تعریف درست از مدیریت فرهنگی ملاک انتخاب مدیر
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۹۶۳۴۴
باید با شناخت درست از فرهنگ و هنر مدیر را انتخاب کنیم و با مدیریت عواطف هنرمندان به نتایج مطلوب برسیم. ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، در برنامه هفت میزگرد تحلیل مدیریت فرهنگی با حضور غلامرضا موسوی مدیر انجمن تهیه کنندگان مستقل و دکتر سعید الهی کارشناس رسانه برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدای این میزگرد موسوی تهیه کننده سینما با اظهار مخالفت با بخشنامهای کردن مدیریت فرهنگی و هنری گفت: اساسا با این موضوع که همه منتظر بخشنامه باشند تا کاری را اجرا کنند مخالف هستم. هنر و هنرمند با بخشنامه نمیتواند کار کند. اگر مدیران نگاه رسمی را به آنان تحمیل کنند کار صحیحی نکردهاند. کسانی که این نوع نگاه را ندارند یا فرهنگ را درست نمیشناسند و یا هنرمندان را نمیتوانند درک کنند. پس اساسا با نفی نمیتوان کار کرد زیرا نتیجه آن را در شوروی دیدهایم. یا یکی از موسسات هنری ما که دارای سالنهای زیاد سینما است ولی اساسا فیلمهای مختلفی را با نفی و ممانعت پخش اکران نمیکند و شکست هم خورده است. منطق درست تر کاری است که سازمان اوج میکند، فیلم میسازد و با همه کار میکند و آن را برای پخش می فرستند.
معمولا اگر فکر کنیم که با نفی کردن دیگران خودمان را بزرگ میکنیم اشتباه است. نباید با این نگاه به طرف هنر و هنرمند برویم.
در ادامه لطیفی مجری برنامه بیان کرد: باید به تعریف درست و دقیق از مدیریت فرهنگی رسید. او در ادامه با بیان خاطرهای از رئیس اسبق سازمان صداوسیما گفت که در زمان مدیریت سازمان فهمیدم که هماهنگی و همکاری با هنرمندان و انجام کاریهای اداری و دولتی همزمان کار بسیار دشواری است چون باید کاری کرد که همه سلیقهها با همه وجود با شما همراه باشند و این کمتر پیش میاید.
بعد از لطیفی دکتر الهی با تعریف درست از تعریف مدیریت فرهنگی اذعان داشت که عدم درک درست از تعاریف و مفاهیم عامل ایجاد مشکلات و سوتفاهمها واختلافات است. میریت فرهنگی از دو واژه تشکیل شده است.
مدیریت در دورههای مختلف دارای معانی گوناگون بوده است. زمانی در دوره ارباب و رعیتی است و مدیریت را با مفهوم انجام کار درست برای دیگران معنی میکردهاند، زمانی در انقلاب صنعتی ارتباط گیری بین منابع مادی و منابع انسانی. در هیچ کدام آنها ارزشهای انسانی دیده نمی شود. اما در دوره فعلی که عصر ارتباطات، دانایی و آگاهی است میگویند مدیریت یعنی بهرهبرداری بهینه از منابع مادی و انسانی برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده تحت لوای ارزشهای انسانی و جامعه. زمانی که واژه فرهنگی به مدیریت پیوست میشود آنوقت میتوان مدیریت فرهنگی را بهره برداری از منابع مادی مانند درآمدهای دولتی و بودجه و... بعلاوه منابع انسانی که اهالی فرهنگ و هنر هستند در راستای اهداف از پیش تعیین شده نظام که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده است تعریف کرد. نظام ارزشی ما هم کاملا معلوم است نظامی است که بر مبنای مکتب توحیدی ایجاد شده است و دارای هنجارها و ارزشهای دینی و ملی است. پس اگر کسی این مولفهها را رعایت نکند و بر مسند قدرت و مدیریت بنشیند مدیر فرهنگی نیست. ما به اشتباه در این چهل سال بسیاری را در این مسند نشاندهایم.
موسوی در ادامه صحبت خود و در نقد بیانات الهی گفت: مدیر در همین زمینه میتواند راهنما باشد. برخی از اوقات فرهنگ و سیاست با یکدیگر قاطی میشود. نباید مسائل سیاسی و فرهنگی را با یکدیگر همراستا کنیم. بعضی ها به خاطر مطامع سیاسی خود فرهنگ را کنار میگذارند. باید دید که مدیر قدرت تحمل تاخت و تاز مطبوعات را دارد یا خیر؟
الهی در نقد سخنان موسوی گفت: مدیر فرهنگی را اساسا وقتی تعریف کنیم میفهمیم که چقدر با وضعیت مطلوب فاصله داریم. بگذاریم که بحث علمی جلو برود و از مباحث سیاسی و... پرهیز کنیم. دوستان سینماگر ما شاید به معنای واقعی کلمه معنای مدیر را نمیدانند. این بحث باید علمی باشد. برداشت سیاسی نیست. باید با روش درست جلو برود. اگر بخشنامه قانون مداری باشد و در مسیر خودش درست حرکت کند خوب است و نتیجه مطلوب میگیریم.
لطیفی بعد از طرفین برای تفهیم بهتر بحث گفت: اساسا از اول قرار بر این است که درباره مدیر بحث سیاسی وجود دارد و نمیتوان آن را انکار کرد. اما مدیر فرهنگی ابزار علمی را باید داشته باشد و اینکه بتواند به عدالت با همه رفتار کند؛ لذا باید مبانی را و فرهنگ آن را آموخت بعد بر صندلی مدیریت نشست. طبیعتا برای دوری از درگیری باید راهکاری وجود داشته باشد. سینمای ما بعد از چهل سال از نظر محتوا در حال حرکت به سمتی است که در آن مدیریت فرهنگی صحیحی وجود ندارد.
موسوی در ادامه گفتههای خود تصریح کرد که مدیر فرهنگی در وهله اول باید بداند که با هنرمند بخشنامهای نمیتوان برخورد کرد. هنرمند را نمی توان مجبور کرد و باید تعریف و نگاه به هنرمند فرق کند با مدیریت اقتصادی و الا به راه کج میرویم. دوستان ما بعضا دچار همین مساله شدند.
الهی بعد از موسوی گفت: بسیاری از مدیران ما آشنای صحیح به مدیریت فرهنگی نبوده اند. اگر بحث ما علمی باشد باید گفت از این موضوع درست تعریف نشده است. حفرهها و خلاها کجاست که به اهداف نرسیدیم. اگر با اهالی فرهنگی ارتباط درست داشته باشیم انواع تاکتیکها را باید لحاظ کنیم؛ یک زمان چکشی باید بود و یک زمان مدیریت عاطفی باید داشته باشیم. در حوزه فرهنگ، مدیریت عاطفی موثرتر است تا به اهداف از پیش تعیین شده برسیم. در هیچ دوره ای به این اهداف نرسیده ایم. اگر تحت نظام ارزشی جامعه حرکت کنیم میتوانیم به اهداف برسیم. اشکال بزرگی که در عرصه فرهنگ وجود دارد این موارد است. آقای انتظامی اگر صدای مرا می شنوید کار شما در انتخاب مدیران اشتباه بوده است قطعا مدیران جوانتری و لایق تری برای این سمت ها وجود دارد. مثلا وقتی نقدهایی بر دبیر جشنواره فجر داریم باید مشکلات را برطرف کنیم و به سمتی برویم که سیاستهای یک مدیر را نقد کنیم. ما امروز میدانیم که جوانترها هم هستند در حلیکه سالها است مدیران سالخورده و قدیمی ما پشت میز نشستهاند. نکته دیگر آن است که ما چیزی را دراز مدت نگاه نمی کنیم. مثلا امسال جشنواره داریم ولی هیچ وقت یک شورای دائمی که در ده سال بتواند مدیریت کند نداشتیم. باید برای برنامه ریزی ثبات داشت در حالی که با جابجایی مدامی که ما انجام میدهیم ثبات از دست می رود. جوان ترها هم تا تجربه کنند زمان لازم است. معجزه که نمیتوانند کند. ایراد اصلی عدم ثبات است. اگر مدیری داریم که به او نقد وارد است باید عوضش کرد
لطیفی در نقد سخن اخیر الهی گفت که صرف عوض کردن مدیر بدلیل اشتباه الزاما درست نیست، شاید مدیر تجربه داشته باشد و در دفعه بعد بهتر بتواند به کار بیاید. نباید حتما او را کنار بگذریم.
