Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-02@17:05:37 GMT

۳ هکتار اراضی رها شده در عودلاجان

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۱۸۸۴۴

۳ هکتار اراضی رها شده در عودلاجان

به گزارش همشهری، براساس نظر مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ۳ هکتار اراضی تملک و رها شده در محله عودلاجان باعث شده تا به هویت این محله آسیب جدی وارد شود.

«کاوه حاج‌علی‌اکبری» در این‌باره می‌گوید: نقش، جایگاه و کارکرد محله عودلاجان در حال و آینده نمی‌تواند به‌صورت مستقل از محدوده مرکزی تهران و کل شهر تهران مدنظر قرار گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مورد جایگاه محله عودلاجان ۲ دیدگاه می‌تواند وجود داشته باشد. یکی از آنها اعیان‌سازی‌ و ایجاد هویت جدید و خلاق برای محله است و دیگری تداوم گذشته آن و یافتن راه‌حلی در این مسیر خواهد بود.

۳ هکتار اراضی تملک و رها شده به این معنی است که مساحت زیادی برای تجمع معتادان و کارتن‌خواب‌ها در عودلاجان وجود دارد و با وجود استفاده از نیروی انتظامی برای پراکنده‌کردن آنها یا تشکل‌های مردم‌نهاد برای کمک به معتادان باز هم فضای کافی برای رشد معضل اعتیاد و مصرف موادمخدر وجود دارد. این وضعیت کلی محله‌ای است که در گذشته یکی از بخش‌های اصلی تهران قدیم بود و هویتی تاریخی را با خود حمل می‌کند.

بازار تاریخی

محله عودلاجان و بازار تهران یکی از پنجره‌هایی است که ما را به ارزش‌های تاریخی‌مان متصل می‌کند. بازار تهران، نمادی از سابقه کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگ ایرانی است و پاسخگویی به چگونگی برخورد و نحوه مواجهه با این محدوده‌های واجد ارزش، مسئله‌ای پیچیده و دشوار است.

شهردار منطقه ۱۲ در این‌باره می‌گوید: به‌شدت برای محله عودلاجان خوش‌بین هستم، چون روزی نیست که با جوانه‌های جدید زندگی در این محله مواجه نباشم. تا وقتی تصمیم ما در مورد بازار تهران به‌عنوان قلب اقتصاد شهر یا کشور روشن نباشد، سرنوشت عودلاجان نیز شفاف نخواهد شد.

«علی محمد سعادتی» تأکید می‌کند: ایرادی که وجود دارد این است که انتظار داریم بیماری که ۴۰،۵۰ سال مورد بی‌توجهی قرار گرفته ظرف مدت کوتاهی سرپا شود، اما همین که ضربان قلب این بیمار به کما رفته قدری منظم‌تر می‌تپد، نشان می‌دهد در مسیر احیا و شرایط درست در حال حرکت هستیم.

او با اشاره به تمایل بازاریان و ساکنان منطقه برای حفظ و احیای خانه‌های ارزشمند و تاریخی، می‌افزاید: ۳ سال از سنگفرش شدن خیابان پامنار می‌گذرد و کاسبان اتحادیه فلزات اکنون خودشان برای تغییر شغل مراجعه می‌کنند و خواهان این هستند که به سمت مشاغلی بروند که ساعات بیشتری از شبانه‌روز را بتوانند فعالیت کنند و بهره‌برداری اقتصادی بیشتری داشته باشند. در محله پامنار، اسباب‌بازی‌فروشی و یا دیزی‌سرا راه‌اندازی شده که باعث تردد آدم‌های مختلف با جنسیت‌های متفاوت در ساعات مختلفی از شبانه‌روز در این محدوده شده است؛ اتفاقی که تا ۴، ۵ سال پیش شاهد آن نبودیم.

شهردار منطقه ۱۲ با اشاره به ساخت‌وساز در محله برازجان در این منطقه می‌گوید: حدود گذرها در این محدوده مشخص شده، تمام محورهای منشعب که از این محدوده دسترسی داشتند دوباره احیا شدند، محوطه، بازپیرایی شده و امنیت بهتری پیدا کرده و تمامی این اتفاقات از طریق مردم محله در حال انجام است. اکنون که به گواه آمار، حساسیت شهروندان تهرانی نسبت به میراث ملموس و ناملموس و حفظ ارزش‌های تاریخی بیشتر شده است، ما نیز در سطوح مدیریتی وظیفه داریم حساسیت و توجه بیشتری به این موضوعات داشته باشیم و ان‌شاءالله به سمت درستی پیش خواهیم رفت.

سال ۱۳۹۱ بنا شد که بازارچه تاریخی عودلاجان برای ایجاد بازارچه صنایع‌دستی مرمت شود و کسبه آن نیز حرفه خود را متناسب با این صنف تغییر دهند. اگر چه بازارچه با معماری قدیمی ساخته شده، اما مغازه‌ها باز نشدند و این معبر آنطور که انتظار می‌رفت به بازار سنتی تبدیل نشد. از ابتدای امسال برخی از زنان سرپرست خانوار و سازندگان و عرضه‌کنندگان صنایع‌دستی دوباره به محل این بازارچه آمدند و اقداماتی برای ایجاد رونق و افزایش رفت‌وآمد شهروندان در عودلاجان انجام گرفت تا شاید بتوان روزی این بخش از تهران قدیم را هم دوباره زنده کرد.

کد خبر 446917

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نوسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۸۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین

در نشست کمیسیون رفع تداخل اراضی استان، پلاک‌های موسی لو کهنه در شهرستان بوئین زهرا، غوره در از توابع شهرستان قزوین، توداران و کذلک در شهرستان آبیک پس از اتمام کار کارشناسی و اتخاذ آرا مراحل رفع تداخل آنها به پایان رسید.

از مجموع هزار و ۲۰۲ پلاک در استان قزوین ۱۹۰ پلاک مستثنیات بوده و یک هزار و ۱۲ پلاک مشمول رفع تداخل است که تاکنون کار کارشناسی ۹۱۸ پلاک به پایان رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • نهال‌کاری در ۵۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان‌ و بلوچستان
  • ابرپروژه مسکونی تهران در محله یاخچی آباد با ۱۰ هزار واحد ساخته می شود
  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • بلاتکلیفی ۱۲۰۰ مالباخته زمین‌های هفت‌آسیاب سنندج
  • (ویدیو) بلاتکلیفی ۱۲۰۰ مالباخته زمین‌های هفت‌آسیاب سنندج
  • بلاتکلیفی ۱۲۰۰ مالباخته زمین‌های هفت‌آسیاب سنندج + فیلم
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • خزانه گیری ۱۷۷ هزار هکتار از اراضی گیلان