Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از بندهای بیانیه نشست میان افغانان دوحه، جنگ ۴۰ ساله در افغانستان را که جنگ ۱۸ ساله طالبان را نیز شامل می‌شود، جهاد خواند.

در بخش دیگری از بیانیه نشست دوحه، شرکت کنندگان خواستار ایجاد یک نظام اسلامی در افغانستان شدند.

رئیس مجلس سنا اما، این دو موارد را خلاف قانون اساسی ارزیابی کرد.

«فضل‌هادی مسلمیار» رییس مجلس سنا گفت: جهاد مردم افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی به پایان رسید و پس از آن به ویژه اعمال تروریستی طالبان در ۱۸ سال گذشته جهاد نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آنان باید بدانند که مجاهدین واقعی نیروهای امنیتی به ویژه نیروهای ارتش است نه افراد گروه طالبان که با اعمال تروریستی خود همواره جان مردم بی‌گناه را به خطر انداخته اند.

مسلم‌یار تاکید کرد که بیانیه نشست دوحه به هیچ وجه مورد قبول مردم افغانستان نیست.

وی خطاب به طالبان تاکید کرد که یک روز روی میز مذاکره با دولت خواهند نشست، پس باید از همین اکنون دست از کشتار مردم افغانستان بکشند تا فردا بتوانند با مردم چشم در چشم شوند.

رئیس سنا افغانستان افزود: طالبان زیر نام امارت این خواسته ها را از دولت مطرح کرده؛ ولی تازمانی که طالبان، حکومت افغانستان را به عنوان طرف اصلی معادله صلح نپذیرد، دولت نمی‌تواند به خواست‌های این گروه توجه کند.

«محمد اکبری» از اعضای سنا نیز طی سخنانی در جلسه امروز این مجلس، مراتب اعتراض خود را به بیانیه دوحه اعلام کرد.

وی گفت: قانون اساسی افغانستان در میان قوانین تمامی کشورهای اسلامی، بهترین و اسلامی ترین قانون اساسی است؛ اما بازهم بیانیه نشست دوحه خواستار نظام اسلامی شد.

اکبری اظهار داشت: مفاد بیانیه میان افغانان دردوحه قطر، نامطلوب و منافی قانون اساسی است.

نشست «میان افغانان» طی روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری در دوحه قطر برگزار شده بود.

شرکت کنندگان در این نشست با صدور بیانیه ای، خواستار کاهش خشونت‌ها و تلفات غیرنظامیان و تضمین امنیت تاسیسات عمومی و غیرنظامیان شدند.

این بیانیه بر تامین حقوق زنان در همه عرصه‌ها در چارچوب ارزش‌های اسلامی و نیز تامین حقوق اقلیت‌های مذهبی تاکید کرده است.

شرکت کنندگان در نشست میان افغانان از طرف‌های درگیر جنگ خواستند به جای استفاده از ادبیات تهدید، انتقام‌جویی و جنگ‌طلبانه در بیانات رسمی، از زبان ملایم استفاده کنند تا راه برای رسیده به صلح هموار شود.

این بیانیه می افزاید: از دید ما گفت‌وگو و تفاهم کمک می‌کند تا به فهم مشترک درباره امروز و فردای کشور خود برسیم؛ و موانعی را که بر سر راه تفاهم و درک متقابل وجود دارد، برداریم. از این رو همه بر ضرورت تداوم گفت‌وگوها تاکید می‌نماییم.

هفتمین دور مذاکرات صلح میان نمایندگان آمریکا و طالبان در دوحه قطر، پس از دو روز وقفه روز سه شنبه ادامه یافت.

روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری به خاطر برگزاری نشست میان افغانان این دور از مذاکرات دچار وقفه شده بود.

ناظران سیاسی به دلیل عدم حضور نمایندگان دولت قانونی افغانستان در هیأت اعزامی برای گفت و گوی میان افغانان، نتیجه این نشست را از پیش شکست خورده اعلام کرده بودند.

شماری از نمایندگان مجالس سنا و شورای ملی نیز در گفت و گو با رسانه‌های محلی، نسبت به ترکیب هیأت اعزامی برای گفت و گوی میان افغانان انتقاد داشتند.

به اعتقاد آنان، این ترکیب نمی‌توانست از دولت و ملت افغانستان نمایندگی کند.

شماری از سیاسیون افغانستان مانند گلبدین حکمتیار نیز اساساً اعزام این هیأت بدون حضور نمایندگان دولت به قطر را خلاف منافع ملی ارزیابی کرده بودند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طالبان مذاکرات صلح افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۴۳۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعاها درباره اجرای توافق مهم میان ایران و طالبان

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 16 پس از آنکه بخشی از سیلاب شکل گرفته بر اثر بارش شدید در افغانستان از مرز دو کشور عبور کرد و وارد ایران شد، حالا ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه این اتفاق را در چارچوب اجرای توافق حقابه هیرمند خوانده و از تداومش در توافق با طالبان خبر داده است. اظهارات کنعانی را می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • رایزنی ایران و افغانستان بر تقویت ترانزیت از مسیر چابهار
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • امیدواریم مجلس یازدهم یکی دو لایحه مهم را قبل از رفتن تصویب کند/ هیچ تنشی میان دولت و مجلس نیست
  • داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را پذیرفت
  • مدت مسئولیت اعضای هیات مدیره اتحادیه ها مغایر قانون نیست
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • ادعاها درباره اجرای توافق مهم میان ایران و طالبان
  • هشدار حزب التحریر به طالبان