Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- ائتلاف سعودی که در روزهای گذشته فعالیت خود در استان الحدیده را افزایش داده، در حمله جدید در جنوب این استان ناکام ماند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، نیروهای مشترک یمنی حمله متجاوزان را به منطقه ای کوهستانی در منطقه التحیتا از توابع استان الحدیده دفع کردند. این حمله جدیدترین مورد نقض آتش بس در این استان به شمار می رود که متجاوزان مرتکب آن شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توپخانه متجاوزان ساختمان متعلق به سازمان ملل در الحدیده را با چند گلوله هدف قرار دادند.
 پس از آرایش مجدد نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن و عقب نشینی آنها از سه بندر الحدیده، حملات متجاوزان همچنان ادامه دارد و به نقض آتش بس ادامه می دهند و حتی بر شدت حملات آنها نیز افزوده شده است.
خبر دیگر اینکه مزدوران در ادامه تلاش برای کاستن از بار روانی شکست های پی در پی خود، بار دیگر حملات گسترده ای در صحرای اجاشر در نجران انجام دادند که دومین عملیات آنها طی دو روز گذشته به شمار می رود. این عملیات با مشارکت چهار گروه از سه محور انجام شد و حدود هشت ساعت به طول انجامید اما تلاش های آنها با وجود پشتیبانی هوایی ناکام ماند و نیروهای یمنی توانستند جلوی آنها را بگیرند و خسارات و تلفات سنگینی به آنها وارد کنند. منابع نظامی یمنی اعلام کردند بیش از پنج دستگاه خودروی متجاوزان منهدم شد و نیروهای آنها نیز با توپخانه سنگین هدف قرار گرفت که بر میزان خسارات آنها افزود. در جیزان نیز شماری از متجاوزان و مزدوران سودانی به ضرب گلوله تک تیراندازهای یمنی به هلاکت رسیدند. مواضع مزدوران در نجران همچنین با موشک های کاتیوشا و راکت هدف قرار گرفت و خسارات و تلفات سنگینی به آنها وارد شد.

افزایش درگیری‌های نظامی در الحدیده
استان الحدیده که از زمستان گذشته شاهد اجرای نیم‌بند توافق صلح سوئد است، در روزهای گذشته شاهد افزایش درگیری‌های نظامی است.
التحیتا در جنوب استان الحدیده همچنان ناآرام است. وبگاه خبری انصارالله یمن گزارش کرد که «نیروهای ائتلاف سعودی-اماراتی توافق سوئد برای الحدیده را دیشب به شکل فاحشی نقض و حمله ناکامی به شهرستان التحیتا کردند».
یک منبع نظامی به پایگاه خبری «انصارالله» گفت: «اشغالگران و مزدوران در جنوب منطقه الجبلیه در شهرستان التحیتا پیشروی کردند اما یگان‌های ارتش و کمیته‌های مردمی با آنان مقابله و خسارت جدی به آنها وارد کردند. تعدادی از مزدوران کشته و تعدادی هم مجروح شدند. مقداری تجهیزات نیز به غنیمت گرفته شد و این عملیات [نسبتا] بزرگ ائتلاف ناکام ماند».
در مقابل، شبکه المسیره نزدیک به انصارالله یمن گزارش کرد که ائتلاف سعودی، یکشنبه شب، منطقه مسکونی «7 جولای» در شمال شرق شهر الحدیده و همچنین «خیابان الخمسین» در شرق شهر الحدیده را زیر آتش توپخانه قرار داد و بر اثر این اقدام، هفت شهروند مجروح شدند که در میان آنان کودک و زن نیز مشاهده شده است.
یک منبع نظامی نیز به خبرگزاری اسپوتینک گفت که یکشنبه‌شب درگیری شدیدی در خیابان «الخمسین» در شرق شهر الحدیده رخ داد. این خبرگزاری همچنین به نقل از منابعی نزدیک به ائتلاف سعودی اعلام کرد که نیروهای ائتلاف همچنین منطقه الجاح در «بیت‌الفقیه» در جنوب شرق الحدیده را هدف 22 گلوله خمپاره قرار دادند.
پیش از حمله یکشنبه نیز نیروهای ائتلاف سعودی، جمعه شب، دفتر متعلق به سازمان ملل در منطقه «الربصه» در استان الحدیده را هدف گلوله قرار داده بودند. دولت محلی در این خصوص اعلام کرد که «اگر مواضع سازمان ملل در بیش از چهار سال گذشته اینطور نبود، امروز دفترش این طور گلوله‌باران نمی‌شد».

