Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه آرمان نوشت: با افزایش نجومی قیمت واحد‌های مسکونی در تهران و دیگر شهر‌های کشور، این روز‌ها عکس‌ها و خبر‌های بسیاری از زندگی در چادر، کانکس و پشت بام در فضای مجازی دست به دست می‌شود. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو روزنامه آرمان درباره اجاره‌بها گزارش داده است: با افزایش نجومی قیمت واحد‌های مسکونی در تهران و دیگر شهر‌های کشور، این روز‌ها عکس‌ها و خبر‌های بسیاری از زندگی در چادر، کانکس و پشت بام در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود اینکه هنوز هیچ‌نهاد رسمی آماری در این رابطه منتشر نکرده است، اما طی چند وقت اخیر فضای مجازی پرشده از عکس‌های خانواده‌های نسبتا پر جمعیتی که در کانکس و چادر زندگی می‌کنند. شاید اولین کسی که درباره این پدیده صحبت به میان آورد، محسن شهریاری رئیس اتحادیه مشاوران املاک کرمان بود که افزایش اجاره بهاء ۶۰‌درصدی را دلیل این اتفاق در استان کرمان دانست. او در این باره گفته است: قیمت زمین در کرمان بر اساس غصب (۲۵ مترمربع) محاسبه می‌شود و عُرف در شهر کرمان غصب است و لذا بنا بر گفته شهریاری حالا هر غصب در مناطق بالای شهر به ۲۰۰‌میلیون تومان هم رسیده است. با وجود افزایش ۶۰‌درصدی اجاره منازل شرایط پرداخت برای مستأجران بسیار سخت و غیرممکن شده است.

با این حال این آمار در شهر‌های بزرگ و صنعتی همچون تهران نگران کننده‌تر است. در ۱۰ سال اخیر دومیلیون و ۹۸۳‌هزار نفر از مناطق مختلف کشور به استان تهران و به‌ویژه شهر تهران مهاجرت کرده‌اند. این مهاجرت عمدتا از سوی استان‌های البرز، لرستان، همدان و خراسان رضوی صورت گرفته است. هر چند که این امر ریشه اقتصادی دارد، اما در کوتاه‌مدت می‌تواند به شیوع آسیب‌های اجتماعی در اطراف شهر تهران منجر شود.
افزایش کانکس نشین‌ها

چند روز پیش یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به روی آوردن بعضی از شهروندان به چادرنشینی به‌دلیل بالابودن نرخ اجاره اشاره کرد و گفت: این مسأله چنان برای مردم مشکل ایجاد کرده که دیگر توان اجاره‌خانه را نیز ندارند تا جایی که تماس‌های بسیاری از سوی همشهریان برای دریافت چادر از هلال احمر و ادامه زندگی با نصب چادر در پارک‌ها با من برقرار شده که این مسأله به مثابه یک مسأله ملی است. احمد صفری همچنین گفته مردم تا سال گذشته با ۲۰‌میلیون تومان پول و ۵۰۰‌هزار تومان اجاره بها می‌توانستند یک خانه اجاره کنند، اما اکنون با حقوق‌های زیر دومیلیون تومان باید به‌عنوان مثال ۵۰‌میلیون تومان پول پیش و ماهی یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان اجاره هزینه کنند که چنین هزینه‌ای برای آن‌ها ممکن نیست. با توجه به اخبار منتشر شده در این رابطه، تهران، کرمانشاه، کرمان بیشترین آمار را در این رابطه دارد، برخی مشاوران مسکن می‌گویند گرانی بازار اجاره و خرید مسکن، شهروندان را به کانکس نشینی و چادر نشینی سوق داده، مناطق میانی و منطقه ۲۲ و ۱۱ و ۱۸ جزو لیستی است که آن‌ها برای این ادعای‌شان مطرح می‌کنند، از سوی دیگر برخی از املاکی‌ها نیز به پشت بام نشینی اشاره می‌کنند و می‌گویند، این روز‌ها درخواست برای نصب چادر و کانکس در پشت بام‌ها افزایش پیدا کرده و بعضا خانواده‌های پرجمعیت این تقاضا را دارند.
اجاره کانکس‌های مسکونی دست دوم

به گفته حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک ایران، زندگی در فضا‌های مشاع در کانکس‌ها صورت قانونی ندارد و خریداران تنها می‌توانند از این کانکس‌ها در زمین شخصی خود استفاده کنند. کانکس‌ها سند مالکیت ندارند و انجام معاملات در واحد‌های صنفی مشاوران املاک برای خرید یا رهن و اجاره آن‌ها قانونی نیست.

