Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-09@02:12:20 GMT

۹۲ هزار مهاجر در ایران بیمه هستند

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۵۹۹۸۱

به گزارش اکوفارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، «مهدی محمودی» امروز- سه شنبه- در مراسم روز جهانی پناهنده که در تالار غدیر وزارت کشور و با حضور مهمانان داخلی و خارجی و وزیر کشور برگزار شد با اشاره به چهلمین سال ارایه خدمات جمهوری اسلامی به پناهندگان اظهار داشت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد دسامبر سال ۲۰۰۰ میلادی روز ۲۰ ژوئن هر سال را به عنوان روز جهانی پناهندگان نامگذاری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: روزی که کنوانسیون پناهندگی سازمان ملل به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید. روز جهانی پناهنده روزی است که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تلاش می‌کنند به جهانیان یادآوری کنند میلیون‌ها انسان پناهنده که مجبور به ترک محل خود شدند، با چه مشکلاتی مواجه می‌شوند.

محمودی ادامه داد: روز جهانی پناهنده این رویداد بزرگ فرهنگی به مصداق سروده سعدی شیرازی شاعر نامدار ایرانی «بنی آدم اعضای یکدیگر، که در آفرینش ز یک پیکرند» یادآور این مهم است که همه انسان‌ها، جامعه جهانی و به ویژه سازمان‌های متولی در اجرای وظایف، تکالیف و حس انسان دوستی در حمایت از میلیون‌ها انسان بی پناه و نیازمند که بنا به دلایلی مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند، از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور تصریح کرد: در کشور ایران و با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بنا بر فرمایشات امام راحل در خصوص رسیدگی به امور پناهندگان به خصوص برادران و خواهران و مسلمانان کشور دوست و همسایه مان افغانستان که بنا به مشکلات اقتصادی و سیاسی وارد خاک ایران شدند، این امر مهم در دستور کار دولت قرار گرفت.

محمودی تأکید کرد: هر ساله با توجه به اهمیت موضوع پناهندگی، مراسم روز پناهنده در کشورمان برگزار می‌شود و امسال نیز چهلمین سالی است که میزبان پناهندگان در کشورمان هستیم.

وی اظهار داشت: امروز مراسم روز پناهنده علاوه بر تهران در استان‌های اصفهان، کرمان، مشهد و تربت جام در خراسان رضوی، بیرجند، در خراسان جنوبی، گلستان، سمنان برگزار شده است. در آینده نزدیک این مراسم در استان‌های خوزستان، شیراز و یزد نیز برگزار می‌شود.

 

** چراغ راه دولتمردان و مسئولان جمهوری اسلامی ایران فرمایشات مقام معظم رهبری است

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور یادآور شد: بدون شک چراغ راه دولتمردان و مسئولان جمهوری اسلامی ایران فرمایشات مقام معظم رهبری است. همانطور که رهبری چندی پیش در سخنان خود تأکید ویژه ای در خصوص رسیدگی به امور تحصیلی پناهجویان داشتند و فرمودند «هیچ کودک افغانستانی حتی مهاجرینی که به صورت غیر قانونی و بی مدرک در ایران حضور دارند نباید از تحصیل بازبمانند» و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت نام شوند. در این ارتباط حجت بر ما تمام است.

محمودی خاطرنشان کرد: جابجایی‌های گسترده پناهندگان و مهاجرین دارای آثار و پیامدهایی فراتر از مرزهای بین المللی کشورها است و حل آن نیز از توان یک کشور به تنهایی خارج بوده و در گرو همکاری و تعامل جامعه جهانی در برخورد مسئولانه آنها در مواجهه با جابجایی‌ها در کشورهای مبدا و میزبان است.

وی بیان کرد: ایران اسلامی علیرغم کمک های محدود بین المللی و شرایط ناشی از جنگ تحمیلی و بازسازی کشور و متعاقب آن در حال حاضر با تحریم‌های ظالمانه با اتکا به منابع داخلی و مساعدت‌های کمیساریا و سازمان‌های بین المللی به ارائه خدمات مختلف به این جمعیت نیازمند پرداخته است.

محمودی افزود: در همین راستا وزارت کشور در محورهای مختلف فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهد. محورهایی از قبیل رفع نیازهای پناهندگان در بخش آموزش از مقاطع ابتدایی تا آموزش عالی، ارائه خدمات بهداشتی رایگان از جمله بهداشت محیط و فردی، واکسیناسیون، پیشگیری از بیماری‌های واگیر، مراقبت‌های مادر و کودک، ایجاد تسهیلات درمانی به ویژه برای بیماران خاص، صعب العلاج و معلولین، آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و ایجاد و توسعه کارگاه‌های کسب و کار.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور ادامه داد: امروزه جمعیت قابل توجهی از اتباع خارجه در کشور ایران زندگی می‌کنند که طبق آخرین آمار از این تعداد ۹۷ درصد ساکن شهرها، ۳ درصد ساکن ۲۰ مهمانشهر و ۳۰ درصد قشر آسیب پذیر هستند.

