Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، با قدم گذاشتن در خیابان‌های شلوغ و پر ازدحام نخستین چیزی که به چشم مان می‌آید انواع مختلفی از تراکت‌ها و آگهی‌هایی است که بر در و دیوار یا گاهی پیاده روها چسبانده شده است؛ از تبلیغ اجناس، آرایشگاه‌ها، کلاس‌های آموزشی گرفته تا لوله بازکنی و...

آلودگی‌های بصری از جمله معضل‌هایی به شمار می‌رود که تأثیر بسزایی در سلامت روح و روان افراد به جای می‌گذارد، به طوری که بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان معتقدند که آلودگی بصری در نوع گسترده بزرگترین عامل برای افزایش استرس و افسردگی در میان افراد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شکل و فرم فضاهای شهری، نحوه استقرار بافت‌های شهری، میدان‌های مستقر در شهرها، پارک‌ها، نماهای بیرونی کوچه‌ها، خیابان‌ها، ساختمان‌ها، طراحی علائم شهری، طراحی ایستگاه‌های مترو و اتوبوس و در آخر گرافیک شهری تمامی اینها در قالب فعالیت‌های هنری قابل بررسی است. هنر با ساخت و فیزیک شهرها ارتباطی تنگاتنگ دارد، حال اگر در این زمینه بی توجهی صورت گیرد ناهنجاری‌های بصری در شهرها به اوج خود می‌رسد و وجود این معضل‌ها در رفتار ساکنان تأثیر منفی می‌گذارد. اگرچه ما چندان متوجه آلودگی‌های بصری نمی‌شویم و به آنها عادت کرده‌ایم اما این مساله به این معنی نخواهد بود که آلودگی‌ها نیز با گذشت زمان اثرات نامطلوب خود بر جسم و روح شهر و شهروندان را از دست داده‌اند.

افزایش تبلیغات در سطح شهر و نبود نظارت دقیق بر آنها سبب شده تا افراد با دیدن آنها به طور ناخودآگاه دچار استرس شوند که البته نباید فراموش کرد که فرسودگی برخی از عناصر شهری نیز خود می‌تواند تأثیر بسزایی در افزایش آلودگی‌های بصری داشته باشد، به گونه‌ای که طبق نظرسنجی‌ها بسیاری از افراد سعی دارند تا از این مناطق کمتر عبور کنند زیرا دیدن آنها تأثیرات منفی را بر روحیه آنها دارد.

شاید نبود هویت در اِلمان های شهری از مهم‌ترین دلایل اصلی افزایش آلودگی‌های بصری باشد که چندان به آن توجهی نشده است و خود عاملی برای دلزدگی افراد به شمار می‌رود. البته ناگفته نماند که مردم نیز می‌توانند تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی‌های بصری داشته باشند که این موضوع منوط به رعایت برخی از اصول از طرف آنها است. اهمیت این موضوع سبب شد تا پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا در گفت وگو با «مجتبی جلالی فرد» کارشناس برنامه ریزی شهری به بررسی تبعات این معضل بپردازد و آن را از زوایای مختلف بررسی کند.

ایرنا: امروزه آلودگی‌های بصری در کلانشهرها مشکلات و معضلاتی را برای شهروندان به وجود آورده است، مسؤولان شهری در راستای کاهش این آلودگی‌ها چه اصولی را باید مدنظر قرار دهند؟