آغاز به کار دوباره هیأت ناظر بر آتش‌بس الحدیده
هم‌زمان با درگیری‌ها در جنوب استان الحدیده، منابع یمنی از آغاز به کار دوباره هیأتی خبر دادند که مأموریت آن، نظارت بر بازاستقرار نیروهای طرفین درگیر در شهر الحدیده است.
روزنامه البیان امارات گزارش کرد که «مایکل لولیسگارد» قرار است با نمایندگان دولت (مستعفی) یمن در این کمیته و نمایندگان دولت نجات ملی در صنعاء (انصارالله) با هدف تکمیل اجرای بندهای توافق صلح سوئد دیدار کند.
قرار است در این دیدارها، تکمیل فرآیند اجرای بازانتشار نیروهای طرفین در سه بندر شهر الحدیده بررسی شود.
مرحله نخست توافق سوئد برای شهر الحدیده، شامل خروج نیروهای وابسته به صنعاء از سه بندر الحدیده، الصلیف، و رأس عیسى، در مقابل خروج نیروهای ائتلاف سعودی از محله‌های شرقی الحدیده بود اما هر چند بخش نخست اجرا شده اما نیروهای سعودی با محلات شرقی خارج نشده‌اند.
طبق گزارش البیان، سازمان ملل پیشنهاد عقب‌نشینی سی کیلومتری از مرکز شهر الحدیده را داده اما دولت مستعفی یمن به تبعیت از ائتلاف سعودی هنوز این امر را نپذیرفته است.

مرگ دردناک یک نوزاد یمنی
در نتیجه محاصره فرودگاه صنعا و مخالفت ائتلاف سعودی برای سفر درمانی یک خانواده یمنی با هدف درمان نوزادی چند ماهه، این نوزاد جان خود را از دست داد.
یک نوزاد یمنی به نام «أمیرة عبدالله الزایدی» که دچار نقص در دریچه‌های قلب بود، جان خود را از دست داد.
بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی یمن «سبأ»، خانواده این نوزاد دختر درخواست‌های مکرری برای سفر به خارج با هدف درمان داشتند اما در نتیجه محاصره فرودگاه صنعا و مخالفت ائتلاف سعودی با سفر این خانواده، امیره در نهایت، جان باخت.
«مرعی العامری» فرماندار شهرستان «صراوح» در غرب یمن به سبأ گفت، مقامات محلی درخواستی به دفتر سازمان ملل در صنعا تحویل دادند تا به خانواده الزایدی اجازه سفر به خارج داده شود اما ائتلاف سعودی درخواست دفتر سازمان ملل را رد کرد.
در ادامه این گزارش آمده، مشکل قلبی امیره به دلیل بمب‌های خوشه‌ای و گازهای سمی ائتلاف سعودی بوده است.
العامری فوت امیره را لکه ننگی بر پیشانی سازمان ملل دانست که در نجات جان این نوزاد و هزاران مریض یمنی دیگر شکست خورده است.

متجاوزان در پی ایجاد هرج و مرج در جنوب یمن هستند
استاندار عدن تغییر آرایش نیرو‌های متجاوز سعودی و اماراتی در جنوب یمن را تاکتیکی جدید برای مهار کردن خشم مردم دانست.
به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، طارق سلام استاندار عدن و یکی از مسئولان جنبش جنوب اعلام کرد اعلام عقب نشینی نیرو‌های متجاوز عربستان سعودی و امارات و استقرار نیرو‌های دیگر به جای آن‌ها تاکتیکی جدید برای مهار کردن خشم و غضب اهالی جنوب یمن است.
طارق سلام افزود: این کشور‌ها به دنبال تشکیل گروه‌های مختلف شبه نظامی هستند و برای ایجاد هرج و مرج گسترده در جنوب یمن تلاش می‌کنند.
وی که در گفتگو با شبکه العالم سخن می‌گفت، افزود: پیروزی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در خاک عربستان اعم از نجران، جیزان، عسیر و اب‌ها که در واقع مناطق اشغالی متعلق به یمن هستند باعث شده است متجاوزان استان‌های جنوبی یمن را هدف قرار دهند و با اجرای تاکتیک‌های جدید تلاش کنند خشم مردم این مناطق را مهار کنند.

کشته شدن 10 نفر از نیروهای ائتلاف سعودی در نجران
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین ؛ یک منبع نظامی یمنی گفت 10 نفر از نیروهای ائتلاف سعودی در عملیات ارتش و کمیته های مردمی یمن در منطقه الحماد در نجران در جنوب عربستان کشته شدند