باتوجه به اینکه استفاده از کانکس در پشت بام خانه‌ها و فضای مشاع غیرقانونی است، اما از روش‌های مختلفی برای دور زدن قانون استفاده می‌شود. طبق شنیده‌ها معمولا کانکس‌های مسکونی در حیاط یا پشت بام برخی مجتمع‌ها یا آپارتمان‌های پایتخت به اقشار کم درآمد جامعه اجاره داده می‌شود. به عبارت ساده‌تر باتوجه به اینکه فروش یا اجاره این خانه‌های از پیش ساخته در فضا‌های مشاع غیرقانونی است، لذا با توافق ساکنان صورت می‌گیرد، به‌طوری که طی این توافق آن‌ها با تقسیم اجاره ماهانه بین افراد، حاضر به پذیرش افراد در کانکس‌های خود می‌شوند. برخی از مالکان، بعد از دریافت پایان کار از شهرداری شروع به فعالیت‌های غیرقانونی می‌کنند. یکی از شایع‌ترین راه‌های استفاده از این کانکس‌ها به این صورت است که برخی با خرید زمین‌های بزرگ و تعداد زیادی کانکس، اقامتگاه‌هایی فراهم کرده و آن را به اشخاص با نرخ‌های مشخص اجاره می‌دهند.
جمعیت عظیمی در حاشیه هستند

یک جامعه شناس در این باره به «آرمان» می‌گوید: معضل آلونک نشینی و کپرنشینی مربوط به زمان پیش از انقلاب است. مردم این مکان‌ها در بین تهرانپارس و نارمک و در خیابان آزادی (مکان فعلی سازمان میراث فرهنگی) آلونک نشین‌ها و خانه‌های حصیری زندگی می‌کردند، بنابراین این پدیده مختص به امروز نیست. امان الله قرایی مقدم تصریح کرد:، ولی در سال‌های اخیر به دلایل مختلفی حاشیه نشینی، کانکس نشینی و زندگی در چادر در اطراف شهر‌هایی همچون تهران افزایش پیدا کرده. در این رابطه عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند، یکی از مهمترین این عوامل مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهر‌های بزرگ است. زمانی‌که تکنولوژی از جمله کمباین و تراکتور به روستا‌ها رفت پدیده خشکسالی دشت‌های کشور را فرا گرفت، نیروی انسانی در آنجا بیکار شد و بنابراین افراد ساکن روستا‌ها برای بهره‌گیری از حداقل‌های زندگی به حاشیه شهر‌ها مهاجرت کردند. برخی از استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان به‌دلیل وضعیت اقلیمی و بدی آب و هوا و البته آمار بیکاری، از سال‌های قبل از انقلاب به شهر‌های شمالی کشور مانند گرگان و خراسان شمالی مهاجرت کردند و در حاشیه این شهر‌ها سکنا گزیدند، چون پول زندگی در داخل شهر را نداشتند و جزء اولین حاشیه نشین‌ها بودند، اما این امر حالا رنگ و بوی گسترده‌تری را به خود گرفته است. او در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به لحاظ جامعه شناسی همیشه شهر ساکنانش را به بیرون پرت خواهد کرد، وقتی آن‌ها توان تامین هزینه‌های زندگی را ندارند شهروندان را به حاشیه می‌فرستند. بنا به آخرین آمار ما حدود ۱۲ تا ۱۳‌میلیون نفر در اطراف شهر‌های بزرگ حاشیه نشین داریم. هر جا حاشیه نشینی وجود داشته باشد انواع آسیب‌های اجتماعی در آنجا گسترش پیدا خواهد کرد و هدف این آسیب‌ها درون شهرهاست. در این مناطق خودکنترلی ضعیف می‌شود و همگونی فرهنگی برهم خواهد خورد و افراد ترس از شناخته شدن نخواهند داشت. پس حاشیه نشینی برابر است با جرم خیزی و کانکس و چادر نشینی ثمره این اتفاقات است، چون جمعیت عظیمی در این مناطق زندگی می‌کنند و باید هزینه‌های روزمره زندگی‌شان را تامین کنند. قرایی‌مقدم خاطرنشان کرد: متاسفانه گرانی خانه در شهر‌های بزرگ باعث شده پدیده حاشیه نشینی و کانکس نشینی در اطراف شهر‌ها گسترش پیدا کند. شهر‌هایی مانند تهران، اصفهان و مشهد در معرض این خطر هستند و مهاجرت بیش از اندازه و افزایش اجاره بها افراد زیادی را به حاشیه شهر‌ها و حتی کانکس‌نشینی و چادرنشینی می‌کشاند و تا زمانی که دولت فکری به حال محیط زیست و اشتغال روستاییان انجام ندهد، هیچ‌کاری در این زمینه صورت نخواهد گرفت و هر روز افزایش پیدا خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: روزنامه آرمان رئیس اتحادیه مشاوران املاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۷۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکخوابه‌های تهران قیامت به پا کردند! / رهن کامل آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر چند؟

