Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه کارکرد سامانه نیما از دو منظر قابل پیگیری است، گفت: بخش اول راه اندازی این سامانه از سوی بانک مرکزی است که به هر حال بستری برای ثبت، کنترل و نظارت بر ورود ارز صادراتی به اقتصاد کشور و رفع تعهد ارزی صادرکنندگان است که بر این اساس، بانک مرکزی سیستم نیما را تعبیه کرده تا از این طریق بتواند حجم واردات و صادرات و میزان ارز مورد نیاز واردات را رصد و مدیریت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: تا اینجای کار، کارآیی سامانه نیما مناسب است؛ البته در گذشته ایراداتی به سامانه نیما به لحاظ نرخ گذاری وارد بود، چراکه وقتی نرخ نیما به صورت دستوری تعیین شود، فاصله نرخ در این سامانه با بازار آزاد بیشتر شده و به رانت تبدیل می‌شود.

وی تصریح کرد: در برهه‌ای از زمان علیرغم اینکه نرخ دلار در بازار آزاد به ١٣ هزار تومان رسیده بود، اما بنا بر توافق صورت گرفته، دلار پتروشیمی‌ها در حدود ٨ تا ٩ هزار تومان عرضه می‌شد و این خود منجر به شکل گیری رانتی مشابه ارز ٤٢٠٠ تومانی شده بود. در نتیجه حتی کالاهایی که با ارز نیما وارد کشور می‌شدند نیز، با نرخ دلار بازار آزاد نرخ گذاری و به دست مردم می‌رسیدند.

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: اکنون که نرخ نیما در حال نزدیک شدن به بازار آزاد است این نقیصه در حال رفع بوده و البته باید این فاصله نرخ در سامانه نیما و بازار آزاد به کمتر از ۱ تا ۲ درصد برسد تا رانت از بین برود.

وی با اشاره به گزارش خبرگزاری مهر در مورد تخلفات صورت گرفته از سوی یک صرافی در سامانه نیما گفت: واردکنندگانی در سامانه نیما اقدام به خرید ارز از یک صرافی کرده‌اند که این صرافی دارای مجوز از بانک مرکزی بوده اما صرافی به موقع به تعهد خود عمل نکرده است؛ اگرچه این صرافی تخلف کرده و یک مورد خاص در این سامانه رخ داده است، ولی به هر حال نشان می‌دهد نظارت در سامانه نیما دچار مشکلاتی است که باید برطرف شود.

لاهوتی گفت: بانک مرکزی باید نظارت‌های لازم را در این سامانه صورت دهد و پاسخگوی افرادی باشد که در این تخلف لطمه دیده‌اند. این یک مورد تخلف به هر حال دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی را بین واردکنندگان و صادرکنندگان ایجاد کرده و اگر قرار باشد صرافی‌هایی که با مجوز بانک مرکزی در سامانه نیما حضور دارند تضامین لازم را برای معاملات در این سامانه ارائه ندهند، عملاً اعتماد تجار خدشه دار خواهد شد و تأثیر منفی آن در حوزه تجارت خارجی خود را نشان خواهد داد.

کد خبر 4654902 محبوبه فکوری

منبع: مهر

کلیدواژه: اتاق بازرگانی محمد لاهوتی سامانه نیما بانک مرکزی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۴۲۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۱۷ اردیبهشت ماه

امروز دوشنبه  ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران با قیمت ۴۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ ۳ میلیون و ۴۵۳ هزار تومان معامله می‌شود.

برای اطلاع از قیمت روز طلا و سکه به صفحه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان مراجعه کنید؛

محصول نرخ
سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی) ۴۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان 
سکه تمام طرح قدیم ۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان 
نیم سکه بهار آزادی ۲۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
ربع سکه بهار آزادی ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
سکه یک گرمی ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
طلای ۱۸ عیار ۳ میلیون و ۴۵۳ هزار تومان
طلای ۲۴ عیار ۴ میلیون و ۶۰۴ هزار تومان 
باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • ورود سامانه بارشی به جو کرمانشاه از اوایل هفته آینده
  • نقشه اصلی براندازان خدشه وارد کردن به عنصر انسجام است
  • برای خرید بیت کوین از کجا شروع کنیم
  • تلاش برای افزایش مراودات تجاری با کشور ترکمنستان
  • هشدار سطح نارنجی هواشناسی در گیلان صادر شد
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۱۷ اردیبهشت ماه
  • تجار قمی در فروردین ماه به ۲۲ کشور صادرات کالا داشتند
  • سامانه بارشی امروز وارد استان می‌شود
  • اختلاف نرخ ارز، زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد ایران؛ ضرورت تصمیم قاطع دولت برای تک نرخی کردن دلار
  • رقابت منفی دلار نیما و بازار آزاد