جلالی فرد: شهرهای بزرگی مانند تهران از نظر بصری هیچ گونه جلوه زیبایی ندارند. ساختمان‌هایی در اندازه‌های مختلف و بدون هیچ اصول مهندسی و کارشناسانه در کنار خیابان‌ها سر به فلک کشیده و بهره‌ای از معماری یا طرح و رنگی خاص نبرده‌اند. باید گفت محیط بصری شهر با بی نظمی همراه شده است که هیچ آرامشی را به شهروندان نمی‌دهد. بهره گیری از هنرهای بصری، توجه به رنگ آمیزی شهر و نقش درختان و فضاهای سبز می‌تواند نوعی آرامش روانی را به مردم القا کند و آنها از محیط اطراف انرژی مورد نیاز خود را دریافت کنند. اگر چه درسال های اخیر مسؤولان شهری تحولات زیربنایی زیادی در پایتخت به وجود آورده‌اند اما باز هم دیده می‌شود که شهر همچنان از رنگ و لعاب برخوردار نیست و هنوز هم خاکستری رنگ است. آلودگی هوا و حجم انبوهی از خودروها سبب شده تا فضای سبز رنگ ببازند و حالتی دلمرده و بی روح را به خود بگیرد. زیباسازی شهرها بر پایه سلیقه‌های مدیران و کارشناسان هدایت می‌شود و آلودگی بصری که در سطح شهرها دیده می‌شود در دراز مدت شهروندان را دچار پریشانی ذهنی و بیماری روحی می‌کند و در کاهش راندمان کاری آنها تأثیر می‌گذارد. از این رو در سطح جامعه شاهد افزایش خشونت در میان اقشار مختلف جامعه خواهیم بود. تبلیغات شهری و تصاویر تراکت‌های چسبیده شده بر در و دیوار بافت شهر را در حصار خود قرار داده‌اند. بنابراین لازم است تا مدیران شهری با نظارت و روش‌های اصولی و کارشناسانه در اجرای این مهم نظارت داشته باشند و بر اساس تعریف اِلمان های شهری به این موضوع رسیدگی کند.

ایرنا: بهره گیری از تجربه کشورهای توسعه یافته در زمینه تبلیغات شهری تا چه اندازه می‌تواند در فرم دهی شهر مؤثر باشد؟

جلالی فرد: در جوامع توسعه یافته، تبلیغات شهری و تصاویر موجود در سطح شهر بر پایه اصول شهرسازی تنظیم می‌شود و هر منطقه یا محله‌ای تبلیغات مخصوص به خود را دارد. ساختمان بر اساس موجودیت، معیاری خاص برای خود دارد و از قاعده‌های خاصی برخوردارند که رعایت آنها بسیار ضروری است تا با تبعیت از قانون‌های موجود از آلودگی‌های بصری جلوگیری شود. بهره گیری از تندیس شخصیت‌های مختلف علمی فرهنگی به شهر فرم و هویت خاصی می بخشد که نه تنها در زیبایی آن منطقه مفید است بلکه آرامش را نیز به شهروندان القا می‌کند. بنابراین بهره گیری از تجربیات دیگر کشورها می‌تواند در شکل و فرم فضاهای شهری، میادین، نمای خیابان‌ها و ساختمان‌ها و … بسیار مؤثر باشد و از ناهنجاری‌های بصری در سطح شهرها بکاهد.

ایرنا: تبلیغات محیطی از جمله بنرها، بیلبوردها و تلویزیون‌های شهری یکی از دلایل آلودگی‌های بصری به شمار می‌روند، تدوین طرح جامع برای ساماندهی این موارد چه ضرورتی دارد؟

جلالی فرد: برخی از شهرها در انبوهی بنرها و تبلیغات غرق شده‌اند و شهروندان هر طرف که چشم می‌چرخانند به آنها بر می‌خورند، بنرهایی که بدون توجه به چهره شهر، محلی برای کسب درآمد شده‌اند. در واقع این تصاویر، باعث آشفتگی ذهن می‌شود و تمرکز فکری افراد را کاهش می‌دهند. البته استفاده از این ابزارها و مدل‌ها برای اطلاع رسانی امروزه به شیوه‌های منسوخ شده تبدیل شده‌اند و جز اینکه بافت شهر را زشت و ناهمگون کند و به معابر جلوه بدی دهد، چیز دیگری ندارد. شهرداری و سازمان زیباسازی شهرها باید با آموزش و پیرایش نمای ساختمان‌ها این مهم را در دستور کار خود قرار دهند زیرا شهر به عنوان یک مجموعه یکپارچه و جامع است که مردم، ساختمان و فعالیت‌ها سه مؤلفه مهم و در تعامل با یکدیگر هستند. بنابراین هر گونه تصمیم گیری باید با اجماع کارشناسان صورت بگیرد تا تمامی امور به صورت یکپارچه و جامعه به جلو پیش رود.

