Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@01:34:29 GMT

«خبر خوب» را رواج دهیم

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۱۲۵۲۹

«خبر خوب» را رواج دهیم

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  روز جمعه ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که بار‌ها دیده شد؛ پزشک یزدی که ویزیتش ۵۰۰ تومان است، آن‌هم در شرایطی که هزینه دوا و درمان سرسام آور است، پزشکی پیدا شده که از مال دنیا چشم پوشیده و تلاش می‌کند، مرهمی باشد بر درد همنوعان خود. این پزشک در گفت‌وگویی درباره انگیزه‌اش از این سبک درمان گفت: مطبم در منطقه‌ای است که مردمش اوضاع مالی خوبی ندارند و من تلاش می‌کنم شرایط آن‌ها را درک کرده و حداقل هزینه درمانشان را کم کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید: ماجرای توصیه رهبر انقلاب به مجری چادری صداوسیما

این ویدیو حال همه کسانی که آن را دیده بودند خوب کرد و این تلنگر را به همه ما زد که بنا به توانمندی‌هایی که داریم به دیگران کمک کنیم، مصداق این شعار: از خودمان شروع کنیم. با دیدن این ویدیو این سوال در ذهن شکل می‌گیرد، وقتی که به اشتراک گذاشتن اتفاقات و اخبار خوب به این میزان حالمان را خوب می‌کند پس چرا بیشتر اخباری که در رسانه‌ها (دیداری، شنیداری، مکتوب و شبکه‌های اجتماعی) منتشر می‌شود، منفی است آیا تزریق این حجم اخبار منفی به جامعه و روان مردم لازم است؟

خطری به نام رقابت اشتباه

با فضه حسینی، گوینده اخبار ساعت ۱۴ شبکه یک هم صحبت شدم تا جواب‌های او به این دو سوال را بشنوم.
حسینی می‌گوید: امروزه رقابت در انتشار خبر و تعداد بازدیدکنندگان خبر برای رسانه‌ها تبدیل به اولویت شده است. دیگر مهم نیست خبری که منتشر می‌کنند، درست است یا غلط، مثبت است یا منفی. دیگر مهم نیست که آن خبر چه تاثیری بر روان مردم دارد. مرز‌های اخلاقی نادیده گرفته می‌شود تا خبر پربیننده شود و در شبکه‌های اجتماعی لایک بیشتری بگیرد و بیشتر پسندیده شود تا صاحبان آن رسانه از قِبل این تعداد دنبال‌کننده بتوانند به مقاصد اقتصادی خود دست پیدا کنند و مثلا آگهی بیشتری بگیرند. به حسینی می‌گویم: این که مردم، مخاطب اخبار منفی هستند، صاحبان رسانه‌ها در هر‌شکل و فرمی را به سمت انتشار این اخبار می‌برد. در واقع در این میان هم مخاطبان هم رسانه‌ها به یک اندازه مقصرند. به نظرتان چگونه می‌توان مسیر این جریان را تغییر داد. به نظر حسینی، آدم‌ها وقتی حالشان بد است به دنبال اخبار منفی هستند تا حال بد خود را تایید کنند. این گوینده می‌گوید: جامعه ما حالش خوب نیست، فشار‌های اقتصادی اصلی‌ترین عامل این اتفاق است. راستش در جامعه ما فرهنگ‌سازی نشده که وقتی حالمان بد است باید یک جایی آن را قطع کنیم و اگر مدام اخبار بد را رصد و پیگیری کنیم نه تنها دیگر قادر به پیدا کردن راه‌حل برای مشکل نخواهیم بود که حالمان بدتر هم خواهد شد.

مدیریت سبد رسانه‌ای

حسینی بر این باور است که مردم ما به‌ناگهان به سبب گوشی‌های هوشمند و نرم‌افزار‌ها و اپلیکیشن‌هایی که روی این گوشی‌ها نصب هستند با دنیایی تازه روبه رو شدند، قبل از اینکه فرهنگ استفاده از این فناوری‌ها را آشنا شویم در معرض آن‌ها قرار گرفتیم و آن‌قدر هیجان‌زده شدیم که به این فکر نکردیم که کدامیک از آن‌ها برای ما لازم هستند و کدامیک نه! آیا لازم هست ما از صبح تا شب در معرض همه نوع خبر قرار بگیریم؟ کدام گروه از اخبار بیشتر به کارمان می‌آید و حالمان را خوب می‌کند؟ ما به مشتری هر جور خبری تبدیل شدیم و صاحبان رسانه‌ها و گردانندگان شبکه‌های اجتماعی که دیدند ما مشتری دائم هستیم بدون درنظر گرفتن کیفیت آنچه به ما می‌دهند، هر جور جنس و خوراک رسانه‌ای را در سبد ما قرار می‌دهند. در این شرایط خود ما باید دست به کار شویم و سبد رسانه‌ای خود را مدیریت کنیم که این مسأله کاملا به میزان سواد رسانه‌ای هر فرد بستگی دارد. حالا که لاجرم در معرض گوشی‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های آن قرار گرفته‌ایم و دیگر از آن‌ها گریزی نیست، باید از همین ابزار برای افزایش سواد رسانه‌ای استفاده کنیم. رسانه‌های متفکر و متعهد باید این کار را انجام بدهند و به مردم هشدار دهند که لازم نیست مشتری همه اخبار باشند.

