Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:55:45 GMT

پایگاه مشروطه خواهان منتظر رای دادگاه بدوی است

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۰۱۰۲۳

پایگاه مشروطه خواهان منتظر رای دادگاه بدوی است

«ابراهیم شقاقی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اعلام این خبر گفت: جلسات دادگاه به پایان رسید و منتظر اعلام رای دادگاه بدوی در خصوص این پرونده هستیم.

از سال ۱۳۸۹ و در زمان ریاست وقت سازمان میراث فرهنگی، عمارت مسعودیه با کاربری مرکز اقامتی و پذیرایی ۵ ستاره برای ۵۹ سال به شرکت خصوصی واگذار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در سال ۹۵ صندوق حفظ و احیا، شرکت بهره‌بردار را از این عمارت بیرون کرد.

در آن زمان این صندوق عمارت مسعودیه را «بنای ۱۵۰ ساله تاریخی و دومین بنای فاخر پایتخت» خواند و اعلام کرد: «طبق قانون وظیفه اصلی صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، واگذاری بهره برداری بناهای تاریخی به بخش خصوصی در قالب نوع خاصی از قرارداد است و طی آن برنده مزایده مکلف می‌شود تحت نظر صندوق احیا اقدام به احیا، بازسازی و مرمت بناهای تاریخی کرده و پس از این مرحله برابر با مفاد قرارداد به بهره‌برداری اصولی از بنای مرمت شده بپردازد.

نکته قابل توجه در عمارت مسعودیه این است که در سال ۸۹ و در زمان دولت سابق در عملیات مزایده‌ای پر ابهام که فقط یک شرکت کننده داشته برای مدت طولانی حدود ۶۰ سال این بنای تاریخی به یک شرکت بهره‌بردار فعال در تولید قطعات خودرو واگذار می‌شود تا ظرف مدت ۳ سال اقدام به مرمت و احیا کامل آن کرده و بهره‌برداری آن را در قالب یک بوتیک هتل در سطح استانداردهای بین المللی آغاز کند.

هم اکنون پس از گذشت ۶ سال و اندی طبق نظر کارشناسان رسمی دادگستری حداکثر ۱۰ درصد مرمت‌ها آن هم برای فعالیت‌های تجاری انجام شده و از ابتدای تحویل بنا بهره برداری غیرمجاز به قصد فقط تحصیل منافع مالی و اقتصادی صرف، از این بنای تاریخی پرداخته شده است. در اثر رها شدن بنای اصلی عمارت و اقدامات غیراصولی در آن باعث ایراد لطمات شدید و بعضاً غیرقابل جبران شده، … لذا صندوق احیا با اختیارات حاصله از قانون و یا ناشی از قرارداد فی مابین برای حفظ و صیانت از ثروت ملی و بیت المال، اقدام به فسخ قرارداد و استقرار در عمارت مسعودیه کرده است و هم اکنون شکایات متعددی نیز علیه بهره‌بردار در مراجع قضائی سابق در محاکم قضائی طرح کرده است.

شقاقی گفت: این شرکت خصوصی مدعی بود این عمارت برای تبدیل شدن به مرکز اقامتی مناسب نیست و می خوات عمارت را به رستوران های سنتی و سفره خانه مبدل کند که سازمان میراث با آن اقدام به مخالفت و فسخ قرار داد، کرد.

وی افزود: طرف های دعوا طی جلسات متعدد اقدام به مطرح کردن موارد دعوا کردند و هم اکنون منتظر رای بدوی دادگاه هستیم.

پیش از این اعلام شده بود، رای دادگاه عمارت مسعودیه در ماه خرداد ماه اعلام می شود، که این اتفاق نیفتاد، هم اکنون صندوق حفظ و احیا، شرکت بهره‌بردار در بخشی از عمارت مسعودی مستقر هستند.

از اتفاقات تاریخی که با این عمارت گره خورده است وقایع مربوط به دوران انقلاب مشروطه است که مسعودیه در طول این ایام به علت موقعیت باارزشی که در نزدیکی میدان بهارستان قراردارد به عنوان یکی از پایگاه‌های مشروطه خواهان و مخالفان محمد علی شاه شناخته می شده است.


از دیگر حوادث مشروطه در نزدیکی این عمارت که در آن دوران به وقوع پیوست مربوط به انفجار بمب دست ساز زیر کالسکه محمد علی شاه در نزدیکی این عمارت قاجاری بود که این موضوع بهانه ای شد تا شاه قاجار مجلس را به توپ ببندد و به دنبال آن خانه ظهیرالدوله و عمارت مسعودیه تهران، همچنین خانه های دیگر مشروطه خواهان و پایگاه ها نیز به رگبار بسته شدند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۰۱۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زارع‌پور: پایگاه چابهار تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: به مناسبت روز معلم یک بسته اینترنتی را برای معلم‌هایی که در نرم‌افزار شاد حضور دارند، اختصاص می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: زارع‌پور: احتمال رفع فیلتر گوگل‌پلی وجود دارد

وی ادامه داد: معلمان عزیز تا سقف ۳۰ گیگابایت از این بسته اینترنتی به صورت رایگان استفاده کنند. این بسته به صورت اتوماتیک برای آنان فعال می‌شود و نیاز به ثبت‌نام نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به فاز اول پایگاه چابهار که برای پرتابگرهای سوخت جامد در دست ساخت است، گفت: امیدوارم فاز اول این پایگاه تا پایان سال به بهره‌برداری برسد. این پایگاه پایگاه راهبردی و استراتژیک در صنعت فضایی کشور برای فرستادن ماهواره به فضا خواهد بود.

زارع‌پور ادامه داد: با ساخت و به بهره‌برداری رسیدن این پایگاه امکان خدمت‌رسانی به کشورهای همسایه و کشورهای متقاضی و ارسال ماهواره به مدارهای مختلف جو وجود خواهد داشت.

وی رفع فیلترینگ کشور را منوط به قانون جرائم رایانه‌ای دانست و گفت: منتقدان این قانون را مطالعه کنند تا در جریان جزییات کار قرار بگیرند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به پرسشی درباره فروش خطهای رند اپراتورها به قیمت‌های نجومی، اظهارکرد: اگر این خطوط در چارچوب مصوبات باشد، بلا اشکال است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229120 برچسب‌ها پرتاب ماهواره

دیگر خبرها

  • احیا و مرمت قنات مدوئیه
  • زارع‌پور: از پایگاه چابهار ماهواره به فضا پرتاب می‌کنیم
  • زارع‌پور: پایگاه چابهار تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد
  • نظر هیات منصفه دادگاه مطبوعات درباره رویداد ۲۴ و مجله ناداستان 
  • خانه تاریخی آصف اردبیل واگذار می‌شود
  • خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • بنا‌های تاریخی اردبیل برای احیا به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • سرمایه‌گذاری در بنای تاریخی خانه آصف اردبیل به مزایده گذاشته شد
  • واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی در سال ۱۴۰۳
  • آمادگی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیا بافت تاریخی گرگان