Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-07@15:57:42 GMT

تصمیم‌های وزارت نیرو برای تعامل با سمن‌ها

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۶۲۷۱۹

تصمیم‌های وزارت نیرو برای تعامل با سمن‌ها

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  رضا اردکانیان عصردیروزچهارشنبه (۱۹ تیرماه) در نشست «سمن‌، سرمایه اجتماعی و نظام تدبیر آب و انرژی» با حضور نمایندگان سمن‌هایی (سازمان های مردم نهاد) از سراسر کشور در وزارت نیرو افزود: امری که تا به این اندازه اجتماعی است فقط می‌تواند از مسیری که بر مشارکت مردم و اثرگذاری آنها در مراحل مختلف تصمیم‌گیری و اجرا تأکید دارد، پیش برود و به نتایج مطلوب برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: سازمان‌های مردم‌نهاد، نیروی تشکل‌یافته و منسجم مردم هستند و بی‌گمان جلب مشارکت آنها و سامان دادن به الگوهای همکاری با سمن‌ها، الگوهای بهره‌برداری از منابع آب و انرژی را بهره‌ورتر ساخته و به توسعه پایدار نزدیک‌تر می‌کند.

 

اردکانیان با بیان اینکه رسیدن به تعامل و همکاری میان سمن‌ها ودولت از گفت‌وگومیان طرفین آغاز می‌شود، اظهار کرد: من به عنوان کسی که در همه چهار دهه گذشته از نزدیک یا دور با وزارت نیروومدیریت آن ارتباط داشته‌ام،اذعان می‌کنم این اولین باری است که عزمی جدی ومعطوف به کسب دستاورد،بابینش نظری روشن وکاملاً جدی برای برقراری تعامل وگفت‌وگومیان وزارت نیرووسازمان‌های مردم‌نهادشکل گرفته است.

 

وی، گذار به دوران مدیریت توأمان عرضه و تقاضا، تجربه‌اندوزی از گذشته، آگاه شدن بر ابعاد غیرفنی آب و انرژی، بالغ‌تر شدن جامعه مدنی ایران و توسعه سمن‌های فعال در زمینه محیط‌زیست، آب و انرژی؛ بلوغ بیشتر علوم اجتماعی آب و انرژی، و اقتضائات دیگری در ایران امروز را از جمله ضرورت‌های برقراری این گفتگو عنوان کرد و گفت: به‌رغم اذعان به چندین دهه دوری میان سمن‌ها و وزارت نیرو، امروز به‌طور جدی قصد داریم همکاری با سمن‌ها را گسترش دهیم.

 

وزیر نیرو راه‌اندازی مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی را اولین گام مهم در این مسیر دانست و افزود: تأسیس این مرکز و فعالیت‌هایی که امروز در آن انجام می‌شود – از جمله همین تعامل با سمن‌ها –حاصل اراده فردی یا سلیقه خاصی در مدیریت نیست، بلکه از ملزومات دوران جدید تلاش برای پایدارسازی منابع آب و انرژی است.اردکانیان تصریح کرد: تلاش ما برای گفت‌وگو به این معناست که ابداً نگاهی ابزاری به سمن‌ها نداریم و امروز تلاش کردیم تا بیشتر سخن سمن‌ها را بشنویم و در تعامل با یکدیگر به دستور کار مشترک برسیم.

 

وزیر نیرو با بیان اینکه مسائل و اهداف بسیاری هست که ما در کنار یکدیگر می‌توانیم درباره و برای رسیدن به آن‌ها با یکدیگر همکاری کنیم، ادامه داد: اطمینان دارم که در کنار هم می توانیم روی موضوع‌های مهمی همچون ارزیابی اثرات پروژه‌های آب و انرژی بر اجتماعات متأثر از این پروژه‌ها که هر پروژه آب و انرژی اعم از ساخت تأسیسات، بر گروه‌های اجتماعی اثر می‌گذارد و ارزیابی کردن این تأثیرات یکی از اقدامات مشترک با سمن‌هاست و یا تعامل بر سر توسعه روش‌های مدیریت مصرف وتقاضای آب وانرژی که این تعامل درجامعه‌ای بدمصرف که می‌تواند و باید مصرف آب و انرژی را معقول سازد، بسیار حیاتی است، همکاری داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: در زمینه توسعه اعتماد بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آب و انرژی، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، همکاری برای اصلاحات در اقتصاد آب و انرژی، استفاده از دانش و اطلاعات سمن‌ها در تصمیم‌گیری و همکاری با مدیران صنعت به گونه‌ای که نوعی شراکت راهبردی میان جامعه مدنی و صنعت آب و برق به‌وجود بیاید و استفاده از ظرفیت سمن‌ها برای تعدیل اعمال نظرهای سیاسی در تصمیم‌های کارشناسی نیز زمینه‌های همکاری مناسبی وجود دارد.

 

اردکانیان همچنین بر همکاری وزارت نیرو و سمن‌ها برای افزایش دسترسی، شفافیت و انتشار متقارن و عادلانه اطلاعات مربوط به حوزه آب و برق، همکاری متقابل برای به اشتراک گذاشتن دانش نیز تاکید کرد.

 

وی با بیان اینکه همه ما به افزایش دانش در عرصه‌های مختلف نیازمندیم، ادامه داد: بخشی از دانش بومی و محلی در اختیار کنشگرانی است که در محل پروژه‌ها و اقدامات مدیریتی حوزه آب و انرژی قرار دارند. این دانش باید در همه مراحل فعالیت‌ها به صنعت منتقل شود.

 

وزیر نیرو تصریح کرد: عمیقاً احساس می‌شود که دانش زیادی در صنعت آب و برق وجود دارد که می‌توان آن‌را با سمن‌ها به اشتراک گذاشت. سازوکارهایی که امروز برای گفت‌وگو در نظر گرفته شد و شیوه‌ای که نشست «سمن‌ها، سرمایه اجتماعی و نظام تدبیر آب و انرژی» برگزار شد، آغازی برای همین به اشتراک گذاشتن است.وی ادامه داد: عمیقاً به ضرورت کار میان‌بخش در حوزه آب معتقدم و تصور می‌کنم این رویکرد به حوزه انرژی نیز قابل تسری است.

 

وزیر نیرو با اشاره به اینکه سمن‌ها می‌توانند حاملان بینش میان‌بخشی و همکاران اجرای آن باشند، گفت: سمن‌ها به‌دلیل آنکه در حوزه‌های مختلف فعال هستند و از آن جهت که بخشی‌نگری‌های ناشی از الزامات وظایف سازمانی آزاد هستند، ظرفیت بیشتری برای میان‌بخشی‌نگری دارند. این نعمتی است که ما در وزارت نیرو برای دوران مدیریت توأمان عرضه و تقاضا، کاملاً قدر آن‌را می‌دانیم.

 

وی تاکید کرد: ما در کنار یکدیگر می‌توانیم برای ارتقای سواد آب و انرژی در جامعه ایران تلاش کنیم.اردکانیان اضافه کرد: مردمانی که نسبت به موهبت آب و انرژی در این کشور آگاهی بیشتری داشته باشند، قطعاً از اصلاحات سیاستی در این بخش نیز بیشتر حمایت خواهند کرد و برای اصلاح رفتار مصرف خود نیز آمادگی افزون‌تری خواهند داشت.

 

وزیر نیرو با بیان اینکه صریحاً پشتیبانی خودم از تشکیل کارگروهای متشکل از نمایندگان سمن‌ها و وزارت نیرو شرکت‌های مادر تخصصی برای فعالیت در زمینه‌های مورد توافق را اعلام می‌کنم، افزود: این کارگروه‌ها ایجاد می‌شود و با برنامه‌ای که آن هم مشارکتی تدوین خواهد شد، در همکاری با «مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی» فعالیت خواهد کرد.

 

وی اظهار امیدواری کرد: تعامل شکل گرفته امروز، پیام بسیار مثبتی از رویکرد تعامل‌گرا به فعالان سمن‌های تخصصی محیط‌زیست، آب و انرژی منتقل کند تا بتوانیم بیش از گذشته دغدغه‌های مشترک برای رسیدن به توسعه پایدار در صنعت آب و انرژی را دنبال کنیم.

 

مهر

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: ایران امروز آب وبرق منابع آب و انرژی وزیرنیرو اقتصاد جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۶۲۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل بارسا با نایکی: دعوا سر اسم لواندوفسکی!

به گزارش "ورزش سه"، در چند هفته اخیر اخبار زیادی مبنی بر تصمیم مدیران بارسا برای قطع همکاری با نایکی و انتخاب پوما به‌عنوان حامی مالی جدید لباس‌های این تیم منتشر شده بود، اتفاقی که می‌توانست ضرر بسیاری را برای شرکت نایکی به همراه داشته باشد.

گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره اینکه چرا مدیران بارسا به این نتیجه رسیدند که قرارداد همکاری با نایکی را ادامه ندهند منتشر شده بود ما حالا به نظر می‌رسد که یکی از دلایل اصلی مربوط به نگارش اسم لواندوفسکی پس از پیوستن او به این باشگاه بوده است.

روزنامه اسپرت مدعی شده است که نایکی پس از پیوستن این ستاره لهستانی به بارسلونا با درخواست بسیار زیاد هواداران روبه‌رو شد که خواهان داشتن پیراهن بارسلونا با نام لواندوفسکی بودند و همین موضوع باعث شد که آنها در مقطعی به اندازه کافی حرف W نداشته باشند.

مدیران این شرکت تصمیم گرفتند که برای این که فروش این پیراهن متوقف نشود یا به تعویق نیفتد از حرف M به‌صورت برعکس در اسم لوا استفاده کنند و این موضوع عصبانیت بسیار زیاد مدیران بارسا را به همراه داشت و باعث شد که آنها به‌صورت جدی به قطع همکاری با این شرکت فکر کنند.

دیگر خبرها

  • تعامل‌های با آژانس نباید متاثر از تهمت‌ها و پرونده سازی ها باشد
  • توافق مشترک مارس مبنای تعامل ایران و آژانس است/ آغاز تهیه پیش‌نویس برای تعاملات آینده
  • مشکل بارسا با نایکی: دعوا سر اسم لواندوفسکی!
  • تعامل سازمان همکاری اسلامی با طالبان
  • وعده اتمام خاموشی‌ها در تابستان جاری/ کاهش مصرف خانگی دیگر استان‌ها، راه‌حل توسعه برق در استان‌های دیگر است؟
  • عدم وجود نهاد مستقل تصمیم‌گیر، حلقه مفقوده هوشمندسازی انرژی
  • طاها:سازمان همکاری اسلامی به تعامل با افغانستان ادامه می‌دهد
  • همکاری ژاپن در بخش انرژی و آب افغانستان
  • آخرین تحولات اوکراین| درخواست کی‌یف از اروپا برای اعزام نیرو
  • شما مدیرعامل استقلال نخواهی شد! | تصمیم مالک جدید برای آبی ها در پایان فصل