محمودی تصریح کرد: هر ساله حدود ۹۵۰ هزار نفر از اتباع خارجی در طرح آمایش شرکت می‌کنند. طرح آمایش از آن دسته طرح‌هایی است که مزیت‌های زیادی را به همراه دارد که می‌توان به صدور پروانه موقت کار (کارت کار)، اجرای طرح ارتقاء و سنجش سلامت پناهندگان تحت عنوان پروژه غربالگری و درمان بیماری سل در سه استان کرمان، یزد و خراسان رضوی و در صورت تأمین اعتبار لازم اجرای طرح مذکور در سایر استان‌های دارای پناهنده و امکان اخذ گواهینامه رانندگی اشاره کرد.

 

** طرح بیمه سلامت همگانی برای پناهندگان ساکن ایران به اجرا درآمده است

وی تأکید کرد: در حوزه بهداشت و بیمه سلامت همگام با اینکه مسئولان در جهت رشد و پیشرفت مسائل مربوط به بیمه و درمان مردم عزیز ایران قدم برداشتند از سال‌های قبل با امضاء تفاهم نامه مشترک بین وزارت کشور و چند وزارتخانه دیگر طرح بیمه سلامت همگانی برای پناهندگان ساکن ایران به اجرا درآمد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور ادامه داد: امروزه تمامی پناهندگان ثبت نام شده همانند ایرانیان از مزایای بسته بیمه سلامت جامع همچون خدمات درمانی سرپایی، بستری و بستری موقت است برخوردار هستند و طبق آخرین آمار تعداد کل بیمه شده ها، ۹۲ هزار نفر است که در پوشش ۱۰۰ درصدی حق بیمه قرار دارند.

وی افزود: ارائه خدمات توانبخشی به ۷۶۰ معلول و توان خواه عزیز پناهنده، واکسیناسیون، بهداشت محیط، مراقبت‌های مادر و کودک و بهداشت فردی نیز از فعالیت‌های بهداشتی است که به تمامی پناهندگان اعم از قانونی و غیر قانونی، ساکن در داخل و یا خارج مهمانشهرها ارائه شده است.

محمودی در خصوص بخش آموزش اظهار داشت: ۱۴ مدرسه از طریق مشارکت سازمان‌های دولتی، بین المللی و سازمان‌های مردم نهاد فعال داخلی و خارجی احداث شده است. ۲۴ مدرسه تجهیز و تعداد ۵۹۰۰ نفر از پناهندگان ساکن در استان‌های کشور در کلاس‌های سوادآموزی شرکت کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: جمعاً ۴۸ مدرسه طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ میلادی احداث و تعداد ۲۲ هزار و ۵۵۵ پناهنده از دوره‌های سواد آموزی منتفع و تعداد ۶۶ کلاس درس بازسازی شده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور تأکید کرد: آموزش سواد به پناهندگان در سال ۲۰۱۸ میلادی بالغ بر ۲۶ هزار نفر در دوره‌های سواد آموزی و انتقال شرکت کرده اند (از بدو ورود پناهندگان بیش از یک میلیون نفر در دوره‌های سوادآموزی شرکت کرده اند.)

محمودی اظهار داشت: یکی از تلاش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران توجه به موضوع فرهنگ است. به همین منظور در راستای ارتقاء فرهنگ سطح جامعه در کشور، در مقوله فرهنگی پناهندگان نیز ورود پیدا کرده و دستاوردهای خیلی خوبی را نیز به همراه داشته است. مسابقات ورزشی، مسابقات قرآنی، کلاس‌های مشاوره، مراکز حل اختلاف، نشست با ریش سفیدان، علما، نخبگان علمی و فرهنگی اتباع خارجی را می‌توان تنها گوشه‌ای از اقدامات فرهنگی اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی دانست.

 

** جمهوری اسلامی تمام بار سنگین سیاست‌های فراگیر در زمینه بهداشت و معیشت پناهندگان را به دوش می‌کشد

وی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران تمام بار سنگین سیاست‌های فراگیر را بر دوش می‌کشد، به خصوص در زمینه‌های بهداشت و درمان، آموزش و معیشت.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور ضمن گرامیداشت روز جهانی پناهنده و آرزوی زندگی سرشار از خوشبختی و موفقیت برای تمامی انسان‌ها در کنار خانواده و در کشور متبوع خود، از حامیان مالی، سازمان‌های دولتی همکار، سازمان‌های بین المللی دولتی و غیردولتی، سمن‌های داخلی، دفتر نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در همکاری‌های مناسب و مشارکت مالی در ارائه خدمات به پناهندگان قدردانی کرد.

وی اظهار داشت: انتظار می‌رود جامعه جهانی ضمن افزایش حمایت‌ها از کشورهای میزبان پناهندگان، بازسازی، ایجاد زیرساخت‌های مناسب و برای صلح و ثبات در کشورهای مبدا از جمله کشور افغانستان مورد توجه جدی و اقدام قرار گیرد.

براساس این گزارش، مهدی محمودی مدیر اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی پس از پایان همایش به همراه کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران نمایشگاهی که در حاشیه این همایش بررگزار شده بود را نیز افتتاح کردند و به بازدید از این غرفه‌ها پرداختند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۹۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریمه به‌کارگیری اتباع غیر مجاز چند؟

میزان جریمه کارفرمایانی که از خدمات اتباع خارجی غیرمجاز و فاقد پروانه کار استفاده کنند، بابت هر روز اشتغال غیرمجاز ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام شد.

به گزارش ایسنا، اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی بخشنامه‌ای میزان جدید جریمه کارفرمایانی که از خدمات اتباع خارجی غیرمجاز و فاقد پروانه کار استفاده می‌کنند را برای اجرا به ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها ابلاغ کرد.

به موجب این بخشنامه به استناد بند (ج) ماده (۱۱) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی کار مبنی بر تعیین حداقل حقوق و دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۳، میزان جریمه کارفرمایانی که از خدمات اتباع خارجی غیرمجاز و فاقد پروانه کار استفاده کنند، بابت هر روز اشتغال غیرمجاز مبلغ ۱۱ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۶۴۰ ریال تعیین شده که در صورت تکرار تخلف، این میزان ۲ برابر خواهد شد.

سال گذشته جریمه به‌کارگیری اتباع غیر مجاز خارجی بابت هر روز اشتغال، ۸ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۱۴۰ ریال بود که این رقم در سال ۱۴۰۳ از سوی اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار ۱۱ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۶۴۰ ریال اعلام شده و ۳۱۰ هزار تومان نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

بر اساس ماده ۱۲۰ قانون کار، اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول به‌ کار شوند مگر آنکه دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و مطابق قوانین و آیین‌نامه‌های مربوطه، پروانه کار دریافت کرده باشند.

مطابق با بند ج ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از درآمدهای دولت، هر کارفرمایی که به صورت غیرمجاز از نیروی کار خارجی استفاده کند یا در مشاغلی به جز شغل تعیین شده در پروانه کار اقدام کند، به ۵ برابر حداقل دستمزد برای هر روز اشتغال جریمه می شود.

با توجه به مصوبه شورای عالی کار که حداقل دستمزد روزانه امسال را ۲۳۸ هزار و ۸۷۲ هزار تومان تعیین کرده است، مبلغ جریمه بابت هر روز اشتغال غیرمجاز اتباع خارجی به میزان ۵ برابر حداقل دستمزد روزانه و معادل ۱ میلیون و ۱۹۴ هزار و ۳۶۴ تومان خواهد بود که در صورت خودداری کارفرمایان از پرداخت جریمه مقرر در این بند، بر اساس ماده (۱۸۱) قانون کار مصوبه ۲۹ آبان ماه ۱۳۶۹ مجمع تشخیص مصلحت نظام تعقیب کیفری به عمل خواهد آمد.

طبق گزارش وزارت کار از وضعیت اشتغال اتباع خارجی و بر مبنای عملکرد ۶ ماهه سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۱۹۵ فقره پروانه کار برای نیروهای خواهان اشتغال توسط وزارت کار صادر شده و طی این مدت ۳۱۲۲ مورد پروانه کار برای افراد خارجی شاغل در کشور از طریق این وزارتخانه تمدید شده است. همچنین تعداد ۲۴ هزار و ۷۵۰ مورد بازرسی از کارگاه‌ها، ۱۹۲۷ فقره گشت مشترک شناسایی اشتغال اتباع غیرمجاز و شناسایی ۶۷۰۵ مورد کارفرمای متخلف در دستور کار وزارت کار قرار گرفته و محقق شده است.

پیش از این معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آمار اشتغال اتباع خارجی در کشور را بیش از ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرده و گفته بود: حضور اتباع خارجی در کشور صرفنظر از ابعاد امنیتی، ابعاد فرهنگی و اقتصادی هم دارد و وزارت کار به کسانی مجوز می‌دهد که حضورشان در داخل کشور قانونی و قابل شناسایی باشند.

به گزارش ایسنا، برابر قانون کار اتباع بیگانه‌ای که فاقد پروانه کار، پروانه کار موقت یا کارت کار موقت باشند، اجازه اشتغال در کشور را ندارند و در صورت اشتغال و به‌کارگیری، کارفرمای آنها متخلف و مشمول جریمه خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازدید هیات اعزامی از کشور عراق از توان تولیدی و صادراتی استان آذربایجان غربی در محصول سیب 
  • بدتر از قتلگاه فریدون کنار کجاست؟ | امن‌ترین کشور برای پرندگان مهاجر اینجاست
  • البرز در حوزه صادرات جهش بزرگی را رقم زد
  • پانزده سازمان دولتی پیشگام حفظ میراث مکتوب
  • کارفرمایان استخدام کننده افغانستانی‌ها بخوانند/ جریمه به‌کارگیری اتباع غیر مجاز چند؟
  • جریمه میلیونی برای اشتغال اتباع خارجی غیرمجاز
  • جریمه به‌کارگیری اتباع غیر مجاز چند؟
  • خسارت کشاورزان خوزستانی در کمترین زمان پرداخت می‌شود
  • برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی ایران و تاجیکستان
  • تسریع در جمع‌آوری و بازگشت اتباع خارجی غیرمجاز به کشور مبدأ