Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-28@21:15:58 GMT

ضرروت اهتمام به مباحثه علمی در مراکز اسلامی روسیه

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۶۴۶۲۹

ضرروت اهتمام به مباحثه علمی در مراکز اسلامی روسیه

حمید هادوی، مدیر بنیاد مطالعات فرهنگ اسلامی در روسیه، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با یادآوری این نکته که شرق‌شناسی آکادمیک و به تبع آن اسلام‌شناسی در روسیه سابقه 200 ساله دارد، گفت: جریان شرق‌شناسی آکادمیک در روسیه همچنان ادامه دارد.

وی با بیان این مطلب افزود: مسلمانان روسیه، اقوام بومی منطقه هستند و سابقه حضورشان در این کشور به بیش از هزار سال می‌رسد، بنابراین دارای سنت‌ها و فرهنگ خاص خود هستند، هر چند از فرهنگ و سنت سایر ملل به‌ویژه ایران نیز تأثیر بسیار پذیرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هادوی همچنین به نکته دیگری اشاره و عنوان کرد: تاتارها یکی از اقوام مسلمان هستند که از قدیم‌الایام در روسیه زندگی کرده‌اند و بزرگترین قوم مسلمان در روسیه به شمار می‌آیند؛ عالمان بسیاری در میان آنان و در طول تاریخ وجود داشته‌ و آثار متعددی را به نگارش درآورده‌اند.

مدیر بنیاد مطالعات فرهنگ اسلامی مسکو در ارزیابی مطالعات قرآنی و اسلامی که در دیگر مؤسسات فعال مسکو انجام می‌شود، اظهار کرد: علاوه بر دانشگاه‌ها، در میان مراکز دینی مسلمانان در حوزه اسلام‌شناسی و معارف قرآنی، فعالیت‌های قابل توجهی دیده می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعدادی از دانشگاه‌ها دارای گروه‌های علمی با موضوعات مرتبط با اسلام‌شناسی هستند که در زمینه‌های مختلف تحقیق و پژوهش می‌کنند. این تلاش‌های علمی شامل اسلام‌شناسی کلاسیک و بررسی شرایط و جریان‌های اسلامی در دوران معاصر می‌شود که مورد دوم بیشتر صبغه سیاسی ـ اجتماعی دارد.

به گفته هادوی، مراکز وابسته به مسلمانان بیشتر درصدد تولید آثار در حوزه مذهبی و دینی هستند؛ به عبارت دیگر کمتر به شیوه علمی بحث می‌کنند و به مباحثه علمی می‌پردازند، این مراکز بیشتر به عنوان یک معتقد، دیدگاه‌های خود درباره اسلام را تبیین می‌کنند، این در حالی است که آثار تولیدی در میان مسلمانان کمتر ارزش پژوهشی دارد.

بنیاد مطالعات اسلامی روسیه

«بنیاد مطالعات فرهنگ اسلامی» روسیه، سال 1386 در روسیه به ثبت رسمی رسید و فعالیت جدی خود را از ابتدای 1387 آغاز نمود. مؤسسین بنیاد عبارتند از: حمید هادوی (مدیر کنونی بنیاد)، استانیسلاو پروزروف (معاون انستیتو نسخ خطی سنت پتربورگ)، مهدی ایمانی‌پور (رایزن فرهنگی سابق ایران در روسیه). از ابتدای تاسیس تاکنون ریاست این بنیاد به عهده حمید هادوی بوده است.
از آغاز «بنیاد مطالعات اسلامی روسیه» با هدف توسعه و جهت‌دهی اسلام‌شناسی به زبان روسی فعالیت‌های خود را سامان داد. برنامه‌های بنیاد جهت مخاطبین مختلف اعم از پژوهشگران آکادمیک در حوزه مطالعات اسلامی و علاقه‌مندان به موضوعات فرهنگ اسلامی پی‌ریزی شد و پروژه‌های خود را در سه سطح آکادمیک، نیمه‌آکادمیک و عمومی راه‌اندازی کرد. لذا از یک‌سو با مراکز علمی معتبر ارتباط برقرار کرد و از سوی دیگر نیازهای عموم جامعه روس‌زبان را مدنظر قرار داد.
بنیاد مطالعات اسلامی روسیه، طی یک دهه فعالیت مستمر خود در فدراسیون روسیه، همکاری‌های علمی ـ پژوهشی خود را با دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی روسیه و ایران پی‌گرفته است تا به‌عنوان پلی پژوهشی، فضای مشترکی برای هم‌اندیشی و آگاهی فراهم آورد. برگزاری کنفرانس‌های علمی، شرکت در نمایشگاه‌های کتاب روسیه و کشورهای همسو، تولید منابع علمی و متون درسی، برگزاری دوره‌های آموزشی، و عرضه محتوای تولیدی در وب‌سایت‌های اینترنتی و حضور در شبکه‌های اجتماعی از جمله زمینه‌های فعالیت این بنیاد است.