علاوه بر رشد جست‌وجو‌های اینترنتی مستاجران درباره زیر و بم ماجرا، آمار‌های رسمی از جهش ۳۵ درصدی تعداد معاملات مربوط به خریدوفروش آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در تهران ظرف هفت سال اخیر حکایت دارد. قاعدتا در نبود داده‌های مربوط به بازار رهن و اجاره، باید همین شرایط را پیرامون اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر یا همان واحد‌های نقلی و یکخوابه در تهران متصور باشیم.

به گزارش اقتصاد100، اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در مرکز تهران برای مستاجری که با بود‌جه‌ای در حد ۲۰۰ میلیون به عنوان پول پیش وارد بازار می‌شود، می‌تواند تا ماهی ۱۵، ۱۶ میلیون بابت کرایه‌خانه ماهانه هزینه‌تراشی کند اما در شمال و جنوب شهر عدد و رقم‌های درخواستی صاحبخانه‌ها فاصله زیادی با مرکز شهر پیدا کرده است.

اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در مرکز تهران

اجاره آپارتمان آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در مرکز تهران خرج کمتری نسبت به مناطق یک، دو و سه دارد. جایی که شامل مناطقی مثل شش، هفت، ۱۱ و ۱۲ یعنی محله‌های معروفی مثل انقلاب، فردوسی، امیریه، منیریه، بهارستان، یوسف‌آباد، جمالزاده، سیدخندان و ... می‌شود.

در این قسمت شهر متوسط قیمت هر متر مسکونی چیزی بین متری ۵۱ تا ۱۱۲ میلیون اعلام شده است. در کل تهران این عدد حدود متری ۸۱ میلیون تخمین زده می‌شود و وقتی سراغ محله‌های گرانقیمت می‌رویم با متوسط قیمت متری ۱۵۰ میلیون روبرو می‌شویم.

اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در مرکز تهران با این اوصاف باید چیزی نزدیک متوسط نرخ بازار هزینه داشته باشد و با فرض داشتن پولی در حد و اندازه ۲۰۰ میلیون به عنوان پول پیش، باید آماده پرداخت اجاره‌ای تا ۱۵، ۱۶ میلیون را داشته باشید.

اجاره آپارتمان ۴۰ متری و یکخوابه در یوسف‌آباد که حدود ۳۰ سال از عمربنا ساختمانش می‌گذرد، علاوه بر پول پیش ۲۰۰ میلیونی، شامل اجاره ماهانه ۱۶.۵ میلیونی می‌شود.

کمی آنطرف‌تر در خیابان جمال‌زاده، مالک آپارتمان ۵۰ متری و یکخوابه برای واحدی که از پارکینگ محروم است و هفت سال پیش ساخته شده، ۲۰۰ میلیون پول پیش و ماهی ۱۴ میلیون اجاره طلب کرده است.

مالک دیگری هم در میدان فردوسی به‌خاطر آپارتمان ۴۴ متری که ۲۰ سال از عمرش می‌گذرد، ۲۵۰ میلیون پول پیش و ماهی ۱۰ میلیون می‌خواهد. آن هم برای خانه‌ای که باوجود قرار گرفت در طبقه سوم، آسانسور ندارد و در ساختمان خبری از پارکینگ هم نیست.

تفاوت اجاره آپارتمان در شمال و جنوب تهران

اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در شمال و جنوب تهران با فرض شرایط مساوی، می‌تواند تفاوت ۱۰ برابری در پرداخت اجاره‌خانه داشته باشد. واحد ۴۰ متری قدیمی‌سازی را در مناطق یک و ۱۸ یعنی به‌ترتیب گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق تهران درنظر بگیرید. اجاره هر دو واحد در قدم اول به پول پیش ۲۰۰ میلیونی احتیاج دارد.

مالک آپارتمان ۴۰ متری در نیاوران برای خانه‌ای که پارکینگ و انباری ندارد و مستاجر تا طبقه دوم باید از راه‌پله استفاده کند، علاوه بر پول پیش ۲۰۰ میلیونی، انتظار دریافت ماهی ۳۰ میلیون اجاره دارد.

دقیقا مشابه چنین خانه‌ای در محله یافت‌آباد وجود دارد که رقم درخواستی صاحبخانه‌ها تا ماهی دو، سه میلیون تقلیل پیدا می‌کند. مثل واحدی ۴۳ متری که با همین شرایط مشابه در یافت‌آباد آگهی شده و مالک رقم اجاره ماهانه را ماهی سه میلیون تعیین کرده است. البته شرایط و ارقام پیشنهادی صاحبخانه‌ها از یک فرمول واحد محاسبه نمی‌شود و در همان منطقه یک تهران می‌توانیم با بودجه کمتری سراغ اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر برویم.

رهن کامل آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر

رهن کامل آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در تهران در کمترین حالت ممکن، حول‌وحوش ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون پول احتیاج دارد. برای پیدا کردن این مدل فایل‌ها قبل از هر چیزی باید سراغ اقتصادی‌ترین نقاط بازار مسکن تهران باشیم.

اجاره آپارتمان ۴۵ متری و یکخوابه در محدوده شادآباد تهران درحالی ۲۵۰ میلیون تعیین شده که اولا ۱۶ سال از زمان ساخت آپارتمان می‌گذرد و نکته دوم نبود آسانسور و پارکینگ در فهرست امکانات واحد است.

همان حوالی گزینه‌های مشابه دیگری با تعیین رقمی در حد ۲۵۰، ۲۶۰ و ۳۰۰ میلیون برای رهن کامل آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر وجود دارد و در طرف مقابل گران‌ترین گزینه‌ها را در محله‌هایی از جنس فرمانیه، نیاوران و ... پیدا می‌کنیم. مثل واحدی ۵۰ متری و بازسازی‌شده در محمودیه که رهن کامل آن ۹۱۰ میلیون تعیین شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • برخی شهرهای استان مرکزی با پدیده حاشیه‌نشینی روبرو است
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد
  • قیمت دلار، سکه، طلا و یورو شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳/ عقب‌نشینی طلا از مرز حساس
  • معرفی بهترین مرکز کاشت ابروی طبیعی در تهران
  • (عکس) قیمت نجومی اجاره‌بها برای بالاشهر نشینی در تهران
  • عقب‌نشینی پسران از مبارزه با غول کنکور/ آسیب‌های کاهش مردان تحصیلکرده
  • یکخوابه‌های تهران قیامت به پا کردند! / رهن کامل آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر چند؟
  • در حاشیه دیدار مردم جنوب غرب تهران با رئیس جمهور
  • رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر
  • اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها