Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد سالاری رئیس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها در جمع خبرنگاران گفت: امروز کمیسیون معماری شهرسازی شورای شهر تهران میزبان نخستین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های شهرداری و معماری شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها بود که با استقبال همه کمیسیون‌ها مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی گفت: این مجمع با سخنرانی معاونین وزیر کشور و راه و شهرسازی، رئیس شورای شهر تهران و رئیس شورای عالی استانها آغاز شد و بعد از ظهر هم میزبان وزیر راه و شهرسازی و شهردار تهران است.

سالاری ادامه داد: از جمله اهداف تشکیل این نهاد ارائه ساز و کارهای مشورتی است که طی سالهای گذشته توجه به مأموریت یکپارچه معماری شهرسازی در کشور نبودیم که همین امر موجب شده کیفیت محیطی شهرها تحت تأثیر تصمیمات سوء کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: مجموعه انحرافاتی که از سوی معاونت معماری و شهرسازی استانها و کلانشهرها اتفاق می‌افتد این است که مطالعه‌ای در طرح‌ها و پیوست‌های جامعه صورت نمی‌گیرد و همین امر موجب می‌شود سرانه خدمات به شدت کاهش پیدا کند و شهرها در مقابل بلاهای طبیعی بسیار آسیب پذیر باشد و نمونه بارز صحبت سیل اخیر است که میزان خسارات وارد به استانها معطوف به عدم توجه شهرها و سکونتگاه‌ها به مسائل عمرانی و شهرسازی است.

رئیس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی با اشاره به معضل شهر فروشی گفت: ما شاهد هستیم کلان شهری مانند تهران از محل فروش شهر اداره می‌شود و میزان درآمد شهرها بر اساس فروش املاک، اراضی و یا هوای شهرها است که همین امر موجب جمعیت‌پذیری کلان شهرها و در نهایت کاهش سرانه خدمات می‌شود.

سالاری با اشاره به رویکرد مجمع مشورتی گفت: رویکرد مجمع مشورتی این است که ما بتوانیم مأموریت‌ها را به دغدغه تبدیل کنیم و پس از آن دغدغه‌ها تبدیل به مطالبه مردم و پرسشگری شود.

وی ادامه داد: طی رایزنی‌های صورت گرفته و سخنرانی مدیران بلند پایه معماری و شهرسازی کشور و در نهایت تصویب نظام نامه آن کارگروه‌های تخصصی را تشکیل می‌دهیم و در نهایت با صدور بیانیه‌ای به سمت یکپارچگی معماری و شهرسازی پیش می‌رویم.

سالاری در پاسخ به این سوال که کمیسیون مشورتی تا چه اندازه می‌تواند به در فضای جدید معماری و شهرسازی مفید باشد، گفت: اشکال قضیه این است که در گذشته و حال تصمیم‌گیری‌های فرا دستی بدون مشارکت دهی آحاد مردم و نماینده‌های آنها انجام می‌شد.

رئیس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی افزود: برگزاری چنین اجلاسی که از نماینده‌های مردم در استانها تشکیل شده است، می‌تواند به مطالبه‌گری مردم کمک کند تا مدیران بالادست را مجبور به تصمیم‌گیری بر اساس مطالبه‌های مردم کند.

وی گفت: ما با انقلاب اسلامی خواستیم تصمیم‌گیری‌های مدیریتی بر اساس نظر نهادها، دیده‌بان‌ها، نخبه‌ها و شورا یاری‌ها باشد و تشکیل این مجامع کمک می‌کند مأموریت‌ها بر اساس درک مشترک به انجام برسد.

سالاری در توضیح اهداف تشکیل این مجمع گفت: احیای بافت فرسوده، بازآفرینی شهری، صیانت و حفاظت از حریم، صیانت از باغها و فضای سبز، توجه به سرانه افراد پیاده و هویت بخشی به سیما و منظر شهری جزء اولویت‌های جدی این مجمع است.

رئیس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی تاکید کرد: این مجمع می‌خواهد بستر لازم را برای مشارکت و مطالبه‌گری شهرها و کشور را از حوزه شهرسازی جدا کند و این رویکرد که شهرداری‌ها با زیر پا گذاشتن معماری و شهرسازی کسب درآمد می‌کنند را اصلاح کنند.

وی افزود: در این مجمع سه کارگروه شهرسازی، معماری و طراحی شهری و کارآفرینی شهری تشکیل می‌شود که در نهایت با تصویب آن و ارائه بیانیه‌ای به طور رسمی کار خود را آغاز می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار شهری شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۰۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کم‌کاری‌ شهرداری موجب خسارت ۲۰۰ میلیاردی در پروژه شهربازی شد

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر گرگان گفت: کم‌کاری‌ها و معطلی‌ها در انجام تعهدات سبب شده است تا شهرداری گرگان تاکنون متحمل خسارت ۲۰۰ میلیاردتومانی در تعدیل پروژه شهربازی مدرن شود که بخش اصلی این خسران ناشی از بی‌برنامگی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان، محمدرضا عجم، در دویست‌وپنجمین جلسه فوق‌العاده شورای شهر گرگان اظهار کرد: بی‌برنامگی شهرداری در پروژه شهربازی گرگان سبب تحمیل خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی به شهرداری گرگان شده است.

وی افزود: مردم چقدر این بی برنامگی‌ها را تحمل کنند، تاکنون در چند نوبت وعده اتمام و بهره‌برداری از این پروژه به شهروندان داده شده که هیچ‌یک به سرانجام نرسیده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر گرگان با اشاره به ضرورت ترسیم منابع پایدار درآمدی برای شهرداری گرگان گفت: حدود ۷۰ درصد درآمدهای شهرداری از محل صدور پروانه و جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ تأمین می‌شود که باید در این خصوص چاره‌اندیشی کنیم.

عجم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بخشی از خلف وعده‌های مدیران شهرداری افزود: چند ماه قبل وعده راه‌اندازی اتوبوس دوطبقه گردشگری داده شد که ابتدا قرار بود در بیست‌ودوم بهمن شاهد تحویل و آغاز به کار این اتوبوس باشیم، سپس به عید نوروز موکول شد و هنوز هم این اتوبوس تحویل داده نشده است.

وی با بیان اینکه از چند ماه قبل، وعده بهسازی و مرمت قلعه خندان داده شد، اضافه کرد: خیلی از شهروندان در انتظار بودند تا این بنای ارزشمند شهری ساماندهی و مورد استفاده گردشگران و بومیان قرار بگیرد که این امر هم محقق نشد.

عضو شورای شهر گرگان گفت: قرار بر کف‌سازی و دیواره‌سازی در بافت تاریخی و قدیم شهر گرگان بود که تاکنون از زمان پایان این فرآیند خبری نیست.

عجم خاطرنشان کرد: نبود برنامه به شهر آسیب زده است، مسئله محوری و برنامه محوری در مدیریت شهری به چشم می‌خورد.

کد خبر 748569

دیگر خبرها

  • الزام شورای عالی معماری جهت تعیین حدود مرزی شهر پردیس
  • کم‌کاری‌ شهرداری موجب خسارت ۲۰۰ میلیاردی در پروژه شهربازی شد
  • بودجه فعلی ساری جوابگوی جمعیت شناور آن نیست
  • ۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد
  • معاونت املاک و حقوقی اقدامی موثر در پیشبرد اهداف دارد
  • آیت‌الله اعرافی: در ‌معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم
  • تشریح نشست کمیسیون اصل نود توسط خضریان
  • بررسی عملکرد دستگاه‌های حاکمیتی در ارائه اطلاعات مورد نیاز پایگاه داده اعتباری
  • بررسی عملکرد دستگاه‌های حاکمیتی در ارائه اطلاعات مورد نیاز پایگاه داده اعتباری در کمیسیون اصل۹۰
  • اجرای مانور‌های نمایشی شهر فرهنگی ویژه معماری