعویض مفاصل از طریق پروتز در افراد سن بالا انجام می‌شود، اما در افراد جوان هم در صورت بیماری‌های مادرزادی زانو یا ضربه خوردن به مفصل آنان استفاده از پروتز امکان‌پذیر است، اما سبک و سیاق زندگی با مفاصل مصنوعی زانو و لگن چگونه باید باشد؟ و آیا بیمار پس از تعویض مفصل قادر به انجام فعالیت‌های‌های قبلی‌اش خواهد بود؟ برای پاسخ به این سؤالات با دکتر سیدمحمدجواد مرتضوی، دبیر انجمن جراحان ارتوپدی ایران و فوق‌تخصص جراحی زانو و لگن به گفتگو نشسته‌ایم.

نشانه‌های تخریب مفصل مصنوعی
مهم‌ترین نشانه تخریب مفصل مصنوعی، درد است و بیمار به محض احساس درد باید به متخصص مراجعه کند و بررسی شود. البته مفاصل مصنوعی باید طی پنج سال اول پس از جراحی حداقل دو تا سه بار در سال دیده شود، البته به‌جز مراقبت‌های یکی دو ماه بعد عمل که باید به‌صورت هفتگی صورت بگیرد.

خوشبختانه تعویض مفاصل با پروتز عارضه کمتری نسبت به سایر عمل‌های جراحی ارتوپدی دارد، اما ۱۰ تا ۱۵ درصد تعویض مفاصل زانو عوارضی را به همراه دارد که عفونت و آمبولی مهم‌ترین و خطرناک‌ترین آنهاست. همچنین در رفتگی پروتز هم در برخی موارد دیده می‌شود. به‌علاوه هزینه‌های ناشی از عمل جراحی با پروتز بالاست که قسمت اعظم آن به پروتز بر‌می‌گردد، البته با پوشش‌دهی بیمه‌های تکمیلی انجام آن برای اقشار بیشتری مقدور شده است.

با مفصل مصنوعی راه بروید
مهم‌ترین اقدام مراقبتی، پس از جراحی تعویض مفصل در زانو یا لگن، تقویت عضلات اطراف مفصل است. به این ترتیب که بیمار در طول روز فعالیت فیزیکی کامل انجام دهد. یعنی روزانه یک ساعت راه برود. البته بیمار می‌تواند به‌جای یک ساعت مداوم، طی ۳ تا ۲۰ دقیقه یا ۴ تا یک ربع ساعت پیاده‌روی داشته باشد. پیاده‌روی مرتب در تقویت عضلات بسیار موثر است، چرا که بهترین محافظ مفاصل، عضلات قوی است.

در واقع ورزش‌هایی مانند دویدن، راه رفتن تند، کوهنوردی به‌صورت سبک، شنا کردن و حتی اسکی در بسیاری موارد برای بیمارانی که تعویض مفصل دارند، ممنوعیتی ندارد.

چهار زانو نشستن، ممنوع!
خیلی‌ها می‌خواهند بدانند که پس از جراحی تعویض مفصل از چه فعالیت‌هایی منع می‌شوند. پاسخ آن است که این بیماران بعد از جراحی از کار خاصی منع نمی‌شوند.

البته توصیه می‌شود که از چهارزانو نشستن، استفاده از توالت ایرانی و ورزش‌هایی که طی آن احتمال برخورد وجود دارد، پرهیز کنند. اما راه رفتن طولانی و ورزش‌های سبک توصیه می‌شود و هیچ محدودیتی در ارتباط با آن وجود ندارد.

کنترل وزنتان را به‌دست بگیرید
مسلما وزن زیاد باعث فشار بیشتری بر مفصل تعویض شده می‌شود. پس اگر بیمار بتواند وزن خود را کاهش دهد به افزایش طول عمر مفصل مصنوعی کار گذاشته شده در زانوی خود کمک کرده است.

به علاوه از آنجا که مفصل مصنوعی، حین جراحی با سیمان مخصوصی در منطقه مورد نظر، فیکس می‌شود، کاهش وزن به بیشتر فیکس شدن پروتز با سیمان کمک می‌کند. به‌علاوه وزن بالاتر با احتمال شل شدن پروتز در طول زمان و نیز سایش پروتز همراه است.
معمولا بیماران نامزد تعویض مفصل در سنی هستند که نیاز به مکمل‌های کلسیم و ویتامین D دارند، ولی اقدامات تغذیه‌ای خاص برای آن مفصل وجود ندارد.

مراقب خطر عفونت باشید
یکی از عوارض تعویض مفصل، عفونت است. به همین دلیل بزرگ‌ترین مراقبت بیمار پس از جراحی، معطوف به پیشگیری از خطر عفونت می‌شود. بر این اساس، هر جای بدن بیمار که دچار عفونت شود، بویژه عفونت ادراری و دهان و دندان به اقدامات درمانی سریع نیاز دارد تا به مفاصل بیمار سرایت نکند. به‌علاوه توصیه می‌شود این دسته بیماران، قبل از انجام درمان‌های دندانپزشکی، آنتی‌بیوتیک مناسب مصرف کنند. پس مراقبت از عفونت مفصل به‌شدت در این بیماران توصیه می‌شود. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: تخریب ، مفصل مصنوعی ، نشانه ها

منبع: ناطقان

کلیدواژه: تخریب مفصل مصنوعی نشانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۳۷۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تروما چهارمین علت مرگ در دنیا

دبیر اجرایی جامعه جراحان ایران تروما را چهارمین علت مرگ در دنیا بیان کرد و گفت: مراقبت و مدیریت بیمار در خونریزی شدید تروما ضروری است و باعث جلوگیری از مرگ بیمار می شود.

به گزارش ایرنا، ابوالفضل افشار فرد در گفت و گویی افزود: تروما چهارمین علت مرگ در دنیا و بیشترین عمر از دست رفته در جهان محسوب می شود و چون تروما بیشتر در افراد جوان اتفاق می افتد، شناخت تروما از لحاظ شروع سریع اقدامات اولیه، اهمیت زیادی دارد.

وی اظهار داشت: جراحی عروق یک رشته نوین فوق تخصصی در پزشکی است که در آن اختلال های سیستم عروقی، بیماری شریان ها و رگ های لنفاوی با روش های درمان دارویی، روش های نیمه تهاجمی با استفاده از بازسازی سیستم عروقی با روش های تخصص جراحی در کشور درمان می شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پزشکی ایران را در درمان تروما و جراحی نوین مطلوب ارزیابی کرد و گفت: تازه های درمانی بیماری های عروق و رسیدگی به بیماران ترومایی حوادث و سوانح از مباحث مهمی است که در چهل و پنجمین کنگره سالانه جامعه جراحان ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در مرکز همایش های رازی میان پزشکان پرداخته می شود.

افشار فرد ادامه داد:سعی شده موضوعات روز و مبتلابه رشته‌های جراحی در این کنگره، بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا همکاران رشته‌های مختلف فرصت تبادل نظر داشته باشند.

دبیر اجرایی جامعه جراحان ایران با بیان اینکه انجمن‌های علمی در سالن‌های فرعی برنامه‌های اختصاصی و تعیین شده خود را با حضور اعضا اجرا می‌کنند، ادامه داد: امیدواریم برنامه‌های علمی کنگره امسال، موجب توجه ویژه و افزایش رضایتمندی همکاران رشته‌های مختلف قرار بگیرد.

افشار فرد هدف از برگزاری این کنگره را تبادل اطلاعات علمی و تکنیک‌های جراحی میان همکاران جامعه جراحان در رشته‌های مختلف عنوان کرد و گفت: ضمن مطرح شدن مسائل علمی و پزشکی که در نهایت به نفع بیماران و جامعه خواهد بود، مشکلات جراحان کشور به ویژه جراحان جوان نیز مطرح خواهد شد. ثبت نام برای کسب امتیاز بازآموزی این کنگره به صورت آنلاین برقرار است.

به گزارش ایرنا، ضربه یا تروما ( Trauma) در دانش پزشکی به هر نوع ضربه، جراحت، شوک، آسیب و حادثه وارد شده بر بدن گفته می‌شود، مشروط به اینکه از خارج به بدن وارد شده باشد و عامل درونی، علت ایجاد آسیب نباشد. از سال ۱۹۶۷ میلادی افراد آسیب دیده ترومایی به عنوان یک بیمار و نه یک حادثه دیده مورد توجه قرار گرفتند با این وضعیت بخش اورژانس و مراقب‌های پزشکی تغییرات مهم و مثبتی انجام دادند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تروما چهارمین علت مرگ در دنیا
  • ستاره حریف والیبال ایران VNL را از دست داد
  • جان سینا به همراه WWE عازم فرانسه شد
  • کمک فوری / نگذاریم این کودک بیمار بمیرد
  • چرا مهاجم آرژانتینی استقلال تا آخرین لحظه بازی کرد؟
  • غرش شیران‌ گرگانی مدعی قهرمانی آسیا را در تهران به زانو در آورد
  • کاشت مو بدون جراحی با خواب طبیعی
  • محرم زیر باران زانو نزد (عکس)
  • علایم و نشانه‌های مالاریا چیست؟
  • لوازم یدکی رنو