Web Analytics Made Easy - Statcounter

از منظر بسیاری از ناظران و کارشناسان منطقه ای، روابط و همکاری میان عربستان و امارات متحده عربی دچار تحولاتی شده و به نظر می رسد شکاف های عمده ای میان آن ها ایجاد شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در همین رابطه، روزنامه «ینی شفق» ترکیه در مطلبی به این موضوع پرداخته و نوشته است: کسانی که تنش های اخیر در خلیج فارس را دنبال می کنند، احتمالا از تحولات جدیدی که در حال وقوع است، آگاهی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتحاد منطقه ای که توسط محمد بن سلمان(MBS) ولیعهد عربستان و محمد بن زاید(MBZ ) ولیعهد امارات متحده عربی دنبال می شود، مدت هاست دچار شکاف شده و تقریبا همان زمان که توفانی به نام بهار عربی آغاز شد، رقابت میان سه رهبر خلیج فارس (MBS، MBZ و امیر تمیم) به جای همکاری، منجر به تحولات امروز شد.

این رهبران جوان که پر انرژی هستند، آگاه و دارای فرصت های سودآور هستند، می توانند موفقیت های بزرگی را در مواقع تغییرات بزرگ به دست آورند، با این حال، MBS و MBZ با مشورت ایالات متحده، منطقه را به هرج و مرج تبدیل کرده اند.

اصلاحات محمد بن سلمان که به طور عمده عربستان سعودی را از آل سعود به آل سلمان منتقل کرد، تعادل داخلی کشور را متحول نمود، به گونه ای که جاه طلبی هایش برای کسب مشروعیت منجر به وقوع جنگ یمن شد.

بن زاید به صورت مشابهی امارات را دچار بی ثباتی کرده است. او که بلندپراوزانه در پی گسترش مرزهای کشورش بوده و فعالیت گسترده ای برای نفوذ در شرق آفریقا انجام داده است، در برابر قطر در تحولات بهار عربی ایستاد و در پی از بین بردن جریان اخوان المسلمین در منطقه است.

دو شاهزاده جوان با حمایت از فروشندگان اسلحه، ائتلاف عربی در جنگ یمن را پیش برده اند و زندگی میلیون ها شهروند یمن را کامل ویران کردند.

جنگی که از سال 2015 شروع کرده اند که نه می تواند حوثی ها را از بین ببرد و نه قادرند مشروعیت یمن را احیا کنند. با این حال، آنها موفق به از بین بردن کل کشور همراه با کشورهای خود بوده اند.

در این باره باید گفت که سقوط اقتصاد عربستان سعودی، صدها کمپانی ورشکسته که اعلام ورشستگی کرده اند و افزایش بیکاری ـ به رغم ادعاهای بن سلام در سند 2030 ـ منجر به ایجاد یک جبهه جدید در سال 2017 شد.

محاصره قطر به معنای انحراف از شکست در یمن بود و این نیز توسط این شاهزاده های بلندپرواز هدایت شد.

درست همان طور که جنگ یمن به بهانه حمایت ایران از حوثی ها آغاز شد، همکاری اقتصادی قطر با ایران نیز بهانه محاصره و تحریم قطر بود.

موضوع واقعی این است که دو شاهزاده تمایل داشته اند محبوبیت از دست رفته خود را احیا کنند و در همین راستا اشتباهات بزرگی مرتکب شده اند و پیش بینی می شود آن ها به ویرانگری های خود در منطقه ادامه دهند.

با این حال، به نظر می رسد شکاف میان دو شاهزاده نیز آغاز شده و گزارش ها حاکی از آن است که آنها بیش از هر زمان دچار اختلاف شده اند.

قتل خاشقجی مسأله ای بود که منجر به نابودی اعتبار بن سلمان شد و بن زاید نیز فرصت یافت تا بتواند در سیاست های خود بازنگری کند.

با نقض حقوق بشر در جنگ یمن ـ که به طور گسترده در سرتاسر جهان مورد توجه است ـ بذر بی اعتمادی میان دو متحد جوان کاشته شد.

از سوی دیگر، باید به ماجرای حمله به نفتکش ها در الفجیره امارات اشاره کرد؛ جایی که عربستان انگشت اتهام را مستقیم به سمت ایران نشانه گرفت؛ اما امارات متحده عربی حاضر به متهم کردن ایران نبود و خواستار تحقیقات بین المللی در این رابطه شد.

از سوی دیگر، بن زاید، شروع به عقب نشینی از یمن کرده است. امارات متحده عربی واحدهای نظامی خود را از مکان های استراتژیک در یمن بیرون کشید و احتمالا در حال ترسیم نقشه راه جدیدی متفاوت از سیاست های عربستان سعودی است.