«بنیاد مطالعات اسلامی روسیه» که فعالیت خود را از سال 2007 آغاز نموده است، همکاری مستمر علمی با موسسات آموزشی ـ پژوهشی روسی و غیر روس، دانشگاه‌ها و مراکز علمی داشته و در حال حاضر  به طور فعالانه‌ای، در حال توسعه و تقویت همکاری‌های خود با مراکز پژوهشی، حمایت از پروژه‌های علمی ، انتشار کتاب به طور مشترک، تالیف، ترجمه و انتشار آثار در موضوعات مختلفی همچون تاریخ، فلسفه، هنر، تاریخ تمدن اسلامی، قرآن‌شناسی، ایران‌شناسی، حقوق و اقتصاد اسلامی، کتاب کودک و ...است. همچنین همکاری در تولید و چاپ جزوات آموزشی برای دانشجویان در حوزه اسلام‌شناسی از دیگر فعالیت‌های علمی بنیاد است.
از جمله مراکزی که بنیاد مطالعات اسلامی به صورت پیوسته با آنها همکاری دارد، انستیتوی نسخ خطی آکادمی علوم روسیه (سنت پترزبورگ)، انستیتوی فلسفه آکادمی علوم روسیه، انستیتوی شرق شناسی آکادمی علوم روسیه، دانشگاه دوستی ملل روسیه، انستیتوی اسلامی مسکو، موسسه اسلامی کوثر، دانشگاه دولتی تربیت معلم باشقیرستان، آکادمی مطالعات ایرانی لندن، دانشگاه دولتی داغستان، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین‌المللی اسراء، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ایران و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و حوزه هنری سازمان تبلیغات و ...است.

گفت‌وگو از آزاده غلامی

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا بین الملل قرآن روسیه هادوی مسکو بنیاد مطالعات اسلامی تحقیق پژوهش مسلمانان مباحثه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۴۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، رقیه حسن‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه، کتابی با عنوان «روش تحقیق در مدیریت» را تألیف کرد.

علی‌ خانی، معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه در گفت‌وگو با خبرنگار آنا  درباره این کتاب اظهار کرد: کتاب روش تحقیق در مدیریت گام کوچکی بوده که در راستای پژوهش و تحقیق برداشته و حاصل برخورداری از منابع، آثار و تجارب ارزشمند دیگران و چندساله نگارنده در زمینه تحقیقات، آموزش روش تحقیق و مسئولیت‌های پژوهشی دانشگاه است.

وی ادامه داد: کتاب روش تحقیق در مدیریت، مشتمل بر هشت فصل، با تیراژ ۵۰۰ نسخه با موضوعات مختلف در ۱۴۰ صفحه، توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه منتشر شده است.

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه با بیان اینکه امروزه لازمه بهره‌گیری و استفاده از نتایج و یافته‌های تحقیقات در جوامع بشری بر کسی پوشیده نیست، عنوان کرد: تحقیقات جنبه‌های متعددی از زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و انجام پروژه‌های تحقیقاتی می‌تواند بسیاری از مشکلات و مسائل بشری را مرتفع سازد.

خانی بیان کرد: به دنبال تحولات علمی که در کشور و جامعه به‌ویژه در سال‌های اخیر به وجود آمده آثار زیادی در قالب تألیف و ترجمه به چاپ رسید که هر یک به سهم خود توانسته دانش و معرفت افراد علاقه‌مند، به‌ویژه تحصیل‌کرده‌ها و دانشگاهیان را در زمینه روش‌های تحقیق علمی افزایش دهد.

وی با تأکید بر اینکه در آینده نیز شاهد غنی‌تر شدن ادبیات روش تحقیق علمی در کشور خواهیم بود، گفت: تحول و خیز علمی بدون آشنایی با روش‌ها و آداب تحقیق علمی و بدون برخورداری از ابزار مورد نیاز و کارآمد مقدور نیست.

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه تحقیق، پژوهش و روش بهینه مطالعه کتاب و منابع تحقیق را ازجمله راهکار‌های موفقیت در هر تحقیق و پژوهشی برشمرد و مطرح کرد: از آنجایی که مطالعه منظم و روش‌مند در هر پژوهش، نظری و میدانی، لازمه هر پژوهش پویاست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نوای ساز ارکستر سمفونیک تهران در قلعه فلک‌الافلاک می‌پیچد
  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
  • افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • خبر خوش وزیر علوم برای نخبگان
  • دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید