Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود اینکه سال گذشته کمترین بارندگی را در طول ۵۲ سال گذشته داشتیم، زاینده‌رود پس از بازگشایی ۲۰ روزه در میانه زمستان سال گذشته، از آغاز نوروز ۹۸ بار دیگر جاری شد. هر چند دستور رئیس جمهور مبنی بر جاری شدن آب زاینده‌رود با هدف جذب گردشگر در نوروز امسال بود، اما به لطف نزول برکات آسمانی باران مرحمی بر کم شدن آب مخزن سد زاینده‌رود شد و در فروردین‌‍ماه با بارش‌های خوب بالادست، ذخیره مخزن سد زاینده‌رود به حجم قابل توجهی رسید که همین موضوع دلیلی برای جاری ماندن آب تا پایان تابستان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوایل تیر ماه در نوزدهمین جلسه شورای هماهنگی مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز زاینده‌رود در وزارت نیرو مقرر شد با رعایت نیاز‌ها و تخصیصات شرب، صنعت، دیگر بخش‌ها و اطمینان برای کشت پاییزه در سال آبی آینده بخشی از آب نیز برای کشت صیفی در تابستان برای کشاورزان از سد زاینده‌رود رهاسازی شود.

براساس این دستور و تصمیم مقرر شد حدود ۳۵۰ تا ۳۷۰ میلیون مترمکعب آب برای حقابه صیفی کاری کشت تابستانه کشاورزان و باغات حوضه زاینده‌رود اختصاص داده شود و حداقل ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب در پایان سال آبی شهریور ماه برای کشت پاییزه ۹۹-۹۸ در سد زاینده‌رود باقی بماند.

البته در همان جلسه تاکید شد که نحوه و زمان دقیق رهاسازی آب زاینده‌رود در کمیته ۱۵ نفره متشکل از نمایندگان صنف کشاورزی، آب منطقه و جهاد کشاورزی مشخص می‌شود.

براساس این گزارش در روز‌های نهم و یازدهم تیرماه جلسات هفت ساعتی با حضور کمیته ۱۵ نفره آب برگزار شد، اما به دلیل اختلاف نظر کشاورزان غرب اصفهان بر نحوه توزیع آب جلسات بدون هیچ‌گونه نتایجی به پایان رسید و بالاخره در ۱۲ تیر ماه با تشکیل نشستی که تا ساعات ۱۱ شب به طول انجامید در ارتباط با میزان دریافتی آب کشاورزان شرق و غرب اصفهان صحبت شد و در نهایت اعضای کمیته برای رهاسازی آب سد زاینده‌رود با حجم و مدت محدود برای کشت تابستانه به توافق رسیدند؛ بنابراین پس از ۱۰ روز انتظار از نخستین جلسه شورای هماهنگی مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز زاینده‌رود در وزارت نیرو در نخستین ساعات سیزدهم تیر ماه خروجی سد زاینده‌رود برای کشت تابستانه کشاورزان استان اصفهان افزایش یافته و مقرر شد به منظور تامین آب باغات و کشاورزی استان خروجی آب از سد زاینده رود فعلاً برای یک دوره ۲۰ روزه افزایش یابد.

سد زاینده‌رود اکنون ۸۴۲ میلیون مترمکعب است

به گفته حسن ساسانی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، حجم مخزن سد زاینده‌رود اکنون ۸۴۲ میلیون مترمکعب است و با رهاسازی امروز جریان آب به بستر رودخانه شهر اصفهان خواهد رسید.

در همین راستا به گفته عباس رضایی استاندار اصفهان، آب زاینده‌رود تابستان امسال برای مدیریت منابع آب به شکل متناوب تا ابتدای مهر ماه جاری خواهد شد و حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب نیز برای کشت پاییزه و آشامیدنی مردم در نیمه دوم سال جاری در پشت سد زاینده رود ذخیره می‌ماند.

زاینده‌رود از آن جهت که یکی از بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه‌های مرکز ایران بوده و در مسیر خود روستا‌های بسیاری را آباد می‌کرده، نام زاینده‌رود گرفته و از دیرباز رگ‌حیاتی و عامل اصلی سرسبزی و حاصلخیزی اصفهان محسوب می‌شده، این رودخانه از کوه‌های زاگرس مرکزی به‌ویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

آب زاینده‌رود هویت بخش کشاورزی استان و نشانه زنده بودن این دیار است که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه به‌ویژه شرق اصفهان و هستی تالاب گاوخونی دارد که به‌علت تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت بی‌رویه در سال‌های متوالی به رودخانه‌ای فصلی تبدیل و در محل پایین دست در فصول گرم با خشکی روبه‌رو شده است.

در این میان مسئله آب زمانی به درستی مدیریت می‌شود که با نگاهی عادلانه، جامع و علمی به آن پرداخت، در این صورت است که می‌توان با برنامه‌ریزی پیش‌بینی صحیح و به موقع از بحران و حتی تهدید بلایای طبیعی به نحوی مطلوب‌تر فرصت‌سازی کرد.

منبع تسنیم

انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آب و هوا آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۸۷۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساعت پخش زنده بازی رئال مادرید و کادیز + پخش آنلاین

پخش زنده بازی بایرن رئال مادرید و کادیز در چارچوب رقابت‌های لالیگا اسپانیا از ساعت ۱۷:۴۵ امروز آغاز و از سایت آنتن و آپارات پخش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم‌های رئال مادرید و کادیز امروز _شنبه، پانزدهم اردیبهشت_ در چارچوب رقابت‌های لالیگا اسپانیا با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

ساعت و لینک پخش زنده فوتبال امروز رئال مادرید و کادیز

لالیگا اسپانیا (رئال مادرید - کادیز) ساعت ۱۷:۴۵؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌

کد خبر 750454

دیگر خبرها

  • تشییع پیکر مرحوم اسکویی با حضور مسئولان ورزشی
  • ساماندهی ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان اصفهان
  • ساعت پخش زنده بازی چلسی و وستهام + پخش آنلاین
  • (عکس) زاینده رود، سی و سه پل و پل خواجو؛ سال ۱۹۲۷
  • ساعت پخش زنده بازی منچسترسیتی و ولورهمپتون + پخش آنلاین
  • ساعت پخش زنده بازی النصر و الوحده‌ + پخش آنلاین
  • ساعت پخش زنده بازی بارسلونا و خیرونا + پخش آنلاین
  • ساعت پخش زنده بازی رئال مادرید و کادیز + پخش آنلاین
  • ساعت پخش زنده بازی الهلال و التعاون + پخش آنلاین
  • بازی مرگ و زندگی ایران: این رقیب را بکش و زنده بمان!