ایرنا: راهکارهای کاهش آلودگی بصری در شهرها چه مواردی هستند؟

جلالی فرد: بهره گیری از هنر، قاعده مند سازی تبلیغات شهری، آموزش و نهادینه کردن فرهنگ شهرنشینی شهروندان، حذف روش‌های منسوخ شده و غیره از جمله موارد راه‌های کاهش آلودگی‌های بصری به شمار می‌روند. بنابراین بهره گیری از شیوه‌های تبلیغاتی نوین نظیر، نصب تلویزیون‌های شهری و همچنین نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در مکان‌های مناسب شهر از جمله اقداماتی است که در راستای مقابله با روش‌های تبلیغاتی قدیمی در سطح شهرها می‌توان انجام داد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تهران شهرداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۴۹۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم

همشهری آنلاین - مجید جباری: ۷میلیون ایرانی در حاشیه آلوده‌ترین پهنه آبی در شمال کشور زندگی می‌کنند. پژوهشکده اکولوژی دریای خزر وابسته به مؤسسه تحقیقات شیلات در سال ۱۳۹۱میزان آلودگی‌های نفتی دریای خزر را، بیش از ۱۲۲هزار تن در سال اعلام کرد؛ رقمی که با توجه به وقفه چندساله همکاری‌های مشترک ۵کشور عضو کنوانسیون تهران، به‌احتمال زیاد حالا شرایط بحرانی‌تری دارد. اما فاضلاب‌های شهری، سموم کشاورزی و پساب‌های صنعتی و آلاینده‌های رادیواکتیو که از کشورهای حاشیه خزر وارد این اکوسیستم آبی بسته می‌شود، وضعیت دریای خزر را چنان بحرانی کرده است که مشاور معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: «برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم.»

آلودگی خزر به قدری افزایش یافته است که ماهیگیران تالاب انزلی هم از مهاجرت آبزیان این تالاب بین‌المللی به‌دلیل افزایش آلودگی آب خبر داده و گفته‌اند که آلودگی خزر و به تبع آن آلودگی تالاب‌ها و پهنه‌های وابسته به خزر منجر به مرگ‌ومیر و مهاجرت آبزیان این اکوسیستم شده و حتی ماهیان خزر را به سمومی نظیر جیوه و سرب آلوده کرده است.

بحران آلودگی خزر، اما موجب شد تا دولت ایران بعد از ۶سال وقفه در همکاری‌ مشترک با کشورهای حاشیه خزر برای صیانت از این پهنه آبی و کنترل و جلوگیری از آلودگی بیشتر آن، نشست مشترک وزیران ۵کشور حاشیه خزر را برگزار و کنوانسیون خزر را پس از ۶سال وقفه زنده کند.

پدیده بسیار خطرناک در سواحل شمالی کشور | پیامدهای پسروی آب دریای خزر ؛ هشدار به مردم صادر شد کنوانسیون تهران چیست و چه اهدافی دارد؟

سال ۱۳۸۲، ۵کشور حاشیه دریای خزر شامل ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در توافقنامه‌ای که کنوانسیون تهران نام گرفت، تفاهم کردند برای کاهش و کنترل آلودگی، جلوگیری و کنترل گونه‌های مهاجم، حفاظت و احیای منابع زنده دریایی، مدیریت مناطق ساحلی، بحث مربوط به نوسانات تراز آب دریای خزر و مجموعه فعالیت‌های پایشی با یکدیگر همکاری کنند. کنوانسیون تهران ۳سال بعد در سال ۱۳۸۵برای ۵کشور لازم‌الاجرا و قرار شد نمایندگان این کشورها حداکثر ۲ سال یک‌بار در نشست مشترکی شرایط خزر را در قالب پروتکل‌های کنوانسیون تهران بررسی و برای مقابله با مخاطرات این پهنه آبی تصمیم‌گیری کنند.