حملات هوایی مجدد یمنی ها به فرودگاه های عربستان
نیروهای یمنی ضمن حمله پهپادی مجدد به فرودگاه های ابها و جیزان که به توقف فعالیت آنها منجر شد، خسارات و تلفات سنگینی به متجاوزان و مزدوران آنها در جبهه های مختلف وارد کردند و تلاش های آنها را برای پیشروی ناکام گذاشتند.
یگان پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن با اجرای عملیات جدیدی، فرودگاه های ابها و جیزان را هدف قرار دادند که به توقف پروازها در این فرودگاه ها منجر شد. در همین حال شماری از مزدوران نیز در حمله توپخانه ای ارتش و کمیته های مردمی یمن در حجه به هلاکت رسیدند. علاوه بر این مواضع مزدوران سودانی در همین استان نیز با دو فروند موشک زلزال 1 هدف قرار گرفت.
احمد عبدالاله گزارشگر العالم با اشاره به حمله مجدد یگان پهپادی ارتش یمن به فرودگاه های ابها و جیزان که با استفاده از پهپادهای قاصف k2 انجام شد و به توقف فعالیت آنها انجامید گفت: در این حمله آشیانه جنگنده ها و دیگر تاسیسات این دو فرودگاه هدف قرار گرفتند. سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد حملات به همه مواضع و تاسیسات نظامی و فرودگاه ها که از آنها استفاده نظامی می شود ادامه خواهد یافت و این حملات فقط با توقف حملات متجاوازن سعودی و لغو محاصره یمن متوقف خواهد شد.
از سوی دیگر نیروهای یمنی مواضع متجاوزان سعودی را در صحرای بقع در نجران جنوب عربستان هدف حمله قرار دادند که به گفته منابع میدانی به هلاکت و زخمی شدن شمار زیادی از آنها منجر شد و مقادیر زیادی از تسلیحات و مهمات آنها به دست نیروهای یمنی افتاد.

یمنی ها وضعیت جنگ را از تدافعی به تهاجمی تغییر دادند
 رأی الیوم نوشت: نیروهای یمنی در برابر تجاوزگری های سعودی و امارات از حالت تدافعی به حالت تهاجمی تغییر وضعیت داده اند.
روزنامه الکترونیکی رأی الیوم در شماره امروز خود در اینترنت در یادداشتی به قلم زین العابدین عثمان نوشت: پس از آنکه فرماندهی ارتش و کمیته های مردمی یمن سامانه موشک های بالستیک و نیروی پهپادی خود را در جنگ مستقیم به کار گرفت و از آن به عنوان عامل بازدارنده راهبردی علیه ائتلاف سعودی-اماراتی استفاده کرد، پنجمین سال جنگ یمن با نقطه عطف ناشی از عملیاتی کوبنده همراه شد. جنگ یمن اکنون در عرصه های نظامی و میدانی شاهد نقطه عطفی است که طی آن موازنه قدرت و مفاهیم برتری نظامی و قواعد درگیری آن تغییر کرده است. روند جنگ یمن اکنون برخلاف نقطه آغاز آن است و ابتکار عمل دیگر به دست ائتلاف سعودی - اماراتی نیست بلکه به دست نیروهای مدافع یمنی است. آنها توانسته اند با مهارتی بی سابقه، چالشها و مشکلات ناشی از ویرانی های گسترده را به فرصتی برای تقویت توانمندی ها و امکانات نظامی تبدیل کنند. آنها همچنین با کارآمد سازی سامانه موشک های بالستیک و پهپادها و به خدمت گرفتن آنها برای اهداف راهبردی مطلوب و درهم شکستن موازنه ها توانستند معادلاتی را برای اعمال فشار علیه سعودی و امارات به وجود آورند.
اکنون علیرغم آنکه ائتلاف سعودی - اماراتی همچنان به جنایات وحشیانه و نقض توافقات به ویژه توافقات سوئد ادامه می دهند و در الحدیده و مناطق دیگر به تشدید تنش های نظامی و میدانی می پردازند و محاصره بنادر و گذرگاههای زمینی را تشدید می کنند و مانع از عبور محموله های مواد غذائی و بهداشتی برای مردم یمن می شوند و فرودگاه بین المللی صنعا را همچنان تعطیل کرده اند، فرماندهی ارتش و کمیته های مردمی صنعاء در صدد برآمده است تا بر پایه قاعده بحران در مقابله بحران، راهبرد دفاعی خود را به راهبرد تهاجمی و بازدارنده تغییر دهد. این رویکرد در واقع تحقق وعده ای است که سید عبدالملک بدرالدین رهبر انقلاب یمن پس از عملیات یگان موشکی و پهپادی به شبکه ای از اهداف حیاتی و اقتصادی در عمق راهبردی سعودی و امارات و فرودگاههای بین المللی و ایستگاههای پمپاژ نفت و تاسیسات دیگر آنها داده بود.
با توجه به نیاز ملت یمن برای درهم شکستن محاصره کشورشان و خصوصاً فرودگاه بین المللی صنعا، لازم بود فرماندهی ارتش و کمیته های مردمی معادله ای تهاجمی برپایه توانمندی ها و امکانات موجود تنظیم کند تا خصوصاً فرودگاههای سعودی را هدف قرار دهد... به همین علت نیروی پهپادی و یگان موشکی یمن طی بیش از دو هفته عملیات خود را بر فرودگاههای سعودی به ویژه فرودگاههای نجران و جیزان و أبها متمرکز کردند... هدف از این عملیات بازدارندگی و نه صرفاً تهاجمی است. خواسته یمن، ناچار ساختن رژیم سعودی و حامیان برجسته آن نظیر آمریکا و انگلیس برای لغو محاصره بنادر، گذرگاههای یمن و لغو ممنوعیت پروازی در فرودگاه صنعا است که شریان حیاتی و مهمی به شمار می آید.
یمن امروز دیگر مانند یمن دیروز نیست و توانمندی ها و فن آوری هایی که در اختیار داشته طی چهار ساله گذشته زیربنائی برای رشد و تغییر وضعیت از حالت دفاعی به تهاجمی بوده است.
عملیات سنگین یگان موشکی و نیروی پهپادی علیه فرودگاههای سعودی نشان می دهد یمن به اصول اخلاقی و اخلاق جنگی احترام می گذارد و غیرنظامیان را هدف قرار نمی دهد. فرماندهی ارتش و کمیته های مردمی و رهبران سیاسی صنعا چارچوب های نظامی مشخصی را برای حمله به فرودگاههای عربستان تعیین کرده اند. فرودگاههایی که نیروهای یمنی در نجران و جیزان هدف حمله قرار داده اند نظامی هستند. رژیم سعودی این فرودگاهها را به پادگان و مرکز فرماندهی جنگنده ها و هواپیماهای شناسائی شرکت کننده در جنگ علیه یمن تبدیل کرده است. پهپادهایی که استفاده می شوند نیز حامل مواد منفجره اندکی هستند و فقط برج مراقبت فرودگاهها و مراکز حساس دیگر را هدف قرار می دهند.
در صورتی که رژیم سعودی برای لغو محاصره یمن اقدامی نکند، این کشور به تشدید معادلات مورد نظر خود ادامه خواهد داد و فرودگاههای بزرگتر و حساس تر و مهمتری را هدف قرار خواهد داد و از سلاح های دقیق تر و قویتری استفاده خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: آخرین تحولات یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۴۷۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت چاپ و نشر علوم دریایی مطلوب است

به گزارش خبرنگار مهر، دریادار دوم عرشه ابوطالب مطلبی صبح یکشنبه در سیزدهمین میز تخصصی ناشران کتاب با تبریک عملیات قاطعانه وعده صادق توسط نیروهای مسلح افزود: این عملیات سبب شد تا نیروهای نظام و مسلح نیز مقتدرتر و شجاع‌تر شوی با اشاره به اهمیت کار ناشران گفت: در نیروهای مسلح به این حوزه توجه خاصی شده است واعتبارات خوبی به حوزه پژوهش توجه شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت خوبی در حوزه چاپ و نشر داریم و به مؤلفان نیز بدهی چندانی نداریم، برای فعالان این حوزه آرزوی موفقیت کرد.

یوسفی مدیر حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه دریایی نوشهر نیز با اشاره به این با هزار جلد کتاب در قالب ۸۰ عنوان در نمایشگاه بین المللی کتاب سال قبل شرکت کردیم، گفت: طرح جلد ۱۸ عنوان کتاب تهیه شد.

وی از تصویب ۹۰ عنوان کتاب در فاز ۹ خبر داد و گفت: چاپ هزار جلد کتاب عکس طبیعت نوشهر از جمله اقدامات است.

وی با اظهار اینکه ۹ نشریه در دانشگاه منتشر می‌شود، گفت: رفع مشکل واگذاری اعتبار در حوزه تألیف و نوسازی تجهیزات چاپ، بازنگری دستورالعمل حق تألیف و ویراستای، عدم واگذاری کاغذ یارانه‌ای، عدم وجود ردیف اعتباری مشخص از جمله مشکلات است.

کد خبر 6090525

دیگر خبرها

  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین
  • کاهش صادرات تسلیحات تدافعی فرانسه به رژیم صهیونیستی
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • وضعیت چاپ و نشر علوم دریایی مطلوب است
  • تیتر خاص رسانه عربی درباره ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»
  • پاسخ به بازدارندگی ایران با بازنویسی سناریوی ناکام «تحریم»
  • امروز بازدارندگی و قدرت تهاجمی نیروهای مسلح برای همگان آشکار است
  • فرمانده نیروهای مسلح اوکراین: وضعیت میدان نبرد بدتر می‌شود
  • فارن افرز: احتمال شکل گیری ائتلاف منطقه ای اعراب و اسرائیل علیه ایران چقدر است؟
  • سنتکام: کشتی انگلیسی در حمله موشکی یمنی‌ها آسیب دید