نادیده گرفتن اخبار خوب

از حسینی می‌پرسم چرا مردم با این که می‌دانند در معرض اخبار بد قرار گرفتن حالشان را بدتر می‌کند باز هم این اخبار را پیگیری می‌کنند؟ این گوینده می‌گوید: این ذهنیت برای ما شکل گرفته که خبر خوب که خوب است و نیاز به انتشار یا پیگیری ندارد. باید از اخبار بد با خبر باشیم تا بتوانیم از خودمان مراقبت کرده یا آماده واکنش به موقع باشیم. این فرهنگ باید اصلاح شود. باید به مردم بگوییم که در معرض اخبار خوب قرار گرفتن یعنی امیدواری بیشتر به زندگی. یعنی هر‌چقدر هم شرایط سخت باشد، می‌توان با عزم فردی و جمعی اتفاقات خوب را رقم زد. رسانه‌ها باید تلاش خود را برای پیدا کردن اخبار و اتفاقات خوب بیشتر کنند. راستش این روز‌ها اتفاقات ناگوار بیشتر از اتفاقات خوب است، اما یافتن و نشر‌دادن آن‌ها باعث می‌شود، تعدادشان بیشتر شود. سایت‌های خبری، روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دستشان در انتشار اخبار خوب بازتر است. در صدا و سیما، چون مخاطب بسیار زیاد است، ملاحظاتی هم وجود دارد که مهم‌ترینش تایید صحت خبر یا اتفاق است. همین پزشک یزدی را تلویزیون پوشش داد، اما وقتی که صحت آن را تایید کرد.

با همه این‌ها صدا و سیما هم می‌تواند با استفاده از خبرنگارانی که در شهرستان‌ها و مراکز استان دارد، اخبار خوب را پیدا کرده و آن‌ها را منتشر کند. جامعه ما به تزریق خبر‌ها و اتفاقات خوب نیاز دارد تا مردم امیدوارتر به زندگی ادامه دهند. باید مدام به ما یادآوری شود همان‌طور که خوردن هر غذا و آشامیدنی برای بدن ضرر دارد و به ما آسیب می‌زند، خواندن، شنیدن و دیدن همه اخبار هم لازم نیست، چون برای روان ما آسیب‌زاست. باید یاد بگیریم برای داشتن یک زندگی خوب به چه گروه از اخبار و به چه میزان نیاز داریم تا بتوانیم حضورمان در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری را مدیریت کنیم. وقتی سواد رسانه‌ای ما بالا برود، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که صاحبان رسانه‌های مختلف، خوراک خوب و مفیدی را برای ما تهیه کنند.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی ها خواندنی صدا و سیما مشکلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۲۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصحاب رسانه برای رضای خدا و خدمتگزاری به مردم قلم بزنند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، نماینده ولی فقیه در لرستان در نشست صمیمی با اصحاب رسانه گفت: فعالان رسانه‌ای که خداوند به آنها دانایی و توانایی داده است باید زبان گویای مردم باشند، دغدغه و مشکلات را به گوش مسوولان برسانند و با انتشار مطالب واقعی، از نشر اخبار بدون پایه و تشویش و ناامیدی اذهان عمومی، اجتناب کنند.
حجت الاسلام و المسلمین سید احمد رضا شاهرخی افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، نظامی مردمی است و برگزاری پرشور انتخابات در کشور ما، گواه این مطلب است، اصحاب رسانه هم باید در جهت رضای خدا و خدمتگزاری مردم قدم بردارند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان، اطلاع‌رسانی درست، نقد منصفانه و تبادل آرا را از مهمترین وظایف اصحاب رسانه خواند و افزود: مطبوعاتی که بر پایه اطلاع‌رسانی صحیح قلم می‌زند، در رشد و کمال ملت تأثیرگذار هستند.
حجت الاسلام و المسلمین شاهرخی در لرستان در ادامه به برنامه‌های دفاتر امامان جمعه در کشور اشاره کرد و گفت: هر امام جمعه و هر نماینده ولی فقیهی برنامه‌های مدونی دارد که به صورت ماهانه به مدیریت شورای سیاست گذاری ائمه امام جمعه ارسال می‌شود، که هر کدام از این برنامه‌ها نیاز به طراحی و اطلاع رسانی به مردم دارد. 
این دیدار با هدف ایجاد صمیمیت بیشتر اصحاب رسانه با یکدیگر و نماینده ولی فقیه انجام شد تا در آینده همه فعالان رسانه در استان با همدلی، در جهت توسعه و رونق اقتصادی و جهش تولید در استان تلاش کنند.
در این دیدار اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی، دغدغه‌های روز و مطالبات خود را با نماینده ولی فقیه در لرستان در میان گذاشتند.

دیگر خبرها

  • اصحاب رسانه برای رضای خدا و خدمتگزاری به مردم قلم بزنند
  • حرف‌های سلمان نون خ با مردم در ساختمان صدا و سیما |‌ ویدئو
  • «بی حجابی» گره‌ای که با دست باز می‌شود
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود
  • رسانه‌های بیگانه چگونه مانع از دیدن اخبار خوب کشور شدند
  • حدیث میرامینی ، بازیگر : مردم می‌گویند با این تلویزیون دروغگو همکاری نکن!
  • رویکرد امتی و جهانی رسانه ملی
  • سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای شعار سال تدوین شد
  • دشمنان برای رواج بی حیایی و بی عفتی در جامعه تلاش می کنند