سهم ایران در آلودگی خزر

مشاور معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست درباره کنوانسیون تهران گفتکنوانسیون تهران معاهده نسبتا جدیدی است. طبق قوانین این کنوانسیون باید حداکثر ۲ سال یک‌بار نشست وزیران کشورهای عضو برگزار شود، اما از آخرین نشست بیش از ۶سال گذشت و این نشست‌ها متوقف شد تا اینکه سال گذشته، کاپ ۶بعد از این وقفه برگزار و یک گام برای مقابله با تهدیدات خزر برداشته شد.»

فرناز شعاعی، مشاور معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست

فرناز شعاعی درگفت‌وگو با همشهری آنلاین افزود: کنوانسیون تهران، ۴پروتکل تدوین شده دارد که ۲پروتکل آن برای کشورهای عضو لازم‌الاجرا شده است. یکی «پروتکل مقابله با شرایط اضطراری نفتی در دریا» و دیگری «پروتکل مقابله با آلودگی‌های با منشأ خشکی». برخی اقدامات کارشناسی برای تهیه دستورالعمل‌های اجرایی و کارهایی که لازم است در منطقه به اجرا دربیاید، درقالب این ۲پروتکل در حال انجام است. کنوانسیون تهران ۲ پروتکل دیگر هم دارد که به امضای اعضا رسیده، اما هنوز لازم‌الاجرا نشده است. «پروتکل حفاظت از تنوع زیستی» که منتظر روسیه هستیم و «پروتکل ارزیابی اثرات زیست‌محیطی فرامرزی» که ۴ کشوردیگر آن را تأیید کرده‌اند و این پروتکل در مجلس شورای اسلامی ایران در نوبت تصویب نهایی است. این پروتکل‌ها بازوهای اجرایی کنوانسیون تهران هستند و کارها و مذاکرات و جلسات کارشناسی منطقه‌ای هم در راستای کنوانسیون در جریان است. امیدوارم بعد از عملیاتی شدن این پروتکل‌ها شرایط دریای خزر بهبود پیدا کند.»

او گفت:«بخش عمده‌ای از آلودگی‌هایی که وارد دریای خزر می‌شوند منشأ انسانی دارند و از خشکی وارد دریا می‌شوند. ایران هم در کنار ۴ کشور دیگر، یکی از کشورهایی است که از نظر سموم و پساب کشاورزی و فاضلاب شهری و روستایی و خانگی در آلودگی دریای خزر نقش دارد شرایط دریای خزر شرایط مطلوبی نیست و من به شخصه برای شنا هم به دریای خزر نمی‌روم. بنابراین امیدواریم اجرای پروتکل‌های کنوانسیون تهران روی کاهش آلودگی‌های خزر، بهبود وضعیت مردم ساکن در حاشیه این پهنه آبی و همچنین حفاظت گونه‌ها و زیستگاه آبزیان خزر تأثیر مثبتی داشته باشد.

کد خبر 848523 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها استان مازندران آلودگی آب نفت استان گیلان استان گلستان نفت - آلودگی دریای خزر محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • گلایه مدیر کل برای استفاده نکردن نهادها از صندوق ملی محیط‌زیست
  • حفر و تجهیز ۳۷ حلقه چاه آب شرب طی سال گذشته در همدان
  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟
  • معرفی ۶ نفر از عاملان آلودگی محیط زیست کرج به مراجع قضایی
  • استفاده از فاضلاب برای کشاورزی جرم است
  • نبود کارخانه نوین باعث بی کیفیتی‌ آسفالت بجنورد می‌شود
  • حمام شیشه‌ای سازه‌ای نوین طراحی دکوراسیون داخلی
  • تغییر زیاد در مدیریت شهری آسیب‌ جدی به شهر وارد می‌کند
  • بیش از ۱۳ درصد مساحت شهرها، محدوده هدف بازآفرینی شهری است