Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@02:49:39 GMT

مصداق‌های مهربانی در جامعه

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۲۱۲۰۶

مصداق‌های مهربانی در جامعه

یک عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مصداق واقعی کرامت یعنی آن رفتاری که از منبع ارزشی و خیر مطلق صادر می‌شود. اولین حقیقت کرامت نسبت به انسان از سوی خداوند رخ داده است. در روایات دینی دستور داریم که نسبت به مؤمنین اکرام کنیم. وقتی می‌خواهیم فردی را اکرام کنیم باید جایگاه حقیقی او را بشناسیم و به حریم او جسارت نکنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعضاً در مواردی می‌بینیم قصد یاری رساندن داریم اما حرمت افراد حفظ نمی‌شود. این رفتار از کرامت نشأت نمی‌گیرد و در مواردی حتی بوی توهین به خود می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ادیب بهروزی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تکریم، اکرام و کرامت اظهار کرد: این موضوعات جز دسته مواردی است که ابتدا ذات باری تعالی و پس از آن پیامبران و اولیای الهی و در ادامه بهترین انسان‌ها بر روی کره زمین به این موضوع اهتمام داشتند. بر همین اساس می‌توانیم بگوییم تکریم و کرامت محور وسیع و گسترده‌ای دارد و مصداق‌های بسیار زیادی را می‌توانیم برای این موضوع مطرح کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کرامت در واژگان عربی به معنی کار ارزشمند انجام دادن و رفتار و کلام و نگاه ارزشمندی را به منصه ظهور رساندن تعریف می‌شود. در نگاه دینی و آیات قرآنی به واژه کرامت نیز اشاره شده است و خداوند در قرآن می‌فرمایند: «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ و … یعنی به راستی ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم و…». خداوند در بین تمام مخلوقاتش کرامت را مختص انسان می‌داند و این یک امتیاز و مصداقی است که خداوند به انسان عطا کرده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد: مصداق واقعی کرامت یعنی آن رفتاری که از منبع ارزشی و خیر مطلق صادر می‌شود. اولین حقیقت کرامت نسبت به انسان از سوی خداوند رخ داده است. در مرحله بعد از سوی پیامبران و به ویژه پیامبر اسلام (ص). اگر می‌خواهیم کرامت را در جامعه معنی کنیم باید شناختی دقیقی از فردی که قرار است او را معرفی کنیم داشته باشیم. در نگاه و رفتار باید حرمت را به جا بیاوریم. بر همین اساس است که برای معرفی ائمه (ع) باید نسبت به آنها شناخت داشته باشیم و حرمت آنها را حفظ کنیم. این موضوع حتی زمانی که به زیارت می‌رویم نیز مطرح است. در مجموع می‌توانیم بگوییم اطاعت کردن از اولیای الهی یک نوع تکریم کردن است.

ادیب بهروزی تاکید کرد: مفهوم و مصداق تکریم در ابتدا معرفی جایگاه و ادای حق تعریف می‌شود. در روایات دینی دستور داریم که نسبت به مؤمنین اکرام کنیم. وقتی می‌خواهیم فردی را اکرام کنیم باید جایگاه حقیقی او را بشناسیم و به حریم او جسارت نکنیم. بعضاً در مواردی می‌بینیم قصد یاری رساندن داریم اما حرمت افراد حفظ نمی‌شود. این رفتار از کرامت نشأت نمی‌گیرد و در مواردی حتی بوی توهین به خود می‌گیرد. ما گاهی در جامعه می‌خواهیم فردی را مورد کرامت قرار دهیم اما چون جایگاه او را نمی‌شناسیم نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم و او را یک انسان محتاج و نیازمند معرفی می‌کنیم.

وی ادامه داد: گاهی می‌توان مصداق دیگری برای کرامت نیز مطرح کرد و آن این است که اگر فردی دارای کمال است باید از این کمال او تعریف کنیم چرا که این خود نوعی کرامت کردن فرد است. در هفته کرامت باید افرادی که شایسته کرامت هستند را معرفی کنیم و در عین حال ادای حق آنها را نیز به جا بیاوریم. اگر می‌خواهیم یک مؤمن را تکریم کنیم باید برتری او را بیان کنیم. زیارت کردن نیز که در این ماه بسیار بر آن تاکید شده از مصداق‌های تکریم است. اما تبلیغات ما نباید موجب آسیب رساندن به جایگاه فرد شود. در بسیاری از موارد برای تکریم افراد از یک الگوی نادرست استفاده می‌کنیم. برخورد حضرت عباس (ع) در قبال امام حسین (ع) مصداق واقعی کرامت است.

این استاد دانشگاه گفت: متأسفانه اگر بخواهیم به صورت عینی بگوییم که تکریم در جامعه رعایت می‌شود یا نه؟ می‌توانیم بگوییم در بسیاری از موارد چه در معرفی و چه در ادای حق کوتاهی کرده‌ایم. اگر درصدد تکریم شخصیت ائمه (ع) هستیم و آنها را نمی‌شناسیم باید به سمت شناخت برویم نه این که هر چیزی خواستیم را مطرح کنیم. اگر به زیارت می‌رویم باید از ادبیات جامعه کبیره استفاده کنیم. نه این که آداب زیارت را که خود می‌تواند یک نوع تکریم باشد را به جای نیاوریم. تکریم یعنی تعظیم، یعنی انسان را بزرگ کردن و حفظ شأن و شخصیت او. در جامعه متأسفانه کم دیده‌ایم که در قبال مؤمنین کرامت آنها حفظ شود.

وی خاطر نشان کرد: مهربانی یعنی آنچه من می‌گویم و یا آن رفتاری که انجام می‌دهند ایجاد محبت ماندگار کند. مهر یک علقه پیوسته و دائمی است. اما اگر این مهربانی مخاطب را دچار خود بزرگ‌بینی کند مهربانی نیست. علقه‌ای را در قلب فرد می‌نهیم و او را با خود در دوستی پایدار قرار می‌دهیم. مصداق‌های مهربانی این است که در غیاب افراد آنچه خیر او است را بگوییم. این باعث ایجاد علقه بین افراد می‌شود و همین موضوع است که می‌تواند حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد مشکل را کاهش بدهد. همین که افراد احساس کنند تنها نیستند خود می‌تواند ایجاد الفت را در جامعه داشته باشد و این یک احساس قدرت و امید را در جامعه حاکم می‌کند.

وی گفت: اگر می‌خواهیم مشکلات را رفع کنیم باید با قدرت ذهن خود را فعال کنیم و راهکاری ارائه بدهیم که مهربانی را در سطح جامعه فراگیر کند ولو این که همدیگر را نشناسیم این امر باعث می‌شود که شاهد کاهش صدمه‌های اجتماعی باشیم. حتی اگر فرد، فرد دینی نباشد این را می‌داند که اگر در غیاب دیگران برای زدودن مشکلات او تلاش کند خود او نیز دچار مشکل نمی‌شود. دلیل این که حضرت معصومه (س) به دعوت امام رضا (ع) به قم آمد این بود که بر اساس منطق خداوند اگر حضرت در این منطقه باشد به واسطه وجود ایشان این منطقه از آسیب‌ها در امان می‌ماند. این یعنی مهربانی خداوند و اهل بیت (ع) در حق ما انسان‌ها که بدون هیچ چشم داشتی در حق ما داشتند. مصداق واقعی مهربانی یعنی خیر افراد را خواستن. این رفتار آثار و برکات زیادی را برای جامعه دارد و سبب از بین رفتن نیمی از مشکلات می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: امام رضا ع حضرت معصومه س دهه كرامت کرامت انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۱۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکریم معلمان، زمینه تحول همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند

ایسنا/خوزستان نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: معلمان طلایه‌داران عرصه جهاد تربیتی هستند و تکریم این قشر، زمینه تحول در همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالنبی موسوی‌فرد در دیدار با جمعی از معلمان خوزستان که امروز (۸ اردیبهشت‌ماه) به مناسبت هفته معلم در مسجد رضوان اهواز انجام شد، بر اهمیت تکریم معلمان به عنوان مهمترین نقش‌آفرینان عرصه تحول در جامعه تاکید و اظهار کرد: توجه به سه ضلع خانواده، معلم و دانش‌آموز، اساس فعالیت‌های تربیتی در راستای تحقق تعلیم و تربیت اسلامی است و بر این اساس، امروز آموزش و پرورش باید بر این مهم تاکید ویژه‌ای داشته باشد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: وجود مدیران جهادی نعمت است. مدیران جهادی با ایفای نقش فعال در برنامه‌های تحولی، گام‌های ارزنده‌ای در عرصه‌های مختلف و به ویژه مجموعه تعلیم و تربیت برمی‌دارند. آموزش و پرورش با فعالیت‌های جهادی، مثمر ثمر بوده است‌.

امام جمعه اهواز گفت: معلمان طلایه‌داران عرصه جهاد تربیتی هستند و تکریم این قشر، زمینه تحول در همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند.

در ادامه عبدالله حبیبی سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: به منظور پاسداشت مقام معلم، برنامه‌های متنوعی در اداره‌کل و مناطق ۴۰ گانه در نظر گرفته شده است که در این راستا امروز خدمت نماینده ولی فقیه در خوزستان بودیم. همچنین برنامه دوره ای خدمت اعضای مجلس خبرگان رهبری و علمای بزرگ خوزستان خواهیم داشت.

وی افزود: در راستای بزرگداشت مقام معلم برنامه ای با حضور معاون وزیر برای تکریم معلمان نمونه و سایر معلمانی که در یک سال گذشته در این زمینه تلاش کردند، برگزار می‌شود.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به زیارت گلزار شهدا و گرامیداشت شهدای معلم و دانش‌آموز در هفته بزرگداشت مقام معلم گفت: همچنین در یکی از شب‌های این هفته، جشن میدانی برای همکاران به همراه خانواده‌شان برگزار می‌شود و امیدواریم جشن متفاوتی برگزار شود تا مردم، بیشتر متوجه ارزش و جایگاه معلم شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دهه کرامت فرصت معرفی الگوهای برتر جهان اسلام به دختران است
  • تلاش برای امرار معاش مصداق جهاد با دشمن است
  • توزیع مهربانی در نانوایی | ببینید
  • دیداری از جنس تکریم خانواده شهدا
  • مشارکت مردم در اقتصاد باید به خوبی تبیین و هدایت شود
  • تکریم معلمان، زمینه تحول همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند
  • راه‌اندازی فاز دوم کارخانه فولاد بافت مصداق«جهش تولید با مشارکت مردم» است
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است
  • منزلت و مقام عالی معلم باید پیوسته مورد تکریم جامعه باشد
  • بزرگداشت هفته ورزش زورخانه‌ای و فرهنگ پهلوانی در منطقه ۱۲ اصفهان