Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی آذر یزدی نویسنده معروف داستان‌های كودكان در سال ۱۳۰۱ در خرمشاه حومه یزد متولد شد و در ۱۳۲۲ به تهران آمد و مقیم تهران شد. تحصیلات او بیشتر در حوزه‌های علمی و دینی قدیم انجام شده است. قبل از آنكه به كار نگارش داستان‌های كودكان بپردازد به مشاغل گوناگون و از جمله عكاسی و كتابفروشی اشتغال داشته است. وی از سال ۱۳۳۶ با توجه به زمینه و مطالعات وسیع قبلی‌اش شروع به نوشتن داستان‌های گوناگون برای كودكان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با انتخاب سبک به خصوصی در تهیه و نگارش داستان‌هایش به صورت یكی از نویسندگان ورزیده و مطلع داستان‌های كودكان در ادبیات معاصر ایران در آمده است. پنج كتاب در مجموعۀ «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و پنج كتاب كوچكتر در مجموعۀ «قصه‌های تازه از كتاب‌های كهن» انتشار داد. آذر یزدی ترجمه‌ای به نام «گربه ناقلا» و حكایت منظومی به نام «شعر قند و عسل» و همچنین دو كتاب آموزشی به نام «خود آموز عكاسی و خود آموز شطرنج» دارد.

هرساله 18 تیرماه و در سالروز درگذشت مرحوم آذر یزدی، پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران که در حسینیه خرمشاه یزد در خاک آرمیده، بحث‌های بازسازی مقبره و یا المانی برای وی داغ می‌شود ولی مجدد با گذشت این ایام به فراموشی سپرده شده و عملا به جزء نصب یک تندیس و نامگذاری یک خیابان هیچ اقدامی صورت نگرفته و رنگ فیروزه‌ای سنگ قبر آذر یزدی نیز به زردی گراییده، این در حالی است که خانه دنیایی وی هم در چند صد متری همین محل وضعیتی مشابه دارد.
به همین مناسبت ایکنا یزد در خصوص پروژه آرامگاه مرحوم آذر یزدی و علل توقف آن و همچنین برنامه‌هایی برای بزرگداشت این شخصیت برجسته با رییس و عضو شورای اسلامی شهر یزد، ناظر پروژه ساخت مقبره آذر یزدی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد به گفت‌وگو نشست.

ساخت المان آذر یزدی؛ به شرط تعیین تکلیف پروژه آرامگاه
ونوس عامری، عضو شورای اسلامی شهر یزد در پاسخ به سوال ایکنا در خصوص احداث آرامگاه این نویسنده برجسته کشوری با اشاره به اینکه در زمان جمالی‌نژاد، شهردار سابق یزد تفاهم نامه‌ای مبنی بر ساخت مقبره و المان به جهت بزرگداشت آذریزدی با هیئت امنای آرامستان برای احداث مقبره بسته شد گفت: قرار بر این شد تا محل بازآفرینی شود و در پی این تفاهم نامه سفارش ساخت المان داده شده بود ولی اکنون پروژه متوقف شده ‌است با وجود اینکه طراحی المان صورت گرفته بود فعلا برای ساخت المان دست نگه داشته‌ایم تا تکلیف مشخص شود.
عامری بیان کرد: کف سازی محل صورت گرفته بود و دیوار نیز برداشته شده بود که اهالی محل با این روند مخالفت کردند و اجازه دفن برای مردگان می‌خواستند و در همین راستا مجددا دیوار کشی صورت گرفته است و هیئت امنا هیچ همکاری بر اساس تفاهم نامه ندارند.

درخواست‌های هیات امنای آرامستان خرمشاه 
عباس ملایی‌پور، ناظر پروژه ساخت مقبره آذر یزدی نیز گفت: اخیرا جلسه‌ای با حضور سفید رییس شورا، فرهمند معاون شهرداری، مدیرعامل آرامستان‌های استان و هیئت مدیره آرامستان آذریزدی برگزارشد که مواردی مطرح شد و شهرداری طرح را کتبا به هیئت امنا ابلاغ و درخواست کرد به مدت یک هفته نظرات خود را اعلام کنند که هیئت امنای آرامستان خرمشاه اخیرا نظرات خود را ابلاغ و نامه به رییس شورا ابلاغ شد و نهایتا برای نحوه ادامه کار موارد جمع‌بندی خواهد شد.
ناظر این پروژه افزود: مسائلی در بخش نحوه اجرای حصار و دیوارکشی آرامستان، ساخت سرویس بهداشتی و اضافه کردن قبور بوده است که هم شهرداری و هم هیئت امنا نقطه نظرات‌ را مطرح کردند که در دست بررسی است تا تصمیم گیری لازم صورت گیرد.

مخالفت هیات امنای حسینیه خرمشاه مانع توقف پروژه شد 
غلامعلی سفید، رییس شورای اسلامی شهر یزد نیز اظهار کرد: در جلسه‌ای که با حضور هیئت امنای آرامستان تشکیل شد نظر ما این بود که ارتفاع دیوار‌های اطراف آرامستان را کوتاه کنیم و یک فضای سبزی ایجاد شود که مردم بتوانند آن جا حضور پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه اهالی محل نظراتی داشتند مبنی بر حفظ حرمت مقابر موجود در آرامستان، اجازه دفن جدید و همچنین از ما درخواست شد که کل مجموعه نباید از بین برود افزود: دوستان هیئت امنا با برداشتن دیوار مخالفت کردند به این دلیل که احتمال ورود برخی حیوانات به آرامستان وجود خواهد داشت که در نتیجه به این تفاهم رسیدیم که دیوار را مقداری کوتاه کنیم و اطراف را فضای سبز ایجاد کنیم.
سفید بیان کرد: این موضوع در دست پیگیری است و پس از اینکه طرفین به توافق رسیدند پروژه مجدد شروع به کار خواهد کرد.

فعالیت‌های صورت گرفته دیده نشده است
سیدخلف حوتی‌نژاد، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در پاسخ به سوال ایکنا در خصوص برنامه‌های این اداره برای بزرگداشت آذر یزدی گفت: برنامه‌های ویژه مرحوم آذر یزدی فقط اختصاص به ارشاد نیست چرا که آذر یزدی یک جریان است.
وی ادامه داد: آذر یزدی شخصیتی است که در ازای آن می‌توان اقدامات زیادی انجام داد و خود به هویت فرهنگی و فرهنگ مکتوب کودک و نوجوان تبدیل شود ولی در عین حال ما در حد توان کار خواهیم کرد.
حوتی‌نژاد با اشاره به اینکه البته نهادهای دیگری مانند کتابخانه‌های عمومی، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و ... نیز در تلاش هستند افزود: نگاه ما در بحث ستاد پایتخت کتاب این بود که همه برنامه‌ها دیده شود و نقش رسانه‌ها در این زمینه موثر خواهد بود.

رسانه‌ها به کمک ما بیایند
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در پاسخ به اینکه برنامه‌های آذر یزدی فقط در ایام تیرماه محدود شده گفت: به اعتقاد بنده اینکه گفته شود اقدامی صورت نمی‌گیرد صحیح نیست چرا که اقداماتی انجام می‌شود ولی باید تلاش کرد که این اقدامات دیده شود.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌هایی در این راستا بیان کرد: یکی از جشنواره‌هایی که با موضوع آذر یزدی برگزار شد با توجه به سبک کاری این نویسنده برجسته که بازآفرینی و بازنویسی متون کلاسیک فارسی بوده، با عنوان بازآفرینی جایزه ویژه آذر یزدی در استان اجرا شد.

نمود بازسازی مقبره آذر یزدی در قالب طرح «آذریه»
حوتی‌نژاد با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش نرم افزاری گفت: اقدامات انجام شده در بخش نرم افزاری مثل خود فرهنگ که هیچ گاه دیده نمی‌شود، دیده نشده است البته کمک رسانه‌ها در این زمینه لازم است.
وی با اشاره به بازسازی مقبره آذر یزدی نیز با اشاره به اینکه البته بخشی بر می‌گردد به بحث مقبره آذر یزدی که قابل دفاع است و متاسفانه انجام نشده و باید پیگیری‌های لازم صورت گیرد و حتی می‌توان در قالب طرح «آذریه» نمود پیدا کند گفت: اگر طرح  احداث شود خیلی از موضوعات و مباحث مطرح شده، حل خواهد شد.

رویداد فرهنگی – ادبی آذریزدی برگزار می‌شود
عباس ملازینلی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و شهرداری یزد نیز با اشاره به برگزاری رویداد آذر یزدی به همین مناسبت اظهار کرد: به مناسبت درگذشت پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران، رویداد فرهنگی – ادبی آذریزدی 18 الی 21 تیر ماه جاری در استان برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه افتتاحیه‌ این مراسم سه شنبه 18 تیرماه ساعت 8.30 صبح با حضور رضا رفیع برگزار خواهد شد افزود: علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب می‌توانند جهت شرکت در این رویداد فرهنگی در روزهای یاد شده از ساعت 17 الی 22.30 دقیقه در حسینیه خرمشاه یزد حضور یابند و در مراسم شرکت نمایند.
ملازینلی برگزاری نمایشگاه کتاب همراه با برنامه‌های شاد ویژه کودکان و نوجوانان با حضور مصطفی رحماندوست شاعر و نویسنده کودک و نوجوان، برپایی کارگاه قصه‌گویی، ایستگاه نقاشی، بازی‌های فکری، غرفه کودک و نوجوان و .... از جمله برنامه‌های این رویداد برشمرد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری ایکنا ایکنا یزد مهدی آذر یزدی شورای شهر یزد شهرداری یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۴۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فال محمدرضا پهلوی هنگام افتتاح آرامگاه جدید سعدی | تصویر

محمدرضا پهلوی و همسرش ثریا در اردیبهشت ۷۲ سال پیش راهی شیراز شدند تا مقبره جدید سعدی را در شیراز افتتاح کنند. در همان روز شاه در حافظیه تفالی به دیوان حافظ زد که غزلی با این مطلع نتیجه فال بود: دلا رفیق سفر بخت نیکخواهت بس/ نسیم روضه شیراز پیک راهت بس./اطلاعات آنلاین

دیگر خبرها

  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • فال محمدرضا پهلوی هنگام افتتاح آرامگاه جدید سعدی | تصویر
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • اجرای ناقص و ناتمام قوانین یکی از اشکال‌های قانون‌گذاری است
  • اعتراض پناهجویان افغانستانی در اندونزی
  • ظرفیت آرامستان گرگان تکمیل است/ گورستان جدید سال آینده بهره‌برداری می‌شود
  • فروش میلیون دلاری شاهکار ناتمام
  • عکس/ کودک کشی در غزه همچنان ادامه دارد (۱۶+)
  • از درشکه تا اتومبیل؛ یک قرن فرهنگسازیِ ناتمام
  • آرامگاه فردوسی از جاذبه‌های پربازدید و دیدنی مشهد