موسوی در پایان این میزگرد گفت: مدیریان در شوراها بر اساس شایستگی ها باید انتخاب شوند. در شوراها سیاست گذاری میشود و یک مدیر انتخاب میگردد، پس نمی توان محکوم کرد که چرا فلانی بر سر کار است و حتما او را نالایق بدانیم.
برخی افراد نقاد هستند ولی وقتی مدیریت را میپذیرد نگاهش کاملا متفاوت میشود. مشکل اساسی ما این است که در دراز مدت نگاه نداریم. مثلا جشنواره فجر را هر سال برگزار میکنیم بدون شورای سیاستگذاری . وقتی چند معاون سینمایی را جا به جا میکنید ثبات را ندارید. اگر میخواهیم به نتیجه فرهنگی برسیم باید برنامه داشته باشیم. اشخاص معجزه گر نیستند!
انتهای پیام/
R1439/P/S4,34,1430/CT3 واژه های کاربردی مرتبط سینمای ایرانمنبع: تسنیم
کلیدواژه: سینمای ایران سینمای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۹۶۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
مدیر حوزههای علمیه کشور با اشاره به اینکه زن و خانواده لبه رویارویی تمدنی جمهوری اسلامی با غرب است، گفت: در این عرصه انقلاب اسلامی منطقی دارد که در سطح جهانی قابل پیادهسازی است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه کشور، در دیدار اعضای هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه (س) که در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد، گفت: کار ویژه بانوان با رویکرد اسلامی در قم نیازمند رویکردهای ویژه محتوایی است.
او با اشاره به اینکه فلسفه، اخلاق و فقه سه زاویه دید هستند که در عمق دانش تحول آفرین میشوند، مطرح کرد: این سه زاویه دید با شعار محقق نخواهند شد بلکه باید در لایههای عملیاتی به آن توجه کرد.
مدیر حوزههای علمیه کشور با بیان اینکه امروز در برخی از عرصهها مانند معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم، عنوان کرد: وجود افرادی مانند شیخ بهایی در زمان صفویه موجب شد که امروز آثار برجسته معماری را در کشور داشته باشیم.
استاد حوزه علمیه اضافه کرد: علت این اتفاق این بود که شیخ بهایی بر فقه و معارف الهی مسلط و در علوم روز نیز صاحب نظر بودند و امروز باید به پرورش چنین افرادی توجه داشته باشیم.
آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی
اعرافی با اشاره به اینکه زن و خانواده لبه رویارویی تمدنی جمهوری اسلامی با غرب است، خاطرنشان کرد: در این عرصه انقلاب اسلامی منطقی دارد که در سطح جهانی قابل پیادهسازی است.
مدیر حوزههای علمیه کشور با بیان اینکه انقلاب اسلامی در موضوع زن الگوهایی در جامعه خلق کرده است، تصریح کرد: دشمن از این موضوعات آگاهی دارد ولی تلاش میکند با بزرگنمایی نقاط ضعف این دستاوردها را نادیده بگیرد.
اعرافی با اشاره به اینکه منطق زن مسلمان پیشتاز موفق در عرصههای گوناگون و متعهد به ارزشهای الهی الگوی مدنظر انقلاب اسلامی است، یادآور شد: این الگو باید ساخته شده و در متن تمام کارها قرار بگیرد.
او با بیان اینکه باید دانشگاه حضرت معصومه(س) به طور ویژه به این موضوع بپردازد، ابراز کرد: ارتباط دانشگاه با جامعه الزهرا(س) باید موجب نقش آفرینیهای مشترک شود.
اعرافی با اشاره به اینکه این دانشگاه باید بنیه علمی قوی داشته باشد، بیان کرد: بعد بین المللی دانشگاه حضرت معصومه(س) میتواند به عنوان یک محور مهم در دستور کار قرار بگیرد.
مدیر حوزههای علمیه کشور با بیان اینکه البته در درجه نخست باید دانش فنی لازم در این دانشگاه تولید شود، اظهار کرد: در عصری قرار داریم که دشمنان از بسیاری از اقدامات خود ناامید شده و کارزار فرهنگی سنگینی را به وجود آوردهاند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه وظیفه اصلی حوزه و دانشگاه حضور اثرگذار در این کارزار فرهنگی است، مطرح کرد: جامعه خوبی داریم و اگر حوزه و دانشگاه به خوبی نقش آفرینی کنند، وضعیت بهبود خواهد یافت.
انتهای پیام/