همچنین به رغم اینکه رسانه های عربستان سعودی، هنوز مقالات تحریک آمیز زیادی علیه قطر منتشر می کنند، تعداد مقالاتی که علیه قطر در امارات متحده عربی نوشته شده اند، به طور چشمگیری کاهش یافته است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محمد بن سلمان محمد بن زاید ینی شفق عربستان امارات مسجد سلیمان امانوئل مکرون جیسون رضائیان بنیاد مستضعفان زلزله پرویز فتاح شیخ دیاباته گام دوم برجام جنگل های هیرکانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۱۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی اکوسیستم تاکسی هوایی الکتریکی در ابوظبی

ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، از انعقاد توافق‌نامه توسعه یک اکوسیستم کامل تاکسی هوایی شامل آموزش، توسعه زیرساخت‌ها و عملیات پرواز با پوشش تمام خدمات خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ابوظبی امارات متحده عربی قراردادی چند جانبه برای خدمات تاکسی هوایی میان‌اماراتی منعقد کرده است که شامل حمایت از ایجاد و گسترش خدمات تاکسی هوایی در ابوظبی و فراتر از آن می‌شود و هدف آن حمایت از منطقه در مسیر تبدیل شدن به رهبر جهانی در معرفی تاکسی‌های هوایی است.

توافق‌نامه منعقدشده پتانسیل توسعه یک اکوسیستم کامل تاکسی هوایی از جمله آموزش، توسعه زیرساخت‌ها و عملیات پرواز، همچنین حضور تولیدی در ابوظبی را پوشش می‌دهد و در طول آن یک شرکت توسعه‌دهنده هواپیماهای تمام الکتریکی برای خدمات مسافری تجاری، از نزدیک با اداره کل هوانوردی غیرنظامی امارات متحده عربی برای تعریف مسیرها همکاری می‌کند.

اکوسیستم کامل تاکسی هوایی در ابوظبی

چارچوب نظارتی اداره کل هواپیمایی کشوری امارات بر اساس استانداردهای اداره هوانوردی فدرال با آزمایش و تجزیه‌وتحلیل‌های اضافی در کنار سطح بالایی از سیستم نظارتی تنظیم‌کننده و فرآیند بررسی مداوم برای اطمینان از ایمنی برای عملیات اولیه نوشته شده است. بنابراین سفرهای بین اماراتی به تاییدیه اضافی از اداره کل هواپیمایی نیاز دارد.

توافق‌نامه امضاشده نیز در همکاری با وزارت شهرداری‌ها و حمل‌ونقل، وزارت توسعه اقتصادی ابوظبی و وزارت فرهنگ و گردشگری، نشان‌دهنده وسعت حمایت‌های موجود از آن به‌عنوان بخشی از مشارکت ابوظبی در توسعه خوشه صنعتی خودروهای هوشمند و خودران است.

ابوظبی هدف خود را پیشروی در پیشرفت و اجرای دوره بعدی راه‌حل‌های پیشرفته حمل‌ونقل و جابه‌جایی معرفی کرده است و قصد دارد نه‌تنها پایه و اساس خدمات تاکسی هوایی پیشرفته را ایجاد کند، بلکه آینده حمل‌ونقل را نیز به‌نحو متفاوتی شکل دهد.

هواپیمای نوآورانه ابوظبی برای حمل یک خلبان و چهار مسافر با سرعت ۳۲۱ کیلومتر در ساعت، آلایندگی عملیاتی صفر و ردپای آکوستیک کم طراحی شده است و حداکثر برد آن ۱۶۱ کیلومتر سفر هوایی سریع و تمیز را داخل ابوظبی و در سراسر امارات متحده عربی امکان‌پذیر می‌کند.

توافق‌نامه فعلی به‌طور یکپارچه با استراتژی گردشگری ۲۰۳۰ امارات مطابقت دارد که تأکید آن بر تعهد ثابت کشور برای تقویت رشد پایدار و توسعه استراتژیک در بخش سفر و گردشگری است. ابوظبی به‌عنوان بخشی از تمرکز خود بر زیرساخت‌ها و جابه‌جایی، در حال همکاری نزدیک با بخش‌های دولتی و خصوصی به‌منظور شکل دادن به طرح‌های شهر هوشمند و فناوری‌های پایدار است و از طریق اتخاذ راهکارهای حمل‌ونقل سبز، سعی در ارتقای کیفیت تجارب ارائه شده به جامعه و بازدیدکنندگان دارد.

معرفی خدمات تاکسی هوایی در مقیاس بزرگ بخشی از راهکارهای شهر برای تحقق این هدف به‌شمار می‌رود که دسترسی به جاذبه‌های طبیعی، نقاط توریستی و نشانه‌های معماری را افزایش و در نتیجه تجارب کلی بازدیدکنندگان را ارتقا می‌دهد.

ابوظبی در فوریه ۲۰۲۴ تأیید کرد که سومین مرحله از پنج مرحله مورد نیاز برای دریافت گواهی‌نامه هواپیماهای خود را از اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده تکمیل کرده است.

کد خبر 748363

دیگر خبرها

  • پسوند آبی ها عوض می شود؛ استقلالِ خلیج فارس برابر تیم های عربی!
  • پسوند آبی‌ها عوض می‌شود؛ استقلالِ خلیج فارس برابر تیم‌های عربی!
  • غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم
  • فارن افرز: احتمال شکل گیری ائتلاف منطقه ای اعراب و اسرائیل علیه ایران چقدر است؟
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • راه‌اندازی اکوسیستم تاکسی هوایی الکتریکی در ابوظبی
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید